معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم تیر 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

آمادگی بهره‌برداری از نیروگاه برق توربین گازی 432 مگاواتی در استان لباب

آقای پورچکوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در نشست اخیر کابینه وزرا اظهار داشت: تمهیدات لازم جهت راه‌اندازی نیروگاه برق توربین گازی 432 مگاواتی در بخش چارجو استان لباب ادامه داشته و فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی و تنظیم دستگاه‌ها در حال انجام است. در حال حاضر تعداد 3 دستگاه توربین گازی، هر یک با توان 144 مگاوات در این نیروگاه نصب شده است. راه‌اندازی این نیروگاه به تأمین برق استان لباب و افزایش میزان صادرات برق به کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران یاری خواهد رساند.

تأکید رئیس جمهور ترکمنستان بر اهمیت ورود ارز به کشور در نشست اخیر کابینه وزرا

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان نشست کابینه وزرا ، بر افزایش تأمین ارز خارجی تأکید و اظهار داشت، ارتقاء ظرفیت‌های صادراتی کشور و ورود منابع ارزی به کشور بایستی به عنوان اولویت برای کلیه مسئولین باشد. در همین راستا، وی از سطح فعالیت ‌کنسرن دولتی «ترکمن گاز»، آژانس «ترکمن هوایوللاری» و سازمان دولتی بیمه ابراز نارضایتی نموده و بیان داشت: میزان درآمدهای  ارزی دستگاه‌های مذکور در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافته است.

تولید بیش از 41 میلیون منات فرآورده نخ در کارخانه تولید نخ صفرمراد نیازوف در 6 ماهه نخست 2021

در نیم‌سال اول سال جاری، انواع فرآورده‌های نخ به ارزش بیش از 41 میلیون منات در کارخانه تولید نخ صفرمراد نیازوف تولید شده است. کارخانه مذکور متعلق به وزارت نساجی ترکمنستان است و تولیدات آن نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است. بیشتر تولیدات این کارخانه صادر می‌شود.

خصوصی سازی 15 ملک دولتی در ترکمنستان

15 مورد از املاک دولتی توسط وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان جهت فروش به مزایده گذاشته شده است. در این مزایده، تعدادی از املاک متعلق به وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست، کنسرن دولتی «ترکمن گاز»، اتحادیه دولتی «ترکمن قالی» و همچنین برخی از املاک استانداری‌های لباب و مرو به فروش گذاشته خواهند شد.

تولیدات شیشه‌ای به ارزش 90 میلیون منات در کارخانه «ترکمن آینا اؤنؤملری (تولیدات شیشه ترکمن)» در شش ماه اول سال جاری میلادی

میزان تولیدات کارخانه مذکور در بازه زمانی 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 41 درصد افزایش یافته است. سالانه 7 میلیون و 200 هزار متر مربع انواع شیشه‌های شفاف، یک میلیون مترمربع شیشه‌های رنگی، 300 هزار مترمربع شیشه‌های منحنی، 100 هزار مترمربع شیشه‌های لمینیت و 400 هزار متر مربع شیشه‌های دوجداره در این کارخانه تولید می‌شود. کارخانه مذکور متعلق به وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان بوده و در سال 2018 تأسیس شده است.

ثبت قریب به 200 مورد فروشگاه اینترنتی در ترکمنستان

در حال حاضر قریب به 200 مورد فروشگاه‌ اینترنتی در ترکمنستان به ثبت رسیده است. فروشگاه «اینامدار» (مورد اعتماد)، یکی از بزرگترین فروشگاه‌‌های آنلاین ترکمنستان، اخیرا شعبه‌های خود را در مرو و ترکمن‌باشی افتتاح نمود. در حال حاضر میزان سفارش‌ در دو شهر مذکور روزانه بین 150 الی 200 مورد در روز می‌باشد، ولی در شهر عشق آباد روزانه قریب به 3 هزار مورد تقاضای خرید صورت می‌گیرد. تحت تأثیر شرایط پاندمیک، میزان تقاضا نسبت به خدمات فروش اینترنتی در ترکمنستان افزایش یافته و تعداد 372 سایت‌ فروش آنلاین در ترکمنستان به ثبت رسیده است.

تولید محصول پوکه معدنی به ارزشی قریب به شش میلیون منات در کارخانه پوکه معدنی یاشلیق

کارخانه پوکه معدنی آق‌بوغدای استان لباب محصولاتی به ارزش حدود 6 میلیون منات در شش ماه اول سال 2021 تولید نموده است. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، 7 درصد افزایش داشته است. کارخانه مذکور به وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی تعلق داشته و یکی از کارخانه‌های پیشرفته فعال کشور در زمینه تولید مصالح ساختمانی می‌باشد.

آغاز صادرات محصول نئوپان توسط شرکت خصوصی آق آینه

شرکت خصوصی تولیدکننده مصالح ساختمانی «آق آینه» واقع در محدوده بخش آغوزخان استان مرو در حال حاضر، صادرات محصولات خود را آغاز نموده است. کشورهایی همچون آذربایجان و ازبکستان متقاضی خرید محصولات این شرکت می‌‎باشند. تولید اصلی این شرکت محصول نئوپان بوده و کارشناسان این مجموعه از پسماندهای چوب‌پنبه و خرده‌های چوب در تولید آن استفاده می‌نمایند. ظرفیت تولید این شرکت، 20 هزار مترمکعب نئوپان در سال بوده و در تولید آن از تجهیزات مدرن کشورهایی همچون چین، ترکیه و ایران استفاده می‌شود. ابعاد نئوپان‌های تولیدی 1.83 در 2.75 متر بوده و ضخامت آن‌ها از 8 میلی متر تا 24 میلی متر متغیر می‌باشند.

احداث تأسیسات سطحی میادین گازی بخش غربی محدوده قراردادی «بختیارلیق (سعادت)» توسط شرکت چینی

شرکت «China Petroleum Engineering Construction» چین برنده مناقصه طراحی و اجرای احداث تأسیسات سطحی میادین گازی بخش غربی محدوده قراردادی «بختیارلیق (سعادت)» شده است. در این راستا، میادین ششگانه قادین، قادین شمالی، ایلجیک، ایلجیک شرقی، کیشتووان و کیشتووان غربی به بهره‌برداری خواهند رسید. قرار است 22 حلقه چاه، 4 پست جمع آوری گاز، در کنار خطوط لوله انتقال گاز، سیستم تأمین فنی و مهندسی و پشتیبانی احداث شود. مجموع ظرفیت استخراج گاز این تأسیسات، یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود.

احداث سومین اسکله بارگیری نفت و محصولات نفتی برای مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی توسط شرکت بریتانیایی

آقای عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز در نشست اخیر کابینه وزرا اظهار داشت: طراحی و اجرای عملیات احداث سومین اسکله بارگیری نفت و محصولات نفتی در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی توسط شرکت «Petro Gas LLP» بریتانیا انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما