معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی آلمان(فرانکفورت)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فرانکفورت آلمان در هفته چهارم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بازگشت بانک Hessen-Thüringen Helaba به شرایط قبل از کرونا

بر اساس اطلاعات مسئولین بانک Hessen-Thüringen Helaba سومین بانک بزرگ آلمان، این بانک با توجه به سود 293 میلیون یورویی ( بدون احتساب مالیات ) خود در نیمه اول سالجاری میلادی، تقریبا به وضعیت عادی خود در دوران پیش از همه گیری کرونا بازگشته است. بنا به گفته توماس گروش مدیرعامل، این بانک در نیمه اول سال 2020  به واسطه تلاطم بازارهای سرمایه در اوج بحران کرونا،  با 274 میلیون یورو ضرر و زیان مالی مواجه شده بود اما انتظار دارد در شش ماهه دوم 2021  درآمد بیش تری کسب نماید. 

افزایش تعداد مسافرین ورودی و خروجی در فرودگاه بین المللی فرانکفورت

طبق اعلام مدیر عامل شرکت اپراتور فرودگاه بین االمللی فرانکفورت( Fraport ) تردد مسافرین در مسیرهای ورودی و خروجی این فرودگاه مهم بین المللی که به واسطه همه گیری کرونا به شدت کاهش یافته بود، مجددا رو به افزایش می‌باشد. بر اساس گزارش ارائه شده، تعداد مسافرین ورودی و خروجی طی ماه گذشته در این فرودگاه با حدود 2.85 میلیون نفر به بالاترین رقم از ابتدای همه گیری کرونا ( بیش از دو برابر جولای 2020 ) رسیده است که البته، همچنان 59 درصد کمتر از سطح قبل از شروع بحران در جولای 2019 می‌باشد.

اشتفان شولته، رئیس فراپورت با اعلام اینکه تعداد کل مسافرین جابجا شده در فرودگاه بین المللی فرانکفورت در سال 2020 کمتر از 19 میلیون نفر بوده، ابراز امیدواری نموده است که این تعداد در سال جاری به حدود 20 تا 25 میلیون نفر برسد. شایان ذکر است که فرودگاه مذکور قبل از پاندمی‌کرونا در سال 2019 میلادی، رکورد تردد 70 میلیون مسافر را به ثبت رسانده بود و با توجه به شرایط موجود، تکرار این رکوردِ سالانه تا سال 2025 میلادی بسیار بعید به نظر می رسد.

امکان تداوم کمبود تراشه‌ها تا سال 2023 در آلمان

رئیس شرکت آلمانی Infineon، تولیدکننده تجهیزات الکتریکی، تراشه و نیمه رسانه‌ها در آلمان، طی مصاحبه ای با فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ(FAZ)اعلام داشت که بحران کمبود تراشه‌ها در این کشور می‌تواند تا سال 2023 ادامه داشته باشد. موج عظیم تقاضا، صنعت تراشه را غافل گیر کرده است و به نظر می رسد تراشه از منظر ژئوپلیتیک به شمشیری تبدیل شده است. 

محدودیت های صنعت خودروسازی آلمان به واسطه کمبود قطعات

نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در گزارشی در خصوص صنعت خودروسازی، ضمن اشاره به این موضوع که صنعت خودروسازی جمهوری فدرال آلمان در «بحرانی خاص» قرار گرفته، به این مطلب توجه داده است که شرکت های خودروسازی آلمانی نظیر «فولکس واگِن» و «مرسدس بنز» به دلیل کمبود بعضی قطعات و از جمله؛ «تراشه‌ها» و «چسب»، قادر به پوشش بسیاری از تعهدات و سفارشات ارائه شده نیستند. شرکت فولکس واگن(VW)در وولسبورگ و نیز تولیدکننده خواهر این شرکت؛ «آودی» (Audi) مستقر در شهر اِنگول اشتات، ضمن تعریف کار کوتاه مدت برای کارکنان خود، از آن‌ها خواسته اند تا تعطیلات تابستانی خود را طولانی تر کنند. چراکه این شرکت ها از ناحیه نیمه رساناها برای تکمیل و مونتاژ خودرو، در مضیقه بوده به همین علت فعالیت آن‌ها نمی‌تواند طبق برنامه پیش رود.

افزایش بی سابقه موارد مشکوک به پولشویی در آلمان

تعداد گزارشات ارسالی به واحد ضدپولشویی گمرک آلمان در خصوص موارد مشکوک در سال گذشته میلادی به شکلی بی سابقه ای بالا بوده است. طبق آمار این واحد موسوم به (Financial Intelligence Unit (FIU؛ تعداد گزارشات راجع به موارد مشکوک به پولشویی در سال گذشته میلادی در آلمان که 97 درصد آن‌هااز سوی حوزه دارائی ارسال شده اند، با یک چهارم افزایش به 144 هزار مورد رسیده است. دیگر موارد مشکوک، از حوزه‌هایی نظیر دفاتر رسمی و وکالت، شرکت های مالی و دارائی و همچنین واحدهای املاک هستند. FIU، واحد ضدپولشویی گمرک آلمان، 25 هزار مورد از این موارد مشکوک را به مراجع قضایی ارسال کرده است.

طبق گزارش مذکور، تعداد موارد مشکوک مرتبط با رمز ارزها نیز با افزایش دوبرابری، به 2050 مورد رسیده است. از دیگر حوزه‌هایی که در آن موارد مشکوک بسیاری گزارش شده است؛ «کرونا» می‌باشد. 9500 مورد از مجموع 11200 مورد مشکوک در ارتباط با کووید-19 مربوط به دریافت "کمک های فوری جهت مقابله باآسیب های کرونا" توسط افراد خارج از ضوابط بوده است.

از هر ده شرکت آلمانی؛ هشت مورد با مشکل تأمین مواد و قطعات مورد نیاز مواجه می‌باشند

بر اساس نتایج نظرسنجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان که در آن بیش از 3000 شرکت آلمانی از حوزه‌های مختلف شرکت داشته اند؛ 83 درصد شرکت ها از بالارفتن قیمت مواد اولیه و همچنین مشکلات تأمین مواد و قطعات مورد نیاز خود شاکی و نگران هستند. طبق برآورد فولکر ترایِر، رئیس بخش تجارت بین المللی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، تولید ناخالص داخلی این کشور نمی‌تواند تا پیش از نیمه دوم سال 2022 به مقادیر قبل از بحران کرونا برسد. برآوردهای پیشین اقتصاددانان زمان رسیدن به سطح رشد اقتصادی قبل از بحران کرونا را بسیار زودتر اعلام کرده بودند. از جمله دلایل اصلی این اصلاح برآورد، به افزایش قیمت مواد اولیه و اختلالات بوجود آمده در زنجیره تأمین بین المللی مرتبط می‌باشد. طبق نتایج نظرسنجی به عمل آمده، در حال حاضر از هر ده شرکت آلمانی، هشت مورد با مسئله تأمین مواد و قطعات مواجه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما