معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته سوم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اظهارات رئیس‌جمهور برای توانمندسازی زنان آفریقای جنوبی

آقای رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی هم‌زمان با روز زن در سخنرانی، مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی زنان را علاوه بر تبعیض جنسیتی، مشکلات اقتصادی عنوان کرد. وی گفت شیوع کرونا بیشترین آسیب را به زنان وارد کرده است. وی گفت دولت به توانمندسازی اقتصادی زنان متعهد است و در برنامه استراتژیک ملی آفریقای جنوبی مقابله با تبعیض جنسیتی، توانمندسازی زنان نیز موردتوجه قرارگرفته است. وی گفت دولت در نظر دارد چهل درصد از فرصت‌های شغلی خود را در اختیار زنان قرار دهد. آقای رامافوزا رفع مشکلات شغلی و کمک‌های بلاعوض به زنان را از دیگر برنامه‌ های دولت اعلام کرد.

افزایش سی‌درصدی صادرات محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی

اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی در سه‌ماهه دوم سال جاری آفریقای جنوبی 22 میلیارد رند مازاد تجاری در محصولات کشاورزی ثبت کرده است.  عمده‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی آفریقای جنوبی مرکبات، سیب و گلابی، انگور، ذرت آناناس، آواکادو بوده است. میزان صادرات محصولات کشاورزی در سه‌ماهه اول امسال 2.9 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش‌یافته است. ارزش صادرات در سه‌ماهه دوم 3.2 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش نشان می‌دهد. درمجموع آفریقای جنوبی در نیمسال اول سال جاری 6.1 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته است که این میزان 30 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است. مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی به ترتیب قاره آفریقا 34 درصد، آسیا 26 درصد و اروپا 21 درصد بوده است. 

شرکت MTN آفریقای جنوبی پس از 15 سال فعالیت خود را در سوریه متوقف می‌کند

شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی پس‌ازآنکه کنترل خود را بر تأسیسات و تجارت خود در کشور جنگ‌زده سوریه از دست داد تصمیم گرفت که از این کشور خارج شود. این شرکت ضرر 4.7 میلیارد رندی را در این کشور ثبت کرد. آقای رالف موپینتا مدیرعامل ام تی ان در بدر مصاحبه‌ای اعلام کرد که فعالیت این شرکت در سوریه غیرممکن شده است و حقوق خود را در این کشور محفوظ می‌داند و تلاش می‌کند از طریق چارچوب‌های بین‌المللی برای احقاق این حقوق تلاش کند. وی گفت تلاش برای فروش سهام و فعالیت‌های این شرکت در سوریه باوجود تلاش‌های صورت گرفته بی‌نتیجه مانده است.

حرکت Exxaro، معدن زغال‌سنگ، به سمت استراتژی کربن‌زدایی

مدیرعامل Exxaro اعلام کرد گروه‌های مختلف زغال‌سنگ، انرژی و منابع آهنی Exxaro Resources در شرکت انرژی‌های تجدید پذیر Cennergi از استراتژی کربن‌زدایی این شرکت حمایت می‌کند. وی گفت که استراتژی Exxaro برای انتقال به یک تجارت کم‌کربن شامل ایجاد یک تجارت انرژی تجدید پذیر است که از ارزش تجارت زغال‌سنگ از طریق تولید خود و در اختیار داشتن بازار در فرصت‌های نوظهور برای توزیع انرژی محافظت می‌کند. 

اهداف استراتژیک برای پایداری انرژی‌های تجدید پذیر

پایداری انرژی تجدید پذیر به تأثیر مثبت بلندمدت آن در جوامع میزبان ارتباط دارد و همکاری نزدیک به ایجاد یک انتقال اجتماعی عادلانه به انرژی پاک کمک می‌کند که این امر منجر به توزیع عادلانه‌تر مهارت‌ها و مشاغل در کشور می‌شود. هدف دولت آفریقای جنوبی از تولید 25 درصد برق این کشور از منابع تجدید پذیر تا سال 2030 نوید تأثیر گسترده‌ای بر پایداری نه‌تنها منبع تغذیه بلکه درزمینهٔ پایداری اجتماعی و زیست‌محیطی را نیز می‌دهد. برنامه تدارکات مستقل تولید انرژی تجدید پذیر REIPPPP   سی درصد از ملاحظات پیشنهاد‌های IPP را براساس مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی محلی در یک بازه زمانی 20 ساله ارائه می‌دهد. استراتژی جامع پایدار به‌صورت جامع و مطابق با اهداف کلیدی توسعه پایدار سازمان ملل متحد مطابقت داده‌شده است. برای دستیابی به این هدف، یک فرآیند مشارکتی با جوامع میزبان خود همکاری نزدیکی دارد تا تأثیر مثبت پایداری را در درازمدت ایجاد کند. اهداف استراتژیک برای توسعه یکپارچه جامعه در 20 سال آینده حول پنج محور اصلی آموزش، توسعه جوانان، اقتصاد محلی، رفاه و بینش جامعه می‌چرخد. برای دستیابی به این اهداف، کارشناسان مختلف، نمایندگان دولت و رهبران درون جوامع مشارکت می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما