معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۲

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار اقتصادی اسلوونی در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

لوفت هانزا، ترکیش ایرلاین و ایرصربیا، شلوغ ترین ایرلاین‌ها در فرودگاه لوبلیانا

بر اساس داده‌های اداره آمار اسلوونی، لوفت هانزا، خطوط هوایی ترکیه و ایر صربیا، شلوغ ترین شرکت های حمل و نقل هوایی در نیمه اول سال در فرودگاه لوبلیانا بودند. این سه شرکت هواپیمایی بیش از نیمی از ترافیک فرودگاه را تشکیل دادند.  این سه ایرلاین تنها خطوط هوایی بودند که عملیات خود را در کل دوره شش ماهه به لوبلیانا انجام دادند.‌ در این مدت لوبلیانا به دلیل الزامات سختگیرانه ورود و اقدامات مربوط به کووید در کشور، شاهد محدودیت رفت و آمد مسافران بود. 

لوفت هانزا با بیش از 19.000 مسافر شلوغ ترین بود، پس از آن خطوط هوایی ترکیه با 12.997 مسافر و ایر صربیا  با 6.212 مسافر قرار گرفتند.  در حالی که شرکت های آلمانی و ترک عملیات خود را با هواپیماهای جت موتور انجام می دادند، همتای صرب آنها منحصراً با توربوپراپ ATR پرواز می‌کرد.  ایرفلوت که پروازهای خود را در ماه فوریه به پایتخت اسلوونی مجددا برقرار نمود، چهارمین شرکت هواپیمایی پرتردد بود و پس از آن ایرفرانس، LOT Polish Airlines و Transavia قرار گرفتند.

https://www.exyuaviation.com/

ttps://www.total-slovenia-news.com/news/

افزایش 84 درصدی سود بانکهای اسلوونی در نیمه نخست سالجاری 

اسلوونی تایمز - به گزارش بانک مرکزی اسلوونی،  بانک های این کشور پس از پرداخت مالیات ، 226.4 میلیون یورو  سود تجمیعی در نیمه اول سالجاری میلادی کسب نمودند که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 84 درصد افزایش یافته است.  بر اساس گزارش ماهانه منتشر شده توسط بانک مرکزی، مجموع سود بانک ها پیش از مالیات در اسلوونی نسبت به سال گذشته بیش از 90 درصد افزایش یافته و به 251 میلیون یورو رسیده است.

https://sloveniatimes.com/banking-sector-reports-84

افزایش تولیدات صنعتی در نیمه اول سال جاری

 وبگاه رادیو و تلویزیون اسلوونی -  ارزش کل تولیدات صنعتی اسلوونی در ماه ژوئن 1.6 درصد بیشتر از ماه می و 18.9 درصد بیشتر از ماه ژوئن سال گذشته میلادی بود. تولیدات صنعتی در نیمه اول سال جاری در مقایسه با سال گذشته 13.7 درصد و در مقایسه با نیمه اول سال 2019 میلادی 2 درصد افزایش داشت.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/industrijska-proizvodnja

افزایش 90 درصدی سود خالص گروه بانکی NLB

اسلوونی تایمز -گروه بانکی NLB سود خالص 139.8 میلیون یورو یی را در نیمه اول سال گزارش کرد. این میزان 90 درصد افزایش سالانه را نشان می دهد که با "مشارکت NLB و بانک صربستان Komercijalna حاصل شد. سود خالص بانک  با 32 درصد افزایش به 198.6 میلیون یورو و درآمد بدون بهره خالص 23 درصد افزایش یافت و به 135.3 میلیون یورو رسید. 19 میلیون یورو خسارت خالص و تأمین ذخایر اعلام شد. مجموع دارایی‌ها از ژانویه 8٪ افزایش یافت و به 21.187 میلیارد یورو رسید.

https://www.total-slovenia-news.com/news/

فرودگاه لوبلیانا به 12 درصد از سطح ترافیک قبل از پاندمی می رسد

اسلوونی تایمز - فرودگاه لوبلیانا شلوغ ترین ماه خود را در ژوئیه سالجاری از مارس 2020 تاکنون به ثبت رسانده است. بهبودی وضعیت با رسیدن به  12 درصد از سطح ترافیک قبل از پاندمی 2019 به کندی ادامه می یابد.   عملکرد فرودگاه که به طور مستقیم با محدودیت های شدید و نامتناسب با سفر در اسلوونی در نیمه اول سال پیوند خورده است، در نیمه دوم ژوئیه به طور قابل توجهی افت نمود.  این فرودگاه ماه گذشته 65.474 مسافر را جابجا کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 68.4 درصد کاهش داشت. در دوره ژانویه تا ژوئیه، فرودگاه لوبلیانا پذیرای  135.485 مسافر بود و 8.777 پرواز در این فرودگاه به ثبت رسید.

خدمات بین المللی به اسلوونی در حال حاضر توسط سیزده ایرلاین انجام می‌شود.  محبوبترین مقاصد گردشگری جزایر یونان ، آنتالیا در ترکیه ، جربا در تونس ، شرم الشیخ مصر و هورغادا ، بارسلونا ، مادریا و تنریف می‌باشد .

https://www.total-slovenia-news.com/news/

https://www.exyuaviation.com/2021/08/ljubljana-airport

کاهش تعداد بیکاران در ماه ژوئن در اسلوونی

تعداد بیکاران در اسلوونی در ماه جولای نیز برای ششمین ماه متوالی کاهش داشت. تعداد بیکاران اعلام شده در اداره کاریابی در پایان ماه جولای  70655 نفر بود که 0.6 درصد کمتر از ماه ژوئن و  21 درصد کمتر از ماه جولای سال گذشته می‌باشد.

بر طبق آخرین اطلاعات اعلام شده در ماه می‌ توسط اداره آمار اسلوونی، تعداد شاغلین در اسلوونی 896994 نفر بود. این تعداد 0.4 درصد بیشتر از ماه اوریل سال جاری و 1.5 درصد بیشتر از ماه می سال گذشته می‌باشد. شاخص بیکاری بر طبق محاسبه اداره آمار اسلوونی در ماه می سال جاری 7.7 درصد بود که 0.5 درصد کمتر از ماه اوریل سال جاری و 1.6 درصد کمتر از ماه می سال گذشته می‌باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/tudi-julija-v-sloveniji-nizja-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما