معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته اول تیر 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نظر اقتصاددان روسی در مورد خسارت swift در صورت قطع ارتباط با روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی لنتا)

میخائیل بیلیایف اقتصاددان روسی بر این گمان است که قطع احتمالی ارتباط سوئیف با روسیه این سیستم پرداخت را با مشکل مواجه می‌‌سازد. به گفته او روسیه از اعضای معتبر این سیستم‌ به شمار می‌آید و از این رو قطع ارتباط با روسیه به هیچ وجه به نفع این پیام‌رسان مالی نیست زیرا حجم بالایی از پیام‌های مالی این سیستم به روسیه تعلق دارد و قطع کار با روسیه موجب خسارت جدی برای این سیستم می‌شود. بلیایف همچنین افزود سوئیفت، سیستم پرداخت‌ها و یا کانال بانکی به شمار نمی‌رود، زیرا مبالغ از طریق کانال‌های بانکی جابجا می‌شوند و سوئیف تنها سیستم پیام‌های مالی است که این پول‌ها را جابجا می‌کند.

افزایش ۴۴ درصدی تقاضا برای بیمه کردن کارت‌های بانکی در مقابل کلاهبرداری (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

با توجه به افزایش کلاهبرداری، بانک‌های روسیه از افزایش تقاضای شهروندان روسیه برای بیمه کردن کارت‌های بانکی خود در مقابل کلاهبرداری خبر دادند. طبق گزارش بانک مرکزی روسیه میزان بیمه دریافتی از مشتریان (بابت کارت‌های بانکی) در سال ۲۰۲۰ در حدود 9.62 میلیارد روبل بوده، در حالیکه میزان خسارت پرداخت شده به مشتریان 4.27 درصد از این مبلغ است.

کاهش استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق نظرسنجی انجام شده تقریبا نیمی از شهروندان روسیه از دستگاه‌های خودپرداز بانکی برای انجام عملیات مالی استفاده نمی‌کنند. یک سوم شهروندان روسیه مورد پرسش قرار گرفته مدتهاست از خودپرداز استفاده نمی‌کنند و روش‌های تعامل از راه دور با بانک‌ها را ترجیح می‌دهند. ۲۱٪ دیگر سنجش‌شدگان گفته‌اند که تنها چند بار در سال از خودپردازها استفاده می‌کنند. در عین حال ۲۵٪ ازسنجش‌شدگان چندین بار در سال، ۱۳٪ چندین بار در هفته و ۱۱٪ به صورت روزانه از خودپردازهای بانکی استفاده می‌کنند.

دستور پوتین برای اعمال تغییر در قانون ضد انحصار روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانوواستی)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دولت دستور داد تا تاریخ 31 دسامبر سال جاری تغییرات لازم را در قانون ضد انحصار ایجاد کند. این تغییرات در برگیرنده  امکان به رسمیت شناختن موقعیت برتر بنگاه‌های اقتصادی است که درآمد سالانه آن بیش از 800 میلیون روبل  نمی‌باشد، همچنین تأیید موافقتنامه‌های منعقد شده میان این بنگاه‌ها با توجه به محدودیت‌های جاری، از جمله این تغییرات می‌باشد.

شهروندان روسیه از آغاز ماه جولای ملزم به ارائه گزارش در خصوص والت‌های الکترونیکی خارجی خود می‌شوند (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

ویکتور دوستوف رئیس اتحادیه معامله‌گران بازار پول‌های الکترونیکی اظهار داشت که اشخاص حقیقی و سازمان‌ها از اول جولای ارائه گزارش در مورد جابجایی پول از طریق والت‌های الکترونیکی خارجی خود را آغاز  می‌کنند. دوستوف اظهار داشت به احتمال زیاد ارائه چنین گزارشی شمار کمی از مشتریان را شامل می‌شود. ارائه گزارش به سرویس فدرال مالیات تنها در صورتی مورد نیاز است که میزان پول واریز شده به والت الکترونیکی خارجی از 600 هزار روبل و یا معادل ارزی آن تجاوز کند. همچنین پذیرش والت‌های خارجی در فروشگاه‌های روسیه به استثنای کارت‌های بانکی ممنوع می‌گردد.

نظر وزارت صنعت ‌‌بازرگانی روسیه در مورد ذخایر واکسن و‌ تست کووید ۱۹ ( پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

‌واسیلی اوسماکوف وزیر صنعت و بازرگانی روسیه در گفتگو با شبکه خبری روس بیزنس کانسالتینگ اظهار داشت که میزان واکسن و تست کووید۱۹ برای تامین تقاضای داخلی کفایت می‌کند. وی گفت طبق ارزیابی‌های ما از نظر تولید تست واقعا مشکلی نداریم. در کشور ما ۷۰ تست سیستم به ثبت رسیده است و ظرفیت تولید در حدود ۸۰۰ هزار سیستم در شبانه روز است. البته در حال حاضر در برخی از مناطق حساسیت مرتبط با حالت ویژه واکسیناسیون و بروز گونه جدید ویروس وجود دارد اما در مورد اقلام کالای ضد کووید که از تقاضای ویژه برخوردارند باید گفت که در مجموع در تمام مناطق تعادل رضایت بخش وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما