معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵۱

شهر بورسا، قطب صنعت خودرو ترکیه

صادرات شهر بورسا به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 35.8 درصد افزایش به 7 میلیارد و 473 میلیون و 73 هزار دلار رسید.

در نیمه اول سال جاری میلادی، استانبول با صادرات 40 میلیارد و 715 میلیون و 379 هزار دلار در صدر شهرهای صادراتی ترکیه قرار گرفت و پس از آن شهرهای کوجاالی با 7 میلیارد و 840 میلیون و 382 هزار دلار و بورسا با 7 میلیارد و 473 میلیون و 73 هزار دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

صادرات بخش خودرو به عنوان یکی از بخش‌های مهم صنعتی بورسا در نیمه نخست سال جاری میلادی با 27.6 درصد افزایش به  3 میلیارد و 633 میلیون دلار رسید. در سال گذشته میلادی نیز بیش از یک چهارم کل صادرات خودرو ترکیه به ارزش 6 میلیارد و 763 میلیون دلار از بورسا انجام شده است.

علی‌رغم ادامه روند پاندمی‌ کرونا، صادرات ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی 40 درصد افزایش یافته و به 104 میلیارد و 982 میلیون دلار رسیده است که تقریبا 7.5 میلیارد دلار آن را صادرات شهر صنعتی بورسا تشکیل می‌دهد.

صادرات شهر بورسا به عنوان یکی از شهرهای مهم صنعتی ترکیه علی‌رغم پاندمی‌ کرونا در کشور در حوزه‌های صنعتی و صنفی خودرو، صنعت پوشاک، نساجی و مواد خام، ماشین‌آلات و قطعات، فولاد، مبلمان و محصولات جنگلی شاهد رشدی دو رقمی ‌بوده است.

صادرات صنعت خودرو ترکیه در سال گذشته میلادی 25 میلیارد و 549 میلیون دلار بوده و بورسا برای پانزدهمین بار پیاپی در صدر شهرهای صادراتی در این بخش قرار گرفت.

صنعت خودروسازی دارای جایگاه بسیار مهمی در این شهر است، این صنعت توانسته است زمینه اشتغال‌زایی بیش از 300 هزار نفر را در این شهر فراهم نماید.

بورسا میزبان بسیاری از شرکت‌های بزرگ و اقماری در بخش صنعت خودرو است که بیش از نیمی از صادرات این شهر را انجام می‌دهند.

صنعت خودروی بورسا در این اواخر وارد عصر خودروهای برقی شده و تمرکز خود را جهت توسعه هر چه بیشتر در این حوزه معطوف نموده است.   

پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور تعداد خودروهای برقی در بازار خودرو ترکیه افزایش یافته و این کشور به یکی از مراکز توزیع خودروهای برقی شرکت‌های بزرگ خودرو جهان مانند تویوتا، فیات، فورد، کیا، هیوندای، هوندا، پژو و غیره به کشورهای اطراف و بازارهای هدف صادراتی تبدیل گردد. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما