معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۷

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

اقتصاددان: نرخ تورم تا پایان سال به 12 درصد می رسد

الکسی پلوتنیکوف اقتصاددان و پروفسور علوم اقتصادی اعلام کرد: نرخ تورم اقتصادی اوکراین تا پایان امسال به 12% خواهد رسید. این در حالیست که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تورم را تنها 8% پیش بینی کرده اند. پلوتنیکوف گفت: هم اکنون نرخ تورم بیش از 10% است و پایان سال تورم شتاب می‌گیرد و ممکن است به 12% نیز برسد. افزایش تورم به معنای افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش مالیات ها خواهد بود؛ زیرا این در واقع تورم مالیات هاست. در این موضوع انبوهی از مسائل وجود دارند که با یکدیگر مرتبطند. وی افزود: افزایش تورم در وهله نخست با رشد تعرفه‌های خدمات عمومی‌شهری و سوخت مرتبط خواهد بود.

https://golos.ua/news/na-konets-2021-goda-uroven-ynflyatsyy-sostavyt-12-ekonomyst

استخراج نفت در استان اودسا

شرکت «اوکرنفت اینوست» در بخش ساراتسکی استان اودسا اولین حلقه چاه حفاری استخراج نفت را احداث می‌کند. ذخایر زمین شناسی اثبات شده بزرگترین میدان در این منطقه نزدیک به 8 میلیون تن برآورد شده است. در چارچوب اجرای این طرح فرصت های شغلی ایجاد و افراد بومی دعوت به کار خواهند شد. واخا تسیتسکیف مدیر فنی شرکت مذکور اعلام کرد: ساختار زمین شناسی این منطقه از مناطق نفت خیز دیگر اوکراین در غرب و شرق متمایز است و برای بهره برداری صنعتی لازم است از تمامی روشهای معاصر و استخراجی جدید استفاده کرد.

http://www.golos.com.ua/article/350048

وزارت اقتصاد: میانگین محصول دهی 18 درصد افزایش یافته است

وزارت اقتصاد اعلام کرد: میزان محصول دهی مزارع تا کنون 18% بیشتر از سال قبل بوده است. ولادیمیر گرینیوک معاون اول وزیر اقتصاد ضمن اشاره به این مطلب گفت: تاکنون بیش از 31 میلیون تن غلات برداشت شده که 11% از کل برداشت سال گذشته بیشتر است. لازم به ذکر است که کشاورزان اوکراینی تا تاریخ 13 آگوست 39.5 میلیون تن غلات و حبوبات از 9 میلیون هکتار اراضی کشاورزی که 56 درصد مساحت زیر کشت را در بر می‌گیرد، برداشت کرده اند. پیش بینی می‌شود که امسال 30.7 میلیون تن گندم برداشت شود که یک رقم بی سابقه می‌باشد.

https://novavlada.info/gosudarstvo/novosti/urozhay-zernovyh-vyros-na-18-minekonomiki

افزایش قیمت گوشت در اوکراین

قیمت همه انواع گوشت در نیمه نخست امسال در کشور افزایش یافته است. تولید کنندگان نیز اعلام کرده اند که رشد قیمت گوشت دارای آهنگ فزاینده است و دلیل آن را افزایش هزینه‌ها، گرانی قیمت خوراک دام و تورم می دانند. بر اساس آخرین داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین، قیمت انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی بطور میانگین 20% افزایش داشته است. قیمت هر کیلو فیله مرغ در اول سال 91.71 گریونا بود؛ اما در ماه جولای به 109.7 گریونا افزایش یافت که حاکی از رشد 19.6 درصدی است. هر کیلو گوشت گاو در آغاز سال 144.82 گریونا بود اما در آخر ماه جولای به 162.45 گریونا رسید که 12.2% گرانتر شده است.

https://grosi.znaj.ua/ru/397001-ani-borshchu-ani-kotlet-u-derzhstati-zayavili-pro-rizke-podorozhchannya-m-yasa-v-ukrajini-gotuyemosya-do-20

افزایش عرضه دلار در بازار و خرید دلار مازاد توسط بانک مرکزی

عرضه دلار در بازار ارز اوکراین افزایش یافت. دلیل این افزایش، رشد صادرات کالا و خدمات و همچنین روند صعودی حواله‌ها و انتقالات ارزی از خارج به کشور است. در نتیجه این امر، بانک مرکزی در هفته گذشته اقدام به خرید 118 میلیون دلار ارز مازاد در بازار بین بانکی نمود که 4.6 برابر بیشتر از هفته قبل از آن است. بانک مرکزی در هفته گذشته هیچ ارزی نفروخت.

http://ua-ekonomist.com/20086-v-ukrayin-zblshilas-propozicya-dolara-nbu-popovnyuye-rezervi.html

اوکراین دارای 10 درصد ذخایر لیتیوم جهان است

اوکراین می‌تواند به یک تولید کننده عمده لیتیوم در بازار جهانی تبدیل شود. میزان ذخایر لیتیوم اوکراین بسیار زیاد است. ناتالیا فلوری رئیس بخش مواد استخراجی از معادن و غیر معادن سازمان دولتی زمین شناسی و معادن اوکراین ضمن اعلام این موضوع، گفت: لیتیوم یک ماده خام راهبردی است که بطور گسترده در صنایع هوایی، فضایی، موشک سازی و بطور عمده بعنوان مهمترین عنصر در باتری خودروهای برقی که هرساله تولید آنها رو به افزایش است؛ استفاده می‌شود. بر اساس منابع خارجی (سازمان زمین شناسی آمریکا) در معادن کشور نزدیک به 10% ذخایر شناخته شده لیتیوم وجود دارد که بنا بر برآوردها بیش از 80 میلیارد دلار می ارزد؛ فلوری افزود: بر اساس برخی برآوردها میزان ذخایر این عنصر در اوکراین ممکن است به 5 میلیون تن برسد در حالی که ذخایر جهانی 53 میلیون تن برآورد شده اند. استخراج لیتیوم در کشور سخت تر از استخراج این ماده در دیگر کشورهاست؛ زیرا معادن آن در عمق 300 متری قرار دارند. بدون جذب صدها میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی، کشور قادر به استخراج فعالانه این فلز کمیاب نخواهد بود.

https://kurs.com.ua/ua/novost/515794-ukraina-obladaet-10-mirovih-zapasov-litija-chto-nuzhno-dlja-dobichi?source=ukrnet

بانک مرکزی: بانکها از آغاز سال 40 میلیارد گریونا سود تحصیل کرده اند

داده‌های منتشره توسط بانک مرکزی اوکراین حاکی از آن است که سامانه بانکی در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل 40.1% بیشتر سود کرده است. سود بانکهای اوکراینی در هفت ماه نخست امسال 39.8 میلیارد گریونا اعلام شد. در مجموع درآمدهای بانکهای اوکراینی در این مدت نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 0.5% افزایش یافته و به رقم 149.9 میلیارد گریونا رسید. درآمد بانکها از محل دریافت بهره 6.7% افزایش داشته و 93.3 میلیارد گریونا و از محل دریافت کارمزد 33.9% بیشتر شده و 49.7 میلیارد گریونا اعلام شد. دیگر درآمدهای بانکهای اوکراینی با 18.4% رشد، به رقم 4.4 میلیارد گریونا رسید. در همین حال هزینه‌های بانکهای اوکراینی در 7 ماه نخست سالجاری 8.8% کمتر شده و 110.2 میلیارد گریونا بود.

https://www.facenews.ua/news/2021/511390/

شمیگال: سود شرکت های اوکراینی در نیم سال نخست 76 درصد افزایش یافته است

نخست وزیر اعلام کرد: اقتصاد کشور در حال بهبود است و در شش ماه نخست سالجاری سود شرکت ها نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته 76% افزایش یافته است. وی گفت: اقتصاد اوکراین در حال احیای پس از بحران است، در نیمه نخست امسال سود شرکت های متوسط و بزرگ اوکراینی بیشتر از 462 میلیارد گریونا برآورد شده که 76% بیشتر از سال گذشته است و این وجوه به یک منبع مهم مالی برای سرمایه گذاری داخلی و رشد دستمزدها تبدیل شده اند. وی افزود: برای نخستین بار در ماه‌های گذشته رشد بخش کشاورزی در سطح 2.5% ثبت شد و در بخشهای مهم صنعتی مانند متالورژی و ماشین سازی به ترتیب 7 تا 10 درصد افزایش تولید مشاهده می‌شود. نخست وزیر متذکر شد: دولت به زودی پیش نویس بودجه سال آینده دولت را به شورایعالی ارایه خواهد کرد.

https://ua.news/ua/ukraynskaya-ekonomyka-vosstanavlyvaetsya-posle-kryzysa-shmygal/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما