معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته به بیش از 5 میلیون و 360 هزار دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه محصول کک نفتی تولید شده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی را خریداری نمودند.

تجار کشورهای روسیه، ترکیه، قرقیزستان و ازبکستان نیز محصولاتی از قبیل پارچه‌های پرزدار، شیشه‌های فلوت و نخ را خریداری کردند. ضمنا بازرگانان کشورهای امارات متحده عربی، بریتانیا و قزاقستان نیز محصولاتی از قبیل لوازم مورد نیاز پزشکی و نخ را به ارزشی معادل 35 میلیون و 867 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 35 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

تولید بیش از 1.3 هزار تن روغن پنبه دانه در 7 ماهه نخست سال 2021

اتحادیه تولیدی «بالکان ولایت آزیق» وابسته به وزارت کشاورزی و حفاظت محیط زیست ترکمنستان که در شهر سردار واقع است، در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال جاری با فرآوری قریب به 7 هزار و 224 تن پنبه‌دانه مجموعا یک هزار و 362 تن روغن خوراکی تولید نمود.

در بازه زمانی مذکور در سایر بخش‌های این کارخانه، 223 تن گوشت و 279 تن محصولات لبنی تولید شده است. همچنین از پسماندهای پنبه دانه‌های فرآوری شده نیز مجموعا بیش از 6 هزار و 800 تن خوراک دام تولید گردیده است. شایان ذکر است که در سال گذشته پنبه‌کاران ترکمنستان مجموعا یک میلیون و 250 هزار تن پنبه را به سیلوهای دولت تحویل داده‌اند.

فعالیت‌های شرکت نفتی «کنار» در 7 ماهه نخست سال 2021

شرکت نفتی «کنار» وابسته به مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال 2021 بیش از 42 میلیون و 492 هزار تن از محصولات نفتی را به مشتریان خود ارسال نمود. این شرکت یک میلیون و 204 هزار تن نفت را به بازارهای جهانی و 2 میلیون و 500 هزار تن از فرآورده‌های نفتی را نیز به بازارهای داخلی تحویل داده است.

حدود سه سال پیش خطوط ریلی خودکار جهت بارگیری محصولات نفتی در شرکت نفتی «کنار» با ظرفیت جابجایی سالانه 3 میلیون و 850 هزار تن نفت راه‌اندازی شده بود. طرح‌ریزی و احداث اسکله سوم این شرکت جهت بارگیری نفت و فرآورده‌های نفتی را شرکت بریتانیایی «Petro Gas LLP» انجام خواهد داد. مدت زمان احداث و بهره‌برداری از این اسکله 30 ماه در نظر گرفته شده است.

تولید محصولاتی ریسندگی به ارزش بیش از 46 میلیون منات در 6 ماهه نخست سال 2021

کارخانه ریسندگی پنبه گوک تپه استان آخال در بازه زمانی 6 ماهه نخست سال 2021 محصولاتی به ارزش 46 میلیون و 218 هزار و 550 منات تولید نموده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020 به میزان 149.6درصد بیشتر می‌باشد.

نخ تولید شده در این کارخانه به ویژه در تولید محصولات خیاطی و بافتنی کاربرد داشته و به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شود. کارخانه ریسندگی پنبه گوک تپه در سال 2010 به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید سالانه 14 هزار و 500 تن نخ Ring Nm 16-1 را دارد.

تولید 918 تن نخ در کارخانه ریسندگی در شهر داش‌آغوز در 7 ماهه نخست سال 2021

 کارخانه ریسندگی «سردار» واقع در شهر داش‌آغوز وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان در بازه زمانه 7 ماهه نخست سال 2021، 917.5 تن نخ تولید نمود. در این کارخانه سالانه بیش از 2 هزار تن الیاف پنبه فرآوری شده و حدود یک هزار و 750 تن نخ تولید می‌شود. از پسماندهای خط تولید این کارخانه پنبه مبل نیز تهیه می‌شود. در حال حاضر 187 نفر در این کارخانه مشغول به کار بوده و محصول نخ آن به کشورهای روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و قرقیزستان صادر می‌شود.

افزایش میزان صادرات محصولات نساجی ترکمنستان

تجار کشورهای روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، بریتانیا، ترکیه و امارات متحده عربی در هفته اول ماه اوت سال جاری حجم بیشتری از محصولات نساجی ترکمنستان را خریداری نموده‌اند. بنا بر اطلاعات ارائه شده از سوی بورس کالا و مواد خام ترکمنستان، نمایندگان کشورهای مذکور به ویژه محصولاتی از قبیل پارچه‌های جین، قالی و نخ‌های پنبه‌ای را خریداری کرده‌اند.

تجار کشورهای افغانستان، هنگ کنک و امارات متحده عربی محصول الیاف نخ را به بهایی معادل 3 میلیون و 604 هزار منات خریداری نموده و کارخانجات نساجی نیز جهت تأمین بازار داخلی، محصولاتی به ارزش یک میلیون و 209 هزار منات عرضه داشتند.

تولید چهل و چهار هزار تن گاز مایع توسط اداره ویژه تولید گاز مایع استان لباب

کارشناسان اداره ویژه تولید گاز مایع استان لباب وابسته به شرکت دولتی «ترکمن گاز» در ظرف هفت ماه گذشته، حدود چهل و چهار هزار تن محصول تولید نموده و برنامه تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 به میزان 106.8 درصد انجام داده اند.

به گزارش روزامه الکترونیکی مجتمع نفت و گاز ترکمنستان، تولید میعانات گازی که ماده اولیه پالایشگاه نفت شهر سیدی می‌باشد حدود 36600 تن بوده است. در عین حال نرخ رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 139.5 درصد است. میزان عمده محصولات تولید شده در میدان‌های گازی نایپ و باگاجا صادرات می‌شود. لازم به ذکر است میزان صادرات نیز نسبت به سال 2020 افزایش یافته است.

استخراج 48.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ترکمنستان در بازه زمانی 7 ماهه سال ‌جاری

حجم گاز طبیعی استخراج شده در ترکمنستان در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال 2021 برابر با 48 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 میلیارد مترمکعب بیشتر می‌باشد. از آغاز سال جاری تا کنون حدود 27 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان صادر شده و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بیشتر بوده و نرخ رشد نیز به 137 درصد رسیده است. بخش عمده این گاز طبیعی به چین صادر می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما