معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ اول مهرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بهره برداری از ایستگاه بین المللی بهداشتی گوانجو در پایان ماه سپتامبر

ساخت فاز اول ایستگاه بین المللی بهداشت گوانجو (Guangzho International Health Station) به پایان رسید و انتظار می رود در پایان ماه سپتامبر به بهره‌برداری برسد.این مرکز در حومه منطقه بایون، دور از مناطق پرجمعیت واقع شده است. ایستگاه بین‌المللی بهداشت گوانجو با سرمایه گذاری 1.4 میلیارد یوان (219 میلیون دلار)، اولین ایستگاه بین المللی بهداشت چین است و جایگزین "هتل های قرنطینه "می‌شود. مساحت کل پروژه حدود 250 هزار متر مربع است، درمجموع 5074 اتاق، در 5 نوع، بین 18 تا 39 متر مربع در آن قرار دارد. ساختمان اصلی به مناطق مسکونی، مرکز خدمات درمانی، منطقه پزشکی و لجستیک، ساختمان خدمات جامع تقسیم شده است.در ایستگاه بهداشت، علم و فناوری مدرن مانند ارتباطات 5G، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در زیرساخت ها و مدیریت خدمات ادغام شده اند تا خطر تماس پرسنل و عفونت متقابل کاهش یابد.فاز دوم این پروژه قرار است در نانشا احداث  شود.

برگزاری نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم دریایی قرن 21 گواندونگ

نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم دریایی قرن 21 گواندونگ از 24 تا 26 سپتامبر در مجتمع نمایشگاه کانتون برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال به 3 حوزه نمایشگاهی تقسیم می‌شود: حوزه همکاری و مبادله بین المللی، برندهای بین المللی و پایگاه‌های تجارت خارجی. همچنین 4 حوزه نمایشگاهی حرفه ای برای هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک جاده ابریشم و غذاهای وارداتی راه اندازی می‌شود. مساحت این نمایشگاه 70 هزار مترمربع است. بیش از هزار شرکت در این رویداد حضور خواهند داشت.در طول این نمایشگاه، 64 کشور و منطقه از جمله ایران، ایالات متحده، کانادا، کوبا، مکزیک، روسیه، بلژیک، اسپانیا، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، گرجستان و غیره پاویون ملی  برپا خواهند کرد.

افتتاح کمیته مدیریت منطقه همکاری عمیق هنگچین گواندونگ-ماکائو

صبح روز 17 سپتامبر، کمیته مدیریت منطقه همکاری عمیق هنگچین گواندونگ-ماکائو رسماً افتتاح شد. هان ژنگ، عضو دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، معاون نخست وزیر و مدیران گروه مدیریت ساخت منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو در مراسم افتتاحیه شرکت و سخنرانی کردند.

وب سایت رسمی منطقه همکاری عمیق هنگچین گواندونگ-ماکائو  به طور رسمی ساختار سازمانی منطقه، لیست مدیران و مسئولیت کاری را اعلام کرد. کمیته مدیریت منطقه همکاری به طور مشترک توسط گواندونگ و ماکائو تأسیس شده تا تصمیمات کلی در مورد برنامه‌های و سیاست های اصلی، پروژه‌های بزرگ و انتصاب پرسنل منطقه را اتخاذ نمایند. مدیران منطقه همکاری به طور مشترک توسطMa Xingrui ، استاندار گواندونگ و  He Yicheng ، رییس اجرایی منطقه ویژه اداری ماکائو انتخاب  می‌شوند. کمیته مدیریت منطقه همکاری دارای کمیته اجرایی و دبیرخانه بوده که کمیته اجرایی از ادارات امور اداری، امور حقوقی و توسعه اقتصادی، توسعه مالی، خدمات بازرگانی، مالی، آمار، برنامه ریزی و عمران شهری و امور معیشتی مردم تشکیل شده است.

تعیین اولین گروه از شهرهای(مناطق) آزمایشی خنثی سازی کربن در استان گواندونگ

بر اساس اطلاعات منتشرشده در کنفرانس مطبوعاتی که توسط اداره محیط زیست استان گواندونگ در 16 سپتامبر، اولین گروه از شهرهای (مناطق) آزمایشی خنثی سازی کربن تعیین گردید که شامل شهرهای Shaoguan، منطقه همکاری چیان‌های شنجن، منطقه چنگ هوآ گوانجو و منطقه هوادو گوانجو است. در مرحله بعد، برخی از پروژه‌های آزمایشی در زمینه خنثی سازی کربن توسط پارک های صنعتی و شرکت ها ارتقاء می یابد.

علاوه بر این، گواندونگ صنعت بازار کربن را بیشتر گسترش داده، کاهش آستانه ورود به بازار کربن را در نظر می‌گیرد و شرکت های پرمصرف انرژی را در بازار تجارت کربن وارد می نماید.

اجرای سیاست جدید قرنطینه برای مسافران خارج از کشور در گوانجو

شهرداری گوانجو به منظور اطمینان از برگزاری موفق 130 امین نمایشگاه کانتون تصمیم گرفت سیاست قرنطینه مسافران خارج از کشور را از "قرنطینه متمرکز به مدت 14 روز + قرنطینه خانگی به مدت 7 روز" به "قرنطینه متمرکز به مدت 21 روز" از 24 سپتامبر تا 20 اکتبر تغییر دهد. مسافرانی که پس از اتمام دوره قرنطینه 14 روزه در شهرهای دیگر به گوانجو باز می‌گردند، برای قرنطینه به مدت 7 روز به هتل منتقل می‌شوند.از 21 اکتبر ، سیاست قبلی مجدداً اجرا خواهد شد.

راه‌اندازی اولین پروژه یکپارچه سازی "انرژی بادی دریایی + مزرعه فراساحلی" در فوجیان

اولین پروژه یکپارچه سازی "انرژی بادی دریایی + مزرعه فراساحلی" اخیرا در فوجیان راه‌اندازی شد. در این پروژه از منابع غنی انرژی باد پینگتن برای انجام تحقیقات در مورد تأثیر عوامل محیطی مانند صدای نیروگاه‌های بادی دریایی بر رشد ماهی استفاده می‌شود و یک طرح فنی برای پرورش ماهی در محیط خاص ایجاد شده که راه جدیدی برای ارتقاء توسعه یکپارچه نیروگاه بادی دریایی و آبزی پروری در اعماق دریا فراهم کند.تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه پرورش ماهی در این پروژه می‌تواند به 250 هزار تا 400 هزار یوان برسد.

افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین در جوهای

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا چین در 28 سپتامبر به طور رسمی در جوهای افتتاح گردید. 700 شرکت از 40 کشور از جمله چین، ایالات متحده، انگلستان، آلمان، سوئد، سوئیس، روسیه، کانادا و برزیل در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. مساحت بخش سرپوشیده نمایشگاه 100 هزار مترمربع و فضای باز 360 هزار مترمربع می‌باشد و بیش از صد هواپیما در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه تا 3 اکتبر ادامه خواهد داشت. نمایشگاه بین المللی هوافضا چین هر دو سال یکبار در جوهای برگزار می‌شود و از سال 1996 به یکی از پنج نمایشگاه هوایی تأثیرگذار جهان تبدیل شده است.

نظر مثبت موسسه CFA چین در مورد بازار مالی منطقه خلیج بزرگ

پنجمین اجلاس استعدادهای مالی موسسه CFA چین، همزمان با نمایشگاه بین المللی امور مالی چین (گوانجو) در 19 سپتامبر در شهر گوانجو برگزار گردید. نمایشگاه مذکور یکی از مهمترین اجلاس های انجمن در چین است و هدف آن ارائه بستری برای متخصصان مالی در سراسر چین برای برقراری ارتباط و دستیابی به همکاری بیشتر است. در مجموع 65 پروژه ترکیب صنعت و امور مالی، به ارزش 1.017 تریلیون یوان (159 میلیارد دلار) در این نمایشگاه امضا شد و به بالاترین حد خود رسید.

متخصصان بخش مالی و نمایندگان دولت با موضوع "پرورش استعدادهای بین رشته‌ای"، در مورد چگونگی ایجاد سیستم مفید برای توسعه استعدادهای بین رشته ای و استفاده از فرصت های ایجاد شده، همکاری‌های مالی سبز و نوآوری در خدمات مالی در منطقه خلیج بزرگ (GBA) به گفتگو پرداختند.

ژانگ یی، مدیر موسسه CFA در چین، دیدگاه خود را در مورد محیط کلی مالی در GBA و نحوه جذب استعدادهای جهانی بیشتر و همچنین سرمایه گذاری خارجی بیان کرد. وی گفت: "گوانجو به عنوان یکی از موتورهای اصلی توسعه منطقه خلیج بزرگ تلاش می‌کند تا یک مرکز مالی بین المللی در منطقه ایجاد کند. گوانجو نقش پررنگی را در پرورش و جذب استعدادهای مالی با چشم اندازهای جهانی ایفا می‌کند. مجموعه استعدادهای مالی که گوانجو به آن اختصاص داده است برای موسسات مالی بین المللی جذابیت بالایی دارد".

بر اساس شاخص مرکز مالی جهانی 29 (GFCI 29) که به طور مشترک توسط Z/Yen Group Limited لندن و موسسه توسعه چین (شنجن) در ماه مارس سال جاری منتشر شد، هنگ کنگ در بین مراکز مالی سراسر جهان رتبه 4، شنجن رتبه 8 و گوانجو رتبه 22 را کسب کرد.

ژانگ تأکید کرد: "هنگ کنگ یک مرکز مالی بین المللی بسیار مهم است و دو شهر بزرگ دیگر در منطقه خلیج بزرگ نیز دارای رتبه بالایی در GFCI 29 هستند. این بدان معناست که اگر شهرهای GBA بتوانند به سطح بالاتری دست یابند و مزایای خود را با هم ترکیب کنند به احتمال زیاد منطقه خلیج بزرگ می‌تواند یک مرکز مالی مهم در منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد. "

برنامه ایجاد منطقه همکاری عمیق گوانگدونگ-ماکائو و طرح توسعه منطقه همکاری بخش خدمات شنجن-هنگ کنگ، اصلاحات زیادی از جمله همگرایی مقررات، پیوند فرآیندها و ادغام خدمات را ایجاد کرده است.

این اجلاس توسط موسسه CFA و انجمن متخصصان مالی گوانجو تحت هدایت اداره نظارت مالی شهرداری گوانجو میزبانی گردید.

برگزاری اولین "نشست سالانه سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در گواندونگ"

اولین "نشست سالانه سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در گواندونگ" به میزبانی دولت استان گواندونگ در5 مهرماه 1400 (27 سپتامبر 2021) در گوانجو برگزار گردید. دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ و اکثر شهرهای این استان تفاهم نامه سرمایه گذاری برای 27 پروژه با شرکت های چند ملیتی امضا نمودند که مجموع سرمایه گذاری آنها بیش از 100 میلیارد یوان (15.4 میلیارد دلار) بود و شامل صنایعی مانند نیمه‌هادی‌ها، اطلاعات الکترونیکی، مواد جدید، صنایع غذایی و تدارکات مدرن می‌باشد.

بیش از 200 شرکت چند ملیتی در چین از 16 کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده، انگلستان، آلمان و فرانسه در این نشست سالانه شرکت کردند. اغلب این شرکت ها مانند زیمنس، پاناسونیک، جنرال الکتریک، اکسون موبیل، پروکتر اند گمبل، هیوندای و جانسون در فهرست جهانی فورچون 500 قرار دارند.

در این نشست، دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ اولین گزارش "سرمایه گذاری شرکت های فورچون 500 در گواندونگ" را منتشر کرد. این گزارش بیان می نماید که تا دسامبر 2020، بیش از 350 شرکت فورچون 500 در استان گواندونگ سرمایه گذاری نموده اند. سطح توسعه سرمایه گذاری شرکت‌های فورچون 500 در گواندونگ در سراسر کشور چین پس از پکن و شانگهای در رتبه سوم قرار دارد. منبع اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی که توسط شرکت های فورچون 500 در گواندونگ از هنگ کنگ می‌باشد. تا دسامبر 2020، سرمایه‌های خارجی از آسیا 83.6 درصد و از هنگ کنگ 60 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی گواندونگ را تشکیل می دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما