افزایش صادرات محصولات کائوچوی مالزی در نیمه اول 2021
مالزی نزدیک به 90 درصد صنعت کائوچوی جهان را در اختیار دارد. بر اساس اعلام شورای کائوچوی مالزی صادرات محصولات این کشور در نیمه اول 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 150 درصدی داشته است. از کائوچو در محصولات لاتکس مانند دستکش های طبی استفاده میشود که با گسترش همه گیری کرونا تقاضا برای آن به شدت افزایش یافته است.
شورای کائوچوی مالزی آمار صادرات محصولات کائوچویی این کشور در نیمه اول 2021 را اعلام نمود. صادرات این محصول به 44.43 میلیارد رینگیت (معادل حدود 10.5 میلیارد دلار) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با صادرات 17.77 میلیارد رینگیت (معادل حدود 4.23 میلیارد دلار) رشدی 150 درصدی را نشان میدهد. این شورا همچنین پیش بینی کرده با توجه به تداوم تقاضای جهانی و نیازی که به محصولات کائوچو بویژه دستکشهای طبی وجود دارد؛ رشد صادرات محصولات کائوچو در سال 2021 همچنان ادامه داشته و نرخ آن به رقمیبین 12 تا 15 درصد برسد.
صادرات محصولات پایین دستی کائوچو نیز که در مجموع سهمی 89.7 درصدی از کل صادرات صنعت کائوچو را در اختیار دارد، در شش ماهه اول امسال رشدی 180.2 درصدی را نشان می دهد که ناشی از عملکرد موفق فروش آن در محصولاتی مانند لاتکس و به خاص دستکش میباشد. براساس اطلاعات منتشر شده دستکش بزرگترین سهم را در درآمد حاصل از صادرات محصولات کائوچو برای مالزی داشته است و با رشدی 210 درصدی در فروش به رقمی حدود 8.7 میلیارد دلار در نیمه اول 2021 رسیده است.
بخش مربوط به محصولات کائوچوی خشک که شامل لاستیک ماشین، کالاهای لاستیکی صنعتی، کالاهای لاستیکی عمومی و کفش میشود نیز بعد از کاهشی که در نیمه اول سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا با آن مواجه بود، در نیمه اول 2021 با رشد 38.2 درصدی همراه شده و به 2.41 میلیارد رینگیت رسیده است.
شورای کائوچوی مالزی در خصوص روند واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته و احتمال تاثیر آن بر صادرات محصولاتی چون دستکش از مالزی نیز پیش بینی کرده که با وجود انجام برنامههای واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته به دلیل ظهور سویههای جدید کرونا، تقاضا برای دستکشهای طبی همچنان بالا خواهد بود. انتظار میرود سرانه مصرف جهانی دستکشهای طبی در سال 2021 همچنان افزایش یابد، که این امر به دلیل استفاده بیشتر از دستکش در بازارهای عمده صادراتی مالزی مانند آمریکا و اروپا و همچنین بازارهای نوظهور بزرگ به ویژه در قاره آسیا است.
شورای کائوچو در کنار سایر اقدامات برای گسترش بازار؛ برای تداوم ارتباط تجار و فعالین اقتصادی در این حوزه به رغم محدودیتهای ترددی و سختی دریافت مجوز ورود به کشورها در نظر دارد پلتفورمی آنلاین به نام ویترین مجازی محصولات کائوچوی مالزی [MaRViS[1را راه اندازی نماید که موجب تسهیل تعاملات تجاری آنلاین بین خریداران بین المللی و تولید کنندگان محصولات کائوچوئی در مالزی خواهد شد. به گفته مسئولان این شورا با راه اندازی این پلتفرم مجازی تجار و تولید کنندگان قادر خواهند بود از طریق نمایشگاه مجازی، چت و گفتگوی تجاری آنلاین، تجربه آنلاین جامع تری داشته باشند. برگزاری سیمنارهای آنلاین، در اختیار گرفتن اطلاعات فنی محصولات و جزئیات دقیق از مشخصات محصولات کائوچوئی، و امکان ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و تجار و فعالین این حوزه از مهمترین ویژگیهایی است که پلتفورم جدید در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد. پیش بینی شده است که فاز اول این پلتفورم در سپتامبر 2021 راه اندازی شود و سپس در ژانویه 2022 به طور کامل از آن رونمایی صورت گیرد.
[1] Malaysian Rubber Products Virtual Showcase