معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته‌ دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

-بر اساس تغییراتی که در لایحه بهداشت و درمان 2021 هنگ کنگ اعمال شده و قرار است تا پایان ماه آینده میلادی به تصویب پارلمان برسد، برای اولین بار پزشکان متخصص خارجی که شهروندی هنگ کنگ را ندارند می‌توانند در این منطقه به طبابت بپردازند. منتقدان این لایحه می‌گویند با توجه به اینکه هر پزشکی برای طبابت در هنگ کنگ نیازمند آشنایی با زبان کانتونیز است و همچنین با توجه به اینکه اکثر پزشکان متخصص در کشورهای خود از ثبات شغلی و درآمدی بالایی برخوردارند، تصویب این قانون تنها می‌تواند زمینه را برای کوچ پزشکان متخصص از سرزمین اصلی چین به هنگ کنگ فراهم نماید. هنگ کنگ با کمبود پزشک و کادر درمانی مجرب مواجه است. سرانه پزشک در هنگ کنگ 2 پزشک به ازای هر 1000 نفر است که بسیار کمتر از کشورهای دیگر است.

-خبرگزاری رویترز این هفته در گزارشی با اشاره به مقررات بسیار سختگیرانه قرنطینه کرونایی در هنگ کنگ نوشت، این مقررات جذابیت هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا را به خطر انداخته است. بر اساس این گزارش، گذراندن قرنطینه سه هفته ای در هتل برای بانکداران و تجار مانع از ورود بسیاری از سرمایه‌ها به بازار مدیریت دارایی هنگ کنگ شده است. این در حالی است که درآمد ناشی از خدمات مالی حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی هنگ کنگ را تشکیل می دهد. مقام های هنگ کنگ می‌گویند وضع مقررات سختگیرانه قرنطینه برای بازگشایی مرز این منطقه با سرزمین اصلی چین ضروری است.

-روزنامه چاینا دیلی در شماره روز 31 اگوست خود نوشت، امسال برای اولین بار کشت آزمایشی یک نوع برنج ساقه بلند مقاوم در برابر آفات و خشکسالی که ارتفاع آن به طور متوسط به 2 متر می رسد در استان چونگ کینگ چین آغاز شده است. انتظار می رود از یک زمین یک هکتاری 12 تن از این نوع برنج برداشت شود.

-ششمین نشست سالانه کمربند و راه هنگ کنگ، امسال در روزهای اول و دوم سپتامبر 2021 به صورت مجازی برگزار شد. تمرکز اصلی این نشست بر تجارت منطقه ای و بین المللی با توجه ویژه به منطقه گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (منطقه Greater Bay) و موافقتنامه شراکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) بود. در این نشست وزیر تجارت چین گفت، این کشور از عضویت فوری هنگ کنگ در موافقتنامه شراکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) حمایت می‌کند. وی همچنین گفت، پکن از مذاکرات هنگ کنگ برای انعقاد موافقتنامه‌های تجارت آزاد با سایر کشورها و ارتقاء هر چه بیشتر نقش این منطقه به عنوان یک مرکز مالی، تجاری و کشتیرانی جهانی نیز حمایت می‌کند. در نشست امسال، کری لم، رئیس اجرایی منطقه هنگ کنگ در سخنرانی افتتاحیه خود با تاکید بر مزیت های موافقتنامه RCEP بر عزم این منطقه برای پیوستن به این توافق جامع که حدود 30 درصد جمعیت و یک سوم تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را در بر می‌گیرد تصریح کرد. گفتنی است هنگ کنگ در حال حاضر با 13 کشور از 15 کشور موسس RCEP، موافقتنامه تجارت آزاد دارد. وی همچنین با اشاره به جمعیت حدود 86 میلیون نفری منطقه Greater Bay و تولید ناخالص داخلی 1.7 تریلیون دلاری آن بر توسعه هر چه بیشتر این منطقه و اتصال و همکاری نزدیک هر چه بیشتر هنگ کنگ با 9 شهر چینی واقع در این منطقه تاکید کرد. وی در پایان گفت، هنگ کنگ به لطف مالیات پایین، فضای مساعد برای تجارت، حاکمیت قانون، اقتصاد آزاد، زیرساخت های مدرن و حضور نیروی کار متخصص می‌تواند دروازه ورود سرمایه گذاران و تجار خارجی به منطقه Greater Bay و ابتکار کمربند و راه باشد. خانم لم تاکید کرد که هنگ کنگ تنها شهر جهان است که ضمن برخورداری از یک فضای امن و پویا برای تجارت، دسترسی مستقیم به اقتصاد چین را فراهم می سازد و تقویت یکپارچگی هنگ کنگ با سرزمین اصلی این مزیت را بیش از پیش پررنگ تر خواهد ساخت. وی به عنوان نمونه به تقویت یکپارچگی هنگ کنگ و چین در حوزه خدمات مالی اشاره کرد و گفت، بر اساس یک ساز و کار جدید تحت عنوان طرح Wealth Management Connect دسترسی متقابل بین بازارهای مالی هنگ کنگ و سرزمین اصلی تقویت خواهد شد و شهروندان ساکن هر دو منطقه قادر به انجام سرمایه گذاری در دو سوی مرز و بهره مندی از طیف متنوعی از خدمات و محصولات در حوزه مدیریت دارایی خواهند بود.

 -روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 31 آگوست 2021 خود نوشت، بر اساس مقررات جدید دولت چین، از این پس کودکان زیر 18 سال چینی نباید بیش از 3 ساعت بازی آنلاین انجام دهند. این محدودیت تنها بازی‌های آنلاین را در بر می‌گیرد و بازی‌های آفلاین را شامل نمی‌شود. همچنین مدارس ابتدایی و راهنمایی از این پس به دانش آموزان اجازه خواهند داد بعد از اتمام زمان مدرسه تا ساعت 18 جهت انجام تکالیف، ورزش و سایر فعالیت های فوق برنامه در مدرسه بمانند.  معلمان هم جهت پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در مدرسه حضور خواهند داشت. بر اساس مقررات جدید دیگری که از سوی وزارت آموزش چین اعلام شده، برگزاری امتحان کتبی در پایه‌های اول و دوم دبستان ممنوع اعلام شده است و سایر پایه‌های مقطع ابتدایی نیز باید در هر ترم تحصیلی تنها یک امتحان نهایی برگزار نمایند.

-بر اساس آخرین آمار رسمی، بیش از 7.7 میلیون دوز واکسن کرونا تاکنون در هنگ کنگ تزریق شده است که شامل 4.2 میلیون دوز اول و 5.7 میلیون دوز دوم می‌باشد. حدود 1.5 میلیون نفر واکسن سینووک و 2.7 میلیون نفر بایون تک را دریافت کرده اند.

-دولت هنگ کنگ اعلام کرد، از تاریخ 1 سپتامبر، گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا را به عنوان مدرک مورد قبول واکسیناسیون در کشورهای پرخطر شناسایی خواهند شد. بر این اساس مدارک واکسیناسیون کشورهای مقدونیه، سن مارینو، ترکیه، اوکراین و منطقه واتیکان همانند مدارک واکسیناسیون سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای ورود به هنگ کنگ مورد پذیرش قرار می‌گیرد. بر اساس مقررات جدید دولت هنگ کنگ، از تاریخ 20 آگوست تنها در صورتی مدارک واکسیناسیون کشورهای پرخطر از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار می‌گیرد که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت، دولت مرکزی چین یا دولت ماکائو را داشته باشند یا از طریق سازوکار دو جانبه توسط دولت هنگ کنگ شناسایی شده باشند.

-وزارت بهداشت هنگ کنگ اعلام کرد طی دو هفته گذشته هیچ نمونه مثبت کرونا در داخل منطقه ثبت نشده است. طی 2 هفته گذشته 71 مورد ابتلا ثبت شده که همه آنها مربوط به مسافران ورودی بوده اند. بیشتر این افراد واکسن کرونا را دریافت کرده بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما