معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی ترکیه

گزیده‌ اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استار - نرخ تورم ترکیه 18.95 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور برای ماه ژوئیه 2021 را 18.95 درصد اعلام کرد. نرخ تورم ترکیه در ژوئیه سال قبل 8.33 درصد بوده است. نوسانات نرخ ارز، اثرات کرونا بر اقتصاد ترکیه و عدم جذب سرمایه خارجی و گردشگر از جمله دلایل اصلی این موضوع ذکر شده است.

خبرترک - برنامه حمایتی دولت ترکیه از کسانی که اموال خود را در حادثه آتش سوزی جنگل‌ها از دست داده‌اند

آتش گرفتن جنگل‌های ترکیه اثرات مخربی بر اصناف و تجار منطقه اژه داشته است. دولت ترکیه در جهت حمایت از مردم و اصناف مناطقی که دچار حریق جنگل شده‌اند، اعلام کرد، وام‌های با سود پایین و بلندمدت در اختیار تجار قرار خواهد داد. همچنین پرداخت اقساط وام‌های بانکی، مالیات و عوارض نیز با تعویق انجام خواهد شد. همچنین دولت ترکیه اعلام کرد؛ خانه، مغازه و دفاتر تجاری دچار حریق شده را بازسازی و یا از نو خواهد ساخت. از دیگر اقدامات دولت ترکیه در این حادثه، پرداخت 50 هزار لیر به هر خانوار بابت خرید لوازم خانه می‌باشد.

حریت- استقبال هیأت‌های آمریکایی و آفریقایی از نمایشگاه بین‌المللی مبلمان استانبول

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مبل و دکوراسیون استانبول در محل دائمی نمایشگاه این شهر برگزار گردید. این نمایشگاه با استقبال شرکت‌های آمریکایی و آفریقایی مواجه شده است. بیشترین میزان صادرات مبلمان ترکیه به کشورهای آمریکا، سوئد، ایتالیا، آلمان و فرانسه انجام می‌گیرد. میزان صادرات مبلمان ترکیه به آمریکا تا 5 سال قبل 15 تا 20 میلیون دلار بود، ولی این رقم در سال 2020 به 200 میلیون دلار رسیده است. بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان مبلمان ترکیه، هدف این تشکل افزایش 30 درصدی صادرات مبل به آمریکا در طی سال جاری است.

خبرترک- اعلام خط فقر و مرز گرسنگی در ترکیه از سوی سندیکای کارمندی

بنابر اعلام سندیکای کارمندی ترکیه، مرز گرسنگی برای یک خانواده چهار نفری 2 هزار و 851 لیر و خط فقر 8 هزار و 135 لیر می‌باشد. بنابر اعلام این سندیکا، قیمت مواد غذایی در ماه جولای نسبت به ژوئیه 2.86 درصد افزایش داشته و نرخ تورم به 18.95 درصد رسیده است. از این رو، این سندیکا درخواست افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 2022 به میزان 21 درصد و در سال 2023 به میزان 17 درصد کرده است. این میزان درخواست هنوز مورد پذیرش دولت واقع نشده و رایزنی‌ها در این ارتباط ادامه دارد.

وب‌سایت بانک مرکزی- اعلام ذخایر ارزی و پیش‌بینی در خصوص نرخ تورم و دلار

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این بانک در پایان ماه ژوئیه با یک میلیارد و 281 میلیون دلار افزایش به 105 میلیارد و 721 میلیون دلار رسیده است. بانک مرکزی همچنین پیش‌بینی کرد نرخ تورم در پایان سال جاری به 16.3 درصد و نرخ هر دلار آمریکا به 8.94 لیر برسد.

انجمن صادرکنندگان ترکیه- رشد 48.5 درصدی صادرات جواهرات ترکیه

بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات جواهرات این کشور در ماه ژوئیه 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 31.5 درصد افزایش به 456 میلیون دلار رسید. بر پایه این گزارش، میزان صادرات جواهرات در طی دوره هفت ماه ژانویه – ژوئیه 2021 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 48.5 درصد افزایش و  به 2 میلیارد و 916 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین صادرات جواهرات ترکیه به کشورهای امارات متحده عربی، انگلیس و عراق صورت گرفته است.

حریت-پهپادهای ترکیه در مسیر صادرات به ده کشور

سلجوق بایراکتار، صاحب شرکت هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار در خصوص آخرین وضعیت پهپادهای تولیدی این شرکت گفت، در حال حاضر صادرات پهپاد توسط شرکت آل بایراک به چهار کشور در حال انجام است و مذاکرات برای نهایی کردن توافقات برای صادرات به ده کشور دیگر ادامه دارد. بایراکتار افزود، 93 درصد از قطعاتی که در تولید پهپاد استفاده می‌شود، ساخت داخل بوده و 7 درصد دیگر قطعات نیز از سایر کشورها تأمین می‌گردد.

وب‌سایت خبرها- رتبه سوم ترکیش ایر در زمینه حمل و نقل بار هوایی در دنیا

شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایر با سرویس‌دهی به 127 کشور در ماه ژوئن دوره موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته و در میان سه کشور نخست در زمینه حمل و  نقل بار هوایی جای گرفته است. این در حالی است که رتبه این شرکت در ماه جولای، ششم دنیا بوده است.

صباح- رشد 101 درصدی صادرات حبوبات ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات حبوبات این کشور در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 101.4 درصد افزایش به 4.1 میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات حبوبات ترکیه در سال 2020 بالغ بر 7 میلیارد دلار بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما