معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۹

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اکسپوی دبی: دیدار پاگانینی با وزیران محیط زیست و انرژی امارات عربی متحده

عمر پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه که برای بازدید از اکسپوی دبی به امارات متحده سفر کرده است، روز گذشته با شماری از وزیران این کشور ملاقات کرد. پاگانینی و مریم المهیری وزیر محیط زیست و راهبرد غذایی امارات متحده در دیدار با یکدیگر فرصتهای موجود برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را از نظر گذراندند. پاگانینی همچنین با سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی و زیربنایی امارات متحده عربی ملاقات کرد. وزیر صنعت اروگوئه در پیغامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت، وی و المزروعی راهبردهای انرژی و امکان همکاری‌های دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. پاگانینی نشست با المزوعی را سازنده و با هدف تقویت پیوندها میان دو کشور توصیف کرد و افزود، فرصت های همکاری بر روی میز قرار دارند. به گزارش پورتال وزارت صنعت اروگوئه، کشورهای خاورمیانه علاقه مندی زیادی به طرح های تبدیل انرژی با تاکید بر انرژی‌های جایگزین دارند تا بدین ترتیب بتوانند از وابستگی‌ها به منابع فسیلی بکاهند. شایان ذکر است اکسپوی دبی که بزرگترین گردهمایی تجاری جهان پس از بروز بیماری همه گیر کرونا به حساب می آید از اول اکتبر سال جاری آغاز و به مدت شش ماه (تا 31 مارس 2022) ادامه خواهد یافت. در این رویداد بزرگ 190 کشور شرکت کرده و انتظار می رود در این مدت حدود 25 میلیون بازدید کننده داشته باشد.

افزایش 45.7 درصدی صادرات اروگوئه در سپتامبر 2021

به گزارش آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه موسوم به "اروگوئه 21"، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری (با احتساب مناطق آزاد تجاری) در ماه سپتامبر 2021 در مقایسه با سپتامبر سال گذشته به میزان 45.7 درصد رشد داشت و به 1085 میلیون دلار بالغ شد. بر اساس این گزارش، صادرات از ابتدای سال جاری (ژانویه تا سپتامبر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 34.7 درصد افزایش یافته است. اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه در ماه سپتامبر به چین (35 درصد)، برزیل (19 درصد)، اتحادیه اروپا (9 درصد)، آرژانتین (5 درصد) و آمریکا (5 درصد) بوده اند. در میان اقلام صادراتی اروگوئه از لحاظ ارزشی گوشت گاوی با 259 میلیون دلار بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده که در مقایسه با سپتامبر سال گذشته افزایش 102 درصدی را به ثبت رسانده است. سلولز با 189 میلیون دلار و با افزایش 94 درصدی دومین کالای مهم صادراتی؛ و لبنیات با 76 میلیون دلار و افزایش 5 درصدی سومین کالای مهم صادراتی اروگوئه در ماه سپتامبر سال جاری به حساب می آمدند. کنستانتره‌های نوشیدنی به 65 میلیون دلار بالغ شده و رشد 53 درصدی را به ثبت رسانده و چوب نیز با 54 میلیون دلار به میزان 122 درصد افزایش نشان داده است. موسسه اروگوئه 21 پیش بینی کرد، صادرات اقلام مختلف تجاری تا پایان سال جاری به 10,500 میلیون دلار بالغ شود که در این صورت در مقایسه با سال 2020 افزایشی به میزان 30 درصد را به ثبت خواهد رساند.

افزایش صادرات برق از اروگوئه به کشورهای برزیل و آرژانتین در ماه سپتامبر

به گزارش پورتال اداره ملی برق اروگوئه، صادرات برق به کشورهای برزیل و آرژانتین در ماه سپتامبر سال جاری به 50 میلیون دلار بالغ شد. صادرات برق به برزیل از ماه ژوئن سال جاری روند صعودی یافته است، چرا که در فصل جاری بدلیل کمبود منابع آبی در مناطق جنوب شرقی برزیل، نیاز به واردات از کشورهای همسایه افزایش یافته است. اروگوئه در ماه سپتامبر در مجموع 386 گیگاوات ساعت برق به برزیل و 294 گیگاوات ساعت برق به آرژانتین صادرات داشته که این میزان به آرژانتین از ابتدای سال جاری تاکنون بی سابقه بوده است. صادرات برق به کشورهای مذکور از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 320 درصد افزایش یافته و در مجموع 316 میلیون دلار برای اداره ملی برق این کشور درآمدزایی داشته است. شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) نیز از این صادرات ذینفع شده، چرا که به نوبه خود گازوئیل مورد نیاز اداره ملی برق برای فعالیت نیروگاه‌های حرارتی را تأمین نموده است. در این ارتباط آمارها نشان می دهند که روند فزاینده صادرات برق به برزیل و آرژانتین طی شش ماهه نخست سال جاری در مجموع 24 میلیون دلار برای آنکاپ درآمدزایی داشته است، موضوعی که باعث شد، این شرکت از افزایش بهای سوخت برای ماه اکتبر اجتناب ورزیده و تفاوت قیمت را از طریق منابع مالی خود جبران نماید.

بیش از نیمی از مردم اروگوئه شرایط اقتصادی را مشکل اصلی کشور می دانند

تازه ترین نتایج نظرسنجی مرکز آماری سیفرا نشان داد، 52 درصد از مردم اروگوئه اصلی ترین مشکل کشور را شرایط مالی و اقتصادی می دانند. (بطوریکه از این تعداد 20 درصد وضعیت اقتصادی، 26 درصد نبود اشتغال و 6 درصد نیز قیمت های بالا و فقر را مشکل اصلی کشور توصیف کرده اند.) این نظرسنجی همچنین نشان داد، 12 درصد شرایط سلامتی و بهداشتی؛ 12 درصد ناامنی؛ 7 درصد دولت اروگوئه؛ 4 درصد مردم و ارزشهای حاکم در جامعه؛ 1 درصد جناح های سیاسی مخالف دولت و 9 درصد نیز سایر موارد را مشکل اصلی کشور می دانند.

فراخوان آنکاپ برای تولید هیدروژن سبز در آبهای اروگوئه

اداره ملی سوخت، الکل و سیمان اروگوئه (موسوم به آنکاپ یا شرکت ملی نفت) طی فراخوانی از شرکت های علاقه مند جهت حضور در آبهای ساحلی اروگوئه برای احداث میادین تولید هیدروژن سبز دعوت به عمل آورد. آلخاندرو استیپانیسیک رئیس آنکاپ گفت، فناوری لازم برای ایجاد توربین‌های بادی ثابت در آبهای اروگوئه وجود دارد. وی افزود، اطلاعات مربوطه در اختیار شرکت های علاقه مند قرار می‌گیرد و از آنها درخواست می‌شود که نسبت به مواردی از قبیل: درآمدزایی پروژه برای دولت، مشارکت احتمالی آنکاپ و برنامه کاری مربوطه پیشنهادات خود را ارسال نمایند. وی خاطرنشان کرد، ایده اصلی آن است که طی دو تا پنج سال آینده پروژه‌هایی برای اجرا در آبهای اروگوئه در دستور کار قرار گیرند. شایان ذکر است هیدروژن سبز در ماشین آلات سنگین اعم از کامیون و قطار کاربرد دارد. اروگوئه قصد دارد با اجرای پروژه مذکور علاوه بر تأمین نیاز داخل، به صادرات هیدروژن سبز نیز بپردازد.

درخواست اتحادیه اروپا از اروگوئه برای به روز رسانی قوانین مالیاتی

اتحادیه اروپا، اروگوئه را در فهرست کشورهایی قرار داد که باید قوانین مالیاتی خود را به روز رسانی نمایند، چرا که بر درآمدهای حاصله از منابع مالی غیر اروگوئه ای مالیات نمی‌بندد. {شایان ذکر است، بر اساس تعبیر وزارت اقتصاد و دارایی منظور منابع مالی خارج از اروگوئه است، چون دولت اعلام کرده است، از درآمدهای حاصله در داخل خاک اروگوئه مالیات می‌گیرد، ولی افراد حقیقی که در خارج از کشور کار می‌کنند و از منابع مالی در آنجا، درآمدزایی دارند، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.} اتحادیه اروپا مهلتی را بدین منظور تا دسامبر 2022 تعیین کرده است. فهرست مذکور موسوم به "فهرست خاکستری" مربوط به کشورهایی می‌شود که با مبانی مالیاتی بین المللی و اصل "شفافیت در اطلاع رسانی" همکاری کرده و ضروری است قوانین داخلی خود را به منظور همسو شدن با نیازهای جهانی بالاخص آنچه که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) تعیین نموده است، به روز رسانی نمایند.

تورم در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2021 بر روی 7.4 درصد قرار گرفت

به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، تورم در ماه سپتامبر سال جاری بر روی 0.46 درصد؛ از ابتدای سال جاری تاکنون (9 ماهه)  بر روی 6.69 درصد؛ و در دوازده ماه منتهی به سپتامبر بر روی 7.41 درصد قرار گرفت. افزایش بهای مواد غذایی و خوراکی‌ها در مجموع به میزان 0.54 درصد؛ بهای مسکن 0.35 درصد؛ و هزینه هتل ها و رستوران‌ها به میزان 1.58 درصد از جمله عوامل بروز این تورم بودند.

تمجید صندوق بین المللی پول از سیاست های اقتصادی دولت اروگوئه

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش سالانه خود سیاستهای اقتصادی دولت اروگوئه همچنین موفقیت این کشور را در مواجه با بیماری همه گیر کرونا تمجید و خاطرنشان کرد، عملکرد این کشور در میان کشورهای منطقه در عرصه دموکراسی، کیفیت نهادها و موسسات قانونی و انسجام اجتماعی برجسته بوده است. در این گزارش در عین حال آمده است که اقتصاد اروگوئه از سال 2015، پس از اتمام دوره اوج افزایش بهای مواد اولیه، با رکود مواجه شد و این موضوع کاهش سرمایه گذاری، تعضیف بخش های تولیدی و متعقابا کاهش اشتغال را در این کشور به همراه داشت. با این وجود دولت اروگوئه از اوایل سال 2020 برنامه ای را برای اصلاحات درعرصه فعال سازی روند رشد اقتصادی و تقویت توان مالی کشور در دستور کار قرار داده است. صندوق بین المللی پول در بخش دیگری از این گزارش، رشد اقتصادی اروگوئه را برای سال جاری 3.4 درصد، بیکاری را 10.2 درصد و تورم را 7.2 درصد تخمین زده است.

هولدینگ آرژانتینی دناروائس قصد دارد سرمایه گذاری اش در اروگوئه را  سه برابر کند

فرانسیسکو دناروائس (Francisco De Narvaez) رهبر هولدینگ قدرتمند دناروائس پس از نشست با لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه، از قصد خود برای سرمایه گذاری به میزان بیش از صد میلیون دلار در اروگوئه خبر داد و گفت، این موضوع 1500 شغل در کشور ایجاد خواهد کرد. دناروائس خاطرنشان کرد، سرمایه گذاری‌های خود را در سال های آینده در اروگوئه سه برابر خواهد کرد. وی از تأسیس 30 شعبه دیگر از فروشگاه زنجیره ای تا-تا؛ احداث 12 داروخانه دیگر (از زنجیره مراکز دارویی و بهداشتی سان روکه)؛ و ایجاد شعبات بیشتری از فروشگاه محصولات باس (BAS) و غیره خبر داد و گفت، سرمایه گذاری‌های بیشتری نیز در عرصه فناوری، پشتیبانی و توزیع برای پاسخ گویی به نیازهای مشتریان بصورت آنلاین انجام  خواهند گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما