معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۱

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (خرداد 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در خرداد ماه 1400 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

محصول جدید شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" در استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت  "میوه لی اولکه" تولید طیف گسترده‌ای از شیرینی‌ های جدید کارامل را با نام "جوی" تحت مارک تجاری "خوشوقت" آغاز کرد. کارامل در 12 طعم: نعناع، سیب، قهوه، هندوانه، هلو، توت‌فرنگی، لیمو، زرشک، انار، کوکاکولا، آناناس و Tutti frutti ارائه‌شده است. به گفته تولیدکننده، شیرینی‌های تولیدشده طبق دستور اختصاصی مارک تجاری "خوشوقت" طعم غنی خاصی دارند و حاوی GMO نیستند.

خط تولید برای 200 کیلوگرم شکلات در ساعت طراحی‌شده است. تا پایان سال، این شرکت قصد دارد حدود 300 تن محصول تولید کند. همچنین قرار است محصول جدید صادر شود.

این شرکت از لحظه تأسیس به‌تدریج دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده است.  این کارآفرین احداث مجتمع گلخانه‌ای جدید برای پرورش موز و مرکبات را در زمینی به مساحت 50 هکتار در دهستان "ترکمنستان" از وکیل بازار استان ماری آغاز کرده است.

کارخانه تولید پوشاک "ینیش" استان ماری

کارخانه تولید پوشاک "ینیش" استان ماری در ترکمنستان تولید پیراهن با نام تجاری جدید Victory را آغاز کرده است، که برای صادرات به خارج از کشور برنامه‌ریزی‌شده است. این مارک پوشاک که از نظر قیمت و کیفیت موردعلاقه بسیاری از شهروندان ترکمن است، پیراهن‌های مردانه و بچه‌گانه را به‌عنوان پیشرو بازار داخلی در این دسته از کالاها تولید می‌کند.

این کارخانه برای دوخت لباس از پارچه نخی، پنبه با ابریشم و همچنین پارچه‌های مخلوط استفاده می‌کند که شامل 80 درصد پنبه و 20 درصد پلی‌استر است. ینیش پیراهن‌های کلاسیک، شیک و اسلیم ، آستین‌بلند و کوتاه تولید می‌کند. محصولات این کارخانه با استانداردهای بین‌المللی ISO مطابقت دارند.

در 5 ماه نخست سال 2021 افزایش تولید گاز در استان لباب ترکمنستان، به 40 درصد رسید

خبرگزاری آرزو نیوز: کارشناسان اداره "لباب گاز چیکاریش" در شرکت دولتی ترکمن گاز در ترکمنستان 5.1 میلیارد مترمکعب گاز در ژانویه-می 2021 تولید کردند که 40 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2020 است. در ماه می 2021 در استان لباب ترکمنستان، 907 میلیون مترمکعب گاز تولید شد که عمدتاً به چین صادر می‌شد.

به لطف تعمیرات اساسی، افزایش در سطح تولید گاز حاصل شد. در ژانویه-می 2021 کارشناسان "لباب گاز چیکاریش" 17 حلقه چاه قبلاً غیرفعال در میادین مالای، کرسکی، کوکورتلی ترکمنستان را تعمیر کردند.

شرکت خصوصی "گوندوگدی" در حال تکمیل ساخت مجتمع میدان هوایی در شهر کرکی، استان لباب است

خبرگزاری دولتی ترکمنستان: در فاصله کمی از ایستگاه راه آهن شهر و بزرگراه ترکمن آباد - کرکی، طبق پروژه طرح ریزی شده کارآفرینان، ترمینال مسافربری با ظرفیت صد مسافر در ساعت احداث و باند 2.7 کیلومتری گذاشته شد که توانایی پذیرش هواپیماها با انواع مختلف را دارد که توسط آژانس "ترکمن هوا یولاری" اداره می‌شود. اکنون تجهیزات مجموعه فرودگاه جدید در حال راه اندازی است.

فرودگاه کرکی یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ترکمنستان است. 75 سال پیش، هنگامی‌که دستور ساخت میدان هوایی در شهر برای اولین بار امضا شد، هواپیماها فرود آمدند و از هواپیمای تکیر در ساحل آمو دریا در حوالی روستای سامسونف برخاستند. پروازها در مارس 1946 آغاز شد. هفته‌ای یک بار توسط Po-2، مسافران شهر آمو دریا به عشق آباد و ماری منتقل می‌شدند. سال‌ها بود که هواپیماها و هلی کوپترها از باند آسفالته به مقصد گوورداک، چارجو، گارامتنیاز، زحمت و دیگر مناطق مسکونی پرواز می‌کردند قبل از اینکه در سال 1974 باند بتن آرمه ساخته شود، انواع جدیدی از هواپیماها بر روی آن فرود می‌آمدند.

برای مسافران هوایی اتاق انتظار با 120 صندلی، دو باجه بلیط، اتاق‌های کمک‌های اولیه، نقاط ارتباطات بین‌المللی، اتاق نگهداری بار، دفتر پست، کافه تریاهای دنج، سالن راحت «CIP»، اتاق مادر و کودک، سالن غذاخوری برای 30 صندلی وجود دارد.

فرودگاه جدید چهارمین تاسیسات زیربنایی خواهد بود که در چارچوب "برنامه ملی توسعه هواپیمایی کشوری ترکمنستان " مصوب رئیس‌جمهور ترکمنستان ساخته می‌شود. 

انجمن تولیدی "لباب اتو اولاگ" 480 دستگاه وسیله نقلیه برای برداشت غلات تهیه کرد

خبرگزاری ترکمن پورتال: در سال جاری میلادی 2150 کامیون در برداشت غلات در استان لباب شرکت خواهند کرد. بیش از 480 دستگاه کامیون متعلق به انجمن تولیدی "لباب اتو اولاگ" هستند. حدود 80 مورد آنها کامیون کاماز است که طی سالهای اخیر به انجمن تحویل شده است. در آستانه فصل مهم کشاورزی، کامیون‌های متعلق به انجمن تولیدی به طور کامل بازرسی و به مناطق مربوطه ارسال شدند. رانندگان باتجربه در طول فصل در دسترس خواهند بود. در برداشت غلات، مسابقاتی با عنوان "بهترین راننده" و "راننده‌ای که بیشترین غلات را حمل می‌کند" اعلام شده است. در پایان فصل، برندگان این مسابقات معرفی و جوایز اهدا می‌شود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما