معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیده اخبار اقتصادی فرانسه در هفته سوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موقعیت فرانسه در زمینه تراز پرداخت ها تنزل یافت.

تراز پرداخت های فرانسه بار دیگر در سال گذشته با تنزل 78.7 میلیارد یورویی به رقم منفی 695.5 میلیارد یورو در پایان سال 2020 رسید که علت آن بر اساس گزارش سالانه تراز پرداخت ها که از سوی بانک مرکزی فرانسه منتشر شد، بحران بهداشتی است.

این ارقام نشان دهنده اختلاف بین مجموع سرمایه‌های خارجی‌ها در فرانسه و سرمایه‌های فرانسوی‌های مقیم در خارج است. با این حال، این تراز منفی که معادل 30.2 درصد تولید ناخالص داخلی فرانسه است از آستانه هشدار اروپایی که 35 درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است کمتر است.

در شرایط سقوط تجارت بین المللی مرتبط با بحران بهداشتی، افزایش کسری تراکنش های جاری شامل تبادلات کالاها، خدمات و نقل و انتقال درآمدها با سایر نقاط جهان است که به میزان 43.7 میلیارد یورو به تنزل این تراز دامن زده و بیشترین تاثیر را داشته است. این کسری سال گذشته به رقم تاریخی 1.9 درصد تولید ناخالص داخلی رسید که از سال 1982 بی سابقه است.

فرانسوا ویله روا دوگالو رئیس بانک مرکزی فرانسه تاکید کرد فرانسه از دو نقطه قوت خود یعنی هوافضا و گردشگری ضربه خورده است. به این ترتیب، کسری تجاری کالاها و خدمات بویژه به علت کاهش شدید صادرات کالاها در زمینه هوافضا افزایش یافته است. این بخش در سال 2019، 39 درصد مازاد تجاری فرانسه را تشکیل می داد. مازاد سنتی در بخش خدمات نیز با کاهش 7.6 میلیارد یورویی طی یک سال به رقم 16.4 میلیارد یورو تنزل یافت که ناشی از تاثیر بحران بر روی گردشگری است. 

منبع: لوفیگارو

پارلمان فرانسه قانون آب و هوا و پایداری را تصویب کرد.

پارلمان فرانسه به طور قطعی لایحه آب و هوا و پایداری را در پایان یک مسیر آشفته و با وجود مخالفت مدافعان محیط زیست که آن را متنی ملایم می دانند تصویب کرد. این متن که به دنبال سازش مجالس ملی و سنا به تصویب رسید از 146 پیشنهاد کنوانسیون شهروندی برای آب و هوا که ماکرون آن را برگزار کرد الهام گرفته شده است.

این لایحه با 233 رای موافق در برابر 35 رای مخالف در مجلس ملی و با رای گیری به شیوه بلند کردن دست در مجلس سنا به تصویب رسید. هدف این قانون این است که فرانسه طبق توافق آب و هوایی پاریس در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای قرار بگیرد و میزان انتشار آن تا سال 2030 در مقایسه با سال 1990 ، 40 درصد کاهش یابد. شورای دولتی فرانسه در برابر انتقادات در خصوص بی تحرکی قوای عمومی، روز اول ژوئیه به دولت دستور داد تا 31 مارس 2022 برای رسیدن به این هدف تدابیر بیشتری اتخاذ کند.

حذف مسیرهای هوایی داخلی، مبارزه با اتلاف گرما، حذف تدریجی تبلیغات برای خودروهای آلاینده، ایجاد مناطق شهری بدون خودروهای آلاینده در سال 2025 یا ایجاد منوی گیاهی در غذاخوری‌های مدارس از جمله این تدابیر تصویب شده است.

منبع: لاتریبون

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما