معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۱

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار اقتصادی اسلوونی در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی افزایش رشد تولید ناخالص داخلی

اداره اقتصاد کلان پیش بینی نمود که رشد اقتصادی اسلوونی افزایش پیدا نماید. طبق پیش بینی جدید این اداره، انتظار می رود رشد اقتصادی اسلوونی 6.1 درصد تولید ناخالص داخلی باشد. این در حالی است که در پیش بینی فصل بهار رشد اقتصادی اسلوونی 4.1 درصد برآورد شده بود. رشد اقتصاد برای سال 2022 ، 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی و برای سال 2023 برابر با 3.3 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده است.

https://www.vecer.com/slovenija/umar-krepko-dvignil-napoved-letosnje-rasti-bdp-10252860

دریافت 231 میلیون یورو از صندوق تقویت اتحادیه اروپا توسط اسلوونی

کمیسیون اروپا توافقنامه تأمین مالی اجرای صندوق تقویت و مقاومت را امضاء نمود. بر این اساس اجرای طرح ملی تقویت اسلوونی نیز آغاز می‌شود. انتظار می رود اولین واریزی پول برای اسلوونی تا پایان ماه جاری انجام شود. در این رابطه پرداخت رقم 231میلیون یورو مطرح است که برابر با 13درصد ارزش طرح تقویت و مقاومت اسلوونی است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/ze-ta-mesec-bi-lahko-prejeli-prvih-231-milijonov-evrov-iz-sklada-za-okrevanje/594018

 

اولین واریز برای اسلوونی از سوی صندوق تقویت و مقاومت اروپا

اسلوونی روز جمعه 17 سپتامبر(26 شهریور) بر اساس قرارداد مالی اجرایی صندوق تقویت و مقاومت اروپا پیش پرداختی معادل 231 میلیون یورو، معادل 13 درصد بودجه بلاعوض از طرح تقویت و مقاومت اروپا دریافت نمود. اولین رقم واریز شده در زمینه تحرک پایدار و تحولات دیجیتالی استفاده خواهد شد. کل رقم بلاعوضی که قرار است اسلوونی دریافت کند حدود 1.3میلیارد یورو است. هدف از این بودجه تقویت بهبود بعد از بحران کووید-19 و تشویق سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت دیجیتالی و سبز در کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد.

https://www.gov.si/novice/2021-09-17-slovenija-prejela-prvi-priliv-iz-sklada-za-okrevanje-in-odpornost/

 

برگزاری پنجاه و سومین نمایشگاه صنایع کوچک و کارآفرینی سلیه

پنجاه و سومین نمایشگاه بین المللی صنایع کوچک و کارآفرینی (معروف به نمایشگاه سلیه) روز چهارشنبه 24 شهریورماه توسط یانز یانشا، نخست وزیر اسلوونی و همتای مجارستانی وی ویکتور اوربان افتتاح شد. نشست مشترک دولت های اسلوونی و مجارستان نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد. مجارستان به عنوان یکی از کشورهای شریک در این نمایشگاه شرکت دارد.

اداره ارتباطات عمومی دولت اعلام نمود، نشست مشترک دولت های دو کشور به منظور بررسی همکاری‌های فشرده دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، زیرساخت، دفاع، امور داخلی، دانش و فرهنگ و مسائل مرتبط با اقلیت های دو کشور برگزار می‌شود. حضور مجارستان در نمایشگاه سلیه تأیید کننده فرصت ها برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی دو کشور است.

وزیر اقتصاد، وزیر دفاع، وزیر زیرساخت، وزیر کشور، وزیر علوم، معاون وزیر فرهنگ، معاون وزیر امور خارجه، معاون اداره اسلوونی‌های مرزنشین و خارج از کشور و رئیس اداره ملیت های اسلوونی در نشست نخست وزیران دو کشور شرکت خواهند داشت.

هیئت مجارستان از نخست وزیر، وزیر مشاور و معاون نخست وزیر، وزیر کشور، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و وزیر منابع انسانی این کشور تشکیل شده است.

نمایشگاه سلیه تا روز یکشنبه ادامه داشت و با ظرفیت 60 درصد بیش از دو سال گذشته برگزار شد. در این نمایشگاه حدود 500 شرکت مشارکت داشتند.

https://www.24ur.com/novice/slovenija/v-celju-se-bosta-srecala-jansa-in-orban.html

 

وزیر زیرساخت اسلوونی از پایان مصرف زغال سنگ در نیروگاه حرارتی شوشتان خبر داد.

یرنی ورتووتس، وزیر زیرساخت اسلوونی در سفر به شهر ولنیه این کشور، در دیدار با مدیران شرکت های نیروگاه حرارتی شوشتان، شرکت زغال سنگ ولنیه و هولدینگ نیروگاه‌های اسلوونی پیرامون آینده اقتصاد انرژی این منطقه که در وضعیت دشواری واقع شده است، گفتگو کرد. وزیر زیرساخت اسلوونی از پایان مصرف زغال سنگ به منظور تولید برق در این نیروگاه تا پایان سال 2033 خبر داد.

ورتووتس خاطر نشان نمود، نیروگاه حرارتی شوشتان در سال گذشته با 250 میلیون یورو ضرر کار کرده است، قیمت کوپن CO2 تقریبا 25 یورو است و این واقعیت، یکی از دلایلی است که در روند تصمیم گیری‌های دولت تأثیرگذار است. وزیر زیرساخت افزود تا سال 2033 می‌توانیم بودجه مالی برای تغییر زیرساخت انرژی این منطقه را فراهم کنیم. در مرحله اول می‌توانیم انتظار داشته باشیم 240 میلیون یورو از بودجه اتجادیه اروپا دریافت کنیم.

وزیر زیرساخت تأکید کرد که دولت، مردم را تنها نخواهد گذاشت و به این منطقه کمک خواهد نمود تا به کمک سیستم آموزشی در تغییر زیرساخت ها 5000 موقعیت شغلی جدید ایجاد شود. ورتووتس افزود راهبرد لازم در این خصوص تهیه شده است و دولت تصمیم دارد تا اول اکتبر آن را تأیید کند. وضعیت نیروگاه حرارتی شوشتان به گونه ای است که اگر دولت اقدامی نکند، سال آینده شاهد مرحله ورشکستگی این شرکت خواهیم بود.

وزیر زیرساخت اسلوونی گفت اگرچه منطقه ولنیه دارای دانش زیادی در زمینه تهیه انرژی برق است، ولی روند جهانی نشان می دهد که آینده انرژی 30 الی 40 سال آینده متعلق به گاز خواهد بود. با کنار رفتن مصرف زغال سنگ، باید منبع دیگری جانشین آن شود که می‌تواند گاز باشد.

https://www.delo.si/novice/slovenija/vrtovec-napovedal-konec-uporabe-premoga-v-tes-do-leta-2033

 

 

گروه طیور Perutnina Ptuj رکورد فروش 294 میلیون یورویی در سال گذشته را به ثبت رساند.

گروه طیور Perutnina Ptuj اعلام کرد که در سال 2020 ، 294میلیون یورو درآمد حاصل از فروش داشته است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود و 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد. سود قبل از بهره، مالیات و استهلاک با 7 درصد افزایش به 47.7 میلیون یورو رسیده است. این گروه که در اوایل سال 2019 تحت کنترل هلدینگ اوکراین قرار گرفت، 31 میلیون یورو سود خالص داشت و نیروی کار خود را با 190 نفر به تقریبا 3900 نفر افزایش داد. درآمد اصلی ثابت این شرکت در سال گذشته 177 میلیون یورو بود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/8874-morning-headlines-for-slovenia

 

افزایش صادرات و واردات در ماه ژوئیه سال‌جاری میلادی

اسلوونی کالاهایی به ارزش 3.5 میلیارد یورو در ماه ژوئیه صادر نمود که 17.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در حالی که واردات نیز در مجموع 3.5 میلیارد یورو و 26 درصد افزایش داشت.

به گزارش اداره آمار اسلوونی، میزان واردات نسبت به صادرات 98.9 درصد بوده است و کسری تجاری40 میلیون یورویی در ماه ژوئیه به ثبت رسیده است.

صادرات و واردات اسلوونی در ماه ژوئیه نیز بیشتر از صادرات و واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از کرونا در سال 2019 بود که به ترتیب 14.2 و 13.7 درصد افزایش داشت.

ارزش کالاهای صادر شده از اسلوونی به سایر کشورهای اتحادیه اروپا با 8.1 درصد افزایش به 2.2 میلیارد یورو رسید، در حالی که ارزش کالاهای وارداتی از این کشورها با 15.5 درصد افزایش به 2.2 میلیارد یورو رسید.

سهم تجارت بین اسلوونی و کشورهای غیر اتحادیه اروپا تا حدودی افزایش یافت، به این ترتیب که اسلوونی 1.3 میلیارد یورو کالا به این کشورها صادر کرد (36.5 درصد بیشتر از ژوئیه 2020) و 1.3 میلیارد یورو یا 49.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته وارد نمود.

در هفت ماهه اول سال، اسلوونی 22.6 میلیارد یورو کالا صادر و 22.5 میلیارد یورو کالا وارد نموده است که به ترتیب 18.8 و 25.1 درصد در سال افزایش یافته است.

از ژانویه تا ژوئیه سال جاری، اسلوونی 200 میلیون یورو مازاد تجاری برای پوشش واردات به صادرات ثبت نموده است.

https://sloveniatimes.com/exports-in-july-up-17-3-year-on-year-imports-up-26/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما