معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

چشم انداز جهانی نفت 2045

پانزدهمین دوره از سلسله بررسی های تحلیلی و آماری اوپک تحت عنوان "چشم انداز جهانی نفت 2045 " در تاریخ 6 مهرماه 1400 (28 سپتامبر 2021)، با حضور آقای محمد سینوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، در وین به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست دبیرکل اوپک با ارائه پانزدهمین گزارش چشم انداز جهانی نفت اوپک 2045 ، پیش بینی‌های میان مدت و بلند صنعت نفت و انرژی جهانی را با ابتنای بر تحلیل ها و مطالعات دقیق و مداوم دبیرخانه اوپک مطرح نمود. بر اساس این گزارش، اوپک پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت در چند سال آینده و با بهبود اقتصاد از بیماری همه‌گیری کرونا به‌شدت افزایش خواهد یافت و جهان باید به سرمایه‌گذاری در تولید نفت ادامه دهد تا با وجود روند انتقال انرژی از نفت به سایر اشکال، از بحران اقتصادی جلوگیری شود. اوپک در چشم‌انداز جهانی نفت همچنین اعلام کرده است که عرضه نفت در سال ۲۰۲۳، به مقدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و بر رشد قابل توجه پیش‌بینی‌شده برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ می‌افزاید و مقدار تقاضا بیشتر از سطح زمان همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

         سایر یافته‌های این گزارش و ملاحظات مربوط به قرارذیل است :

  • تقاضای انرژی و نفت در سال ۲۰۲۱ پس از کاهش شدید آن در سال ۲۰۲۰ مجدداً افزایش یافته است.
  •  اوپک همچنین برآورد خود از تقاضای نفت در بلندمدت را با استناد به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی همه‌گیری کرونا و رقابت بر سر خودروهای برقی کاهش داده است.
  • انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت پس از سال ۲۰۳۵ به اوج برسد. (در گزارش سال گذشته این سازمان آمده بود که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به فراتر از مقدار سال ۲۰۱۹ می‌رسد، این در حالی است که بر اساس گزارش امسال این اتفاق در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد.)
  • اوپک درباره چشم‌اندازهای آینده خود خوشبین است و برآورد کرده است سهم این سازمان در بازار در دهه‌های آینده افزایش می‌یابد، زیرا رقابت تولیدکنندگان غیراوپک کاهش خواهد یافت. 
  • ارائه چشم انداز جهانی نفت اوپک، بخشی از تعهد سازمان اوپک جهت ثبات بازار است. چشم انداز جهانی نفت محصولی از کار جمعی و تخصصی دبیرخانه اوپک ، متخصصان نفتی کشورهای عضو اوپک، هیئت کمیسیون اقتصادی سازمان و همچنین مراکز دانشگاهی مستقر در وین است . این نشریه ابزاری برای برجسته سازی و درک بیشتر چالش ها و فرصت های احتمالی آینده صنعت نفت می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما