معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیان مجموعه هتلهای SUN آفریقای جنوبی از شیوع کورونا

مجموعه هتلهای سان آفریقای جنوبی گزارش مالی شش ماهه اخیر خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، با وجود اینکه فعالیتها و درامد این هتلها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است اما همچنان دچار زیان 59 میلیون راندی شده است. این در حالی است که زیان این گروه از هتلها در همین دوره در سال گذشته 1.4 میلیارد رند گزارش شد. تعطیلات مدام در دوره بعد از کرونا، توریسم آفریقای جنوبی را بیش از سایر بخشهای اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار داد. درآمد توریسم آفریقای جنوبی در شش ماه اخیر بیش از 52 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. مجموعه هتلهای سان در سال گذشته کارکنان خود را از 99340 نفر به 7000 نفر کاهش داد. همزمان با انتشار گزارش مالی امیدوار کننده این گروه از هتلها در مقایسه با سال گذشته، آقای آنتونی لیمینگ Anthony Leeming مدیر هتلهای سان اعلام کرد که بیمه قبول کرده است تا خسارت 500 میلیون رندی را بابت خسارت این مجموعه به دلیل شیوع کورونا پرداخت کند. وی گفت این پول برای پرداخت بدهی‌های مجموعه استفاده خواهد شد. با افزایش واکسیناسیون و کاهش درجه هشدار، بخش توریست آفریقای جنوبی امیدوار است و خود را آماده می‌کند به سرعت به شرایط عادی نزدیک شود.

وضعیت کشاورزی آفریقای جنوبی در سال آینده مناسب خواهد بود

اتاق تجارت کشاورزی آفریقای جنوبی می‌گوید که وضعیت تولید ذرت افریقای جنوبی در دو فصل گذشته از 15 میلیون تن گذشت. این اتاق گفته در سال 2019-2020 به میزان 15.3 میلیون تن و در سال 2020-2021 تولید ذرت به 16.4 میلیون تن رسیده است. به گفته اتاق بازرگانی کشاورزی Agbiz، در فصل کشاورزی منتهی به 2021/22 احتمالاً آفریقای جنوبی چرخه طولانی دیگری از شرایط آب و هوایی مطلوب و فعالیت‌های کشاورزی خوب را شاهد خواهد بود. واندیل سیهلوبو، اقتصاددان ارشد اتاق گفت: آفریقای جنوبی در گذشته کمتر برای مدت سه فصل متوالی کشاورزی مطلوب داشته است. تنها دوره‌ای در گذشته که دارای سه سال متوالی شرایط آب و هوایی مساعد و برداشت محصول زیاد بوده‌اند، در فصل تولید 2007 -2008، 2008-9 و 2009- 10 بوده است. در این دوره تولید ذرت تجاری بیش از 12 میلیون تن در سال بود و به طور متوسط 12.5 میلیون تن در سال. Agbiz گفت کشاورزان نسبت به شرایط تولید خوشبین هستند چرا که میزان تولید تراکتور این را ثابت می‌کند (در هفت ماهه امسال، 26 درصد میزان تولید از دوره مشابه سال گذشته بیشتر بوده و به میزان 3934 دستگاه رسید). از سوی دیگر کشاورزان در این فصل با افزایش هزینه‌های تولید روبرو بوده‌اند. در ماه جولای مواد شیمیایی مورد استفاده در امر کشاورزی مانند گلیفوزات، آترازین و استوکلر به ترتیب 151 درصد، 30 درصد و 24 درصد نسبت به جولای سال گذشته افزایش یافته‌اند. محصولات کودی مانند آمونیاک، اوره، DAP و KLC به ترتیب 184 درصد، 104 درصد، 115 درصد و 98 درصد در مقایسه با جولای سال گذشته افزایش یافته است.

مازاد تجاری آفریقای جنوبی در ماه جولای

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره مالیات آفریقای جنوبی مازاد تجاری این کشور در ماه جولای 36.96 میلیارد رند رسید در حالی که مازاد تجاری در ماه ژوئن 54.48 میلیارد رند بوده است. میزان واردات و صادرات صورت گرفته در ماه جولای در مقایسه با سال گذشته کاهشی بوده است. بر اساس این امار مجموع صادرات در ماه جولای به 145 میلیارد رند رسیده که در مقایسه با ماه قبل 11.2 درصد کاهش یافته است. مجموع واردات نیز به 108 میلیارد رند رسید که در مقایسه با ماه قبل 0.7 درصد کاهش یافت. علت کاهش این آمار، ناآرامی‌های ماه جولای و کاهش فعالیت تجاری بنادر دوربان و کوخه اعلام شده است.

بازار بورس آفریقای جنوبی درباره خروج سرمایه خارجی‌ها هشدار داد

بازار بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ درباره خروج سرمایه خارجی از آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرد. این بازار اعلام کرد که طی چند سال گذشته به طور پیوسته این افزایش خروج سرمایه افزایش یافته است. این بازار در نامه‌ای کتبی با اعتراض به صورتحساب مالیات جدید وزارت خزانه داری، به پارلمان کشور گفت که شرایط کلان اقتصادی آفریقای جنوبی طی پنج سال گذشته بدتر شده است. به همین دلیل هر سه آژانس رتبه بندی جهانی، رتبه اعتباری آفریقای جنوبی را در سال 2020 کاهش دادند و در نتیجه آفریقای جنوبی از شاخص‌های کلیدی بین المللی برای سرمایه گذاری تهی شده است. لیلا فوریه مدیر اجرایی بازار بورس ژوهانسبورگ ضمن ابراز نگرانی از شرایط نامناسب کلان اقتصاد در آفریقای جنوبی، گفت که میزان خروج سرمایه از کشور باعث شده که شبها دچار بی خوابی شود. وی می‌گوید حفظ سرمایه‌های خارجی در حال حاضر بیش از سرمایه گذاری خارجی در کشور اهمیت دارد.

اشتراک گذاری برنامه انرژی‌های تجدیدپذیر

وزارت زیرساخت آفریقای جنوبی قصد دارد برنامه یکپارچه انرژی تجدیدپذیر و بهره وری منابع خود را منتشر کند تا ایده‌ها و اطلاعات لازم را از طریق مشارکت‌های قوی بخش‌های دولتی و خصوصی جمع آوری نماید.

بدلیل اینکه آفریقای جنوبی با کاهش برق، کمبود آب و تاثیرات سریع آب و هوا روبرو می‌باشد، پاسخ دولت به این چالش‌ها باید شهروند محور باشد و نیاز به جمع آوری همه جانبه اطلاعات احساس می‌گردد.

هدف پروژه دست یابی به صرفه جویی و درآمد بیش از 401 میلیارد رند تا سال 2050 است و پیش بینی شده است با تحقق اهداف پروژه، مصرف انرژی بین 22 تا 45 درصد و شدت مصرف آب بین 30 تا 55 درصد کاهش یابد. همچنین برآورد شده 3800 مشاغل کوچک متعلق به سیاهان ایجاد و 146.000 شغل دیگر و فرصت‌های توسعه مهارت برای 117.000 تن فراهم می‌گردد.

بهبود ترانزیت در بندر دربان

ترانزیت و بهبود صادرات خودروهای جدید از مبدأ آفریقای جنوبی باعث شده است تا پایانه اتومبیل در بندر دربان در ماه آگوست سال جاری رکورد جدیدی را ثبت و 54.520 خودرو را در یک ماه جابجا کند. این رقم 7 درصد نسبت به سه ماهه اول مالی سال قبل رشد داشته است و علی رغم تاثیرات کرونا، با راه اندازی جدید و تغییر برخی مدل‌های صادراتی این پایانه در مسیر بهبود قرار دارد.

پایانه مزبور بعنوان بزرگ‌ترین پایانه خودرو در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بطور معمول بیش از 520.000 واحد را جابجا می‌کند که 55 درصد آن صادرات، 10 درصد حمل و نقل و 35 درصد واردات است. این مرکز 14 مورد از 17 مدل تولید شده آفریقای جنوبی را برای صادرات به بیش از 150 بازار در سراسر جهان منتقل می‌کند و اروپا، آسیا و آفریقای بزگترین مصرف کنندگان آن هستند.

ایجاد صندوق انرژی در کیپ غربی

استان کیپ غربی صندوق تاب آوری انرژی شهری خود را راه اندازی کرد که حدود 13 میلیون رند در اختیار شهرداری‌های واجد شرایط برای تحقیق و برنامه ریزی پروژه‌های انرژی تجدید پذیر قرار می‌دهد.

هدف از این ابتکار کمک به شهرداری‌ها برای استفاده از مقررات جدید انرژی است که شامل شهرداری‌هایی می‌باشد که بطور مستقیم از تولیدکنندگان برق مستقل انرژی خریداری می‌کنند.

راه اندازی این صندوق در پی درخواست موفقیت آمیز اطلاعات انرژی‌های تجدیدپذیر است که اطلاعات بیش از 100 پروژه تولید انرژی بالقوه از 82 مورد از توسعه دهندگان و مالکان بخش خصوصی و 15 مورد دیگر از شهرداری‌های کیپ غربی دریافت شده است.

از میان فناوری‌های تولید انرژی تجدیدپذیر ارائه شده، فتوولتائیک خورشیدی بزرگترین گروه فناوری بعد از باد خشکی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما