معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی عراق (کربلا)

گزیده اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته اول شهریورماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصویب تأسیس شهرک صنعتی در کربلای معلی توسط وزیر صنایع عراق

منهال عزیز وزیر صنعت و معادن عراق از تصویب تأسیس شهر بزرگ صنعتی در استان مقدس کربلا که برای اولین بار در نوع خود در استان‌های مرکزی و جنوبی است پس از دیدار با استاندار کربلا خبر داد. وی در این کنفرانس خبری اعلام نمود همه مجوزهای گردشگری، آثار باستانی، کشاورزی و منابع آبی برای ساخت یک شهر صنعتی در کربلا با مساحت تقریبی 5300 هکتار کسب شده است.

 

اعلام تاریخ گشایش پالایشگاه کربلا

احسان الجبوری وزیر نفت عراق به همراه تنی چند از مقاماتی ارشد این وزارتخانه با حضور در کربلا به مناسبت افتتاح ساختمان اداری پالایشگاه اعلام نمود پالایشگاه کربلا در آوریل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. وی عنوان نمود پالایشگاه کربلا از جمله پالایشگاههای پیشرفته توان تولیدی 140 هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی با کیفیت بالا را خواهد داشت شایان ذکر است پالایشگاه کربلا از سال 2014 به مهندسی هیوندای کره در 30 کیلومتری این شهر در حال احداث است.

 

ملاقات رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی با استاندار کربلا

دولت محلی کربلا با سازمان بهداشت جهانی موافقت کرد تا مقر دائمی این سازمان در استان افتتاح شود. نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا در مصاحبه با الصباح اعلام نمود در دیدار احمد الزویتن نماینده سازمان بهداشت جهانی و هیئت همراه آخرین اقدامات بهداشتی در استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از همکاری دولت محلی کربلا در زمینه پیشگیری از کرونا تقدیر شد چراکه کربلا یکی از اولین استانهای عراقی بود که اقدامات عملی را در این زمینه انجام داد و کلیه الزامات لازم برای حفظ سلامت عمومی را با همکاری اعتاب حسینی (ع) و عباسی (س) را انجام داد. وی تأکید کرد نیاز استان کربلا به تأمین الزامات نهادهای بهداشتی بیش از سایر مناطق است زیرا کربلا خدمات خود را تنها به مردم استان ارائه نمی‌دهد بلکه به بازدیدکنندگان عراقی و خارجی نیز ارائه می‌نماید. الخطابی خبر از موافقت با افتتاح یک ستاد دائمی‌ برای سازمان بهداشت جهانی بدلیل اهمیت این امر در سطح منطقه و جهان در طول بازدیدهای میلیونی از استان کربلا و همچنین برگزاری کارگاه‌های مستمر برای توسعه کادرهای استان را اعلام نمود.

توافق چین و عراق بر سر تأسیس نیروگاه خورشیدی

دولت عراق  از انعقاد قرارداد تأسیس نیروگاه دو هزار مگاواتی خورشیدی با چین خبر داد. عنوان شده است این نیروگاه توسط  شرکت  power china  منعقد شد و  فاز اول اول این نیروگاه 750 مگاوات تولید تولید برق خواهد داشت. همچنین عنوان شده برخی مذاکرات با  شرکتهای الکتریک سوئد و توتال فرانسه برای احداث این نوع نیروگاه‌ها در عراق در جریان است. 

 آخرین اقدامات عراق پیرامون واکسن کرونا

 "سیف البدر"سخنگوی وزارت بهداشت عراق از ورود 430 هزار دوز  واکسن فایزر به کشور خبر داد و اعلام نمود در ادامه این  فرایند محموله‌های جدیدتر طی هفته‌های آتی ارسال خواهد شد. وی اعلام نموده است با هدف صیانت از توزیع عادلانه واکسن، فرایند توزیع با همکاری ارتش عراق انجام و در استانهای مختلف به نسبت تراکم جمعیتی توزیع می‌شود. پیش‌تر ریاض الحلفی" مدیر بهداشت عمومی وزارت بهداشت و محیط زیست عراق از واردات  18 میلیون دوز انواع واکسن کرونا  به عراق و رسیدن به نرخ 60 درصدی جامعه هدف (بالای 18 سال) تا پایان 2021 خبر داده بود.

کاهش تولیدات صنعتی در عراق

 اداره آمار عراق  اعلام نمود تولیدات صنعتی در بازه زمانی 2020 کاهش زیادی داشته است. این اداره اعلام نموده دلیل این کاهش ناشی از پیامدهای منفی ناشی از کرونا و و تاثیرات آن بر اقتصاد عراق بوده ست. آمار اخیر نشان میدهد تولیدات صنعتی در مجتمع‌های بزرگ 6717 میلیارد دینار بوده که در قیاس با سال 2019 ( 7316 میلیارد دینار ) کاهش 8.3 درصدی داشته است. وزارت برنامه ریزی عراق یک بررسی سالانه از آزمایشگاههای دولتی – خصوصی و مختلط کشور از صنایع استخراجی (به جز نفت) و گوگرد انجام می‌دهد و این آمار از این طریق کسب می‌شود. اعلام شده است کرونا سبب تعلیق بسیاری از کارخانه برای چندین ماه در 202 شد و کاهش‌ها ناشی از این امر است.

دوبرابر شدن میزان خط فقر

"عبدالاامیر علاوی" وزیر دارائی عراق در تازه ترین  مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین ضمن دفاع از اصلاحات دولت کاظمی  موسوم به "کاغذ سفید"  و اینکه این اصلاحات با هدف توانبخشی  و احیای بخش خصوصی در عرصه‌های اقتصادی کشور انجام می‌شود، از دو برابر شدن میزان خط فقر درعراق بدلیل کاهش قیمت نفت در  سال 2020 خبر داد. وزیر عراقی در این مصاحبه تصریح نموده است با جایگزین  کردن انرژی‌های پاک به جای سوخت فسیلی میتوان 40 در صد  از آلودگی محیطی را کاست ضمن آنکه جمع زیادی از نیروی کار کشور جذب این عرصه خواهد شد چراکه یک میلیون دلار سرمایه گذاری در این عرصه به مثابه اشتغال 30 نیروی کار است و این موضوع برای  عراقی که  جمعیتی جوان دارد  حائز اهمیت است . وی با اعلام  اینکه هفت سال  تامین برق عراق هزینه ای بالغ بر 120 میلیارد دلار برای  دولت های عراق به همراه داشته است، ضمن ترغیب استفاده از انرژی پاک و مزارع خورشیدی اعلام نموده است بدترین  سایت های خورشیدی عراق میتوانند 60 درصد انرژی خورشیدی را جذب نمایند و مناسبتر از بهترین سایت های خورشیدی آلمان میتواند به جذب انرژی خورشیدی اقدام نماید و این در حالی است که سایت های خورشیدی آلمان 2.5 برابر نیروگاه‌های عراق در حال تولید برق هستند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما