معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در نیمه دوم شهریورماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تلاش دولت در بازسازی اعتماد سرمایه گذاران خارجی به تانزانیا- (روزنامه دیلی نیوز)

سامیا سولوهو، اولین رئیس زن در کشور، از دولت خود خواسته است تا بتواند تمام توان خود را برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران و قبل از هر چیز، مقرون به صرفه ساختن نظام مالیاتی کشور، هزینه‌ها و مقررات قابل قبول و مجوزهای اقامت و کار کمتر از دیوان سالاری انجام دهد. سرمایه گذاری سودآور در پروژه‌های مهم توسعه ملی نهفته است و از آنجا که کشور دارای لیست پروژه‌های اولویت دار است، رئیس جمهور دستور داد این لیست اولویتی برای اطلاع سرمایه گذاران در اختیارشان قرار گیرد. وی تصریح کرد که هدف دولت وی بازسازی چهره تانزانیا در خارج از کشور است.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در تانزانیا – دی اکسچنج

تانزانیا یکی از مقاصد مورد علاقه برای سرمایه گذاری خارجی در آفریقا بوده است. در واقع این کشور در بین 10 مقصد بزرگترین دریافت کنندگان FDI در آفریقا قرار دارد. بر اساس گزارش UNCTAD در سال 2020 سرمایه گذاری جهانی، ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به تانزانیا در سال 2019 به 1.1 میلیارد دلار رسید و در مقایسه با 1 میلیارد دلار سال قبل افزایش نشان داد. در این گزارش آمده است که میزان ذخایر خارجی مستقیم تانزانیا 21.8 میلیارد دلار برآورد شده است که بخش معادن، صنعت نفت و گاز و همچنین بخش عمده محصولات کشاورزی (قهوه، آجیل بادام زمینی و تنباکو) بیشترین میزان FDI را به خود اختصاص داده است. سرمایه گذاران اصلی این کشور چین، هند، کنیا، انگلستان، موریس، عمان، امارات متحده عربی، کانادا، ایالات متحده، هلند، آفریقای جنوبی و آلمان هستند. گزارش تجارت جهانی 2020 بانک جهانی، تانزانیا را از 190 کشور در رتبه 141 قرار داد که در مقایسه با گزارش سال گذشته سه مرحله ارتقا یافته است. در بخشی از این گزارش آمده است: سرمایه گذاران به تعهد کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد کلان سالم، برنامه خصوصی سازی کارآمد و منابع طبیعی فراوان توجه دارند.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما