معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم مرداد 1400 که در رسانه‌های حوزه شرق چین انعکاس یافته است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استان ججیانگ در مسیر سعادت مشترک

بر اساس آخرین داده‌های آماری در نیمه نخست سال 2021، استان ججیانگ به شیوه ای با ثبات در مسیر سعادت مشترک قرار دارد.

رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) یازده شهر استان ججیانگ در نیمه اول سالجاری میلادی بالاتر از میانگین ملی کشور چین بود. با این حال، نواحی کمتر توسعه یافته این استان – که عمدتا کوهستانی هستند- بر روی برخی از شاخص های عمده اقتصادی از جمله رشد سرمایه گذاری صنعتی تأثیر منفی بجا گذاشتند.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، شورای دولتی چین و کابینه چین در تاریخ 10 ژوئن 2021، دستورالعمل هایی را منتشر نمودند که به موجب آن استان ججیانگ در ایجاد یک منطقه آزمایشی (demonstration zone) بعنوان یک نمونه برای پیشبرد سعادت مشترک بشری در سطح ملی ایفای نقش خواهد کرد.

افزایش درآمد شرکتهای دولتی در استان آنخویی در نیمه نخست سال

به گزارش کمیسیون اداره و نظارت بر شرکتهای دولتی استان آنخویی، شرکتهای دولتی این استان در نیمه نخست سال 2021 شاهد رشد 19.2درصد در درآمد تجاری و رشد 16.3 درصد در سود تجاری خود بودند. درآمد شرکتهای دولتی استان آنخویی در نیمه نخست سالجاری میلادی 78.24میلیارد دلار و سود تجاری آنها حدود 7.11 میلیارد دلار بود. دو شرکت Anhui Conch Group Co و Tongling Nonferrous Metals Group Holding Co در این بازه زمانی در فهرست Fortune Global 500 list قرار دارند. این دو شرکت به ترتیب در رتبه 315 و 407 قرار گرفتند که نسبت به سال گذشته به ترتیب، 52 و 49 پله بهبود یافته اند.

از ماه ژانویه، شرکتهای دولتی استان آنخویی بر مشکلاتی نظیر پاندمی طولانی مدت، وضعیت پیچیده بین المللی و افزایش مداوم قیمت ها غلبه کرده اند. استان آنخویی در شش ماه نخست سال 2021 بر حسب درآمد کلی تجاری شرکتهای دولتی در رتبه هفتم در کشور چین قرار دارد. علاوه بر آن، درآمد خالص این شرکت ها در سراسر چین در رتبه سوم قرار دارد.

مساعدت اقتصادی ججیانگ به منطقه خودمختار تبت

استان ججیانگ فعالیت های خود در 59 پروژه مساعدت اقتصادی در بخش ناگچو واقع در منطقه خودمختار تبت را سرعت خواهد بخشید.

استان ججیانگ، عده ای تکنوکرات کشاورزی را به قصد ارائه مشاوره و کشاورزی گلخانه ای به بخش ناگچو اعزام کرده است. این تکنوکرات ها از سوی دپارتمان امور کشاورزی و روستایی استان ججیانگ وظیفه دارند تا مهارت های کشاورزی گلخانه ای را به افراد بومی‌بخش ناگچو آموزش دهند که از سال گذشته در آنجا شروع شده است. در نتیجه این همکاریها اکنون افراد بومی در حال حاضر دانش زیادی در خصوص این نوع از کشاورزی برای افزایش درآمد خود به دست آورده اند.

ججیانگ همچنین در بخش دارویی ناگچو نیز سرمایه گذاری سنگینی کرده است. بعنوان مثال یک سیستم telemedicine را در این منطقه تأسیس کرده است که خدمات مفیدی به کشاورزان و دامداران این منطقه ارائه می‌کند.استان ججیانگ در معرفی صنایع گوشتی و لبنی بخش ناگچو و نمایشگاه‌های تجاری آن نقش موثری داشته است که جایگاه بازار این منطقه را ارتقاء بخشیده است.

نقش شرکتهای چند ملیتی در کاهش فقر در چین

چین در سیاست کاهش فقر عملکرد موفقی داشته است و تلاش می‌کند که با مشارکت شرکتهای چند ملیتی مسیر تجدید حیات مناطق روستایی را در پیش گیرد. از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، چین حدود 770 میلیون نفر را از وضعیت فقر خارج کرده است و به اغلب اهداف مورد نظر پایان بخشیدن به فقر که در "دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار" مورد اشاره قرار گرفته ، دست یافته است.

در ماه جولای به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، شی جین پینگ به تلاش های چین برای از بین بردن فقر در این کشور اشاره کرد و هدف اصلی حزب در آینده را ایجاد یک چین مدرن بعنوان کشور سوسیالیست بیان کرد. در این میان تجدید حیات مناطق روستایی یکی از اولویت ها می‌باشد.

تحقق فقرزدایی صرفا توسط چین امکانپذیر نیست بلکه به تلاش های بسیاری از جمله شرکتهای چند ملیتی احتیاج است. انجمن سرمایه گذاری خارجی شانگهای برای ثبت سابقه شرکتهای چندملیتی در این زمینه و ایجاد یک دستور کار برای آینده، بسیاری از شرکتهای با سرمایه گذاری خارجی مستقر در شانگهای که در زمینه مبارزه با فقر فعال بوده اند را شناسایی کرده است. رئیس انجمن سرمایه گذاری خارجی شانگهای اظهار کرده است که این شرکتها نیروهای اجتماعی مهمی در کاهش فقر محسوب می‌شوند و در پروژه‌های فقرزدایی در چین نقش مهمی ایفا کرده اند.

شانگهای بعنوان کلانشهری که دارای بیشترین شرکتها با سرمایه گذاری خارجی است، شاهد نمونه‌های عملی بسیاری از این شرکتهای خارجی است که بطور عمیقی درگیر فقرزدایی شده اند که خود بیانگر شیوه همکاری میان نواحی شرقی و غربی چین در فرآیند فقرزدایی می‌باشد.

حضور پر رنگ شرکتهای ججیانگ در صنعت هوش مصنوعی

بخش هوش مصنوعی چین میزبان 220 شرکت فهرست شده (listed company) در بازار سهام می‌باشد که 63 مورد از آنها (28.6 درصد) در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه (شامل استان جیانگ سو، ججیانگ، آنخویی و شهرداری شانگهای) می‌باشند.

از میان شرکتهای مذکور، 27 شرکت در استان ججیانگ می‌باشند که بیشترین سهم را در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه دارا می‌باشد. همچنین 5 شرکت از این شرکتها در میان 10 شرکت برتر به لحاظ ارزش بازار در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه محسوب می‌شوند. شرکت پیشتاز در زمینه هوش مصنوعی در منطقه دلتا گروه Alibaba می‌باشد. هزینه تحقیق و توسعه آن در سال 2020 حدود 8.84 میلیارد دلار بود که بیشترین سهم را در میان شرکتهای فعال در زمینه هوش مصنوعی به خود اختصاص داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما