معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید 471 هزار تن سیمان پرتلند در کارخانه سیمان لباب

در کارخانه سیمان استان لباب در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال جاری ، مجموعاً 470 هزار و 924 تن سیمان پرتلند نوع M-400 و M-500 تولید و به متقاضیان عرضه شده است. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه برابر با یک میلیون تن بوده و نرخ رشد تولید آن در بازه زمانی 7 ماهه مذکور برابر با 7/107 درصد اعلام شده است.

این کارخانه ی سیمان که از فوریه سال 2013 به بهره برداری رسیده است ، در ماه ژوئن سال جاری با افزودن مواد معدنی فعال همچون پورفریت‌های بازالت و مواد اولیه مات ، خط تولید نوع جدیدی از سیمان پرتلند را، راه اندازی کرده است.

دعوت از شرکت‌های خصوصی ترکمنستان جهت اجرای برخی پروژه‌ها در استان بالکان

اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان پیشنهاد اجرای عملیات احداث شش پروژه ساختمانی در بخش‌های برکت و سردار استان بالکان را به شرکت‌های خصوصی کشور ارائه نموده است. در فهرست پروژه‌های قابل احداث در بخش برکت یک سالن عروسی 300 نفره ، یک سالن خدمات رسانی به مساحت هزار مترمربع و یک مرکز خرید قرار دارد.

          در بخش سردار نیز احداث یک سالن عروسی 300 نفره ، یک فروشگاه مواد غذایی به مساحت 50 مترمربع و یک فروشگاه در محدوده دریاچه «آلتین عصیر» پیشنهاد شده است. پروژه‌های مذکور بر اساس برنامه‌های دولت و مصوبات رئیس جمهور ترکمنستان احداث می‌شوند.

تولید کفش‌های جدید برای دانش آموزان و دانشجویان

انجمن اقتصادی «محمد بالکان» قبل از شروع سال تحصیلی جاری ، انواع جدیدی از کفش‌ها را برای دانش آموزان و دانشجویان تولید نموده است. این انجمن اقتصادی اخیرا، انواع کفش‌ها را با نشان تجاری «MB SHOES» تولید می‌نماید. محصولات این کارخانه توسط تجهیزات مدرن شرکت‌های اروپایی طراحی و دوخته می‌شوند.

متخصصان این کارخانه در تولید محصولات خود از چرم طبیعی تولید شده در داخل کشور خصوصا چرم های تولیدی در بخش بحردن استان آخال استفاده می‌نمایند. در این کارخانه انواع کیف‌های دستی، کیف پول و کیف‌های چرمی را نیز با نشان تجاری «MB» تولید می‌گردد. این کارخانه درصد است چرم طبیعی تولید خود را به ایتالیا نیز صادر نماید.

افتتاح مجتمع نساجی جدید در استان آخال با حضور رئیس جمهور ترکمنستان

قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در سفر به استان آخال ، در مراسم افتتاحیه یک مجتمع نساجی جدید شرکت نموده و به ایراد سخنرانی پرداخت . وی در سخنانش اظهار داشت : " ما امروز اینجا جمع شده ایم تا یک مجتمع نساجی دیگر با ظرفیت فرآوری 5 هزار تن الیاف پنبه در سال را افتتاح نماییم. در حال حاضر در اقصی نقاط کشور بیش از 60 کارخانه تحت نظر وزارت نساجی ترکمنستان بوده و مجموعاً بیش از 24 هزار پرسنل در آن‌ها مشغول به فعالیت می‌باشند" .

مجتمع نساجی جدید واقع در بخش قهقه استان آخال به ارزشی معادل 147 میلیون و 850 هزار دلار احداث شده و ظرفیت تولیدی سالانه آن برابر با 3 هزار و 650 تن نخ باکیفیت، 12 میلیون مترمربع از انواع پارچه‌ها و یک میلیون و 200 هزار عدد از انواع البسه می‌باشد. همچنین با راه اندازی این مجتمع جدید مجموعاً یک هزار و 300 نفر در آن مشغول خواهند شد. مساحت کلی تحت اشغال این مجتمع نیز برابر با 18 هکتار می‌باشد.

استمرار جمع آوری محصولات میوه و سبزیجات در استان بالکان

کشاورزان بخش برکت استان بالکان تا کنون مجموعاً 1962 تن سیب زمینی، 1982 تن هویج، 1000 تن کلم، بیش از 3000 تن گوجه فرنگی و بیش از 10 هزار تن نیز خربزه و هندوانه برداشت نموده‌اند. این حجم از میوه و سبزیجات تولید شده از میزان تعهدات مندرج در قرارداد کشاورزان بیشتر می‌باشد.

در راستای کسب این موفقیت کشاورزان ، اتحادیه‌های دهقانان «ترکمنستان» و مختومقلی نقش بسزایی را ایفا می‌نمایند. در حال حاضر نیز عملیات برداشت میوه و سبزیجات در این استان تداوم دارد.

کشت سیب زمینی در بخش سایات استان لباب

امسال در بخش سایات استان لباب مجموعاً 560 هکتار سیب زمینی پاییزه کشت شده و فعالیت‌های مربوطه آن در مرحله کاشت توسط اتحادیه‌های دهقانان «گلستان»، «آزاتلیق» و «برکت» در حال انجام است. این اتحادیه‌ها ابراز اطمینان نموده‌اند که تعهدات خود را بطور کامل انجام دهند.

باردهی زود هنگام مزارع پنبه در ترکمنستان

در نتیجه حاصل از تأمین تمامی ملزومات و ماشین آلات کشاورزی و تلاش کشاورزان ، مزارع پنبه اتحادیه‌های دهقانان واقع در بخش آق بوغدای استان آخال پیش از موعد به بار نشسته‌اند. در اکثر مزارع پنبه این ناحیه پنبه فیبر متوسط نوع «یول‌اؤتن-7» کشت می‌شود.

سال گذشته پنبه کاران ترکمنستانی تعهدات خود به دولت را به سرانجام رسانده و مجموعاً یک میلیون و 250 هزار تن پنبه خام را به سیلوهای دولت تحویل دادند. این شاخص به دلیل کاهش اراضی تحت کشت گندم و افزایش اراضی تحت کشت پنبه در کشور حاصل شده است.

برنامه ریزی ترکمنستان جهت افزایش حجم صادرات گاز طبیعی به چین

بنا به اعلام رئیس جمهور ترکمنستان " در آینده حجم صادرات گاز ترکمنستان به چین به میزان 100 میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت " . شایان ذکر است که در حال حاضر ترکمنستان سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز را به چین صادر نموده و در نظر دارد این مقدار را به 65 میلیارد مترمکعب در سال افزایش دهد. بنا به اعلام رئیس جمهور ترکمنستان ، این کشور در نظر دارد در آینده میزان صادرات گاز به چین را به 100 میلیارد مترمکعب در سال برساند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما