معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه مجتمع هواپیماسازی روسیه برای ساخت ۲۳۰ هواپیما در سال (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

یوری اسلیوسار رئیس مجتمع هواپیماسازی روسیه در مصاحبه با شبکه «روسیه ۲۴» اظهار امیدواری کرد  تا سال ۲۰۲۵ با افزایش 2.5 برابری ظرفیت خود سالانه ۲۳۰ هواپیما تولید کند. به گفته او کارخانه‌های این مجتمع نوسازی و به تجهیزات جدید مجهز شده‌اند. 

فرار فعالان مناطق آزاد اقتصادی به دلیل بار اضافی بر تجارت (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

طی جلسه مشورتی برگزار شده در شورای فدراسیون روسیه در خصوص وضعیت مناطق ویژه اقتصادی، کنستانتین کامینسکی رییس منطقه آزاد اقتصادی «تومسک» اظهار داشت که اگر تسهیلات مالیاتی تکمیلی به مناطق ویژه اقتصادی ارائه نگردد فعالان مناطق و شرکت‌های نوآورانه بیش از پیش ترجیح خواهند داد به جای صرف هزینه‌های گزاف برای ارائه گزارش‌های مختلف مالی و در عوض دریافت سود ناچیز، در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری و متخصصان را از روسیه جذب کنند. به گفته کامینسکی از ۲۰ شرکت فعال در منطقه ویژه اقتصادی تومسک تنها ۹ شرکت باقی مانده‌اند. مناطق ویژه تجاری «پارتنر» و «اینو پولیس» و دیگران نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستند.

افزایش صادرات نفت روسیه به چین (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی.رو)

روسیه در ماه ژوئن جایگاه دوم را در جهان از نظر صادرات نفت به چین احراز کرده است. صادرات نفت روسیه به چین در ماه گذشته با 22.24 درصد افزایش به 6.65 میلیون تن رسیده است. میزان صادرات در ماه مه 5.44 میلیون تن بوده است. جایگاه نخست به عربستان سعودی با 7.2 میلیون تن صادرات در ماه مه و ماه قبل از آن تعلق دارد. جایگاه سوم و چهارم را نیز عمان و آنگولا بخود اختصاص داده اند. 

افزایش بی‌سابقه بهای برق در برخی از مناطق روسیه (پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

به علت گرما و تعمیرات نیروگاه‌ها در روسیه، بهای برق در بازار در بخش اروپایی روسیه و در اورال به بالاترین سطح خود در تاریخ قیمت‌ها رسید. در تاریخ 21 جولای شاخص متوسط بازار در محدوده اول قیمت‌ها (بخش اروپایی روسیه و اورال که 80% مصرف برق روسیه را به خود اختصاص می‌دهد) از مرز 1670 روبل بابت هر مگاوت ساعت عبور کرد. در محدوده دوم قیمت‌ها (یعنی در سیبری) اوضاع ثابت‌تر است و متوسط قیمت در حدود 863 روبل در ازای هر مگاوت است.

مشخص شدن اهداف و زمینه‌های فاینانس سبز (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روسیه، هیأت دولت اهداف و زمینه‌های فاینانس سبز را تأیید کرد. تدابیر اتخاذ شده به ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای گذار به استانداردهای زیست محیطی پیشرفته کمک می‌کنند. بدین ترتیب در روسیه نظام فاینانس طرح‌های سبز در زمینه توسعه پایدار آماده راه‌اندازی می‌شود. در این رابطه بخشنامه‌ای که مشخص کننده اهداف و زمینه‌های فعالیت این نظام است توسط نخست وزیر روسیه امضا شده است.

اقدام بانک مرکزی برای خرید ارز از بازار داخلی (پایگاه اطلاع‌رسانی فین مارکت)

بانک مرکزی روسیه در تاریخ 16 جولای امسال در چارچوب قواعد بودجه نسبت به خرید 13.4 میلیارد روبل ارز از بازار داخلی، برای وزارت دارایی روسیه اقدام کرد. طبق برنامه قرار است وزارت دارایی از تاریخ 7 جولای تا 5 اوت  سال جاری مبلغ 298 میلیارد روبل ارز از بازار داخلی خریداری کند.

اتصال سیستم پرداخت «میر» به Apple Pay (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

طبق گزارش سرویس مطبوعاتی سیستم پرداخت «میر»، مالک این سیستم از امکان استفاده از قابلیت‌های Apple Pay برخوردار خواهد شد. به کمک Apple Pay می‌توان نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید در امکان تجاری به کمک اپلیکیشن تلفن هوشمند اقدام نمود. همچنین می‌توان به کمک ساعت‌های Apple و غیره  نیز به اینکار اقدام نمود.

تهیه سیستم «استرس تست» برای بودجه توسط وزارت دارایی ( پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی )

به گفته دو منبع نزدیک به دولت وزارت دارایی روسیه در حال تهیه سیستم استرس تست‌هایی در مورد استحکام بودجه نسبت به شوک‌های اقتصادی است. برای تهیه این سیستم مجموعه‌ای از سناریوهای تغییرات بحرانی قیمت‌ها در بازارهای مواد خام، آهنگ‌های تورم، میزان نرخ‌های بهره بانکی، نرخ ارز و فعالیت تجاری و غیره ایجاد می‌گردد و وزارت دارایی به صورت منظم حساسیت مخارج و درآمدهای بودجه را به چنین تغییراتی مورد آزمایش قرار می‌دهد.

سبقت گرفتن صادرات خدمات در روسیه بر واردات آن (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

طبق گزارش تحلیل‌گران مرکز فعالیت‌های اقتصادی خارجی در ماه ژوئن سال 2020 تراز تجارت خارجی خدمات برای نخستین بار مثبت شده و ارزش صادرات خدمات 4.8 میلیارد در مقابل 4.6 میلیارد دلار واردات خدمات در ماه ژوئن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 44% افزایش را نشان می‌دهد. ساختار صادرات خدمات در روسیه را عمدتا بخش  ساخت و ساز و فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهد.

نظر رییس ستاد کرونا روسیه در مورد تأثیر پاندمی‌ بر اشتغال جوانان (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه 24 اظهار داشت که بسیاری از شهروندان روسیه در دوره پاندمی ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند. وی گفت پاندمی دردناکترین نقاط بازار کار و بسیاری از مشکلات مربوط به اشتغال جوانان و جوانانی که هیچگونه  تحصیلاتی، آمادگی حرفه‌ای ندارند را نشان داد. از این رو آن‌ها ناگزیرند به کمترین حقوق و کارهایی که نیاز به مهارت حرفه‌ای تکمیلی ندارد تن دهند. وی افزود در سال‌های اخیر علاقه جوانان به کسب آموزش متوسطه حرفه‌ای افزایش یافته و جنبش WorldSkills کاتالیزور این علاقه‌مندی محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما