معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

1. همزمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای آسیای میانه در آوازا در تاریخ 15/5/1400، نمایشگاه کالاهای تولیدی تولیدکنندگان برجسته کشورهای منطقه و مجمع اقتصادی برگزار می‌شود.

2. کابینه وزیران ترکمنستان در حال بررسی خصوصی‌سازی کارخانه نساجی ماری و بنگاه تجارت خارجی ترکماندوکما است. این نهادها تحت نظر وزارت صنعت نساجی ترکمنستان هستند و قرار است به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شوند.  

3. شرکت دولتی ترکمن گاز قراردادی را با شرکت چینی CNPC Chuanqing Drilling Engineering امضا خواهد کرد تا ساخت سه چاه گاز با پیچیدگی خاص در میدان گالکنیش را به پایان برساند.

4. British Petro Gas LLP سومین اسکله را در شرکت کنار برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل محصولات نفتی احداث می‌کند که بخشی از ساختار مجموعه پالایشگاه ترکمن‌باشی است.

5. بازرسی جامع از سوی ترکمنستان بر روی خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان 220 کیلوولت آغاز شده است. راه‌اندازی آن برای ماه آگوست برنامه‌ریزی شده است.

6. تجار در ترکمنستان قصد دارند تولید ژئوممبران و ژئوتکستایل را برای استفاده در پروژه‌های مدیریت آب ایجاد کنند. این روش به کشاورزان محلی کمک می‌کند تا از دست دادن آب در مخازن مصنوعی را کاهش دهند.

7. از کارآفرینان ترکمنستان برای عضویت در صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی MOST Ventures آسیای میانه دعوت شد.

8. دو دستگاه پمپاژ بتن خودکار مبتنی بر KAMAZ از طریق راه آهن از روسیه به ترکمنستان تحویل داده شد. زمان و مسیر حمل و نقل تجهیزات ویژه توسط شعبه شرکت سهامی "راه آهن تدارکات روسیه " ممکن است مورد توجه باشد.

9. ترکمنستان و چین در حال تهیه برنامه پنج ساله همکاری دوجانبه هستند که شامل سوخت و انرژی، حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی، زیست محیطی، اطلاعات و امنیت سایبری خواهد بود.

10. مساحت کل گلخانه‌های مدرن متعلق به اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان به 450 هکتار رسیده است. تعداد آنها بیش از صد گلخانه است.

11. در شرکت‌های دولتی "ترکمن گاز"، "ترکمن نفت" و شرکت دولتی "ترکمنگئولوگیا" و همچنین مجتمع پالایشگاه ترکمنباشی، بخشهای دیجیتالی‌سازی برای انتقال به مدیریت تولید دیجیتال ایجاد شده است.

12. پروژه‌های جدید تأسیسات و زیرساخت‌های عشق آباد، از جمله مرکز علمی و بالینی بین‌المللی فیزیولوژی، مرکز بین‌المللی درمان و توان بخشی، مرکز بین‌المللی انکولوژی، مجموعه جدیدی از ساختمان‌ها برای خدمات شهری، ساختمان ارتش نظامی 1 مدرسه و غیره معرفی شد.

13. تولید متوسط سیب زمینی در ترکمنستان در سال جاری به 180 سنتنر در هکتار و پیاز - 250 سنتنر در هکتار رسید.

14. کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال ترکمنستان در مدت 6 ماه سال جاری میلادی تولید محصولات (از جمله بنزین ECO-93) را نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی 72 درصد افزایش داد.

15. تولید محصولات فرآوری شده ماهی و کنسرو ماهی در ترکمنستان در ژانویه-ژوئن سال جاری 44.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش یافته است. چنین موفقیت‌هایی به علت خصوصی‌سازی صنعت ماهیگیری به دست آمد.

16. در نیمه اول سال جاری میلادی، این کشور صید ماهی را 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی افزایش داده است.

17. شرکت خصوصی "آبرایلی داستلار" گفت که این شرکت نخ‌های چندرشته‌ای پلی پروپیلن خود را با مارک Polyyarn به برزیل، ایتالیا و اسپانیا صادر می‌کند. مذاکرات در مورد تأمین کالاهای کانادا در حال انجام است.

18. محصولات کشاورزی: در نیمه اول سال 2021 ، تولید میوه جات 9.5 درصد، سبزیجات و تره بار 1.5 درصد و سیب 9.1درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. 

19. صنعت غذا: در نیمه اول سال 2021 ، تولید آب معدنی و نوشابه در ترکمنستان 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. محصولات لبنی 13.1درصد افزایش یافته است. شرکت‌های این کشور همچنین تولید محصولات قنادی را 10.8 درصد و سوسیس و کالباس را 7.2 درصد افزایش دادند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما