معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته دوم مرداد ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

واکسن‌های دریافتی مالزی به عنوان هدیه از سوی سایر کشورها

هشام الدین حسین وزیر امور خارجه ارائه کمک های سایر کشورها به مالزی را نشانه به رسمیت شناختن و حمایت متحدان بین المللی این کشور در مبارزه با کرونا می داند و آن را نشان دهنده قدرت مالزی عنوان کرده است. به گفته این وزیر مالزی؛ این کشور تاکنون 1 میلیون دوز واکسن فایزر از آمریکا، 1 میلیون دوز واکسن AstraZeneca از ژاپن، 500 هزار دوز واکسن Sinovac از چین، 415 هزار دوز واکسن AstraZeneca از انگلستان و 1 میلیون دوز آسترا زینکا نیز از عربستان به عنوان کمک دریافت کرده است.

بازگرداندن بخش دیگری از پول های مربوط به فساد صندوق توسعه به مالزی

وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) اعلام کرد که 452 میلیون دلار دیگر از محل پرونده فساد صندوق توسعه ملی مالزی 1 MDB نزد بانک های آمریکایی را به مالزی بازگردانده است، به این ترتیب مجموع پولی که تاکنون از آمریکا به مالزی بازگردانده شده به بیش از 1.2 میلیارد دلار می رسد.

کاهش فروش شرکت خودرو سازی هوندای مالزی

به گفته مدیر عامل شرکت خودروسازی هوندا مالزیا، فروش خودروهای این شرکت در ماه می تا جولای 2021 به دلیل طولانی شدن قرنطینه ناشی از شیوع کرونا در مالزی؛ 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 5700 دستگاه رسیده است. به گفته وی این شرکت مجبور شده به دلیل محدودیت های ترددی یکی از سایت های خود در مالاکا را تعطیل نماید. تعطیلی‌های گسترده و طولانی مدت در مالزی موجب شده صنعت خودروسازی که از شبکه گسترده ای از تامین کنندگان قطعات پشتیبانی می‌کند نتواند عملیات خود را ادامه دهد که این امر متعاقبا بر کلیت زنجیره تأمین تأثیر منفی می‌گذارد.

ایران و مالزی علاقه مند به همکاری در صنعت حلال

ایران و مالزی به همکاری در زمینه صنعت حلال علاقه مند بوده و در راستای تقویت این همکاری گام برمی دارند. این موضوع در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر صنایع کاشت و کالاهای اولیه مالزی مطرح شد. صنعت حلال یکی از زمینه‌هایی است که هر دو کشور مسلمان ایران و مالزی پیشرفت های خوبی داشته و ظرفیت های زیادی برای همکاری با یکدیگر دارند. 

برنامه مالزی برای استفاده از گردشگری مبتنی بر طبیعت

به گفته نانسی شکری وزیر گردشگری مالزی، این کشور با بهبود وضعیت کرونا و پایان همه گیری، در حوزه گردشگری به سوی استفاده هر چه بیشتر از طبیعت گردی با محوریت خانواده خواهد رفت. وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ گفت مالزی با داشتن مقاصد مختلف مبتنی بر طبیعت که برای خانواده‌ها مناسب است، خود را از کشورهای همسایه متمایز می‌کند. مالزی قصد دارد با ترویج گردشگری سالم و خانواده محور خود را از همسایگان منطقه ای متمایز کند و با توجه به دارا بودن زیبایی‌های طبیعی فراوان به این سمت جدید حرکت نماید.

شاخص های مثبت تجارت خارجی مالزی در ژوئن 2021

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان آمار مالزی،  شاخص واحد صادرات و واردات ماهانه این کشور در ژوئن 2021 به ترتیب 1.9 و 0.5 درصد رشد مثبت را در میان شرایط نامشخص اقتصادی فعلی ثبت کرده اند. افزایش شاخص واحد صادراتی با افزایش شاخص سوخت های معدنی (7.3 درصد)، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی و گیاهی (3.5 درصد) و ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (0.8 درصد) انجام گرفته است.

در حوزه واردات نیز بیشترین افزایش شاخص ها مربوط به روغن‌ها و چربی‌های گیاهی و حیوانی (4.4 درصد) سوخت های معدنی (1.6 درصد) و کالاهای تولیدی (0.7 درصد) می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما