معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته آخر تیر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 رشد پنجاه درصدی صادرات اقلام صنعتی در ماه ژوئن 

به گزارش اداره مطالعات اقتصادی اتاق صنایع اروگوئه، صادرات اقلام صنعتی در ماه ژوئن سال جاری در مقایسه با ژوئن سال گذشته رشد پنجاه درصدی را به ثبت رساند و به 540 میلیون دلار بالغ شد. شرایط بهداشتی و بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا از جمله دلایل کاهش میزان صادرات در سال 2020 بوده است. با این وجود مقایسه میزان صادرات اقلام صنعتی در ماه ژوئن سال 2021 با ژوئن سال 2019 از افزایش 32.2 درصدی صادرات این اقلام حکایت دارد. شایان ذکر است رشد صادارت اقلام صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون (ژانویه تا ژوئن 2021) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 رشد 10.6 درصدی را به ثبت رسانده است.

اروگوئه بر قصد خود درخصوص توافق تجارت آزاد با چین تاکید کرد 

آقای فرانسیسکو بوستیشو وزیر خارجه اروگوئه بر تصمیم کشورش برای پیشبرد توافق تجارت آزاد با چین جدا از مرکوسور تاکید کرد. بوستیشو با بیان اینکه، آرژانتین نمی‌تواند مانع از تحقق این توافق شود افزود، روابط دوجانبه اروگوئه و آرژانتین راکد مانده و وخامت آن بعید به نظر می رسد. وی در اظهاراتی که در رسانه‌ها منتشر شد، خاطرنشان کرد، اگر به توافق تجارت آزاد با چین برسیم و آرژانتین مخالفت نماید، این توافق در هر صورت به اجرا در خواهد آمد. وی یادآور شد که اروگوئه حدود ده ماه است که بر روی توافق مذکور فعالیت می‌کند. وزیر خارجه اروگوئه در عین حال تاکید کرد، امکان فسخ قانون مرکوسور و انعقاد توافق تجارت آزاد میان چین با یکی از اعضای این بلوک، نگرانی بزرگی نه تنها برای دولت آرژانتین بلکه برای بنگاه‌های صنعتی این کشور و برزیل به حساب می آید؛ چرا که نگرانند ذخیره بازار این بلوک تجاری را در برابر یک رقیب بزرگ که تولید و هزینه دستمزد در آن بسیار پائین  است، ببازند.

اجباری بودن تزریق دو دوز واکسن جهت شرکت در نمایشگاه پرادو

انجمن روستائیان اروگوئه اعلام نمود امسال جهت شرکت در نمایشگاه پرادو موسوم به اکسپو پرادو تزریق دو دز واکسن کوید اجباری است. این تصمیم برای بالا بردن ظرفیت تعداد شرکت‌کنندگان گرفته ‌شده است و از طرفی سعی در جلوگیری از شیوع مجدد این ویروس در کشور دارد. اکسپو پرادو هرساله در ماه سپتامبر در طی یک هفته در رورال دِ پرادو (یک محوطه اختصاص‌یافته برای رویدادهای مربوط به دامداری، کشاورزی و فرهنگی) برگزار می‌شود و پرورش‌دهندگان دام داخلی و خارجی می‌توانند نژادهای مختلف دام ازجمله گاو، گوسفند، اسب و غیره را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه جنبه فرهنگی و تفریحی نیز دارد.

افتتاح شعبه شرکت بالانس در اروگوئه

گروه آرژانتینی بالانس Balanz فعال در امور مشاوره برای سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های تجاری، برای ارتقای خدمات خود در منطقه، یک دفتر در مونته ویدئو افتتاح خواهد کرد. این شرکت در مرحله اول باهدف توسعه تجارت، مدیریت ثروت و سپس سرمایه‌گذاری در بازارهای نهادی و بازار سرمایه وارد اروگوئه خواهد شد. این شرکت با بیش از 20 سال تجربه در کشورهای آرژانتین، انگلستان و پاناما نیز در حال فعالیت است. افتتاح این شرکت در اروگوئه سبب اشتغال زایی برای  100 نفر خواهد شد.

انتصاب رئیس جدید موسسه ملی گوشت اروگوئه

آقای کونرادو فِبِر رسما سکان هدایت موسسه ملی گوشت اروگوئه را در دست گرفت. با توجه به مشکلات اخیر به وجود آمده در بخش صنعت تولید گوشت و اشتباهات این بخش در برچسب زنی(لیبلینگ) و فروش گوشت به چین با برچسب اشتباه، باعث برکناری برخی از مقامات از جمله وزیر دامداری و کشاورزی و شیلات اروگوئه و این موسسه شد. مراسم رسمی معرفی آقای فِبِر به‌عنوان رئیس این موسسه با حضور آقای آلوارو دلگادو دبیر اول ریاست جمهوری و آقای فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات به همراه دو تن از دستیاران خود برگزار شد. در همین راستا آقای دلگادو به دلیل اهمیت بالای بخش تولید گوشت که به‌عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی اروگوئه محسوب میشود، از موسسه یادشده به عنوان یکی از ستون‌های مهم اقتصاد کشور نام برد و آرزوی موفقیت برای مقامات جدید این موسسه نمود.

بهبود 17 درصدی درآمد حاصل از صادرات بخش دامی (گوسفند) در اروگوئه 

طبق اعلام گمرگ ملی اروگوئه در طی بازه زمانی ماه جولای 2020 لغایت جون 2021 علیرغم کاهش 3 درصدی صادرات پشم گوسفندی از مبلغ 127 میلیون دلار به 122 میلیون دلار، شاهد افزایش درآمد حاصل از صادرات محصولات مربوط به بخش دامی(گوسفندی) در اروگوئه بوده اند. در مدت مذکور میزان کل صادات این حوزه بالغ بر 240 میلیون دلار بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 200 میلیون دلار به ثبت رسیده است. به طور ویژه صادرات گوشت گوسفندی با رشد 64 درصدی از مبلغ 67 میلیون دلار به 110 میلیون دلار  افزایش داشته است. کشور چین به عنوان اصلی ترین مقصد صادراتی این محصول بوده و کشورهای برزیل، کانادا، سوئیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا نیز دیگر مقاصد صادراتی گوشت گوسفندی اروگوئه هستند. همچنین در خاورمیانه این محصول به کشورهای مصر و  پاکستان صادر می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما