معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته سوم مهر 1400 منتشره در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

وضعیت بازار ارز مایه نگرانی بانک مرکزی نیست

یوری گیلتی معاون رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: وضعیت در بازار ارز هیچ نگرانی در بانک مرکزی ایجاد نمی‌کند و اکنون دلیلی برای صحبت از تلاش برخی از بازیگران بازار ارز برای هدایت این بازار و تغییر مصنوعی نرخ ارز وجود ندارد. وی گفت: بانک مرکزی تنها در صورت مشاهده نوسانات شدید در بازار ارز دخالت می‌کند. ما نمی‌توانیم در صورت تقویت ارز گریونا مانع تغییر نرخ برابری شویم؛ تنها در زمانی که در بازار نوسانات چشمگیری مشاهده شوند، اقدام به خرید یا فروش ارز می‌کنیم. وی افزود: در بانک مرکزی این عقیده حاکم است که بازار ارز توانایی و قابلیت ایجاد توازن بطور مستقل را نشان داده و بر همین اساس بانک مرکزی تعداد دخالت ها در بازار را کاهش داده است و از آغاز سال تنها در 53 مورد دخالت کرد. در حالی که سال گذشته تعداد این موارد 106 مورد بود. ما اجازه نخواهیم داد که وضعیت بطور مصنوعی دچار نوسان شود، هدف ما اقدام در چارچوب سیاستهای راهبردی تنظیم شده است.

https://www.rbc.ua/rus/news/nbu-rasskazali-banki-tratili-sredstva-poluchennye-1632895001.html

 

جمع دیون اوکراینی‌ها بابت خدمات تاسیسات شهری به 64.4 میلیارد گریونا رسید

دیون و بدهی معوقه مشترکان خدمات شهری و مسکن در طی یک سال گذشته افزایش یافته و هم اکنون به 64.4 میلیارد گریونا رسیده است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، مشترکان این خدمات بابت گاز مصرفی 23.7 میلیارد گریونا، بابت گرمایش مرکزی و آب گرم 20.3 میلیارد گریونا و بابت تحویل و توزیع انرژی برق 7.1 میلیارد گریونا بدهکار هستند. تعداد پرونده‌های باز به دلیل دیون مشترکان خدمات شهری و مسکن 33% افزایش یافته است. در حال حاضر 6 میلیون و 219 پرونده درباره اخذ دیون معوقه وجود دارد. میزان اخذ دیون در پرونده‌های فوق تنها 7% از کل دیون اعلام شده است.

https://myc.news/obshestvo/ukraincy_zadolzhali_za_kommunalnye_uslugi_644_mlrd_grn

 

وزیر دارایی: منبع مالی کافی برای پرداخت یارانه‌ها وجود دارد

سرگئی مارچنکو اعلام کرد: بودجه امسال کشور بیش از برنامه درآمد خواهد داشت و به دولت اجازه می دهد تا میزان یارانه‌های پرداختی را افزایش داده و بطور کامل فصل گرمایشی 2021-2022 را تامین نماید. مارچنکو گفت: افرادی که دارای حق دریافت یارانه هستند، حق آنها بطور کامل پرداخت خواهد شد. من قصد دارم به مردم آرامش دهم. پول کافی برای یارانه‌ها وجود دارد. 12 میلیارد گریونا در اصلاح بودجه برای پرداخت یارانه‌ها در نظر گرفته شده و هیچ مشکلی نیست.

https://censor.net/ru/news/3291178/sredstv_dlya_vyplaty_subsidiyi_predostatochno_ministr_finansov_marchenko

 

نظر تحلیلگر در مورد نرخ دلار در ماه اکتبر

وادیم ایوسوب تحلیلگر ارشد شرکت «الپری» در مورد نرخ دلار در ماه اکتبر معتقد است: نرخ دلار ممکن است به 26.6 گریونا سقوط کند و به حداقل نرخ این ارز در سال جاری برسد؛ هر چند عواملی وجود دارند که ممکن است باعث رشد ناچیز ارزش دلار در مقابل گریونا شوند اما در کل وضعیت به گونه ای است که ارزش دلار سقوط خواهد کرد. وی گفت: وزارت دارایی ابراز اطمینان کرده که اوکراین تمامی‌شروط صندوق بین المللی پول را اجرا کرده است و قسمت بعدی وام کلی در چارچوب برنامه «آماده به کار» تا آخر امسال از صندوق دریافت خواهد شد. چنانچه نگرش و دیدگاه صندوق با اظهارات و نگرش وزارت دارایی هم سو باشد، ما در ماه اکتبر شاهد افزایش بیشتر ارزش گریونا خواهیم بود و دلار در آخر ماه اکتبر در محدوده 26.2 – 26.7 گریونا معامله خواهد شد. وی افزود: با توجه به شرایط مناسب در بازارهای خارجی ارزش گریونا همچنان تقویت می‌شود. این شرایط حتی بر روی تصمیم صندوق بین المللی پول تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین در حال حاضر 31.5 میلیارد دلار است که در 9 سال اخیر بیشترین میزان محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های بانک مرکزی هر دلار آمریکا در آغاز سال 28.4 گریونا ارزش داشت اما در اول اکتبر به پایین تر از 26.5 گریونا رسیده است.

https://hvylya.net/news/238644-analitik-sprognoziroval-kurs-dollara-v-oktyabre

 

«نفت و گاز اوکراین» نرخ گاز را اعلام کرد

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» نرخ تعرفه‌های گاز برای مشترکان عادی و موسسات گرمایش مرکزی را اعلام کرد. قیمت گاز طبیعی برای مشترکان عادی که در طول سال اعتبار خواهد داشت 7.96 گریونا به ازای هر متر مکعب است. اولگ نمچینوف وزیر در کابینه دولت گفت: قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی برای موسسات گرمایش مرکزی که دارای قراردادهای سه ساله هستند 7.42 گریوناست؛ اما تعرفه گرمایش توسط مقامات محلی تعیین می‌شود. بدین ترتیب تعرفه‌های گران برای گرمایش تنها گواهی کننده ناکارآمدی در مناطق است زیرا هیچ مبنایی برای افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان عادی وجود نداشته و ندارد.

https://hvylya.net/news/238697-naftogaz-pokazal-ukraincam-tarify-na-gaz-zimoy

 

کارشناس: پیش بینی برداشت 110 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی در سال جاری

میکولا گورباچوف رئیس اتحادیه غلات اعلام کرد: کشور امسال نزدیک به 110 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی برداشت خواهد کرد که از زمان استقلال تاکنون بی سابقه است. وی گفت: دو سال پیش ما 98 میلیون تن دانه‌های روغنی و غلات برداشت کردیم که یک رکورد بود؛ اما امسال حتی محصول بیشتری برداشت خواهیم کرد. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان این اتحادیه با استفاده از فن آوری‌های جدید و بذرهای ترکیبی و اصلاح شده می‌توان در سال 2026 به محصول 118 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی رسید. کارشناسان این اتحادیه اعتقاد دارند در سال تجاری کنونی «جولای 2021- ژوئن 2022» صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین را بی سابقه پیش بینی می‌کنند.

https://urm.media/v-2021-roczi-ukrayina-mozhe-zibrati-ponad-110-mln-tonn-zernovih-ta-olijnih-kultur/

 

بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت ها هشدار داد

بانک مرکزی اعلام کرد: تولید کنندگان در تمامی‌بخش های اقتصادی آماده افزایش قیمت های کالاها و خدمات هستند. دلیل اصلی این انتظارات تورمی افزایش قیمت مواد خام و اولیه برای تولید است. بانک مرکزی بر اساس آخرین نظرسنجی ماهانه که در ماه سپتامبر انجام داد و در آن 324 موسسه و کارآفرین( 42.9% موسسات صنعتی، 29.3% بخش خدمات، 21.9 تجارت، 5.9% شرکت ها عمرانی- و ساختار 37% موسسات بزرگ، 30.2% موسسات متوسط و 32.7% موسسات کوچک) حضور داشتند، اعلام کرد: تمامی‌تولید کنندگان و فعالین اقتصادی انتظارات تورمی و افزایش قیمت ها را دارند. لازم به ذکر است که بانک مرکزی پیش بینی کرده رشد تورم اقتصادی تا آخر امسال حداقل 9.6% خواهد بود و دلیل آن را رشد قیمت های جهانی اعلام شده است.

https://akzent.zp.ua/natsbank-preduprezhdaet-o-roste-tsen-na-produkty-i-uslugi/

 

قیمت گوشت مرغ از آغاز سال  30 درصد افزایش یافته است

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار کشور، قیمت گوشت مرغ در ماه سپتامبر 3% و از آغاز سال تا پایان سپتامبر 29% افزایش یافته است. بیشترین قیمت گوشت مرغ در استان کی یف و نزدیک به 68 گریونا و حداقل قیمت در استان خملنیتسک و 48 گریونا ثبت شد. بر اساس اطلاعات منتشره گوشت خوک از آغاز سال 7% افزایش یافت و اکنون بطور متوسط 91 گریوناست. هر کیلو گوشت خوک در استان کی یف 157 گریونا و میانگین هر کیلو گوشت لاشه گاوی هم در آخر سپتامبر 109 گریونا بود که در استان کی یف 165 گریونا فروخته می‌شود. 

https://hvylya.net/news/238900-v-ukraine-pochti-na-tret-vzleteli-ceny-na-kuryatinu

 

افزایش 30 درصدی هزینه تولید محصولات کشاورزی

هزینه‌های تولید کشاورزی در 9 ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 35.6% افزایش یافته است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط Аgrotrend مجموع هزینه‌های صورت گرفته در 8 ماه نخست امسال در بخش کشاورزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 32.8% و هزینه‌های تولید محصولات دامی و دامپروری به میزان 41.1% رشد داشته اند. شاخص قیمت های منابع مادی و فنی تولید صنعتی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، در مدت زمانی مذکور 37.8% بیشتر شده اند.

https://www.growhow.in.ua/vyrobnytstvo-silhospproduktsii-v-ukraini-podorozhchalo-na-ponad-tretynu/

 

شمیگال: میانگین دستمزدهای پایه به 900 دلار رسیده است

نخست وزیر اعلام کرد: دولت هم اکنون یک رکورد تاریخی از نظر سطح میانگین دستمزدهای پایه ثبت کرده است. وی گفت: شهروندان اوکراینی نسبت به گذشته رغبت کمتری برای مهاجرت کاری به کشورهای دیگر نشان می دهند. بر اساس آخرین محاسبات میانگین دستمزدهای پایه در اوکراین بیش از پانصد دلار است و بر اساس برنامه‌های ما در اوایل سال آینده میانگین این دستمزدها به 800 تا 900 دلار خواهد رسید و حداقل حقوق پایه در سطح 700% تامین خواهد شد.

https://biz.today.ua/ru/srednyaya-zarplata-v-ukraine-dostignet-900-dollarov-shmygal/

 

مارچنکو: قیمت گاز در مذاکرات با صندوق بین المللی پول مشکل ایجاد می‌کند

وزیر اعلام کرد: برای دریافت بخش بعدی وام از صندوق بین المللی پول تنها مسائل جزئی فنی باقی مانده اند. وی گفت: امیدوارم که امسال بخش دوم وام از صندوق را دریافت کنیم و بازنگری در برنامه همکاری با صندوق را با موفقیت به پایان برسانیم. بدین ترتیب ما احساس آرامش بیشتری داشتهه باشیم. انتظار دارم تا آخر امسال کمک کلان اقتصادی از اتحادیه اروپا و بخش بعدی وام از صندوق به اوکراین پرداخت شوند. وی افزود: این کمک ها و وام ها درآمد نیستند. آنها در اقتصاد اوکراین تحصیل نشده اند و آنها را نمی‌توان برای هزینه‌ها خرج کرد؛ اما منابع تامین مالی بودجه هستند. مارچنکو به مشکلاتی اشاره کرد که درباره قیمت گاز طبیعی در گفتگوها با صندوق پیش آمده و گفت: صندوق خواهان اطلاعات لازم درباره تاثیر قیمت بالای گاز طبیعی بر درآمدهای بودجه و شرکت های دولتی در سالجاری است. کارشناسان صندوق آگاهند که هزینه‌های مستقیم بودجه از افزایش بهای گاز فزونی نخواهند یافت اما هزینه‌های غیر مستقیم بیشتر خواهند شد.

https://economics.segodnya.ua/ua/economics/enews/ceny-na-gaz-sozdayut-risk-v-peregovorah-s-mvf-marchenko-o-poluchenii-sleduyushchego-transha-1577712.html

 

شمیگال: وظیفه «نفت و گاز» افزایش استخراج گاز است

نخست وزیر گفت: هیات دولت به «شرکت نفت و گاز اوکراین» و «اوکرگازویدوبوانیا» (شرکت استخراج گاز اوکراین) دستور داده تا استخراج گاز طبیعی را افزایش دهند و برای این منظور تمامی ابزارهای لازم از جمله تحویل میدانهای گازی برای استخراج و صدور پروانه‌های مربوطه فراهم شده است. وی افزود: این تکلیف برای مدیران دو شرکت تعیین شده که یک هدف مشخص را دنبال کنند و آن افزایش استخراج گاز داخلی است.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3328223-pered-naftogazom-stoit-zavdanna-narostiti-vidobuvanna-gazu-smigal.html

خبرهای اقتصادی روابط خارجی:

 

آخرین قیمت های غلات و محصولات کشاورزی در اوکراین اعلام شد

بر اساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده توسط «گرین ترید» هر تن سبوس گندم برای تحویل بر اساس شرایط FCA کارخانه در حال حاضر 5100 گریونا، قیمت هر تن چاودار درجه دو با شرایط تحویل EXW سیلو 5100 گریونا، هر تن ذرت صادراتی در صورت تحویل در مرز 250 دلار و در صورت تحویل FOB بندر 268 دلار، قیمت فروش هر تن روغن آفتابگردان برای تحویل در مرز 1200 دلار، گندم درجه 2، درجه 3 و درجه 4 با شرط تحویل CPT پایانه به ترتیب 274، 274 و 261 دلار، هر تن دانه آفتابگردان برای تحویل FOB بندر 520 دلار، کنجاله آفتابگردان برای تحویل در مرز 265 دلار و قیمت هر تن جو برای فروش تحت شرایط CPTپایانه 242 دلار اعلام شده است.

https://agronews.ua/news/onovleno-zakupivelni-cziny-na-zerno-v-ukrayini/

 

کارشناس درباره پیامدهای عدم حمایت صندوق بین المللی پول از اوکراین توضیح داد

الگ پندزین کارشناس اقتصادی معتقد است: چنانچه صندوق بین المللی پول همکاری با اوکراین در چارچوب برنامه «آماده به کار» را تمدید نکند، کشور باید با بهره بیشتری از شرکای بین المللی و سازمان‌های مالی جهانی اعتبارات مالی و وام دریافت کند. وی گفت: تمایل کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی برای تمدید برنامه همکاری با صندوق قابل درک است؛ چون هرگاه اوکراین از این برنامه خارج شود، شرکای بین المللی نرخ بهره وام ها را افزایش خواهند داد و دلیل آن افزایش خطرات سرمایه گذاری و ورود به بازار پولی استقراضی کشور است. وی افزود: دولت ادعا می‌کند که تمامی‌شاخص های اعلامی صندوق در چارچوب برنامه «آماده به کار» را اجرا کرده است اما این تمام حقیقت نیست و شاخص ها اجرا نشده اند. لذا به اعتقاد من، برنامه «آماده به کار» تنها برای یک مدت کوتاه تمدید خواهد شد اما کشور به احتمال بسیار در چارچوب این برنامه پولی دریافت نمی‌کند.

https://golos.ua/news/ekonomyst-obyasnyl-chto-zhdet-ukraynu-bez-podderzhky-mvf

 

اصلی ترین وارد کنندگان جو از اوکراین اعلام شدند

اوکراین در آگوست امسال 1.7 میلیون تن جو صادر کرد که نسبت به ماه جولای 56% افزایش داشت و در مقایسه با آگوست سال گذشته 30% بیشتر بود. همچنین در دو ماه نخست سال تجاری کنونی (جولای – آگوست)  2.8 میلیون تن جو صادر شد که رقمی‌بی سابقه برای این دو ماه محسوب می‌شود. اصلی ترین خریدار جو از اوکراین همچنان چین است که واردات جو از اوکراین را در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل 24%  افزایش داده است، ترکیه در دو ماه مذکور 366 هزار تن جو از اوکراین وارد کرد که در دو ماه سال گذشته تنها 23 هزار تن جو وارد کرده بود. همچنین کشورهای تونس، اردن، مراکش، لبنان و الجزایر واردات جو از اوکراین را افزایش داده اند و در مقابل عربستان سعودی، لیبی و رژیم صهیونیستی از واردات جو از اوکراین کاسته اند.

https://elevatorist.com/novosti/13523-turtsiya-ostaetsya-aktivnyim-importerom-ukrainskogo-yachmenya--analitiki

 

گریونا ششمین ارز سودآور از آغاز سال

گریونا در 9 ماه نخست امسال در برابر دلار 7% تقویت شده است. بدین ترتیب پول ملی اوکراین در رده ششم سودآورترین ارزهای ملی از آغاز سال قرار گرفت. جدول مذکور توسط آژانس Bloomberg تنظیم شده است.  در رده نخست این جدول روپیه سیشل قرار دارد.، پول ملی زامبیا، موزامبیک، ارمنستان و کوانزای آنگولا، لاری گرجستان، روبل بلاروس، شیلینگ اوگاندا و پزو دمینیکن نیز در رده‌های بعدی جای گرفته اند.

https://uatv.ua/uk/gryvnya-na-6-mu-mistsi-v-rejtyngu-najprybutkovishyh-valyut-z-pochatku-roku-bloomberg/

 

ارزش وجوه حواله شده به اوکراین از آغاز سال تا کنون از مرز 9 میلیارد دلار گذشت

بر اساس گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی، حجم کل وجوه و ارز انتقال یافته توسط افراد حقیقی به داخل کشور در دوره زمانی ژانویه – آگوست امسال 19.2% بیشتر از دوره مشابه سال قبل بوده و به 9.07 میلیارد دلار رسید. تنها در ماه آگوست 1.2 میلیارد دلار توسط اشخاص حقیقی از خارج به اوکراین حواله شد که 21% بیشتر از آگوست سال گذشته است. بر اساس این گزارش، در مجموع در 8 ماه نخست سال مبلغ 5.2 میلیارد دلار از طرف مجاری رسمی (حسابهای بانکی، سامانه‌های پرداختی بین المللی و حقوقهای دریافتی از خارج) و 3.8 میلیارد دلار نیز از طریق مجاری غیر رسمی وارد کشور شد. لازم به ذکر است که حجم ارز حواله شده به اوکراین توسط اشخاص حقیقی در نیمه نخست امسال 6.21 میلیارد دلار بود.

https://finance.liga.net/ekonomika/novosti/obem-denejnyh-perevodov-v-ukrainu-prevysil-9-mlrd-s-nachala-goda

 

شمیگال خبر از رشد سرمایه گذاری‌های خارجی در اقتصاد اوکراین داد

نخست وزیر در صفحه فیس بوک خود نوشت: رشد امسال سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد اوکراین در چهارسال اخیر بی سابقه بود. در نیمه نخست سال سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور 2.83 میلیارد دلار بود که از این رقم 2.33 میلیارد دلار از کشورهای اتحادیه اروپاست. وی ابراز امیدواری کرد: انگیزه‌ها و مشوقهای تکمیلی که امسال برای موسسات ایجاد شده اند، باعث رشد فعالیت های سرمایه گذاری در اقتصاد اوکراین شوند. شمیگال تاکید کرد: میزان و حجم صادرات محصولات اوکراینی همچنان روند افزایشی دارد و حجم صادرات در ماه سپتامبر رشد چشمگیری داشت و ارزش صادرات از اوکراین در 9 ماه نخست بالغ بر 48.5 میلیارد دلار بود که 13.4 میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. برای افزایش صادرات، ما فعالانه بر اجرایی شدن «لغو روادید صنعتی» با اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم. به گفته وی شاخص تولید در بخش های اساسی در ماه آگوست 6.4% در مقیاس سالانه رشد داشت که نسبت به رشد این شاخص در ماه جولای (2.3%) بسیار بیشتر است. رشد تولید در بخش کشاورزی هم در آگوست در مقیاس سالانه 25% بود که این شاخص در بخش تجارت خرده فروشی 10%  افزایش یافت. نخست وزیر تاکید نمود: شاخص دستمزدهای پایه نیز در طول یک سال، در آگوست 22% رشد داشت (11% رشد ارزش واقعی دستمزدها در مقیاس سالانه آگوست به آگوست). در این ماه بخش عمران هم 9% رشد سالانه نشان داد.

https://biz.nv.ua/ukr/finance/zrostannya-inozemnih-investiciy-v-ukrajinu-stalo-rekordnim-za-chotiri-roki-shmigal-novini-ukrajini-50187193.html

 

افزایش حجم واردات به میزان 56 درصد و کاهش ارزش پولی واردات

سازمان دولتی گمرک اوکراین با انتشار داده‌های مربوط به سپتامبر اعلام کرد: هر چند میزان واردات افزایش یافته اما عوارض گمرکی اخذ شده کاهش داشته است. تاتیانا اوستریکوا نماینده سابق پارلمان گفت: در ماه سپتامبر بر اساس برنامه بودجه از محل گمرکات می‌بایست 40.4 میلیارد گریونا به خزانه واریز می‌شد. درآمد گمرکات در این ماه تنها 40.5 میلیارد گریونا اعلام شده که 50% بیشتر از سال گذشته (27 میلیارد گریونا) می‌باشد. وی افزود: از آغاز سال تاکنون حجم واردات 56% افزایش را نشان می دهد اما ارزش اظهار شده واردات نسبت به سال گذشته 3.5 میلیارد گریونا کاهش یافت است. در مجموع در ماه سپتامبر ارزش واردات 6 میلیارد و 820 میلیون دلار گزارش (4.36 میلیارد دلار در سپتامبر سال گذشته) اما تنها 1.79 میلیارد دلار عوارض گمرکی دریافت شده است که حاکی از فشار عوارض گمرکی به میزان 0.262% بر قیمت کالاست. وی گفت: چنانچه عوارض گمرکی اخذ شده در ماه سپتامبر به تناسب ارزش واردات رشد می‌کرد، در سپتامبر می‌بایست 130 میلیون دلار بیشتر از محل گمرکات به بودجه دولتی واریز می‌شد.

https://censor.net/ru/n3291961

 

«نفت و گاز» قیمت گاز وارداتی در سپتامبر را محاسبه کرد

شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: گاز طبیعی وارداتی در ماه سپتامبر بطور میانگین 636 دلار به هزار هر هزار متر مکعب خریداری و وارد شده است. لازم به ذکر است که در اواخر ماه سپتامبر قیمت هزار متر مکعب گاز طبیعی در بازارهای بورس اروپایی از 1000 دلار تجاوز کرد و در اوایل ماه اکتبر به 1200 دلار هم رسید. بر اساس داده‌های سازمان دولتی گمرک اوکراین، میانگین قیمت گاز وارداتی در ماه آگوست 427.9 دلار به ازای هر یک هزار متر مکعب بود. بر اساس سناریوی پایه توسعه اقتصادی و اجتماعی اوکراین، قیمت میانگین هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در سال آینده در سطح 220 دلار پیش بینی شده که بسیار کمتر از قیمت کنونی است.

https://www.rbc.ua/rus/news/naftogaze-rasschitali-stoimost-importirovannogo-1633348455.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما