معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۶

اخبار اقتصادی فرانسه (هفته اول تیر )

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی فرانسه در هفته اول تیر ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بازنگری در بودجه ارتش فرانسه [1]

به گزارش لوموند، بر خلاف مجلس ملی فرانسه، سنای کشور نسبت به قانون برنامه ریزی پنج ساله ( 2019 تا 2025 ) پیشنهادی دولت رای اعتماد نداد. جناح راست فرانسه که در مجلس سنا اکثریت را در اختیار دارد نسبت به نبود " به روزرسانی " در این قانون به رغم وعده قبلی دولت در باره آن، تصمیم گرفت این قانون را تصویب نکند. این رای عدم اعتماد می‌تواند با پیامدهایی برای دولت همراه باشد زیرا به نوعی " رای عدم اعتماد به ژان کاستکس نخست وزیر هم می‌باشد که با 236 رای منفی و تنها 46 رای موافق با این قانون مواجه شد.

در این رای گیری تنها حامیان جناح اکثریت ( جمهوری در حرکت ) و جناح تندرو از " گروه جمهوری در حرکت به آن رای موافق دادند. سناتورهای میانه و گروه‌های مستقل نیز ترجیح دادند رای ممتنع بدهند.

 قانون برنامه ریزی 2019 تا 2025 یک بودجه 295 میلیارد یورویی برای یک دوره هفت ساله برای اقدامات و برنامه‌های ارتش فرانسه پیش بینی می‌کند. قرار بود با توجه به شرایط جدید این قانون در سال 2021 به روزرسانی شود که این وعده دولت محقق نشده است.

از نبود شفافیت و همچنین عدم به روز رسانی این قانون که می‌بایست با یک رقم افزایشی هشت و شش دهم میلیارد یورویی همراه باشد به عنوان اصلی ترین دلایل مخالفت با این قانون یاد شده است.

 خانم فلورانس پارلی وزیر نیروهای مسلح فرانسه از این عدم اعتماد سنا به این قانون ابراز شگفتی کرده و گفته است : " آن را نمی فهمد. مجلس سنا با چه چیزی مخالفت می‌کند؟ با بهبود اوضاع زندگی کسانی که جانشان را در شرایط دشوار به خطر می اندازند تا از همین‌ها ( نمایندگان )  و مردم حفاظت کنند و بهترین شرایط زندگی را برای آنان فراهم کنند؟ 

منبع: لوموند

*لزاکو:[2] کوبا و ایران در مسابقه واکسن ضد کووید در جایگاه خوبی هستند

کوبا نتایج خوبی را برای دو واکسن خود نشان می دهد و ایران نیز مجوزهای اضطراری را برای واکسن خود صادر کرده است. این دو کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارند و ضمن تقویت نفوذ منطقه ای خود به دنبال تضمین خودکفایی خود هستند.

 واکسن کووید ابدالا [3]در مرحله نهایی آزمایشات بالینی است که به نظر می رسد در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه از مقامات کوبا مجوز دریافت کند. کوبا می‌تواند خوشحال باشد زیرا دو واکسن ضد کووید که در این جزیره راه اندازی شده است، نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد.

گروه دارویی دولتی بیو کوبا فارما، روز دوشنبه کارآیی 92.28٪ را برای واکسن خود  موسوم به" ابدالا "   اعلام کرد. دو روز قبل، موسسه فین لای کارآیی 62٪ را برای سوبرانا 2[4]، پس از تزریق دوز دوم از سه دوز را اعلام کرد.

 این دو واکسن که باید در سه دوز تزریق شوند و مبتنی بر فناوری کاملاً مشابه واکسن هپاتیت B هستند، به نظر می رسد به زودی چراغ سبز مقامات کوبا را دریافت کنند.

 کشورهای دیگر در حال پیوستن به حلقه تولیدکنندگان واکسن ضد کووید هستند، به ویژه ایران با واکسن کو ایران برکت، یک واکسن ویروس غیرفعال شبیه به واکسن‌های تولید شده توسط چین، در حال حاضر در مرحله سوم آزمایش است. تهران هفته گذشته اعلام کرد که استفاده "اضطراری" آن را تأیید کرده است.

[1] https://www.lemonde.fr/international/article/2021/06/23/revision-du-budget-des-armees-le-senat-refuse-de-renouveler-sa-confiance-au-gouvernement_6085421_3210.html

 

[2] https://www.lesechos.fr/monde/enjeux-internationaux/cuba-et-liran-en-bonne-place-dans-la-course-au-vaccin-anti-covid-1326452

[3] Covid Abdala

[4] Soberana 2

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما