اخبار اقتصادی ایتالیا
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم مهر 1400 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
ریزش ارزش بورس میلان
آنسا: بازارهای مالی با کاهش بیش از 2 درصدی بورس اوراق بهادار میلان مواجه بود. ترس از فشارهای تورمی مرتبط با افزایش قیمت انرژی که منجر به کاهش روند بهبود اقتصادی در منطقه اروپا را به همراه داشته باشد، مهمترین عامل ریزش بورس اعلام شده است.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/10/06/borsa-milano-cede-2-con-europa-timori-prezzi-energia_31120f3a-08c2-4e61-b86a-953e55ffb42a.html
بازنگری در مناقصه برند آل ایتالیا
آنسا: اولین مزایده برای نام تجاری Alitalia "با قیمت پایه اولیه 290 میلیون یورو به اضافه مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات ها مطابق قانون بعلت عدم استقبال شکست خورد..آلفردو آلتاویلا مدیر اجرایی Ita آنرا غیر واقعی عنوان کرد. وی افزود اکنون مزایده به مرحله دوم می رود ، که پیشنهادات کمتر را خواهد پذیرفت.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/10/05/alitalia-fonti-asta-per-il-marchio-e-andata-deserta_0426b4cb-bd22-4475-a9d3-6fa89e782f67.html
کاهش مصرف خوانوارها در سه ماهه دوم
آنسا: سازمان آمار ایتالیا اعلام نمود در سه ماهه دوم سال 2021 ، درآمد در اختیار خانوارها نسبت به سه ماهه قبل 0.5 درصد رشد کرد. این سازمان افزایش سطح عمومی قیمتها در حد 0.4+ در مقایسه با سه ماهه اول سال را عاملی با کاهش مصرف نهایی خانوارها برآوردنمود. البته قدرت خرید خانوارها نسبت به سه ماهه قبل 0.1 درصد رشد نمود. گرایش خانوارها به پس انداز 12.9 درصد برآورد شده است که نسبت به سه ماهه قبل 4.1 درصد کاهش یافته است ، اما همچنان در سطوح بالاتر از سطح قبل از بحران همه گیری است. در همین راستا ، هزینههای مصرف کننده به صورت اسمی نیز 5.4 درصد افزایش یافته است.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/10/05/famiglie-risparmiano-meno-nel-secondo-trimestre-consumi-54_38bec2b4-bf81-47ff-9516-891a046814fc.html
کاهش شدید خرید در بازار خودرو در ماه سپتامبر.
بر اساس دادههای وزارت حمل و نقل ، آمار نقل و انتقال خودرو جدید در ایتالیا 105،175 در ماه سپتامبر بوده که 32.7 درصد کمتر از ماه مشابه سال 2020 است. در مجموع نه ماهه 1،165،491 خودرو به فروش رسید که 20.6 % نسبت به مدت مشابه سال 2020 افزایش یافته است. غول خودروساز ایتالیا و فرانسه، استانلتیس در ماه سپتامبر 33.330 خودرو ثبت سفارش دریافت کرده است که 41.6 % کمتر از ماه مشابه سال 2020 است و سهم آن از 36.5 به 31.7٪ کاهش یافته است. در طی 9 ماه ، تعداد ثبت نام 445،957 خودرو بود اما 20.1 نسبت به مدت مشابه سال 2020 افزایش یافته است و این سهم 38.3٪ در مقایسه با 38.4٪ بازار است.
سقوط چشمگیر فروش خودرو در ماه سپتامبر بخشی ناشی از تداوم آثار همه گیری بود. مهمترین علت کاهش فروش، کاهش تولید بعلت بحران تامین میکروچیپ ها است که به همه گیری مرتبط است. مرکز مطالعات ترویجی در این خصوص اعلام نمود با ظهور ویروس کرونا، تولیدکنندگان تولید ریزتراشهها را کاهش داده بودند. ، انها با این اعتقاد بعلت قرنطینه وتعطیلیهای اقتصاد کشور، تقاضا کاهش می یابد تولیدات خود را کاهش دادند در حالیکه دقیقاً عکس این اتفاق رخ داد. مدیر Unrae Michele Crisci بار دیگر درخواست خود را از دولت تکرار کرد: توقف و حذف مشوق های خرید مطمئناً به بازار خودرو کمک نمیکند. این اقدام در مرحله فعلی بهبود اقتصاد ملی را با مشکل مواجه میکند و نقصان ناشی از بحران نیمههادی آنرا را تشدید میکند.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/10/01/auto-crisi-chip-pesa-su-mercato-italia-327-a-settembre_e6eb92f7-f17d-4613-8498-94c211ccffce.html
افزایش 600% هزینه سوخت معضل کارخانجات سیمان در ایتالیا
رئیس فدراسیون انجمنهای سیمان ، بتن ، مواد اولیه ، مصنوعات ، اجزا و سازههای مربوط به ساختمان اعلام نمود افزایش تقریباً 600 درصدی ، (دقیقاً 581 درصد) به معنی پرداخت شش برابر بیشتر هزینه سوخت در تولید سیمان زنگ خطر را در این صنعت به صدا در آورده است. افزایش قیمت سوخت در کنار افزایش هزینه انتشار کربن وضعیت این صنعت را در ابهام قرار داده است. افزایش اخیر هزینههای انرژی تأثیر مستقیمیبر رقابت صنعت سیمان ایتالیا داشته و 32000 نفر شاغل در این صنعت در ایتالیا را در خطر قرار داده است. ایتالیا بعنوان یکی از مهمترین معماران جهان در ساخت و ساز و موتور توسعه اقتصادی کشور در دوران پساکرونا، نیازمند دسترسی به سیمان ارزان قیمت دارد. بحران انرژی بی سابقه تاریخ معاصر اروپا، زنگ خطر جدی برای ماست. قیمت گاز متان در مقایسه با سال گذشته پنج برابر شده است در حالی که هزینه برق بالاترین سطح خود را ثبت کرده است. برای تکمیل ترکیب انرژی که مشخصه تولید است ، روند قیمت پتکوک ، سوخت مورد استفاده در این بخش ، 326 %نسبت به آغاز سال 2020 افزایش یافته است. رشد مالیات انتشار CO2 نیز نگران کننده و در سپتامبر 2021 به طور متوسط 60 یورو (در مقایسه با 25 یورو ثبت شده به طور متوسط در سال 2020) رسیده است.
در مجموع هزینههای تولید سیمان از ابتدای سال 50 درصد افزایش یافته است: به گفته مدیر این فدراسیون ، ترکیب انرژی و هزینه انتشار گازهای گلخانه ای باعث افزایش 581 درصدی هزینههای انرژی و محیط زیست در آگوست 2021 نسبت به میانگین سال گذشته شده است. این نگرانی مربوط به تأثیر بودجه تولیدکنندگان است که در آن نسبت افزایش هزینه انرژی به افزایش هزینه کل تولید تقریباً 50 درصد از ابتدای سال 2021 میشود. هم اکنون کارخانجات متوسل به استفاده از ابزارهای سنتی(کاهش کارکنان، جایگزینی سوخت های ارزان و.) برای محدود کردن هزینهها شده اند. بازنگری در افزایش هزینهها از جمله انتشار کربن، در دسترس قراردادن سوخت های انتقالی رقابتی و استفاده از بستههای کمک اروپا برای بازیابی اقتصادی در این صنعت میتواند مرهمیبرای کارخانجات سیمان باشد. در صورت عدم رسیدگی فوری به وضعیت بحرانی کارخانجات امکان تعطیلی این صنعت در داخل و برون سپاری، انتقال به کشورهای دیگر و افزایش واردات قطعی خواهد بود که به معنای مرگ این صنعت در ایتالیاست.
https://www.corriere.it/economia/aziende/21_ottobre_07/federbeton-aumento-energia-co2-cemento-costi-quintuplicati-2020-rischio-delocalizzazione-5201a61e-273c-11ec-8e22-571cfe84393b.shtml
افزایش 37% فروش های آنلاین مواد بسته بندی در ایتالیا
بنا به گزارش رصدخانه کالاهای مصرفی بی دوام (FMCG) ارائه شده در صنایع انجمن Netcomm ، تجارت الکترونیک پیش بینی میشود فروش آنلاین کالاهای مصرفی بسته بندی شده در سال 2021 37.5 درصد رشد کند فروش آنلاین این محصولات در نه ماهه اول سال در مقایسه با کل سال 2020 + 37.5 رشد را ثبت نمود فروش آنلاین در این بخش به 2.9 میلیارد رسیده که نسبت سال 2019 کمیبیش از دو برابر شده است. به طور کلی ، مشخص است تجارت الکترونیکی نقشی محرک در درآمدهای تجارت خرده فروشی در مقیاس بزرگ داشته و برابر رشد کانال فیزیکی 0.4٪ + پیشتاز باشد. در میان پرفروش ترین محصولات غذایی ممتاز مانند محصولات ارگانیک ، طرح های ارسال رایگان و ساخت ایتالیا نقش موثری در توسعه این بخش داشته است سهم آنلاین تقریباً دو برابر و به 6.7 در برابر 3.6 رشد فروش فروشگاههای سنتی رسیده است.تولیدکنندگان کوچک بهترین عملکرد را داشته و سهم خود را حدود 10 % افزایش داده و از 20 آفلاین به 30 آنلاین می رسند در این بازار نیز مارک ها و پیروان آنها همچنان اهمیت خود را حفظ کرده اند. مارک ها سرمایه گذاری زیادی بر روی برچسب های خاص آنلاین انجام داده و سهم فروش آنها از 20.6 در آفلاین به 24.5 در آنلاین می رسد.
https://www.ilsole24ore.com/art/le-vendite-online-largo-consumo-confezionato-crescono-375percento-2021-AExzy4n
ابراز خوشبینی حصول نرخ رشد 6.3% در سال جاری
وزیر مدیریت دولتی رناتو برونتا در "انجمن در ماسریا" اعلام نمود با اجرایی شدن بکارگیری گذر سبز (کارت واکسیناسیون) و بازگشت حضوری همه به محیط های کاری تمام بخشهای اقتصادی کشور با تمام توان فعالیت خود را دوباره شروع میکنند، این به معنای درآمد است ، به احتمال زیاد در سه ماهه آخر سال 2021 شاهد افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از پیش بینی قبلی 6٪ به 6.2-6.3 خواهیم بود.
وزیر پیش بینی خود برای سال 2022 را نیز بسیار امیدوارانه خوانده و کسب نرخ رشد 5% درمقابل 4.5% قبلی را قابل دسترسی دانست.
https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2021/10/09/brunetta-con-addio-p.a.-a-smart-working-boom-del-pil-oltre-6_32adba98-8bba-4183-914e-6ba012b4877b.html
افزایش 16.1% تولیدات صنعتی در 8 ماهه اول سال جاری
برطبق گزارش مرکز آمار ایتالیا تولید صنعتی در 8 ماهه اول سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 16.1 درصد رشد داشت. البته این رشد درماه آگوست 0.2 درصد کاهش را نسبت به ماه جولای ثبت کرده است. بین ماههای ژوئن تا آگوست ، سطح تولید نسبت به سه ماه قبل 1.1 درصد رشد داشت اما در مقایسه با ماه اوت ، مرح رشد تولید بدون تغییر میباشد. شاخص ماهانه تعدیل فصلی برای کالاهای سرمایه ای (0.8٪+) به صورت چرخه ای رشد کرده است ، در حالی که در بخش انرژی (2.2.1٪) ، کالاهای مصرفی (-2 ، 0٪) و کالاهای واسطه (- 1.3) خالص اثرات تقویمی ، در آگوست 2021 میزان تولید نسبت به سال قبل بدون تغییر بود (روزهای کاری تقویم 22 در مقابل 21 در آگوست 2020 بود). تولید کالاهای واسطه (4.9٪+) و کالاهای سرمایه ای (4.4٪+) رشد ولی کالاهای مصرفی (-5.4٪) و انرژی (-6.6٪) کاهش یافتند.
مقادیر مثبت برای بخش تولیدات فلزی-متالورژی (+ 16.6)) ، تولید ماشین آلات (+ 10.3) و تولید تجهیزات الکتریکی (+ 6.3) ثبت شد. از سوی دیگر ، دادههای مربوط به بخش حمل و نقل کاهش-23.7٪ نشان می دهد. بحران کمبود تراشههای الکترونیکی، صنعت خودروسازی جهانی را تحت تأثیر قرار داده و تولید وسایل نقلیه موتوری در ماه اوت را در ایتالیا 37.4 درصد کاهش داد که نسبت به ماه جولای یا کاهش 7.4 کاهش شدیدی را نشان میدهد. درمقیاس سالانه ، تولید وسایل نقلیه موتوری شتاب بیشتری گرفته داشت و به نرخ رشد 43 درصد در مقایسه با هشت ماهه اول سال 2020 رسید.دادهها ترکیبی از 6 محصول خودرو سبک ، اتوبوس ، کامیون ، خودروهای خاص و جرثقیل های متحرک میباشد. تولید داروها نیز -20.9 % کاهش و فعالیت های معدنی نیز17.7٪ کاهش یافت.
https://www.lastampa.it/economia/2021/10/11/news/istat-la-produzione-industriale-e-cresciuta-del-16-nei-primi-otto-mesi-del-2021-1.40798527?ref=LSHRA4-A-S1-T1
ایتالیا و نمایشگاه اکسپو 2020 دبی
با توجه به شیوع پاندمیکرونا، نمایشگاه اکسپو 2020 دبی میبایست بستری ارزشمند جهت تعمق پیرامون نقش همکاریها به عنوان عامل کلیدی برای استحکام جوامع و ظرفیت های مان در مواجهه با چالش های جهانی از طریق نوآوری و ارتباطات، تلقی شود.
این نمایشگاه جهانی موید نقش برجسته امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز بزرگ تجاری، مالی و لجستیکی برای منطقه گسترده خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوبی و نشانگر موفقیت الگوی توسعه آن مبتنی بر متنوع سازی، قابلیت جذب و نگاه به سوی آینده است.
برای ایتالیا، شرکت در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی مهمترین پروژه تبلیغاتی در شش سال گذشته نه تنها به دلیل سرمایه گذاریهای دولت برای احداث و مدیریت غرفه بسیار دیدنی مان در دبی، بلکه بویژه به سبب تعهدات عمیق تمامی ارگانهای اصلی دولتی و خصوصی جهت انتقال بهترین ظرفیت ها و توانمندیهای ایتالیا به این شهر در زمینههای خلاقیت، نوآوری و ارتباطات به منظور ایفای نقش در تقویت هرچه بیشتر روند ازسرگیری رشد اقتصادی و استحکام جوامع ما، میباشد.
شعار ایتالیا در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی "زیبایی انسانها را به هم متصل میکند" است. هرچند زیبایی، به عنوان یک مفهوم کلاسیک، نه تنها شامل هرآنچه میشود که از حیث ظاهری زیبا و خوشایند است، بلکه مواردی را نیز در بر میگیرد که برای بشریت صحیح و مفید بوده و امروزه معنای جامع و پایدار را نیز به خود اختصاص می دهند. این همان زیبایی است که در چشم انداز و معماری منحصر به فرد ایتالیا و همچنین در صنایع تولیدی و نوآوری این کشور در پیشرفته ترین عرصهها (از انرژیهای تجدید پذیر گرفته تا مدیریت پسماند، خالص سازی آب، فضا، ترابری پایدار، زیست شناسی، هوش مصنوعی و فنآوری کشاورزی) نفوذ کرده و زیبایی فنآوری ما را به معرض نمایش گذارده است. در واقع، غرفه ایتالیا سهم این کشور در تلاش های جهانی برای بهبود وضعیت زندگی مردم، حمایت از سیاره زمین و افزایش رفاه به طریقی جامع و پایدار و مطابق با اولویت های ما به عنوان رئیس دوره ای گروه بیست را برجسته خواهد کرد.
به این ترتیب، ایتالیا روابط عمیق و گسترده خود با امارات متحده عربی را نیز در تمامی حوزهها، از امنیت گرفته تا تجارت و از علم گرفته تا فرهنگ، تقویت میکند. در واقع، ایتالیا و امارات متحده عربی گفتگوهای راهبردی خود پیرامون مسائل مهم بین المللی و منطقه ای را در سطح وزیران امور خارجه، که مبادلات تجاری پویا (در سال 2020 امارات متحده عربی اولین بازار صادرات ایتالیا در منطقه منا و ایتالیا نیز برای امارات دومین صادرکننده در سطح اتحادیه اروپا و جزو ده صادرکننده اول در جهان بوده است)، همکاریهای بیشتر در زمینههای تحقیقات و فنآوری (امروز حدود 70 دانشمند ایتالیایی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی امارات متحده عربی مشغول فعالیت هستند) و توسعه هرچه بیشتر همکاریهای فرهنگی (ایتالیا نخستین موسسه فرهنگی خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در ابوظبی دایر کرده است) نیز از ویژگیهای آن محسوب میشوند، را حفظ کرده اند.
اطمینان دارم که نمایشگاه بین المللی اکسپو 2020 دبی، فرصتی عالی برای برداشتن گامی دیگر در مسیر روابط دو جانبه ما، از طریق مجموعه ای از ابتکار عمل ها، پروژهها، دیدارها و تجربیات است که شرکت ها، موسسات، مراکز تحقیقاتی و جوامع متقابل ما در دو کشور را نیز درگیر کرده و این امر بیش از مدت برگزاری نمایشگاه جهانی ادامه خواهد یافت.
سفارت ایتالیا به همراه سرکنسولگری ما در دبی و همچنین موسسه تجارت خارجی، ساچه و موسسه فرهنگی با همکاری نزدیک کمیساریای ژنرال ایتالیا در نمایشگاه، مشتاقانه آماده تسهیل و پشتیبانی از تمامی این فعالیت ها و پیگیریهای مربوطه میباشند.
پایگاه اینترنتی "ان بی ای روُلوشن" – جمعه 16 مهر 400 "روابط دوجانبه میان ایتالیا و امارات متحده عربی یک جهش کیفی خواهد داشت" به قلم نیکلا لِنِر، سفیر ایتالیا در امارات متحده عربی
https://www.nbarevolution.com/le-relazioni-bilaterali-tra-italia-ed-emirati-arabi-uniti-faranno-un-salto-di-qualita/
اقدامات تنبیهی افراد بدون واکسن در محیط کار
کارکنان مراکز دولتی و خصوصی در صورت فقدان کارت واکسن موسوم به گذرسبز بر طبق آئین نامههای فعلی بدون تنبیهات انضباطی صرفا بدون حقوق از کار معلق میشود. از سوی دیگر ورود غیرقانونی بدون کارت سبز موضوع دیگری است که با جریمه بین 600 تا 1500 یورو روبروست که میتواند به مجازات های شدیدتر انضباطی نیز منجر شود. کنفدراسیون صنایع ایتالیا بزرگترین تشکل صنعتی این کشور در خصوص طرح درخواست خسارت از کارگران فاقد کارت سبز در برخی موارد خاص را مجاز ارزیابی نموده است. در این طرح آمده است: "درمقابل هرگونه رفتار کارکنان که به شرکت آسیب رسانده و بر امکان انجام تعهدات قراردادی آن تأثیر منفی بگذارد ، شرکت مجاز به واکنش از جمله درخواست جبران خسارت را دارد.
https://www.corriere.it/economia/aziende/cards/green-pass-confindustria-l-azienda-puo-anche-richiedere-danni-chi-non-ha-in-casi-precisi/i-rebus-smart-working-somministrazione-risolvere.shtml
در آمد مالیاتی 40 میلیارد یوروی دولت بر مستغلات
بر خلاف آنچه در اروپا اتفاق افتاد طی 10 سال گذشته ، قیمت مسکن در ایتالیا به طور متوسط 20 درصد کاهش یافته است، درحالیکه در اروپا 20 درصد رشد داشته است.علیرغم این موضوع ، طرح افزایش مالیات بر مستغلات در دست دولت میباشد. طرح اصلاح ثبت اسناد و املاک را نخست وزیر در کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از اخرین گزارش وضعیت اقتصادی کشور موسوم به NDAF اعلام موافقت هیئت را برای بررسی بیشتر این طرح اعلام نمود و اطمینان داد طرح افزایش مالیات مسکن شامل افرادی که صرفا صاحب یک خانه هستند، نمیشود. نخست وزیر تاکید کرد لازم است شفافیت ایتالیایی در کاداستر که ترکیبی از مبنای جغرافیایی و اطلاعات خانواری است، بیشتر شود. وی مجددا تاکید کرد مالیات صاحبان خانه (تکی) افزایش نمی یابد ، "68 درصد از مالکان درآمد زیر 26000 یورو دارند: در میان 25.8 میلیون ایتالیایی که در آپارتمانی زندگی میکنند ، 68 درصد درآمد آنها کمتر از 26 هزار یورو در سال است و 8 نفر از هر 10 نفر برای خرید وام گرفته اند.
دریافت سالانه بیش از 40 میلیارد یورو مالیات بر املاک و مستغلات: درآمد مالیاتی دولت بر املاک از 40 میلیارد یورو در سال فراتر می رود . با تجدید نظر در سیستم جدید ارزیابی منازل موسوم به کاداستر ، مبنای محاسبه مالیات بر فروش مستغلات باتوجه به ارثی بودن ملک و میزان کمکهای مالی برای خرید و در خانههای دوم و خانههای لوکس ، ممکن است افزایش یابد. طی ده سال گذشته ، قیمت مسکن در ایتالیا به طور متوسط 20 درصد کاهش یافته است ، بر خلاف آنچه در اروپا اتفاق افتاده است ، جایی که 20 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ، حجم وام مسکن به طور مداوم در حال رشد است و مقدار آن از 406 میلیارد یورو فراتر رفته است. "میلیونها ایتالیایی برای خرید خانه ای که در آن زندگی میکنند دهها سال وام مسکن پرداخت کرده اند. و در این مدت هزینه مالکیت و بهره برداری و مالیات زیادی بر مالکان تحمیل شده است.
تارنمای ایل سوله 24 توسط آندریا کارلی 2 اکتبر 2021
https://www.ilsole24ore.com/art/sugli-immobili-oltre-40-miliardi-tasse-meno-26mila-euro-reddito-il-68percento-proprietari-AEVkQWm