معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار فناوری جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات حوزه فناوری جنوب چین که در تیرماه 1400 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر ارائه می گردد.

اولین معامله خرید برق تجدیدپذیر BASF و China Resources Power در گوانگدونگ

 شرکت هایBASF و China Resources Power اولین معامله خرید برق تجدیدپذیر از طریق مرکز تبادل برق گواندونگ را با حجم تجارت 2.45 میلیون کیلووات ساعت انجام دادند. در اوایل ماه آوریل، مرکز آزمایشی مبادله انرژی‌های تجدیدپذیر "قوانین تجارت انرژی تجدیدپذیر گواندونگ" را منتشر کرد و دو شرکت مذکور بر اساس این قوانین اولین معامله را با موفقیت انجام دادند.

به گفته مارتین یونگ، رئیس بخش مواد BASF ، 100% برق کارخانه‌های این شرکت از منابع تجدیدپذیر با حداقل اثرات کربن تامین می‌شود که به نفع مشتریان و جامع است. کلاوس ولش، رئیس مگا پروژه‌های آسیا شرکتBASF  نیز اظهار داشت: این یک ابتکار مهم است که مدل تجاری جدید انرژی سبز را ایجاد و به شرکت هایی مانند BASF کمک می‌کند تا حداکثر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را داشته باشند. وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که اولین شرکتی هستیم که انرژی تجدیدپذیر را طبق قوانین جدید خریداری می‌کند.

سایت BASF Zhanjiang که در نوامبر 2019 آغاز به کار کرد، با حدود 10 میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری این شرکت در خارج از کشور می‌باشد. این سایت پس از لودویگشافن آلمان و آنتورپ بلژیک، سومین سایت بزرگ BASF در سراسر جهان خواهد بود. قرار است کل پروژه تا سال 2030 تکمیل شود و اولین نیروگاه تا سال 2022 به بهره برداری برسد.

راه اندازی شبکه 5G در  فرودگاه بین المللی بایون گوانجو

فرودگاه بین المللی بایون گوانجو در استان گواندونگ روز 25 ژوئن 2021 ایستگاه 5G خود را راه اندازی کرد و به اولین فرودگاه تحت پوشش 5G کشور چین تبدیل شد. طبق آمارها، سرعت شبکه 5G می‌تواند به 1.14 گیگابایت در ثانیه برسد که حدود 50 برابر سریعتر از شبکه 4G فعلی است. این ایستگاه توسط شرکت Unicom China ساخته شده است و از 5G Lampsite هواوی استفاده نموده که از پوشش فضای داخلی در سایت های با اندازه متوسط تا بزرگ پشتیبانی می‌کند.

تمدید قرارداد تأمین باتری CATL با تسلا

سازنده باتری‌های لیتیوم یون CATL در تاریخ 28 ژوئن اعلام کرد که قرارداد تأمین باتری خود را با تولیدکننده آمریکایی خودروهای برقی تسلا تا سال 2025 تمدید کرده است. طبق این قرارداد، شرکت CATL به عرضه باتری مدل 3 تولید شده توسط تسلا در شانگهای ادامه خواهد داد.CATL که در استان فوجیان واقع شده و بزرگترین تامین کننده باتری خودروهای برقی در جهان است، تمرکز خود را بر تحقیق و توسعه، تولید و فروش باتری برقی و سیستم های ذخیره انرژی برای وسایل نقلیه الکتریکی قرار داده است. مشتریان CATL علاوه بر تسلا، تولیدکنندگان اتومبیل های برقی مانند BMW، فولکس واگن و جیلی را نیز شامل می‌شوند.

قرار گرفتن راه آهن سریع السیر گوانجو-شنجن در فهرست برنامه‌های ملی

طبق اعلام کمیسیون اصلاح و توسعه گواندونگ، دومین راه آهن سریع السیر بین دو ابرشهر گوانجو و شنجن در برنامه ملی مربوطه درج گردیده است. براساس گزارش این کمیسیون، در حال حاضر خط راه آهن گوانجو-شنجن، خط ریلی اکسپرس گوانجو-شنجن-هنگ کنگ و خط راه آهن بین شهری گوانجو-شنجن دو شهر را به هم متصل نموده و زمان سفر این سه خط بین 29 تا 70 دقیقه طول می‌کشد.ساخت این خط ریلی سریع السیر بین شهری که مناطق مرکزی شهری گوانجو و شنجن را به هم متصل می‌کند، دسترسی یک ساعته به مرکز شهرها را به همراه خواهد داشت و سفرهای تجاری را برای مردم تسهیل می‌کند.

درآمد منطقه فناوری پیشرفته شنجن در سال 2020

 طبق اطلاعات کمیسیون نوآوری در علوم و فناوری شهرداری شنجن، در سال 2020، منطقه فناوری پیشرفته شنجن به درآمد عملیاتی 2.06 تریلیون یوان (316.3 میلیارد دلار)، با افزایش سالانه 21.4٪ دست یافت؛ تولید ناخالص داخلی پارک فناوری شنجن حدود 785.3 میلیارد یوان (120 میلیارد دلار) بود که افزایش 13.6٪ نسبت به سال گذشته داشت.

در سال 2020، منطقه فناوری پیشرفته شنجن دارای 5082 شرکت با فناوری پیشرفته در سطح ملی، 823 شرکت با ارزش تولید سالانه بیش از 100 میلیون یوان (15.29 میلیون دلار) و 142 شرکت سهامی است. در ارزیابی منطقه فناوری پیشرفته ملی، منطقه فناوری پیشرفته شنجن از نظر رتبه بندی جامع در رتبه سوم کشور چین و از نظر بین المللی سازی و مشارکت در رقابت بین المللی در رتبه اول قرار دارد.

افتتاح مرکز بین المللی نوآوری شهر طراحی صنعتی گواندونگ

مرکز بین المللی نوآوری شهر طراحی صنعتی گواندونگ در تاریخ 1 ژوئیه 2021، رسماً افتتاح شد."شهر طراحی صنعتی گواندونگ" در شهر فوشان واقع شده و در حال حاضر، بسیاری از موسسات معروف طراحی خارجی از کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، سوئد و ژاپن در آنجا مستقر شده اند.

این مرکز در حال حاضر حدود 8 هزار مترمربع وسعت دارد و بر ایجاد مراکز نوآورانه مانند مرکز همکاری بین المللی طراحی، مرکز آموزش و معرفی استعدادهای بین‌المللی طراحی، مرکز تبادل بین المللی طراحی، پلت فرم بین المللی فروش و پلت فرم بین‌المللی  اشتراک گذاری منابع طراحی تمرکز دارد.

آغاز نصب توربین‌های بادی در اولین مزرعه بادی دریایی چین

نیروگاه بادی-دریایی در آب های عمیق شهر یانگجیانگ استان گواندونگ نصب توربین‌های بادی را آغاز کرده است. این اولین مزرعه بادی-دریایی در چین است که در آبهای عمیق با عمق 35- 50 متر ساخته شده و پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری برسد. پس از بهره برداری، 67 توربین بادی بزرگ دریایی در آب های عمیق با ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیارد کیلووات ساعت به فعالیت خواهند پرداخت.

در حال حاضر، انرژی بادی-دریایی در چین عمدتاً در آب های کم عمق تا 35 متر قابل تولید است. آب های یانگجیانگ یک منطقه کلیدی برای توسعه نیروی بادی-دریایی در استان گواندونگ است. هم اکنون، پروژه‌های 10 میلیون کیلوواتی شهر یانگجیانگ از جمله پروژه 3 میلیون کیلووات در آب های کم عمق و پروژه 7 میلیون کیلووات در آب‌های عمیق تصویب شده است.

صدور "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه صنایع با فناوری پیشرفته‌هاینان"

دولت استان‌هاینان "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه صنایع با فناوری پیشرفته " را در 7 ژوئیه 2021 تصویب کرد. این طرح به وضوح بیان می‌کند که در طول دوره برنامه پنج ساله چهاردهم، هاینان سه صنعت نوظهور استراتژیک، سه صنعت آینده دار و سه صنعت رقابتی را توسعه خواهد داد.

سه صنعت در حال ظهور استراتژیک شامل اقتصاد دیجیتال، مواد جدید پتروشیمی و زیست پزشکی مدرن است؛ سه صنعت آینده دار شامل صنعت پرورش خارج از فصل، صنعت دریایی عمیق و صنایع هوافضا هستند؛ سه صنعت رقابتی شامل انرژی پاک، صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست و پرورش مواد غذایی عالی هستند.

افزایش صادرات باتری لیتیوم- یون شنجن

شنجن در پنج ماه اول سال جاری 10،75 میلیارد یوان (1.66 میلیارد دلار) باتری لیتیوم یون صادر کرده که طبق آمار گمرک این شهر 61.7 درصد افزایش دارد. باتری‌های لیتیوم یون به ارزش 2.27 میلیارد یوان (350 میلیون دلار) به اتحادیه اروپا صادر شد که نسبت به سال گذشته 149.9 درصد افزایش نشان می دهد، صادرات این محصول به کشورهای آ.سه.آن 1.29 میلیارد یوآن (202 میلیون دلار) بود که 46.1 درصد رشد داشت.

پندمی‌کرونا منجر به افزایش تقاضای جهانی برای محصولات ذخیره انرژی خورشیدی و باتری برای استفاده‌های صنعتی شده است، زیرا مردم ساعات بیشتری را در خانه می‌گذرانند و برخی از کشورها از چالش منبع تغذیه رنج می‌برند.

شرکت های تولیدکننده باتری‌های لیتیوم شاهد افزایش سفارشات بوده اند. روزنامه اقتصادی شنجن اعلام کرد که فشار بر شرکت های تولیدکننده برای تحویل محصولات در مدت زمان مورد نیاز با توجه به کمبود جهانی کانتینر حمل و نقل که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده، بیشتر شده است.

برنامه تحول دیجیتال صنعت استان گواندونگ

بیش از 50 هزار شرکت در استان گواندونگ تا سال 2025 با نسل جدید فناوری اطلاعات به تحول کامل دیجیتالی دست پیدا خواهند کرد و دسترسی به خدمات ابری برای حداکثر 1 میلیون شرکت فراهم می‌گردد. اهداف فوق در تاریخ 6 ژوئیه 2021 در برنامه اجرایی جدید تحول دیجیتال صنعت گواندونگ (2025-2021) ذکر شده است. این اولین برنامه دولت چین است که استراتژی‌ها و روش های تحول دیجیتال صنعت را تشریح می‌کند.

صنعت استان گواندونگ با پشتیبانی از دیجیتال سازی، قادر است کیفیت، کارایی و پویایی خود را جهت دستیابی به جایگاهی مناسب در جهان اصلاح کند.

این طرح 10 خوشه صنعت اصلی استراتژیک شامل اطلاعات الکترونیکی، پتروشیمی سبز، خودرو و همچنین 10 صنعت در حال ظهور استراتژیک مانند نیمه‌هادی و مدار مجتمع، تولید تجهیزات پیشرفته، ربات های هوشمند و غیره را در بر می‌گیرد.

همچنین، در این طرح 9 اقدام برای تسهیل پیشرفت فرآیند تحول دیجیتالی صنعت از جمله برنامه‌های آزمایشی، پروژه‌های نمونه ای و جوایز مربوطه در شرکت ها و پارک ها، مدل های ابتکاری مالی، تقویت آموزش استعدادهای مبتنی بر شبکه و خدمات عمومی در نظر گرفته شده است.

راه اندازی نخستین انبار هوشمند در منطقه نانشا

انبار هوشمند بین المللی در منطقه نانشا که اولین نوع در این منطقه می‌باشد در تاریخ 7 جولای 2021 شروع به کار نمود. این انبار هوشمند در پارک لجستیک نانشا واقع شده و دارای فضایی به مساحت 5 هزار متر مربع می‌باشد. این انبار براساس عملکرد، به سه منطقه از جمله گردش مالی و ذخیره سازی تقسیم شده که هر منطقه می‌تواند به طور جداگانه کار کند.

پیش بینی می‌شود که این انبار هوشمند میزان بهره وری انبارداری و گردش مالی را افزایش و در عین حال میزان خطا و هزینه‌های انبار را به طور موثر کاهش دهد. این انبار نقطه شروع جدیدی برای پارک لجستیک نانشا در توسعه انبارهای هوشمند مدرن و مدل های تدارکاتی می‌باشد.

طی سه سال گذشته پارک لجستیک نانشا از یک اپراتور انبار سنتی به ارائه دهنده خدمات جامع لجستیک تبدیل شده که طی آن نسبت درآمد تجاری پارک در تدارکات از 21 درصد به 47 درصد رسیده است.

حمایت گوانجو از استارت آپ های خارجی

گوانجو اخیراً سیاستی را برای تشویق کارآفرینان خارجی دارای کارت اقامت دائم چین برای شروع پروژه‌های فنی خود اتخاذ کرده است. براساس این سیاست، این شهر از شرکت های نوپایی که در حوزه‌های مختلف مربوط به فناوری از جمله تحقیق و توسعه فناوری، انتقال، مشاوره، خدمات، آزمایش یا توسعه، تولید و بازاریابی محصول با فناوری پیشرفته فعال هستند، استقبال می‌کند. همچنین مسائل مرتبط با حقوق مالکیت معنوی و فناوری انحصاری مورد حمایت دولت محلی قرار خواهد گرفت.

از اول آگوست، هر شهروند خارجی که دارای کارت اقامت دائم باشد، هنگام راه اندازی مشاغل فنی در گوانجو از مزایای برابر با شهروندان چینی برخوردار خواهد شد و هویت اقامت دائم خارجی در ثبت مشاغل فنی تحت "قانون سرمایه گذاری خارجی چین" و همچنین مقررات اجرایی آن شناخته می‌شود.

تغییر الگوی مصرف انرژی گواندونگ به انرژی پاک و کم کربن

به گفته اداره انرژی گواندونگ، تا پایان سال 2020، ظرفیت تولید انرژی‌های جدید گواندونگ 60.89 میلیون کیلووات، شامل 16.14 میلیون کیلووات انرژی هسته ای، 28.38 میلیون کیلووات نیروگاه گاز و 16.37 میلیون کیلووات باد، فتوولتائیک و انرژی زیست توده، می‌باشد.

در سال 2020، درآمد عملیاتی صنعت انرژی جدید استان تقریباً 430 میلیارد یوان (66 میلیارد دلار) بود. ساختار مصرف انرژی گواندونگ در حال تغییر به سمت انرژی پاک و کم کربن است. در سال 2020، درصد روزهای بدون آلودگی هوا در دلتای رودخانه مروارید به 92.9 درصد رسید.

احداث 100 پارک صنعتی مدرن کشاورزی در گواندونگ از سال 2021 تا 2023

دپارتمان کشاورزی استان گواندونگ "برنامه کاری ساخت پارک های صنعتی مدرن کشاورزی از 2021 تا 2023" را منتشر کرد. بر اساس این برنامه، استان گواندونگ در حوزه‌های پرورش خوک و مرغ، میوه‌های محلی، سبزیجات، دارو، چای،گل، محصولات آبزی، لاستیک، تدارکات زنجیره ای سرد و غیره حدود 100 پارک صنعتی مدرن کشاورزی را احداث می‌کند.

در حال حاضر 232 پارک صنعتی مدرن کشاورزی در استان گواندونگ احداث شده است از جمله 16 مورد در سطح ملی ، 161 استانی و 55 شهری. 30.2 میلیارد یوان (4.62 میلیارد دلار) در ساخت پارک صنعتی مدرن کشاورزی سرمایه گذاری شده که ارزش کل تولید آنها 305.1 میلیارد یوان (46.7 میلیارد دلار) می‌باشد.

بهره برداری از فاز اول پروژه خازن Fenghua در شهر ژائو چینگ

فاز اول پروژه خازن Fenghua در شهر ژائو چینگ استان گواندونگ در 15 ژوئیه 2021 به تولید رسید و انتظار می رود ظرفیت تولید ماهانه آن 5 میلیارد خازن پیشرفته باشد.

در ماه مه سال 2020، شرکت فناوری پیشرفته Fenghua گواندونگ 7.5 میلیارد یوآن (1.15 میلیارد دلار) برای ساخت یک مجتمع تولید خازن پیشرفته سرمایه گذاری کرد. این پروژه از اهمیت استراتژیک زیادی برای جایگزینی قطعات نیمه‌هادی وارداتی برای چین برخوردار است.

فازهای دوم و سوم این پروژه در حال ساخت است. پس از بهره برداری  کامل، ظرفیت تولید خازن این مجتمع به 45 میلیارد قطعه افزایش می یابد و در ردیف برترین‌های جهان قرار می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما