معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۸

خوش بینی نسبت به آینده اقتصادی یونان

"افزایش پس اندازهای بانکی در یک سال و نیم اخیر"، "اخذ هفت و نیم میلیارد یورو از صندوق بازیابی اروپا"، "عرضه اوراق قرضه و دسترسی به وام های با پایین ترین نرخ بهره" و "اثرات مثبت اصلاحات ساختاری دولت در دوران کرونا بر اقتصاد کشور" ، دلایل خوش بینی نسبت به رشد اقتصادی مثبت یونان است.

نخست وزیر یونان طی سخنانی در یک همایش اقتصادی در آتن خوش بینی خود نسبت به آینده اقتصاد یونان را ابراز نمود و اعلام کرد این کشور با موفقیت از عواقب اقتصادی همه گیری کرونا عبور کرده است.

آقای میچوتاکیس چهار دلیل عمده برای خوشبینی خود نسبت به آینده اقتصاد یونان را معرفی کرد. این چهار دلیل به شرح ذیل است:

1- افزایش پس اندازهای بانکی در یک سال و نیم اخیر که طی ماه‌های آتی بخش عمده ای از آن به بازار تزریق خواهد شد.

2- دریافت هفت و نیم میلیارد یورو از صندوق بازیابی اروپا در سال جاری.

3- دسترسی به وام های با پایین ترین نرخ بهره در تاریخ اقتصاد یونان از طریق عرضه اوراق قرضه و تک رقمی‌شدن میزان وام های غیر قابل وصول تا پایان سال 2022.

4- اثرات مثبت اصلاحات ساختاری دولت در دوران کرونا بر اقتصاد کشور.

نخست وزیر یونان گفت دولت وی در عرض 24 ماه گذشته مسائلی که چندین سال به دلایل و موانع مختلف به حالت تعلیق در آمده بود را حل و فصل کرده است.

آقای میچوتاکیس افزود سپرده گذاری مردم یونان در بانک ها معادل 14درصد تولید ناخالص ملی این کشور است و این میزان در میان کشور های عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا بیشترین مقدار است و می‌تواند طی ماه‌های آینده در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری شود. وی گفت با بازگشایی صنعت گردشگری در یونان و ورود گردشگران خارجی به این کشور در ماه تابستان درآمدهای یونان از منبع گردشگری نیز افزایش یافته و این منجر به رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد.

نخست وزیر یونان همچنین به برنامه موسوم به "یونان 2.0" اشاره کرد و گفت اجرای این طرح منجر به جذب هفت و نیم میلیارد یورو از کمیسیون اروپا گردید و در هفت سال آینده باعث رشد هفت پله ای تولید ناخالص ملی یونان خواهد شد.

وزیر دارایی یونان نیز طی سخنانی در کنفرانس "اکونومیست" اظهار داشت پیش بینی دولت در مورد رشد اقتصادی 3.6 درصدی تا پایان سال جاری کاملا واقع بینانه است.

آقای استایکوراس با اشاره به گزارش اخیر کمیسیون اروپا پیرامون رشد اقتصادی یونان اظهار داشت این گزارش نشان می دهد که پیش بینی ما در مورد رشد اقتصادی بسیار محافظه‌کارانه‌تر است و در آن تبعات همه گیری کرونا نیز لحاظ شده است. 

اخیرا موسسه پژوهش های اقتصادی و صنعتی یونان در گزارشی پیش بینی کرد رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری به 5.5 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش طی پنج سال آینده نرخ رشد اقتصادی یونان به طور متوسط حداقل سالی سه درصد افزایش خواهد یافت زیرا بر اساس آخرین سیاست های بانک مرکزی یونان، بودجه و فاینانس بیشتری از طریق اتحادیه اروپا به اقتصاد یونان تزریق خواهد شد.

بر اساس قانون بودجه سال 2021 یونان رشد اقتصادی این کشور تا پایان سال جاری به 3.6 درصد خواهد رسید اما کمیسیون اروپا و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه میزان رشد اقتصادی یونان را به ترتیب 4.1 و 3.8 درصد ارزیابی کرده اند.

به گزارش این موسسه در صورت عدم اعمال محدودیت های کرونایی صادرات یونان به دیگر کشورها به میزان 12 تا 15 درصد و نرخ سرمایه گذاری خارجی در یونان به 14 الی 17 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

پیش از این دولت یونان موفق شد به میزان حدود سی میلیارد یورو از صندوق بازیابی اروپا برای پنج سال آینده اعتبار دریافت نمایند. پیش بینی می‌شود هفت و نیم میلیارد یورو از آن تا پیش از پایان سال جاری به یونان پرداخت شود. همچنین ماه گذشته دولت یونان با عرضه اوراق قرضه ده ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت 2.5 میلیارد یورو وام جدید شد. دولت یونان توانسته است تاکنون و در هشت نوبت انتشار اوراق قرضه حدود 27.5 میلیارد یورو از محل فروش اوراق قرضه برای خود کسب درآمد کند.

ارزیابی‌های اقتصادی نشان می دهد در صورت اجرای دقیق برنامه‌های دولت درآمد یونان از گردشگری تا پایان سال جاری میلادی به بیش از هفت میلیارد یورو برسد. این میزان در صورت تحقق برابر با 40 درصد درآمد سال 2019 یونان از صنعت گردشگری خواهد بود. یونان در سال 2019 بیش از 18 میلیارد یورو از گردشگری درامد کسب کرد که این میزان پس از شیوع کرونا در سال 2020 به حدود 4.5 میلیارد یورو کاهش یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما