معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته چهارم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سود 9 .1 میلیارد کرونی دنسکه بانک 

با وجود احتمال جریمه‌های چند میلیون دلاری برای نقش خود در رسوایی پولشویی، دنسکه بانک چشم انداز سود خود برای سال جاری را افزایش داده است. بزرگترین وام دهنده دانمارک پس از تحمیل هزینه به تمام مشتریان با موجودی بالای 100 هزار کرون، در حال حاضر سود خالص بیش از 12 میلیارد کرون (9 .1 میلیارد دلار) در سال 2021 را انتظار دارد که حداقل 10 درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی می‌باشد. قبلا این هزینه در حدود 5 /3 میلیارد کرون تخمین زده می‌شد اما با بهبود شرائط به 5 .1 میلیارد کرون کاهش داده شده است. (برلینسکه)

بهبود شرایط اقتصادی شرکت هواپیمائی اس.آ.اس

شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی  اس.آ.اس، (SAS) پس از یک سال فاجعه بار رونق چشمگیری داشته است. بیش از 600،000 مسافر در ماه ژوئن با اس.آ.اس پرواز کردند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته یک افزایش  86 درصدی را نشان می دهد. این شرکت برای سر پا ماندن در بحران کرونا مجبور به گرفتن وام از دولت های دانمارک و سوئد، هر دو از سهامداران عمده شرکت، شده بود. این شرکت سالها زیانده بود و در ماه می دو دولت ضمانت وام به مبلغ 2 .2 میلیارد کرون (36 میلیون دلار) در اختیار آن قرار دادند. کارل سندلوند مدیرعامل در یک خبرنامه مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت اس.آ.اس به دلیل افزایش تقاضا،  به فکر باز کردن مسیر به مقاصد مختلف در تابستان است و ظرفیت ها در مسیرهای موجود را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش می دهد. دولت سوئد 8 .14٪ و دولت دانمارک 2 .14٪ از سهام اس.آ.اس را در اختیار دارند. (بی تی)

محبوبیت خودروهای برقی چینی در دانمارک رو به افزایش است

سازندگان چینی خودروهای الکتریکی با سرعت در حال ورود به بازار اتومبیل دانمارک هستند. طی شش ماه گذشته تولیدکنندگان چینی برنامه‌های خود را برای ورود به اروپا افزایش داده اند و در حال حاضر نام های آشنا در این کشور را به چالش می‌کشند. تا کنون در سال جاری شرکت های چینی MG   سابق انگلیس، ماکسوس  Maxus و ایوی AiWay، به ترتیب  107، 49، و 37 اتومبیل برقی در این کشور به فروش رسانده اند. این تعداد در مقایسه با تسلا، 1111 فقره و فولکس واگن با 2022 فقره هنوز ناچیز هستند.

میکل تام ساگر ، سردبیر مجله اتومبیل (Bilmagasinet) گفت که سازندگان خودرو چینی، که بزرگترین بازار داخلی جهان را تجربه می‌کنند و در خط مقدم فناوری قرار دارند، را نباید نادیده گرفت. وی افزود: چین در زمینه اتومبیل های برقی واقعاً بسیار جلوتر است و اکنون آنها می خواهند به اروپا صادرات داشته باشند. آنها 100 درصد آگاه هستند که اگر بخواهند وارد این بازار شوند، قیمت و کیفیت باید با یکدیگر ارتباط داشته و باید کمی ارزان تر از رقبای اروپائی و آمریکائی باشند. (تی وی2)

ثبات تورم دانمارک  در سطح 7 .1 درصد

بر اساس آمار منتشره از سوی اداره آمار دانمارک تورم در ماه ژوئن ثابت مانده است.این آمار  نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) مطابق با ماه مه در  ماه ژوئن 7 .1 درصد افزایش یافته است. طبق ارزیابی نوردیا نرخ تورم متوسط در هر دو سال 2021 و 2022 نزدیک به 5 .1٪ خواهد بود. از منظر بلند مدت، این هنوز سطح نسبتاً پائینی است اما در مقایسه با دوره 2013 تا 2020 تا حدودی بالا است. معیار شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده در اتحادیه اروپا یا HICP در ماه ژوئن همانند ماه مه 9 .1 درصد افزایش یافت. (نوردیا)

سرمایه گذاری 23 .1 میلیارد دلاری نوونوردیسک با افزایش ارزش سهام به بالاترین حد

ارزش سهام شرکت دارویی چند ملیتی نوونوردیسک،  Novo Nordisk ، که 50 درصد از بازار جهانی انسولین 20 میلیارد دلاری را در اختیار دارد، و پیشروترین ارائه دهنده محصولات مراقبت از دیابت در جهان است، هم اکنون با بالاترین قیمت 600 کرون (95 دلار) معامله می‌شود و 27 درصد افزایش یافته است. طی سال گذشته همه گیری کرونا با شرکتهای دارویی مهربان بوده است. یک تحلیلگر بازار گفت: "انتظار می رود شیوع دیابت در دهه‌های آینده به دلیل افزایش بیش از حد جمعیت و افزایش سن افزایش یابد، و ما انتظار داریم شرکت نوونوردیسک جذابیت گسترده خود را حفظ کند زیرا همچنان در نوآوری در درمان دیابت و چاقی تسلط دارد .دیروز اعلام شد که نوونوردیسک توافق کرده است که در معامله ای که ارزش آن می‌تواند 5 .7 میلیارد کرون (23 .1 میلیارد دلار) باشد، درمان آزمایشی شرکت  Prothena Corp مستقر در ایرلند، به نام PRX004  خریداری نماید. نوونوردیسک گفت این خرید مطابق با استراتژی آن برای متنوع کردن سبد انسولین اصلی خود است که با رقابت سختی روبرو شده و آن را به سمت داروهای جدید دیابت و چاقی سوق دهد تا رشد را احیا کند. (بورسن)

احتمال رونق صادرات دانمارک با اجرای طرح کمک اقتصادی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا رسما برنامه کمک به بهبود اقتصادی 12 کشور از جمله دانمارک را مورد تائید قرار داد. در پی این رخداد وزارت امور خارجه دانمارک پیامی‌با مضمون "بیرون بروید و برای شرکت های دانمارکی سفارش بگیرید." را برای سفرای این کشور در اروپا ارسال کرد.  اتحادیه اروپا به تدریج برنامه 750 میلیارد یوروئی بهبود اقتصادی که بیش از یک سوم آن برای سرمایه گذاری سبز در نظر گرفته شده، را به اجراء می‌گذارد. با توجه به قوی بودن دانمارک در  حوزه انرژی پایدار، یپه کوفود، وزیر خارجه، شب گذشته گفت:

این مبالغ هنگفتی است که پس از جنگ جهانی دوم بسیار فراتر از برنامه مارشال می‌باشد و می‌تواند به یک رویای صادراتی برای شرکت های دانمارکی تبدیل شده و ایجاد هزاران شغل را در پی داشته باشد. از تابستان گذشته که صندوق بهبودی در اجلاس اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفت، وزارت خارجه دانمارک در تلاش است تا با اعزام مشاوران و متخصصان در حوزه‌های انرژی‌های تجدید پذیر و غیره سفارتخانه‌ها را در تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا، به ویژه فرانسه، ایتالیا، لهستان، رومانی، اسپانیا، جمهوری چک و آلمان تقویت کند.

چهار مشاور اقلیمی‌برای تأمین سفارشات صادرات در اسپانیا استخدام شده اند چون این کشور نامزد دریافت سهم زیادی از بودجه صندوق می‌باشد. کنفدراسیون صنایع دانمارک (Dansk Industri) در صورت حفظ بازار کنونی صادرات سالانه بیش از 11 میلیارد کرون (1.5 میلیارد یورو) را برای شش سال آینده پیش بینی کرده است. اما اندرس لادفوجد، مدیر عامل این کنفدراسیون، در این خصوص گفت: اگر در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا جای پای خود را محکم کنیم، فرصتی برای شرکت های دانمارکی فراهم می‌شود تا در این بازارها حتی بیشتر شناخته و تقویت شوند. دولت در نظر دارد 60 درصد از سهم 6 .11 میلیارد کرونی دانمارک از این صندوق را برای اقدامات آب و هوایی هزینه کند. نزدیک به 25٪ نیز به دیجیتالی کردن اختصاص داده خواهد شد. (بی تی)

تحقیق درباره رشوه شرکت دانمارکی کارلزبرگ در هند

مقامات هند در پی ادعاهای رشوه و سایر افشاگری‌ها، تحقیقات در مورد حساب های محلی شرکت کارلز برگ دانمارک را شروع کرده اند. در گزارش ها آمده بود که مدیران کلیدی این شرکت در هند به طور سیستماتیک پرداخت های نقدی مخفیانه را به مقامات دولتی و حسابداران هندی انجام می داده اند. شرکت حسابرسی پرایس واترهاوس در گزارش سالانه حسابرسی خود از "ملاحظات جدی" سخن به میان آورده است. در سال 2018 دادستانی دولت برای جرائم جدی اقتصادی و بین المللی (SØIK) ، معروف به یگان کلاهبرداری، از طریق افشاگری ایمیل ها به "مسائل جدی" در کارخانه‌های کارلزبرگ در هند، از جمله رشوه به مقامات هندی، پی برد.

بر اساس آخرین گزارش ها، مدیر ثبت شرکت های هند اکنون با صدور اطلاعیه ای از کارلزبرگ هند درخواست پاسخگوئی کرده و گفته به زودی هیئت مدیره را برای توضیح احضار خواهد کرد.  کارلزبرگ در گزارش سال 2020 خود فاش کرد که تحقیقات در طی سالهای 2019 و 2020 شواهدی از اقدامات غیراخلاقی بالقوه را در واحد هند پیدا کرده، اما هیچ مدرکی در مورد اقدامات با هدف منافع شخصی کارمندان کارلزبرگ مشاهده نشده است. یک تحقیق داخلی جداگانه در سال 2018 حضور کارگران زیر سن قانونی در انباری که توسط شخص ثالث اداره می‌شود اثبات شده که فسخ قرارداد از جانب کارلزبرگ را بدنبال داشته است. (برلینسکه)

سفارش برای وستاس در پروژه دریای شمال

شرکت وستاس، غول انرژی پاک دانمارک ، موفق به کسب سفارش بزرگترین توربین جهان برای پروژه  EnBW’s He Dreiht شرکت انرژی آلمانی در دریای شمال شده است. هنریک اندرسن، مدیر اجرائی شرکت، گفت: توربین‌های عظیم، که بسیاری از آسمان خراش ها در مقابل آنها کوتوله به نظر می رسند، رمز موفقیت و سوددهی صنعت انرژی بادی محسوب می‌شوند. وی افزود: در زمانی که همه دنیا در مورد چگونگی پرداختن به انتقال انرژی صحبت می‌کنند، این یکی از مهمترین پاسخ ها است: اینکه شما می‌توانید هزینه تراز انرژی را داشته باشید که کمتر از گاز، نفت، و هسته ای باشد. وستاس اکنون به دنبال استقرار توربین‌های غول پیکر در خارج از بازار باد دریایی اروپا است زیرا دولت های ایالات متحده و کشورهای آسیایی اهداف بلند پروازانه انرژی بادی دریائی را در دستور کار خود قرار داده اند.  (فایناس)

افزایش سود برای بانک های دانمارک

همه بانک های پیشرو دانمارک سال گذشته در این موقع با این توجیه که ضرر  و زیان زیادی متوجه آنان است از مشتریانی که حساب پس انداز مثبت داشتند کارمزد بالا، یا بعبارتی سود  منفی، دریافت کردند. اما حالا همه آنها پیش بینی سود خود برای سال 2021 را بطور قابل ملاحظه ای افزایش داده اند. هفته گذشته دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارک، سود خالص خود در سال 2021 را بیش از 12میلیارد کرون (9 .1 میلیارد دلار) پیش بینی کرد که حداقل 10 درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی بود. بعد از آن، تقریباً همه بانک های بزرگ افزایش پیش بینی را گزارش کرده اند. یوسک بانک، چهارمین بانک دانمارک، برای سومین بار در سال جاری چشم انداز سود خود را به طور صعودی تنظیم کرده است. نام های بزرگ دیگری مانند نیکردیت ، اسپار نورد و کردیتبانکن نیز انتظار درآمد ناگهانی را دارند که به گفته تحلیلگران، نشان دهنده جو مثبت در بخش مالی است.

یسپر برگ، رئیس سازمان نظارت بر امور مالی (FSA) گفت که به نظر می رسد عملکرد اقتصاد دنیا بهتر از آن است که پیش بینی می‌شد. یک اقتصاددان گفت: اقتصاد دانمارک قوی است، نرخ بهره پایین بوده، و دولت با بسته‌های مختلف کمک، یک شبکه ایمنی ایجاد کرده است. وقتی شرکتها به فعالیت خود ادامه می دهند بانکها رونق می‌گیرند. در عین حال ما شرکتهای مشهوری مانند نوونوردیسک، نووزایم، کولوپلاست و غیره در این کشور داریم که به طور سنتی در اوقات خوب یا بد عملکرد خوبی دارند و در هر شرائطی موفق به فروش در بازارهای بزرگ می‌شوند. رونق بازار مسکن نیز نقش در این امر نقش داشته است. (برلینسکه)

استقبال وزیر اقلیم دانمارک از توافق اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه بسته پیشنهادی خود را تصویب کرد که هدف آن کاهش حداقل 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای قبل از 2030 می‌باشد. دانمارک برای خود هدف 70 درصدی در این ارتباط تعیین کرده است.  (بی تی)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما