معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تولید انبوه فیلم BOPLA در شهر شیامن

شرکت Xiamen Changsu تولید انبوه مواد سازگار با محیط زیست- فیلم BOPLA  -که به طور مستقل توسط این شرکت توسعه داده شده است، را اعلام کرد. به گفته متخصصان، این فیلم بصورت 100٪ قابل تجزیه است. این اولین باری است که این ماده در چین به تولید انبوه می رسد. Xiamen Changsu یک شرکت فناوری مواد جدید است که بر روی فناوری کشش دو محوره تمرکز دارد و همچنین بزرگترین تامین کننده مواد غشایی BOPA (نایلون دو محوره) در جهان است.

کسب رتبه اول شنجن در تعداد اختراعات

براساس اطلاعات منتشر شده توسط GData، شنجن با ثبت 79,025 حق اختراع در چهار ماه اول سال جاری در میان شهرهای استان گواندونگ رتبه اول را دارد.

گوانجو و فوشان به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. این آمار نشان می دهد از ژانویه تا آوریل در مجموع 260,760 اختراع ثبت شده در استان گواندونگ مجاز بوده است.

بیشترین تعداد حق ثبت اختراع متعلق به (UMP (Utility Model patent است که در مجموع 134,018 مورد را به خود اختصاص داده و پس از آن 94,737 اختراع در بخش صنعت ثبت گردیده است.

پروژه‌های  "5G + اینترنت صنعتی" در چین

براساس داده‌های منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در کنفرانس جهانی اینترنت صنعتی 2021 که در 15 ژوئن برگزار گردید، در حال حاضر بیش از 1500 پروژه "5G + اینترنت صنعتی" در این کشور در دست اجرا بوده و بیش از 100 سیستم عامل اینترنت صنعتی با 70 میلیون دستگاه متصل و 590 هزار برنامه صنعتی ساخته شده است. تا پایان سال گذشته، چین بزرگترین شبکه 5G جهان را با 700 هزار ایستگاه 5G احداث نموده است. 

برنامه شنجن برای ساخت 2 میلیون آپارتمان جدید تا سال 2035

شنجن طرح مسکن خود را با هدف ساخت 2 میلیون آپارتمان جدید از انواع مختلف تا سال 2035، بر اساس پیش نویس طرح شهر (2020-2035) اعلام کرده است. این پیش نویس توسط دفتر برنامه ریزی و منابع طبیعی شهرداری شنجن در روز جمعه به اطلاع عموم رسید.طبق پیش نویس طرح، نسبت مسکن عمومی نباید کمتر از 60 درصد از تعداد کل واحدهای مسکونی تازه احداث شده باشد.

براساس این طرح شنجن زمین بیشتری را برای پروژه‌های معیشتی مربوط به مسکن، آموزش، مراقبت های بهداشتی و حمل و نقل اختصاص می دهد. این طرح همچنین به مفهوم توسعه سبز برای تقویت جامع حفاظت و استفاده از محیط زیست کل منطقه مانند اقیانوس، سیستم های آبی، جنگل، زمین‌های قابل کشت و تالاب ها و نوآوری در حفاظت از منابع طبیعی اهمیت زیادی می‌دهد.

علاوه بر این، شنجن یک منطقه مرکزی نوآوری جامع، هفت منطقه نوآوری از جمله شهر علوم Guangming و منطقه همکاری شنجن-هنگ کنگ برای فناوری و نوآوری و 12 مرکز مدیریت شهری برای ارائه خدمات عمومی مربوط به آموزش، تجارت و فرهنگ در مناطق مختلف ایجاد خواهد کرد. طبق برنامه، از فن آوری داده‌های بزرگ و 5G نیز برای بهبود سطح اداره شهر استفاده می‌شود.

آمار تجارت خارجی از زمان افتتاح پل هنگ کنگ- جوهای- ماکائو

 طبق آمار گمرک استان گواندونگ، از زمان افتتاح پل هنگ کنگ- جوهای- ماکائو در اکتبر 2018  تا آوریل 2021، ارزش کل واردات و صادرات از طریق بندر پل هنگ کنگ- جوهای- ماکائو به 201.6 میلیارد یوان (30.8 میلیارد دلار) رسیده است. از این میزان صادرات 128.63 میلیارد یوان (19.67 میلیارد دلار) و واردات 72.97 میلیارد یوان (11.13 میلیارد دلار)  بوده است. پل معروف هنگ کنگ- جوهای- ماکائو به طول 55 کیلومتر و با سرمایه گذاری 126.9 میلیارد یوان (19.4 میلیارد دلار)، طولانی ترین پل دریایی در جهان است.

آزمایش موفق بزرگترین کشتی علمی-تحقیقاتی چین

براساس اعلام دانشگاه Sun Yat-Sen واقع در گوانجو، آزمایش بزرگترین کشتی علمی- تحقیقاتی چین با نام "دانشگاه Sun Yat-Sen" با موفقیت به پایان رسید. به گفته کارشناسان، وزن این کشتی 6880 تن، پیمایش آن 15 هزار مایل دریایی و دارای قابلیت ناوبری جهانی است. در حال حاضر این کشتی آموزشی علمی- تحقیقاتی دریایی دارای بیشترین وزن و قوی ترین عملکرد در چین بوده و شاخص های مختلف آن هم سطح یا فراتر از نمونه‌های خارجی است.  

تصویب"قانون بندر تجارت آزاد هاینان"

کمیته دائمی سیزدهمین کنگره ملی خلق چین در تاریخ 10 ژوئن 2021 به تصویب قانون بندر تجارت آزاد هاینان رأی داد که از تاریخ انتشار به اجرا در می آید.

این قانون تصریح نموده که دولت یک بندر تجارت آزاد در کل جزیره‌هاینان و یک سیاست و سیستم بندر تجارت آزاد را بصورت مرحله ای بمنظور دستیابی به تجارت آزاد، سرمایه گذاری خارجی، جریان سرمایه فرامرزی، تسهیل ورود و خروج نیروی کار، جریان و امنیت داده‌ها ایجاد می نماید.

علاوه بر این، در 20 ژوئن، استان‌هاینان " مقاله سفید ساخت بندر تجارت آزاد هاینان (2021)" را منتشر کرد که به تشریح اجرای سیاست ها و سیستم های مربوطه از جمله آزادسازی تجارت، سرمایه گذاری، جریان سرمایه فرامرزی، جریان امن و منظم داده‌ها، سیستم صنعتی مدرن، سیستم مالیات، حاکمیت اجتماعی و پیشگیری و کنترل ریسک تمرکز کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما