معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۶

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح «پل سویلای» با حضور رئیس کمیسیون اروپا

روز پنجشنبه پل رودخانه ساوا، که بخشی جدایی ناپذیر از کریدور بین المللی راه پان اروپایی 5C-بوداپست-بیلی ماناستیر-اوسیک-سارایوو- پلوچه؛ و همچنین در گذرگاه مرزی بوسنی و هرزگوین است، با حضور اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، آندر پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی و زوران تگلتیا، رئیس شورای وزیران بوسنی و هرزگوین افتتاح شد.

پل سویلای اتحادیه اروپا و غرب بالکان را به هم متصل می‌کند. اتحادیه اروپا 25 میلیون یورو در ساخت و ساز آن سرمایه گذاری کرده است، اما شاید مهمتر از این سرمایه گذاری نماد سمبولیک پل باشد. اورسولا فون در لاین در افتتاح پل گفت: ماهیت پل ایجاد اتصال بین ملت ها، کشورها و فرهنگ ها است که برای آینده مشترک ما بسیار مهم است.

نزدیکی کرواسی به کشورهای توسعه یافته اروپا در سال 2030

نخست وزیر کرواسی کنفرانس دو روزه «روزهای توسعه منطقه ای و صندوق های اتحادیه اروپا-فرصت های جدید» را درچارچوب مالی چندساله 2021-2027، برنامه ملی بازیابی اقتصادی، نتایج و رویدادهای جاری در اجرای پروژه و چالش های جدید در اوپاتیا افتتاح کرد.

 آندره پلنکوویچ گفت: ما در حدود سال 2030 به  کشورهای توسعه یافته اروپا خواهیم رسید . کرواسی هشت سال است که عضو اتحادیه اروپا است، دارای تجربه و مورد احترام است. ما برای گرفتن حداکثر پول به اتحادیه اروپا وارد نشده ایم، بلکه ارزش ها و اصولی که پروژه اتحادیه اروپا بر اساس آنها طراحی شده است  را پذیرفته ایم.

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا بر اساس دموکراسی، حمایت از حقوق بشر، حاکمیت قانون، اقتصاد بازار و مهمتر از همه، اصل همبستگی مسیحیان استوار است که در تمام سیاست های اتحادیه اروپا در هم تنیده شده است.

نخست وزیر گفت که نسبت بودجه پرداخت شده به بودجه اتحادیه اروپا و وجوهی که ما از اتحادیه اروپا دریافت کردیم حدود 50 میلیارد کونا به نفع کرواسی است. وی به مثال بحران کووید که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار هم ایستادند و روی تجهیزات حفاظتی، اقدامات، کنتر ، تحقیقاتی که تهیه واکسن را قادر ساخت و بازگشت تدریجی به زندگی عادی سرمایه گذاری کردند، اشاره کرد.

وی گفت کشورهای در حال ترانزیت، اروپای مرکزی و شرقی، در سیستم هایی زندگی می‌کردند که دموکراتیک نبودند و هدف اصلی آنها این بود که چگونه با کشورهای که در یک محیط دموکراتیک توسعه یافته و سطح بالاتری از پیشرفت را کسب کرده اند، همگام شوند.

پلنکوویچ تخمین زد که کرواسی حدود سال 2030 به این مرحله خواهد رسید.

پیش بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی کرواسی

بوریس ویچیچ، رئیس بانک مرکزی در کنفرانس «بازار مالی »در اوپاتیا گفت: در سه ماهه سوم سال جاری، رشد تولید ناخالص داخلی سالانه بالا است و در ادامه سال کند شدن آن پیش بینی می‌شود، به طوری که فعالیت اقتصادی واقعی در سطح 2021 می‌تواند به 8.5 درصد افزایش یابد. تورم امسال می‌تواند به 2.3 درصد برسد و در سال 2022 اندکی کاهش یافته و به 2 درصد خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد که تورم عمدتا تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی شتاب می‌گیرد، اما خطراتی هم که می‌تواند منجر به افزایش تورم شود مطرح است. رشد اقتصاد امسال 8.5 درصد و سال آینده 4.1 درصد پیش بینی می‌شود که تأثیر مطلوبی بر اشتغال و دستمزد خواهد داشت. با این حال، در صورت تحقق خطرات منفی، در سناریوی جایگزین، رشد اقتصادی امسال 7.7 درصد و سال آینده 2.5 درصد خواهد بود.

پرداخت کمیسیون اروپا به بودجه کرواسی

کمیسیون اروپا 818 میلیون یورو به حساب بودجه دولت کرواسی واریز کرد. این مبلغ به عنوان پیش پرداخت در سازوکار جدید بازیابی و مقاومت که به دلیل بحران کرونا ایجاد شده پرداخت شد.

این 6.14 میلیارد کونا، معادل 818 میلیون یورو، 13 درصد از کل مبلغی است که کرواسی تحت برنامه ملی بازیابی و مقاومت اقتصادی دریافت می‌کند. این پرداخت تا حدودی تاریخی است زیرا کرواسی برای اولین بار از اتحادیه اروپا پولی دریافت می‌کند که در بودجه کلاسیک اتحادیه نیست، در قالب کمک های بلاعوض به کشورهای عضو برای بازسازی از بحران کرونا تقسیم می‌شود. کرواسی باید در مجموع 6.3 میلیارد یورو دریافت کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: این طرح از اقدامات کلیدی که به ایجاد آینده ای سبزتر و دیجیتالی برای همه شهروندان کرواسی کمک می‌کند، پشتیبانی می‌کند. دولت قصد دارد این پول را به آماده ترین و امکان پذیرترین پروژه‌ها از جمله پروژه «ماته ریماتس »در زمینه توسعه خودروهای برقی، سرمایه گذاری در زیرساخت های دسترسی به پهنای باند و شبکه 5G و حمایت از کارآفرینان برای بهره وری انرژی ، اختصاص دهد.

تاسیس مرکز نیروی کار خارجی

فیلیپینی‌ها، اوکراینی‌ها، نپالی‌ها، هندی‌ها ... در شمال کرواسی، دایره کشورهایی که کارگران خارجی از آنجا آمده اند در حال گسترش است. شرکت های گوناگون، ازپردازش و ساخت فلز تا دیگر شرکتها، موفق به یافتن نیروی کافی در بازار کار داخلی نمی‌شوند، بنابراین بدنبال نیروی کار خارجی هستند. تعداد این افراد در حال حاضر به قدری زیاد است که مشکل اسکان وجود دارد. به غیر از هتل ها، آپارتمان‌ها و خانه‌ها، و همچنین اتاق های موجود در رستوران‌ها، آنها همچنین در خانه‌های خصوصی که صاحبان آنها اجاره کرده اند اقامت می‌کنند.

افزایش حقوق بازنشستگی خانوادگی از سال 2023

دولت کرواسی اعلام کرد در حال آماده سازی مدل جدیدی است که در 1 ژانویه 2023 اجرا می‌شود. حقوق بازنشستگی خانواده‌ها 13 درصد افزایش می یابد و در یک سال 3600 کونا (حدود 500 یورو) بیشتر از متوسط دریافت فعلی خواهد بود. حقوق بازنشستگان خانواده به طور متوسط حدود 2300 کونا است که بیشتر توسط همسران بیوه دریافت می‌شود. در کرواسی  232 هزار نفر مشمول حقوق بازنشستگی خانوادگی هستند.

نخستین دهکده عشایر دیجیتالی کرواسی

نخستین دهکده برای فعالیت عشایر دیجیتالی در منطقه بوریک در نزدیکی زادار تاسیس شد. هم اکنون 14 نفر برای سکونت و کار در منطقه زادار ثبت نام کردند. موسسین قصد دارند در شهرهای دیگر کرواسی هم این پروژه را تکرار کنند.ابتدا سه جوان از زاگرب که عمدتا برای دانشجویان خارجی که برای مبادله آمده بودند خدمات می دادند، در زمان وقوع پاندمی‌با تاسیس کسب و کار ،این سه نفر خلاق به سرعت به گروهی برای ارائه خدمات به عشایر دیجیتالی تبدیل شدند و اکنون اولین «دهکده» را در کرواسی برای افرادی که دفترشان در آنجا است، افتتاح می‌کنند.

آنها محل اقامت در خانه‌های راحت را ارائه می دهند، شرایط اقامت حداقل دو هفته است و قیمت محل اقامت 130 یورو در هفته است. در اولین روز پس از اعلام در گروه فیس بوک مبنی بر اینکه کرواسی دارای جامعه ای از عشایر دیجیتال است، 11 نفر، چهار نفر از آمریکا، دو نفر از بریتانیا، دو نفر از لهستان و یک عشایر دیجیتالی از ایتالیا و نیجریه علاقه مند و جذب پروژه شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما