معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۳

اقدامات کرواسی برای پایداری اشتغال در مقابل بحرانها

کمیسیون اروپا از ابتدای همه گیری کرونا در اوایل 2020 تاکنون 90 میلیارد یورو برای حفظ مشاغل به بودجه 19 کشور اتحادیه اروپا کمک کرده که کرواسی حدود 1.1 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده است.

جدول توزیع کمکهای اتحادیه اروپا برای حفظ نیروی اشتغال در برابر آسیب های ناشی از کووید-19 در 19 کشور اتحادیه

کمیسیون اروپا تاکنون 90 میلیارد یورو به بودجه 19 کشور عضو اتحادیه اروپا واریز کرده است تا از مشاغل و درآمد کارکنانی که در طول همه گیری کرونا آسیب دیده اند، محافظت کند. در این میان؛ کرواسی 1.02 میلیارد یورو از برنامه اروپایی SURE  دریافت کرد که برای حمایت از مشاغل استفاده می‌شود. شرکت های کرواسی بیشترین کمک را در اولین موج اول قرنطینه، در بهار سال 2021، درخواست و دریافت کردند. حدود 600000 کارمند و کارگر در کرواسی از این حمایت ها برخوردار شدند.

با گذشت زمان، فعالیت های اقتصادی و بخش خدمات بهبود یافت. بنابراین برای ماه آگوست 2021، طبق بررسی‌ها تا کنون، تنها 755 کارفرما برای 4000 کارمند به دنبال حمایت بودند که مبلغ 10 میلیون کونا از بودجه ماه آگوست به آنها پرداخت شد. با این حال، در ماه ژوئیه گذشته، کارفرمایان برای 70 هزار کارمند درخواست حمایت کرده بودند که 200 میلیون کونا به آنها پرداخت شد. دولت کرواسی برای حفظ 1.5 میلیون شغل از زمان شروع همه گیری کرونا، 12 میلیارد کونا (حدود 1.6 میلیارد یورو) به شرکت ها پرداخت کرده است، که تقریبا 8 میلیارد کونای آن از بروکسل تأمین شد. در آن زمان کرواسی ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.

هنگامی‌که سایر مشارکت ها هم در این مبلغ لحاظ شود، ارزش حمایت از کارآفرینان به 17 میلیارد کونا می رسد. همچنین بودجه تکمیلی با انتشار اوراق قرضه مشترک اجتماعی با نرخ بهره بسیار مطلوب به دست آمد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر بزرگترین ناشر اوراق قرضه اجتماعی در جهان است و اصولا این عملیات برای تأمین مالی برنامه SURE   بود که زمینه را برای استقراض بیشتر برای تأمین مالی بازیابی نیروی کار فراهم کرد. از محل اوراق قرضه، مبلغ 6.3 میلیارد یورو غیرقابل استرداد از این صندوق به کرواسی اختصاص داده شد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد که طبق برنامه مشترک SURE تقریبا از حفظ اشتغال 31 میلیون نفر در اروپا پشتیبانی کرده است. این رقم بیش از یک چهارم از تعداد کل کارکنان 19 کشور عضو ذینفع را نشان می دهد. با توجه به رتبه اعتباری قوی اتحادیه اروپا، تخمین زده می‌شود که کشورهای ذینفع از مدل تامین مالی مطلوب، 8.2 میلیارد یورو از طریق نرخ های سود مطلوب تر پس انداز کرده اند.

بیشتر اعتبار به ایتالیا با 27 میلیارد یورو و اسپانیا 21 میلیارد یورو اختصاص یافت. اسلوونی 1.1 میلیارد یورو از همان برنامه دریافت کرد، جمهوری چک دو میلیارد، مجارستان 500 میلیون ... بدون این کمکها، بروکسل معتقد است که 1.5 میلیون کارگر در اتحادیه بیکار می‌شدند. کرواسی سهم خود را به طور کامل گرفته است و سیاست حمایت از اشتغال تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما