معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان

اخبار مناقصات، حراج‌ها و خریدهای دولتی ، تولیدات داخلی و دیدارهای دوجانبه مندرج در رسانه های ترکمنستان در شهریور ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مناقصات، حراج‌ها و خریدهای دولتی:

  • از 13 سپتامبر، مناقصه‌ها در ترکمنستان توسط وزارت انرژی، وزارت صنعت و ساخت و ساز، شرکت‌های دولتی ترکمن گاز، ترکمن نفت، مجتمع پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی، کنسرسیوم خزر، شرکت پتروناس، دفتر استانداری بالکان و شرکت سهامی عام دمیر یولاری اعلام شده است.
  • برای شرکت‌های بزرگ: وزارت انرژی مناقصه بین‌المللی اعلام شده در 19 ژوئن 2021 میلادی، برای ساخت و طراحی اولین نیروگاه خورشیدی و بادی ترکیبی واقع در حومه سردار در استان بالکان ترکمنستان، با ظرفیت 10 مگاوات را تا 6 اکتبر سال جاری میلادی تمدید کرده است.
  • مطبوعات رسمی طی هفته گذشته، خبر مناقصه بین‌المللی شرکت دولتی ترکمن گاز در استان داشاغوز با هدف طراحی و ساخت "به صورت کلید به دست" کارخانه پتروشیمی‌تولید پلی وینیل استات را بر اساس سرمایه‌گذاری مستقیم با شرایط تقسیم تولید مطابق با قانون ترکمنستان "در مورد منابع هیدروکربن"منتشر کردند.
  • برای شرکت‌های متوسط و کوچک: مناقصه داخلی و بین‌المللی وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی، شرکت دولتی "ترکمن دمیر اونوملری" به دنبال پیمانکاری است که تعمیر اساسی دستگاه ریخته‌گری مداوم و تأمین مواد لازم برای انجام این کارها را انجام دهد و همچنین تکه‌های فلزی و همچنین مواد شیمیایی، مواد نسوز، مصرفی و قطعات یدکی را عرضه کند.
  • مناقصه بزرگ برای ساخت 19 تأسیسات مختلف توسط دفتر استانداری بالکان اعم از مدارس، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های پلیس، آتش نشانی و غیره اعلام شد.
  • شرکت اقتصادی "آیدین گیجه لر" 6 هزار دستگاه تجهیزات از جمله تلویزیون‌های هوشمند داخلی با صفحه نمایش LCD و وضوح 4K Ultra HD را در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان برای اولین بار به حراج گذاشت. مجموعه‌ای از تلویزیون‌های هوشمند تولکون با صفحه نمایش 32 اینچی برای واردکنندگان خارجی تنها 142 دلار هزینه دارد. لوازم خانگی با همان مارک، اما با قطر 42 اینچ، با قیمت 216 دلار صادر می‌شود. قیمت تلویزیون‌های 55 اینچی برای هر خریدار 329 دلار است.

 

اخبار تجاری:

  • ترکمنستان برای بهبود بخشیدن به مبادلات خود همکاری با بورس‌های خارجی را تقویت می‌کند. هفته آخر شهریور مقامات وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان دو جلسه هم زمان با نمایندگان بورس‌های خارجی نزد دبی امارات متحده عربی و بورس ارمنستان برگزار کردند. در هر دو جلسه، چشم‌انداز همکاری با تمرکز بر تبادل تجربیات در سازماندهی بورس و اوراق بهادار مورد بحث قرار گرفت. اخیراً، توجه دولت به بهبود بازار بورس اوراق بهادار عشق‌آباد افزایش یافته است. همچنین تعداد شرکت‌های سهامی مختلف، که از طریق خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی که پیش از این فعالیت داشته‌اند ایجاد شده‌اند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تعمیق روابط و همکاری با بورس‌های اوراق بهادار خارجی که دارای اهمیت منطقه‌ای می‌باشند می‌تواند به طور قابل توجهی باعث ترغیب توسعه بازار اوراق بهادار در ترکمنستان شده و به ادغام این کشور با سیستم مالی جهانی کمک کند.
  • در جلسه کمیسیون مشترک بین دولتی ترکمنستان و ازبکستان در تاشکند، بر سر موضوع همکاری مشترک در صنعت تولید خودرو؛ ایجاد پروژه‌های جدید در صنایع نساجی، چرم و کفش، تولید لوازم برقی و مصالح ساختمانی؛ تدوین "نقشه راه" توسعه همکاری‌های صنعتی و تحقق ظرفیت همکاری در تجارت و حمل و نقل توافق حاصل شد. همچنین در چارچوب مذاکرات، طرفین در مورد از سرگیری مرحله‌ای پروازها بین ترکمنستان و ازبکستان و نیز تدوین توافقنامه ایجاد منطقه تجاری مرزی میان دو کشور ،بحث و تبادل نظر کردند.
  • عشق آباد در 27-28 اکتبر 2021 میزبان بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی "نفت و گاز ترکمنستان" (OGT-2021) است که به سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان اختصاص دارد.

 

تولیدات داخلی:

  • خبرگزاری اورینت: بنا به نقل از وب سایت مجتمع پالایشگاه‌های ترکمن‌باشی: از ژانویه تا آگوست 2021 میلادی، ترکمنستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات گاز را 37 درصد افزایش داده است. در مدت هشت ماه، این کشور حدود 31 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر کرد که 8.3 میلیارد متر مکعب بیشتر از سال گذشته است. در همین بازه زمانی، ترکمنستان تولید گاز طبیعی و مشتقات آن را به 55 میلیارد متر مکعب رساند که 10.4 میلیارد متر مکعب بیشتر از هشت ماه سال 2020 میلادی است. چین همچنان وارد کننده اصلی گاز ترکمنستان است. ظرفیت خروجی خط لوله گاز حدود 55 میلیارد متر مکعب است. همچنین حجم قابل توجهی از سوخت آبی ترکمنستان، برای پردازش بیشتر در داخل کشور در مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی ارسال می‌شود. محصولات حاصله با ارزش افزوده بالا هم در خاک ترکمنستان استفاده می‌شود و هم به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

دیدار روسای جمهور ایران و ترکمنستان:

  • قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای دیدار کردند. در این دیدار دو رئیس جمهور بر سر حل مسأله گاز با یکدیگر توافق کردند. قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان از روابط دوستانه ترکمنستان با ایران ابراز خرسندی کرد و افزود که قرار است جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به طور منظم برگزار شود. بردی محمداف خاطرنشان کرد: فعال شدن ظرفیت‌های ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان نقش به سزایی در ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی بین دو کشور خواهد داشت.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما