معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹۷

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار اقتصادی اسلوونی درهفته اول مهر 1400مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اولین واریز برای اسلوونی از سوی صندوق تقویت و مقاومت اروپا

اسلوونی بر اساس قرارداد مالی اجرایی صندوق تقویت و مقاومت اروپا پیش پرداختی معادل 231 میلیون یورو، معادل 13 درصد بودجه بلاعوض از طرح تقویت و مقاومت اروپا را دریافت کرد. اولین رقم واریز شده برای زمینه تحرک پایدار و تحولات دیجیتالی استفاده خواهد شد. کل رقم بلاعوضی که قرار است اسلوونی دریافت نماید، حدود 1.3 میلیارد یورو است. هدف از این بودجه، تقویت بهبود بعد از بحران کووید 19 و تشویق سرمایه گذاری در ترانزیت دیجیتالی و سبز در کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد.

https://www.gov.si/novice/2021-09-17-slovenija-prejela-prvi-priliv-iz-sklada-za-okrevanje-in-odpornost/

 

افزایش شدید قیمت های حمل و نقل دریایی

طی سال گذشته شاهد افزایش قیمت مواد خام مختلف، محصولات آماده و نیمه آماده بودیم. قیمت انرژی، فلزات، چوب، غذا، به ویژه کالاهای مصرفی که از آسیا به اروپا می آیند، گران تر شده است. یکی از دلایل آن نیز افزایش نجومی‌کرایه‌های حمل و نقل دریایی است. کشتیرانی، یک سال قبل حدود دو هزار دلار برای حمل یک کانتینر از چین فاکتور می‌کرد. اکنون این قیمت ها تا هشت برابر افزایش پیدا نموده اند.

با موج اول کرونا تعداد زیادی از کارخانه‌ها در آسیا و اروپا تولید خود را متوقف کردند. بعد از راه اندازی مجدد، تقاضا برای حمل و نقل افزایش چشمگیری پیدا کرد و به دنبال آن کرایه‌ها افزایش یافت.

آندری ساخ از بندر کوپر می‌گوید امروزه از افزایش قیمت حمل و نقل از خاوردور صحبت می‌کنیم. در برخی موارد قیمت یک کانتینر 40 فوت حتی به 15000 دلار رسیده است. این درحالی است که قمیت حمل و نقل قبلا بین 2000 الی 3000 یورو بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/cene-v-ladijskem-tovornem-prometu-so-podivjale-kar-drazi-dobrine/594292

 

  افزایش حقوق زنان در سال گذشته نسبت به مردان در اسلوونی

متوسط حقوق خالص شاغلین در اسلوونی در سال 2020 معادل 1.252 یورو بود که 5.4 درصد بیشتر از متوسط حقوق خالص سال 2019 است. اختلاف حقوق بین مردان و زنان در سال 2019، 5.8 درصد بود ولی در سال 2020 کاهش یافت و به 2.2 درصد رسید.

البته سال 2020 به دلیل وضعیت پاندمی‌کرونا که به نوعی زندگی عمومی و برخی کارها را متوقف و یا حتی فلج کرده بود و چندین هزار نفر منتظر بازگشت به سرکار خود بودند و بیش از 900 میلیون یورو یارانه به شرکت ها و مردم پرداخت شد، سال غیر معمولی محسوب می‌گردید.

متوسط حقوق خالص مردان در سال گذشته 1.261یورو و حقوق خالص زنان 1.242یورو بود. حقوق متوسط زنان در مقایسه با سال 2019، 7.3 درصد و مردان 3.9 درصد افزایش داشت. حقوق 63.9 درصد شاغلین زیر حقوق متوسط بود. 

حقوق متوسط خالص سال گذشته برای کسانی که حداقل مدرک تحصیلی آنها در سطح لیسانس است برابر با 1774 یورو بود که 42 درصد بیشتر از متوسط حقوق خالص داخلی اسلوونی است. این حقوق در مورد زنان با شرایط تحصیلی یکسان معادل 1529 یورو بود.

حقوق خالص متوسط مردانی که حداقل مدرک تحصیلی آنها در سطح دیپلم است، معادل 1075 یورو و زنان 977 یورو بود. حقوق خالص مردانی که دارای سطح تحصیلات زیر دیپلم هستند معادل 917 یورو و زنان معادل 832 یورو بود.

https://www.delo.si/novice/slovenija/zenskam-so-se-lani-place-zvisale-bolj-kot-moskim/

 

کاهش درآمد شرکتTam-Europe(سازنده اتوبوس و خودروهای تجاری) در سال 2020

درآمد شرکتTam-Europe(سازنده اتوبوس و خودروهای تجاری مستقر در ماریبور) در سال 2020 به دلیل پاندمی 70 درصد کاهش یافت. سازنده اتوبوس و خودروهای تجاری TAM-Europe مستقر در ماریبور در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به زیر خط قرمز سقوط کرد. از آنجا که یکی از فعالیت های اصلی این شرکت، تولید اتوبوس های شاتل فرودگاهی است و صنعت هوانوردی در سال گذشته عملاً به حالت تعلیق درآمده است، درآمد شرکت با کاهش 70 درصدی به 4.1 میلیون یورو رسید. بر اساس گزارش سالانه، ضرر2.2میلیون یورویی به حدود 3.9 میلیون یورو افزایش یافته است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/8916-morning-headlines-for-slovenia

 

 افتتاح بخش تولید اکسیژن کارخانه ظروف شیشه ای خراستنیک

امروز در کارخانه ظروف شیشه ای خراستنیک، مرکز تولید اکسیژن به ارزش سرمایه گذاری سه میلیون یورو افتتاح شد. اکسیژن خالص این کارخانه در تولید شیشه در کوره جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به این ترتیب تولید دی اکسید کربن کاهش خواهد داشت.

وزیر محیط زیست اسلوونی در مراسم آغاز بهره برداری از مرکز تولید اکسیژن شرکت داشت.

استفان مسر، مالک شرکت یادشده گفت، مرکز جدید تولید اکسیژن می‌تواند 1500 متر مکعب اکسیژن در ساعت تولید کند.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/nova-kisikarna-steklarne-hrastnik-kot-dodaten-kamencek-v-mozaiku-zelenih-tehnologij/594768

 

کاهش 9 درصدی تولید زباله در اسلوونی در سال گذشته

سال گذشته 7.7 میلیون تن انواع زباله در اسلوونی تولید شد که تقریبا 9 درصد کمتر از سال 2019 است. علیرغم کاهش 11درصدی تولید نخاله‌های ساختمانی در سال گذشته، کماکان نخاله‌های ساختمانی، با 4.5 میلیون تن 59 درصد تمامی زباله‌های تولید شده در اسلوونی را شامل می‌شود. 

زباله‌های تولید شده در مصارف خانگی در سال گذشته، سالیانه 2درصد افزایش داشت. زباله‌های بخش پزشکی نیز 5 درصد افزایش داشتند. مقدار زباله‌های پزشکی که از منظر پیشگیری از آلودگی نیاز به روش خاص جمع آوری و از بین بردن دارند، 37 درصد افزایش داشتند.  

هر شهروند اسلوونیایی در سال 2020 به طور متوسط 489 کیلوگرم زباله تولید نموده است که 21 کیلوگرم کمتر از سال 2019 است. از مجموع زباله‌های ایجاد شده در اسلوونی بیش از 741.000 تن یا 72.2 درصد آن تفکیک شده بود.

 مقدار زباله‌های خطرناک در سال گذشته معادل 2 درصد کل زباله‌ها یا 138000 تن بود.

https://www.dnevnik.si/1042973356/slovenija/lani-v-sloveniji-nastalo-za-skoraj-devet-odstotkov-manj-odpadkov

افزایش تعداد خودروهای سواری در اسلوونی

تعداد ماشین‌های سورای پلاک شده در اسلوونی طی سال های اخیر 10 درصد افزایش داشته است. این تعداد در سال 2011 برابر با 1,066,495 خودرو بود که در سال 2020 میلادی به 1,170,690 خودرو رسید. متوسط تعداد خودروهای سورای در اسلوونی در سال 2019 میلادی، به ازای هر 1000 نفر 556 خودرو بود. این درحالی است که متوسط تعداد خودروهای سورای در اتحادیه اروپا به ازای هر 1000 نفر 520 خودرو است.

منبع: روزنامه دلو، 22 سپتامبر 2021

 

پیشنهاد نخست وزیر اسلوونی به کارخانه خودروسازی تسلا

پس از اینکه ایلان ماسک در توییتی اعلام نمود که کارخانه تولید خودروسازی تسلا به دنبال محل جدیدی برای تولید این خودرو است، یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی به توییت وی پاسخ داد و عنوان کرد که اسلوونی را به عنوان محل مناسب برای چهارمین کارخانه تولید خودروی برقی این شرکت پیشنهاد می دهد.

https://siol.net/posel-danes/novice/jansa-povabil-elona-muska-tesla-naj-v-sloveniji-odpre-novo-tovarno-561883

 

دولت در نظر دارد، سقف بودجه سال جاری را 670 میلیون یورو افزایش دهد.

بر اساس لایحه دولت، سقف بودجه مصرفی سال 2021 تا 1.499 میلیارد یورو می‌باشد. سقف فعلی تا 1.432 میلیارد یورو تعیین شده است.

دولت انتظار دارد، با توجه به بهتر شدن وضعیت اقتصادی، ورودی به بودجه افزایش داشته باشد و با توجه به افزایش پیش بینی تولیدات ناخالص داخلی از 7.9 درصد به 8.6 درصد، کسری بودجه کاهش داشته باشد. تغییر در سقف مصرف بودجه به منظور تأمین مالی بی وقفه اقدامات مبارزه با اپیدمی‌کرونا ضروری است. 

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/vlada-nacrtuje-za-670-milijonov-evrov-visjo-proracunsko-porabo/594887

 

پایان حفر تونل کاروانکه توسط اتریشی‌ها

اتریشی‌ها با موفقیت، حفر قسمت تونل کاروانکه را که بر عهده آنها بود، به پایان رساندند و با حفر 4.4 کیلومتر تونل به مرز اسلوونی رسیدند. کل تونل عنوان شده 7.9 کیلومتر طول دارد و سهم اسلوونی در حفر این تونل 3.5 کیلومتر است.  حفر تونل در طرف اتریش تقریباً از سه سال پیش آغاز شده است.

حفر تونل در طرف اسلوونی که توسط شرکت ترکیه ای انجام می‌شود، از ماه اوت سال گذشته آغاز شده است و تاکنون 1400 متر از این تونل حفر شده است. انتظار می رود حفر تونل در طرف اسلوونی در سال 2023 به پایان برسد. کل ارزش پروژه حفر این تونل 320 میلیون یورو است.

https://siol.net/avtomoto/novice/predor-karavanke-avstrijci-ze-na-slovenski-meji-to-so-fotografije-562045

افزایش قیمت املاک مسکونی در اسلوونی

اداره آمار اعلام کرد که قیمت املاک مسکونی در سه ماهه دوم سال قبل از سه ماهه قبل 4.5 درصد افزایش یافته است. داده‌های منتشر شده برای سه ماهه دوم نشان می دهد که قیمت خانه‌های موجود (آپارتمان و ویلایی) در کشور به طور متوسط 4.7 درصد در سه ماهه قبل افزایش یافته است. قیمت آپارتمان 5 درصد افزایش یافت زیرا خانه‌های خانوادگی 4.2 درصد گران تر شد. ارزش معاملات بالاترین میزان ثبت شده بود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/8932-morning-headlines-for-slovenia

 

درآمد گردشگری در سال گذشته به 6.5 درصد تولیدات ناخالص داخلی رسید.

در مقاله منتشره در روزنامه دلو با توجه به روز جهانی گردشگری، به عواقب پاندمی‌کرونا روی گردشگری پرداخته شده است و از جمله آمده است، صنعت گردشگری با خوشبینی بیشتری نسبت به سال قبل می‌تواند روز جهانی گردشگری را جشن بگیرد. برخی از شرکت های گردشگری به تقویت مرحله ای این صنعت اقتصادی خوشبین هستند، اگر چه این موضوع در همه نقاط دنیا صدق نمی‌کند.

بر اساس اطلاعات سازمان گردشگری جهانی متوقف شدن سفرها در سال گذشته، 2400 میلیارد دلار ضرر مستقیم و غیرمستقیم به تولیدات ناخالص داخلی جهانی وارد کرده است. بنا به ارزیابی این سازمان انتظار می رود این زیان در سال جاری بین 1700 تا 2400 میلیارد دلار باشد که بیش از همه بستگی به تأثیر و کنترل بحران پزشکی دارد.

قبل از اپیدمی، گردشگری 12درصد تولیدات ناخالص داخلی اسلوونی را شامل می‌شد. بر اساس آخرین محاسبات سهم گردشگری در اسلوونی در سال گذشته به 6.5 درصد تولیدات ناخالص داخلی رسیده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی اسلوونی واریزی گردشگری یا مصرف گردشگران خارجی در اسلوونی در سال 2019 معادل 2.84 میلیارد یورو، در سال 2020  معادل 1.2 میلیارد یورو و در هفت ماهه اول سال جاری میلادی معادل 584 میلیون یورو بود. سهم گردشگران خارجی در اسلوونی در سال گذشته نصف شد و به 36 درصد رسید ولی در سال جاری میلادی رو به افزایش است. 

 سفرهای اسلوونیایی‌ها به خارج از کشور کاهش داشت ولی بن‌های گردشگری دولتی که به شهروندان اسلوونیایی اختصاص داده شد، سبب شد که سفر اسلوونیایی‌ها در داخل کشور اندکی افزایش داشته باشد. اسلوونیایی‌ها در سال 2019، 1.5 میلیارد یورو و در سال 2020، 718 میلیون یورو در خارج از کشور مصرف داشتند. انتظار می رود شاخه گردشگری تا سال 2024 تقویت شود و در اسلوونی به سطح سال 2019 برسد.

https://www.delo.si/novice/slovenija/lani-od-turizma-le-se-65-odstotka-bdp/

 

اسلوونیایی‌ها 23 میلیارد یورو در بانک ها پس انداز دارند.

پایگاه اطلاع رسانی سیول نت نوشت، مقدار پس انداز مردم اسلوونی در بانک ها در پایان ماه اوت سال جاری معادل 24.3 میلیارد یورو بود که 2.2 میلیارد یورو بیشتر از دو سال قبل است. از این مقدار 401 میلیون یورو آن پس انداز ارزی بود که در مقایسه با دو سال قبل 21 میلیون یورو افزایش داشته است.

حدود 85 درصد پس اندازها به صورت پس انداز جاری است که سود دهی ندارد. پس اندازهای ثابت کوتاه مدت و دراز مدت اسلوونیایی‌ها در بانک ها  معادل 3.5 میلیون یورو بود.

پس انداز مردم اسلوونی در بانک ها در پایان سال 2016 میلادی معادل 16.9 میلیارد یورو بود.                                                         https://www.dnevnik.si/1042973440/slovenija/nedeljski-dnevnik-na-bankah-imamo-23-milijard-evrov-prihrankov

 

کاهش مقدار مالیات و کسورات حقوق توسط دولت در سال گذشته

مقدار مالیات و کسورات حقوق طی شش سال متوالی افزایش داشت، ولی این مقدار در سال گذشته میلادی با کاهش روبرو شد. سال گذشته جمعا 17.7 میلیارد یورو به صندوق عمومی دولت واریز شد که 2.3 درصد کمتر از سال 2019 میلادی است. واریزی به حساب دولت از سرفصل مالیات در سال گذشته 7.2 درصد کاهش داشت و به 9.7 میلیارد یورو رسید. کسورات حقوق در سال گذشته 4.4 درصد افزایش داشت و به 8.1 میلیارد یورو رسید. 

https://www.24ur.com/novice/slovenija/drzava-lani-pobrala-manj-davkov-in-socialnih-prispevkov.html

 

کسری بودجه سال 2022 معادل 5.4 درصد تولیدات ناخالص داخلی

دولت لایحه بودجه دو سال آینده را تائید کرد. بر طبق طرح دولت کسری بودجه در سال 2022 به 5.4 تولیدات ناخالص داخلی و در سال 2.23 به 3.3 درصد تولیدات ناخالص داخلی کاهش داده خواهد شد. کسری بودجه در سال گذشته برابر با 8 درصد تولیدات ناخالص داخلی بود. انتظار می رود بودجه اسلوونی در سال 2024 به معیارهای ماستریخت برسد.

وزیر دارایی اسلوونی در توضیح پیرامون لایحه بودجه گفت لایحه بودجه بر اساس فرض رشد اقتصادی قوی تهیه شده است. رشد اقتصادی سال جاری 6.1 درصد خواهد بود. انتظار می رود رشد اقتصادی در سال 2022 به 4.7 درصد و در سال 2023 به 3.3 درصد برسد.

وزیر دارایی اعلام کرد بدهی بخش دولتی کاهش خواهد داشت. بدهی بخش دولتی در سال گذشته میلادی برابر با 79.8 درصد، سال جاری حدود 78.5 درصد تولیدات ناخالص داخلی خواهد بود. بدهی دولت برای سال 2022 برابر با 77.5 درصد تولیدات ناخالص داخلی پیش بینی شده است. 

هزینه‌های بدهی‌های دولتی نیز کاهش خواهد داشت. هزینه‌های بدهی در سال 2023 به 1.3 درصد تولیدات ناخالص داخلی خواهد رسید. در مقام مقایسه هزینه‌های بدهی دولتی در سال 2014 برای با 2.9 درصد تولیدات ناخالص داخلی بود. 

وزیر بهداشت گفت سرمایه گذاری‌ها در سال 2022 و 2023 چهار برابر بیشتر از سال 2021 خواهد بود. در این میان وزیر بهداشت از سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان نام برد و گفت در سال جاری 50 میلیون یورو برای سرمایه گذاری در این بخش منظور شده است و این رقم طی دو سال آینده، هر ساله 50 میلیون یورو افزایش خواهد داشت.

متوسط رقم پرداختی به شهرداری‌ها به ازای هر شهروند در سال 2022 به 645 یورو و سال 2023 به 647 یورو افزایش خواهد یافت. 

دولت همچنین تصمیم گرفت مزایای پرداختی سالایه به بازنشستگان در سال 2022 را به ترتیب زیر افزایش داده شود:

کسانی که حقوق بازنشستگی آنها تا 570 یورو است، 450 یورو

کسانی که حقوق بازنشستگی آنها بین 570 تا 680 یور است 310 یورو  

کسانی که حقوق بازنشستگی آنها بین 680 تا 805 یور است 350 یورو  

کسانی که حقوق بازنشستگی آنها بین 805 تا 970 یورو است 200 یورو  

و کسانی که حقوق بازنشستگی آنها بیشتر از  970 یورو است 140 یورو مزایا دریافت خواهند کرد. ارقام عنوان شده در ماه ژوئن سال آینده پرداخت خواهند شد. 

در لایحه دولت، درآمد بودجه برای سال 2022 ، 11.47 میلیارد یورو و هزینه 11.84 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. هزینه بودجه سال 2023 ، 13.94 میلیارد یورو و درآمد بودجه 13.36 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

https://www.rtvslo.si/slovenija/vladni-nacrt-leta-2022-primanjkljaj-5-4-bdp-ja-leta-2023-pa-3-3-bdp-ja/595676

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما