معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۵

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش چشمگیر خرید و فروش ارز توسط اشخاص حقیقی

حجم فروش نقدی ارزهای خارجی توسط اشخاص حقیقی و مردم عادی در ماه جولای امسال به 2 میلیارد و 70 میلیون دلار رسید؛ در مقابل در ماه مذکور اشخاص حقیقی و مردم عادی معادل یک میلیارد 780 میلیون دلار ارز نقدی خریدند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی اوکراین، این ارقام از زمان ثبت آمارهای مربوطه تا کنون بی سابقه بوده و بالاترین میزان است. در همین حال در ماه جولای مردم عادی و اشخاص حقیقی بیش از 379 میلیون دلار ارزهای خارجی بطور غیر نقدی خریده و 326 میلیون دلار به همین روش فروخته اند.

 

خانواده‌های پر فرزند بابت هر فرزند 2000 گریونا دریافت خواهند کرد

هیات وزیران تصویب نامه «برخی مسائل حمایت اجتماعی از خانواده‌های پرفرزند کم درآمد» را در جلسه خود مورد تصویب قرار داد. بر اساس این مصوبه بابت هر فرزند مبلغ 2000 گریونا به خانواده‌های مذکور برای آمادگی آغاز سال تحصیلی پرداخت خواهد شد. کمک هزینه نقدی مورد اشاره تنها برای یک بار پرداخت می‌شود. تمامی‌کودکان 6 تا 18 ساله خانواده‌های پرفرزند کم درآمد مشمول دریافت این کمک مالی خواهند شد. بیش از 290 میلیون گریونا بودجه برای پرداخت کمک های اجتماعی مورد اشاره تخصیص داده شده است.

 

برداشت 32.2 میلیون تن غله در فصل جدید

از آغاز عملیات برداشت در مزارع اوکراین تا 6 آگوست، کشاورزان اوکراینی بیش از 32.2 میلیون تن غلات و حبوبات از اراضی به مساحت 7.4 میلیون هکتار برداشت کرده اند. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اعلام کرد: در این دوره زمانی 22.4 میلیون تن گندم از 5.1 میلیون هکتار، 8 میلیون تن جو از 2 میلیون هکتار و 472 هزار تن نخود از 2.8 هزار هکتار اراضی زیر کشت برداشت شده است. بیشترین برداشت در استان‌های خرسون و نیکلایف ثبت شد. بیشترین میانگین برداشت در هکتار هم در استان‌های خملنیتسکی و ولین به ترتیب با محصول دهی 6.06 تن و 6.05 تن در هر هکتار ثبت شد.

 

افزایش 30 درصدی درآمد بودجه در ماه گذشته

درآمد بودجه دولت اوکراین در ماه جولای بالغ بر 92.6 میلیارد گریونا گزارش شده است. اداره کل خزانه داری اعلام کرد: این درآمد 6.9% بیشتر از میزان برنامه ریزی شده (86.6 میلیارد گریونا) است. بدین ترتیب درآمد بودجه دولتی اوکراین در جولای امسال 34% بیشتر از زمان مشابه سال گذشته بود. درآمد بودجه‌ دولتی اوکراین در جولای سال قبل 69.1 میلیارد گریونا بود. بودجه دولتی اوکراین از آغاز سال تا کنون 684.5 میلیارد گریوناست که 7% بیشتر از برنامه‌ها و 16.3% بیشتر از درآمد بودجه در دوره زمانی مشابه سال قبل است.

 

وزارت تحولات دیجیتالی: اوکراین برای قانونی سازی رمزارزها آماده می‌شود

وزارت تحولات دیجیتالی اعلام کرد: لایحه قانونی سازی رمزارزها و گریونای دیجیتالی برای ارایه و بررسی در شور دوم در شورایعالی آماده می‌شود. آلکساندر بورنیاکوف معاون وزیر تحولات دیجیتالی گفت: این قانون دارایی‌های مجازی افراد را قانونی می سازد و چنین اموال و دارایی‌هایی برای حکومت و جامعه تبدیل به یک پدیده عادی خواهند شد. لایحه «دارایی‌های مجازی» که در آن قانونی سازی رمزارزها در کشور تعریف شده در دسامبر سال گذشته در شور نخست به تصویب رسید. وی افزود: در این لایحه به صراحت اعلام شده که رمزارز یک ابزار پرداختی نیست اما عملیات «اکواریرینگ بانکی» و سپرده گذاری بانکی با رمزارزها مجاز می‌باشند.

 

رئیس جمهور قانون حمایت از تولید محصولات ارگانیک را امضا کرد

ولادیمیر زلنسکی قانون «اصول و الزامات اساسی تولید محصولات ارگانیک، معامله و علامت گذاری محصولات» را امضا نمود. بر اساس این قانون، تولید محصولات ارگانیک در اوکراین باید بر اساس سامانه علامت گذاری و برچسب زنی بین المللی صورت گیرد. تولید کنندگان محصولات ارگانیک نیز مورد حمایت دولت قرار گرفته اند. این قانون همچنین با محصولات جعلی ارگانیک در قفسه‌های فروشگاه‌ها مبارزه می‌کند.

 

احداث 68 نیروگاه بیوگازی در اوکراین در طول سال گذشته

در طول یک سال گذشته در اوکراین 68 نیروگاه بیوگازی احداث شده که 50 نیروگاه برق خود را بر اساس تعرفه‌های «انرژی سبز» عرضه می‌کنند. تولید بیوگاز به عنوان یک منبع جایگزین برای تولید انرژی در سالهای اخیر در کشور آغاز شده و این نوع گاز به عنوان یک «انرژی سبز» همچنان در مرحله توسعه و پیشرفت قرار دارد. بر اساس داده‌های اتحادیه انرژی بیولوژیکی اوکراین 28 نیروگاه از بیوگاز تولیدی از گیاهان و محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند. 27 نیروگاه نیز در میادین دفن زباله‌ها فعالیت دارند و 9 نیروگاه سوخت خود را از عملیات تصفیه هوازی فاضلاب صنعتی تامین می‌کنند. سه نیروگاه نیز برای تولید گاز مورد نیاز خود از فاضلاب خانگی بهره می‌گیرند. بر اساس آمار در پایان سال گذشته کل توان تولیدی برق نیروگاه‌های مذکور نزدیک به 105 مگاوات بود که 103 مگاوات از این میزان با تعرفه انرژی سبز فروخته شده است. ظرفیت تولیدی بیوگاز در این نیروگاه‌ها 230 میلیون متر مکعب اعلام شد.

اعلام دلیل جهش تورم از سوی رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین

تورم اقتصادی اوکراین در ماه جولای به 10.2 درصد رسید. عامل اصلی رشد تورم غیر پولی در سال گذشته به زعم بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین رشد تعرفه‌های خدمات عمومی‌شهری و هزینه‌های مسکن، افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات صادراتی اوکراین، افزایش مالیات های غیر مستقیم، همه گیری بیماری کرونا و افزایش هزینه‌های ناشی از محدودیت های قرنطینه است. دانیلیشین افزود: عوامل غیر پولی دلیل اصلی نزدیک به 90% رشد تورم اقتصادی کنونی هستند. این روند از سه ماهه چهارم سال گذشته آغاز شد. تقاضای کلی داخلی به عنوان محرک اصلی تورم پولی تحت کنترل است و تولید ناخالص داخلی واقعی نزدیک به 97% میزان بالقوه آن می‌باشد. هزینه‌های مصرفی مردم رو به افزایش است اما ساختار اصلی این هزینه‌ها همچنان از کالاها و خدمات اساسی تشکیل شده اند. دانیلیشین به عدم تناسب رشد قیمت ها برای دسته‌های خاصی از کالاها و خدمات مصرفی اشاره کرد و گفت: هزینه‌های مسکن و خدمات عمومی در طول یک سال افزایش چشمگیری داشته اند. قیمت گاز 2.6 برابر و تعرفه برق 37% گرانتر شده اند. قیمت شکر، روغن آفتابگردان، دخانیات هم به ترتیب در طول سال 84، 79 و 19% گرانتر شده اند.

 

پرداخت غرامت به کشاورزانی که محصولات خود را به دلیل شرایط آب و هوایی از دست داده اند

هیات دولت دو تصمیم مهم در مورد تخصیص بودجه برای حمایت دولتی از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی اتخاذ نمود. طبق مصوبه دولت نحوه استفاده از بودجه مربوط به جبران خسارات به محصولات کشاورزی ناشی از شرایط اضطراری، به کشاورزانی که محصولات خود را به دلیل شرایط و وضعیت آب و هوایی از دست داده اند مبلغ 4700 گریونا به ازای هر هکتار، تا سقف 50 هکتار پرداخت خواهد شد. تاراس ویسوتسکی معاون وزیر سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین در این باره گفت: این حمایت های مالی به کشاورزان کمک می‌کند تا بار دیگر زمین‌های خود را زیر کشت ببرند و فصل کاشت را از دست ندهند. هیات وزیران همچنین تصمیم گرفت به کشاورزانی که گندم سیاه می‌کارند، 5000 گریونا به ازای هر هکتار تا سقف 300 هکتار کمک مالی پرداخت نماید.

آژانس فیچ رتبه بندی اعتباری اوکراین را از «پایدار» به «مثبت» ارتقا داد

آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباریFitch دورنمای اعتباری اوکراین را از سطح «پایدار» به «مثبت» ارتقا داد و رتبه اوکراین همچنان در سطح «B» مورد تایید قرار گرفت. وزارت دارایی ضمن اعلام این خبر گفت: فیچ با توجه به پایداری نسبی شاخصهای اقتصاد کلان کشور در مقابل شوک اقتصادی ناشی از بحران کرونا چنین تصمیمی اتخاذ کرده است. فیچ همچنین با در نظر گرفتن نسبت دیون دولتی به تولید ناخالص داخلی انتظار دارد در نتیجه تحقق بیش از برنامه اهداف درآمدهای دولت، روند کاهشی متوقف و رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین مجدداً احیا شود. 

 

وزیر دارایی: اوکراین 90 درصد از پیش شرط های صندوق بین المللی پول را اجرا کرده است

صندوق بین المللی پول خواهان پیشرفت بیشتر در اجرای اصلاحات در اوکراین است و هیات صندوق برای بررسی نتایج اجرای اصلاحات به اوکراین سفر خواهد کرد. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی ضمن اعلام این خبر، گفت: در تماسهای میان رئیس جمهور اوکراین و کریتالینا گئورگیوا مدیر اجرایی صندوق، مولفه‌ها و نتایج مثبتی مشاهده می‌شود. صندوق اعلام کرده که در اجرای اصلاحات پیشرفت مشاهده کرده و خبر از سفر هیات خود داده است. اصلاحات سامانه قضایی و سامانه بانکی گامهایی به سوی اجرای الزامات صندوق بین المللی پول است و همه این گامها تنها برای اجرای برنامه‌های تعیین شده و نه برای دریافت منابع مالی بیشتر است. مارچنکو افزود: ما نباید از هیات صندوق بین المللی پول هراسی داشته باشیم زیرا به نظر من 90% بندهای برنامه همکاری با صندوق اجرا شده اند. قانون شورایعالی دادگستری، جداسازی سازمان‌های مالیات و گمرک به عنوان دو شخص حقوقی جداگانه، موضوع تعرفه‌های خدمات عمومی، بانکداری انجام شده و البته هنوز برخی از موضوعات بطور کامل اجرا نشده اند و ما مشکلاتی داریم که توسط دادگاه قانون اساسی بوجود آمده و هم اکنون درباره چگونگی حل این موضوعات در حال بحث و بررسی هستیم.

 

رشد ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین

میزان ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین در آخر ماه جولای با 593 میلیون و 390 هزار دلار افزایش به رقم 28 میلیارد و 951 میلیون دلار رسید. ذخایر ارز و طلای اوکراین برای سومین ماه متوالی یک میلیارد دلار در ماه می و نزدیک به 520 میلیون دلار در ماه ژوئن افزایش یافته است. با این وجود، میزان کل این ذخایر از آغاز سال 181.8 میلیون دلار یا 0.6% کاهش را نشان می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما