معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

تاکنون بیش از 1 میلیارد منات در پارک های کشاورزی سرمایه گذاری شده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 12 مهر

نشستی با عنوان «نقش پارک های کشاورزی در توسعه کشاورزی» توسط وزارت اقتصاد و وزارت کشاورزی برگزار شد. در این مراسم میکائیل جباراف وزیر اقتصاد، اینام کریم اف وزیر کشاورزی، زائور میکائیل اف رئیس «بهبود و مدیریت آب»، و همچنین روسای سازمان‌های دولتی مربوطه و شرکت های برجسته در بخش کشاورزی حضور داشتند. وزیر میکائیل جباراف در سخنرانی خود در این مراسم به اقدامات انجام شده برای افزایش کارایی پارک های کشاورزی ـ معافیت های مالیاتی، یارانه‌ها و وام های نرم به بخش کشاورزی، تخفیف ماشین آلات و تجهیزات اجاره ای، اشاره کرد. خاطرنشان شد که در حال حاضر 51 پارک کشاورزی به ارزش 2.1 میلیارد منات در 240 هزار هکتار در 32 منطقه کشور در حال تاسیس است. 43 پارک کشاورزی در حال حاضر راه اندازی شده است و کار طراحی در برخی دیگر در حال انجام است. برای سازماندهی پارک های کشاورزی، پشتیبانی دولتی ارائه می‌شود، زیرساخت ها ایجاد می‌شود، وام های نرم ارائه می‌شود. تا کنون صندوق توسعه کارآفرینی وزارت اقتصاد 173 میلیون منات وام نرم برای ایجاد 23 پارک کشاورزی اختصاص داده و این وزارتخانه اسناد ارتقاء سرمایه گذاری به ارزش 1 میلیارد منات برای 27 پارک کشاورزی صادر کرده است. تاکنون بیش از 1 میلیارد منات در پارک های کشاورزی سرمایه گذاری شده است. تا کنون درمجموع به 5 هزار نفر شغل دائمی و بیش از 4500 نفر شغل فصلی در پارک های کشاورزی ارائه شده است. برنامه ریزی شده است که بیش از 4300 شغل دیگر در محل موجود ایجاد و سازماندهی شود.

همکاری آذربایجان و شرکت BP در زمینه پروژه انرژی خورشیدی

خبرگزاری «آپا»: 14 مهر

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و شرکت BP توافقنامه اجرایی همکاری در ارزیابی و اجرای پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی 240 مگاواتی در منطقه زنگیلان / جبراییل را امضا کردند. این سند در چارچوب اجرای تصمیم استراتژیک ایجاد منطقه «انرژی سبز»، توسعه بخش انرژی تجدیدپذیر آذربایجان و تعهد به کاهش انتشار کربن تا 35 درصد تا سال 2030 و نیز به عنوان بخشی از استراتژی BP برای تبدیل شدن به یک شرکت «تولید گازهای گلخانه ای صفر» تا سال 2050 امضا شد.

افزایش 40 درصدی صادرات غیر نفتی از ابتدای سال جاری

خبرگزاری «رپورت»: 14 مهر

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در نشستی با عنوان «تامین مالی توسعه پایدار گفت امسال تولید ناخالص داخلی آذربایجان 3.6 درصد افزایش یافت در حالی که رشد در بخش غیرنفتی حتی بیشتر بود. صادرات غیر نفتی از ابتدای سال جاری 40 درصد افزایش یافته است. پیش بینی‌های رشد اقتصادی آذربایجان مورد بازنگری و افزایش قرار گرفته است. تا پایان سال 2021، رقمی‌بیش از 2.2 میلیارد دلار در صادرات غیر نفتی پیش بینی می‌کنیم. موسسات مالی بین المللی پیش بینی خود را از رشد اقتصادی آذربایجان در سال جاری و سال آینده مطرح کرده اند. طی 10 سال گذشته، بخش غیرنفتی به عامل اصلی رشد و توسعه اقتصاد ملی تبدیل شده است. در این دوره، بخش غیر نفتی از 48 درصد به 70 درصد افزایش یافت. تاکنون، کل تولید در مناطق صنعتی مطلوب برای توسعه این بخش از 4.3 میلیارد منات و حجم سرمایه گذاری‌ها از 6.1 میلیارد منات فراتر رفته است. در این مدت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی بالغ بر 57 میلیارد دلار بوده است.

 

ایجاد شرایط تعرفه ای جذاب در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت

خبرگزاری «آذرتاج»: 12 مهر

باکو میزبان ششمین نشست کارگروه توسعه مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شد. جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان در چارچوب این نشست با سران هیئت های کشورهای شرکت کننده در حمل و نقل ریلی دیدار کرد.

رئیس شرکت راه آهن آذربایجان در مورد اهمیت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و کارهای انجام شده در این راستا صحبت کرد. وی گفت که این کریدور نه تنها در توسعه کشورهایی که در مسیر این کریدور هستند، بلکه در توسعه سایر کشورهایی که با انجام عملیات صادرات و واردات در این مسیر گردش مالی تجارت را افزایش می دهند، نقش مهمی ایفا خواهد کرد و روابط اقتصادی و تجاری را گسترش خواهد داد.

در این نشست ویاچسلاو پاولوفسکی معاون راه آهن روسیه ، پیتر دولوب معاون اول رئیس راه آهن بلاروس، مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ولادیسلاو شپتوفسکی رئیس نمایندگی راه آهن فنلاند (VR Group LTD) در روسیه حضور داشتند. کالیانا راما، رئیس شرکت کانتینری CONCOR  هند نیز به صورت آنلاین به این جلسه پیوست.

شرکت کنندگان در ششمین نشست کارگروه به سرپرستی اقبال حسین اف معاون شرکت راه آهن آذربایجان با اجرای تصمیمات آخرین جلسه و پیشرفت کار در زمینه توسعه حمل و نقل در کریدور بین المللی شمال - جنوب آشنا شدند. نتایج پروژه حمل و نقل محصولات کاغذی با کانتینرها از فنلاند به هند، حجم تردد و چشم اندازهای جذب محموله کانتینری از هند به آذربایجان، روسیه، بلاروس و اتحادیه اروپا و همچنین بارگیری مجدد کانتینرها از کشورهای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفت.

ایجاد شرایط تعرفه ای جذاب توسط شرکت کنندگان در کریدور، ساده سازی مراحل گمرکی، استفاده از تبادل اطلاعات الکترونیکی در سازمان قطارهای کانتینری در مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، توسعه زیرساخت ها در قسمت های ملی کریدور، افزایش ظرفیت حمل بار در ترمینال بارانداز آستارا (ایران)، احداث راه آهن آستارا-رشت و زاهدان-چابهار و سایر موضوعات در دستور کار قرار گرفت. در این نشست، راه آهن فنلاند (VR Group LTD) به عنوان یکی از اعضای گروه کار در زمینه توسعه مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب پذیرفته شد.

در چارچوب این نشست، دیدارهای دوجانبه ای بین نمایندگان راه آهن آذربایجان و نمایندگان راه آهن ایران، روسیه، بلاروس و فنلاند انجام شد و تعدادی از مسائل مربوط به روابط متقابل مورد بحث قرار گرفت. در پایان جلسه پروتکل مربوطه امضا شد.

 

شرکت نفت «لوک اویل» سهم خود در «شاه دنیز» را افزایش می دهد

خبرگزاری «آپا»: 16 مهر

به گزارش رسیده از شرکت لوک اویل روسیه سهم خود را در میدان میعانات گازی شاه دنیز در بخش آذربایجان دریای خزر افزایش می دهد. لوک اویل از امضای موافقت نامه برای خرید 15.5 درصد سهام شاه دنیز از پتروناس خبر داد. هزینه این معامله 2.25 میلیارد دلار می‌باشد.

پس از اتمام قرارداد ، سهام لوک اویل در پروژه شاه دنیز از 10 درصد به 25.5 درصد افزایش می یابد و سهم این پروژه به شرح زیر خواهد بود: BP 28.8 درصد، Lukoil 25.5 درصد، TPAO 19 درصد،  SOCAR 10 درصد، NICO 10 درصد، SGC 6.7 درصد. این معامله پس از تحقق تعدادی از شرایط (از جمله توافق با سوکار) به پایان می رسد. لازم به ذکر است که شرکت بی پی اخیراً با فروش 25 درصد از سهام خود در پروژه اکتشاف قسمت کم عمق شبه جزیره آبشرون در بخش آذربایجان دریای خزر به لوک اویل موافقت کرد.

پس از اتمام معامله، سهام قسمت کم عمق در شبه جزیره آبشرون به شرح زیر خواهد بود: شرکت نفت مشترک سوکار 50 درصد، بی پی 25 درصد و لوک اویل 25 درصد. انتظار می رود این قرارداد با اجرایی شدن از 1 ژوئیه 2021 و پس از تصویب توسط دولت آذربایجان در سه ماهه چهارم امسال پایان یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما