معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲۴

اخبار اقتصادی آفریقا( هفته چهارم خرداد)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت MTN

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی روز جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ با آقای رالف موپیتا مدیرعامل شرکت MTN ملاقات و گفتگو کرد. آقای موپیتا در این دیدار با اشاره به ۱۵ سال حضور موفق شرکت MTN در ایران به عنوان سرمایه گذار خارجی و شریک ایرانسل از این حضور ابراز خشنودی کرد و بر عزم MTN برای گسترش حوزه فعالیت این شرکت در بازار ایران تاکید نمود.

 نامیبیا

 نامیبیا سومین کشور افریقا از نظرارزش دارایی سرانه  

علیرغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کووید 19، نامیبیا همچنان به عنوان یکی از کشورهای با ارزش دارایی سرانه بالا در افریقا محسوب می‌شود. براساس گزارش بانک Afrasia، ارزش دارایی سرانه نامیبیا در سال 2020 علیرغم کاهش نسبت به سال پیش از آن، به 8500 دلار رسید و این کشور را همچنان در رتبه سوم قاره افریقا نگه داشت. (بنابر اعلام این بانک، ارزش دارایی سرانه یک کشور شامل تمام دارایی‌های آن کشور تقسیم بر تعداد جمعیت آن می‌شود). این گزارش نشان می دهد نامیبیا از لحاظ درآمد سرانه همچنان در میان کشورهای با درآمد سرانه متوسط رو به بالا دسته بندی شده است اما با ضریب جینی 0.567 دومین کشور از لحاظ نابرابری درآمد در جهان محسوب می‌شود. به علاوه، 18 درصد مردم نامیبیا زیر خط فقر قرار دارند. این گزارش همچنین ارزش دارایی‌های نامیبیا را 22 میلیارد دلار برآورد کرده است که در میان کشورهای افریقایی در رتبه 13 قرار می‌گیرد.

 سیشل 

 عربستان پروازهای خود را به سیشل آغاز کرد

شرکت هواپیمایی flynas عربستان سعودی اعلام کرد که از اول ژوئیه سه بار در هفته پروازهای خود را به مقصد سیشل به انجام خواهد رساند و این به معنای گسترش بیشتر اتصال هوایی این جزیره به بازارهای گردشگری است. این اقدام در پی سفر اخیر وزیر خارجه در امور آفریقایی عربستان سعودی، آقای احمد بن عبدالعزیز قطان، به سیشل و دیدار با آقای واول رامکالاوان رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.

 موریس 

از سرگیری پروازهای گردشگری به مقصد موریس از 15 ژوئیه 2021

پورت لوئیس از 15 ژوئیه 2021 از مسافران بین المللی استقبال خواهد نمود. این جزیره در سال 2021 به صورت مرحله ای به روی گردشگران باز خواهد شد و در مرحله اول، از 15 ژوئیه تا 30 سپتامبر 2021، مسافران واکسینه شده، می‌توانند به این جزیره سفر کنند. اگر میهمانان بیش از 14 روز اقامت داشته باشند و در طول اقامت در مهمانسراها(،هتل ها) آزمایش PCR منفی داشته باشند، می‌توانند به اقامت خود در جزیره ادامه دهند. در مرحله دوم از اول اکتبر 2021 با ارایه آزمایش PCR منفی که ظرف 72 ساعت قبل از عزیمت انجام شده است، مسافران واکسینه شده بدون محدودیت اجازه ورود دارند. مسافران واکسینه نشده به مدت 14 روز در هر دو مرحله 1 و 2 در اتاق، قرنطینه خواهند شد.

 نیجریه

کاهش ذخایر ارزی نیجریه در ماه می 2021

بر اساس اعلام بانک مرکزی نیجریه ذخایر ارزی آن کشور در ماه گذشته میلادی با 1.9 درصد کاهش به 34 میلیارد و 230 میلیون دلار رسیده است. شایان ذکر است علی رغم افزایش 3.1 درصدی قیمت نفت خام نیجریه درماه می 2021 و ثبت قیمت 68 دلار 21 سنت برای هر بشکه نفت سبک بونی آن کشور، افول شاخص های اصلی اقتصاد نیجریه همچنان ادامه داشته و در پایان ماه می‌ پول ملی آن کشور نیز در ادامه روند کاهش ارزش خود به نرخ برابری 487 نایرا در برابر هر دلار رسید.

 افتتاح راه آهن لاگوس به ایبادان

پنج شنبه مورخ 20 خردادماه 1400 آقای محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه خط آهن لاگوس به ایبادان (مرکز ایالت اویو) را افتتاح نمود.در مراسم افتتاح این خط آهن که با حضور جمعی از مقامات ارشد نیجریه و سفیر چین برگزار شد، آقای بوهاری ضمن ایراد سخنانی در مزیت توسعه شبکه ریلی و نقش آن در بهبود اقتصاد کشور، این مهم را از اولویت های دولت خود  دانسته و تاکید نمود خط آهن لاگوس به ایبادان بخشی از خط آهن مهم لاگوس به کانو می‌باشد و دولت متبوع او قصد دارد تا پیش از سال 2023 با تکمیل قطعه ایبادان به کانو این پروژه راهبردی را به بهره برداری برساند. شایان ذکر است که عملیات احداث خط آهن 157 کیلیومتری لاگوس به ایبادان در سال 2018 و با سرمایه گذاری یک شرکت دولتی چین آغاز شده بود.

 افزایش واردات نیجریه

بر اساس اعلام گمرک نیجریه میزان واردات آن کشور در سه ماهه نخست سال 2021 با افزایش 54 درصدی نسبت مدت مشابه در سال2020 از 4 تریلیون و 440 میلیارد نایرا به 6 تریلیون و 850 میلیارد نایرا رسیده است. در این میان واردات محصولات کشاورزی با 18.37 رشد نسبت به سه ماهه چهارم سال 2020 و 140.47 درصد رشد نسبت به سه ماهه نخست آن سال بیشترین افزایش نسبی را در سبد واردات نیجریه داشته اند. خاطرنشان می سازد علی رغم اینکه نیجریه یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت بشمار می آید، بیش از 25 درصد از واردات آن کشور را فراورده‌های نفتی تشکیل می دهند.

 غنا

 کاهش تولید طلا در غنا در سال 2020

بنا بر اعلام اتاق معادن غنا، میزان تولید طلا در این کشور در سال 2020 علی رغم افزایش شدید قیمت آن با کاهشی 12.1 درصدی به 4.023  میلیون اونس رسید. از سال 2004 تا کنون این میزان بیشترین کاهش در مقایسه با سال قبل از آن می‌باشد. با وجود کاهش در تولید، غنا همچنان بزرگ ترین تولیدکننده طلا در آفریقا بوده و رتبه ششم جهان را نیز به خود اختصاص داده است. رئیس اتاق معادن غنا دلیل اصلی این کاهش را متوجه مسائل داخلی غنا و همچنین شیوع ویروس کرونا دانسته است.

 کاهش نرخ تورم در غنا در ماه می 2021

بنا بر اعلام مرکز آمار غنا، در ماه می 2021 نرخ تورم در این کشور به میزان چشمگیری کاهش یافته و به 7.5  درصد رسیده است. نرخ تورم پیش از این در ماه آوریل 8.5 درصد بود و به نظر می رسد این کاهش یک درصدی به دلیل کاهش هزینه‌های اعتباری در غنا رخ داده باشد. این مرکز نرخ تورم مواد غذایی و غیر مواد غذایی را در ماه می‌به ترتیب 5.4  و 9.2 درصد اعلام کرد. این در حالی است که ماه قبل این مقادیر به ترتیب 6.5 و 10.2درصد بودند.

 افزایش فعالیت های تجاری در بنادر غنا و افزایش فروش سیمان در این کشور

بر اساس آمار بانک مرکزی غنا، فعالیت های اقتصادی غنا با افزایش فعالیت در بنادر این کشور و فروش بیشتر سیمان افزایش چشمگیری در ماه مارس 2021 به خود دیده است. در گزارش خلاصه داده‌های اقتصادی و مالی بانک مرکزی غنا که در ماه می 2021 منتشر شد تعداد کانتینرهای ورودی به بنادر غنا در ماه مارس 69 هزار عدد اعلام شده است که این میزان در ماه ژانویه 62 هزار عدد بود. بر اساس این گزارش، فروش سیمان نیز با افزایش 66 هزار تنی در ماه مارس به 386 هزار تن در این کشور رسید. در این گزارش ساخت و ساز، واردات، مصرف صنعتی برق، مالیات بر ارزش افزوده، ورود مسافرین به فرودگاه و فعالیت بنادر از فاکتورهای اصلی فعالیت اقتصادی غنا در این دوره معرفی شده است.

 سنگال

تقدیر رئیس جمهور سنگال از تصمیم اخیر گروه جی 7

«مکی سال» رئیس جمهور سنگال در پیامی‌توئیتری عنوان کرد: از تصمیم تاریخی جی 7 برای تعیین حداقل مالیات 15٪ برای شرکتهای چندملیتی استقبال می‌کنم. این یک حرکت منصفانه و در جهت همبستگی جهانی است.

 صندوق بین المللی پول، 60 میلیون دلار به سنگال تخصیص داد

هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول قراردادی با اعتبار تقریبی 350 میلیارد CHF با سنگال منعقد کرد.این توافقنامه ظرف 18 ماه بودجه پشتیبانی سیاست اقتصادی برای عبور از بحران COVID-19 و همچنین حمایت از ایجاد شغل را فراهم می‌کند.صندوق بین المللی پول هشدار داد: "اگرچه افق میان مدت روشن است، اما اقتصاد کلان برای سال 2021 به دلیل اثرات طولانی مدت همه گیری کرونا و افزایش قیمت کالاها در معرض خطر است."

 بازدید سفیر پرتغال از مهمترین پروژه همکاری پرتغال – سنگال

آقای «ویتور سرنا» سفیر پرتغال در سنگال، روز دوشنبه 17 خرداد 1400 از پروژه  dakarnave بازدید به عمل آورد. پروژه مذکور مهمترین طرح همکاری مشترک دو کشور سنگال و پرتغال محسوب می‌شود که با حضور 7 مهندس و تکنسین پرتغالی و بیش از 300 کارگر بومی در زمینه تعمیر و نگهداری ناوگان دریایی فعال است. به گفته مدیرعامل داکار ناو، این شرکت بالغ بر 200 میلیارد فرانک سیفا گردش مالی دارد.

 سیرالئون

 تمجید هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در سیرالئون از پروژه توانمندسازی جوانان سازمان بین المللی مهاجرت

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در سیرالئون، آقای باباتونده آهونسی از پروژه توانمندسازی جوانان سازمان بین المللی مهاجرت(IOM) به دلیل مشارکت جدی میان سازمان ملل، دولت سیرالئون، جامعه و بخش خصوص تقدیر و تمجید کرد. وی این سخنان را در خلال بازدید از پروژه آموزش فنی و حرفه ای IOM در سومبویا در جنوب سیرالئون بیان کرد. IOM  در آوریل 2019 طرح کاهش خطر مهاجرت غیرقانونی از طریق ارتقای اشتغال و حمایت از کارآفرینی جوانان را با بودجه دولت ژاپن آغاز کرد. پروژه‌های آموزش فنی و حرفه ای که توسط IOM اجرا می‌شود در راستای همین طرح می‌باشد. آقای آهونسی در حاشیه بازدید از این پروژه به دولت و ملت سیرالئون اطمینان داد سازمان ملل با حمایت مستمر به چالش های مربوط به بیکاری جوانان رسیدگی می‌کند. وی از امضای تفاهم نامه همکاری با یک شرکت تجاری برای پرورش میوه‌های گرمسیری در منطقه سومبایا خبر داد.

تانزانیا

رواندا خواستار توسعه روابط با تانزانیا شد

وزیر امور خارجه رواندا و فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور در دیدار با خانم صلحو حسن رئیس جمهور تانزانیا با اشاره به ظرفیت های دو کشور خواستار ارتقاء مناسبات دوجانبه بخصوص در زمینه اقتصادی شد. رواندا به لحاظ اینکه کشوری محاط در خشکی است به بنادر کنیا و تانزانیا نیاز دارد، اما کریدور مرکزی به لحاظ دسترسی کوتاهتر به بندردارالسلام و دریا در مقایسه با کریدور شمالی که از بندر مومباسا عبور می‌کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.  همچنین  شش مبادی ورودی و خروجی صدور کالا و مسافر میان دو کشور وجود دارد. واردات رواندا از تانزانیا در سال 2019 حدود 224.54 میلیون دلار و صادرات این کشور به تانزانیا 5.1 میلیون دلار بوده است .

 تانزانیا خواستار حذف تحریم های بروندی شد

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه تانزانیا  در دیدار با سفرای چهار کشور اروپایی خواستار حذف تحریم کشورهای غربی علیه بروندی شد. کشورهای غربی درپی تنش های داخلی که بعد از انتخابات جنجال برانگیر سال 2015 در این کشور بوجود آمده، تحریم هایی را علیه کشور برقرار کرده اند. تانزانیا سال گذشته نیز از تداوم تحریم غربی‌ها علیه زیمیابوه انتقاد و خواستار حذف این تحریم ها شد.       

 جمهوری دمکراتیک کنگو( کینشازا)

 تراز تجاری مثبت 2.9 میلیارد دلاری جمهوری دموکراتیک کنگو در پایان آوریل 2021

بر اساس داده‌های منتشره 31 می 2021 بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو صادرات این کشور تا پایان آوریل سال جاری (2021) رقم 6 میلیارد 550 میلیون دلار را به ثبت رسانده که این رقم در برابر نرخ واردات به ارزش 3 میلیارد و 576 میلیون دلاری نشان دهنده تراز تجاری مثبت تقریبا 3 میلیارد دلاری است. در این گزارش یادآوری شده که در مدت زمان مشابه در سال 2020 نرخ صادرات این کشور رقم 3 میلیاد و 827 میلیون دلار را در برابر نرخ واردت 2 میلیارد و 353 میلیون دلاری به ثبت رسانده و رقم 1 میلیارد و 473 میلیون دلار را بعنوان تراز مثبت در سال گذشته تجربه کرده است. در پایان این گزارش نتیجه گیری شده که تراز تجاری جمهوری دموکراتیک کنگو در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، تغییر مثبت و رشد 101 درصدی را تا به حال، نشان داده است.

 کنگو در صدد هم افزایی با خارجی‌ها برای توسعه فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی

آژانس ملی برای ترویج سرمایه گذاری (ANAPI) جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان نهاد دولتی متولی ورود سرمایه‌گذاران در این کشور 7 ژوئن 2021  با دعوت از سفرا  و رایزنان اقتصادی تعدادی از سفارت خانه‌های مقیم جلسه‌ای را در محل هتل سلطانی(Sultani) کینشازا برگزار کرد. در این جلسه آقای آنتونی انکینزو کاموله (Anthony NKINZO KAMOLE) رییس «آناپی» اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو در تلاش است تا با ترویج یک فضای مناسب برای تجارت، از طریق تصویب مقرراتی که به کارآفرینان در راه اندازی مشاغل کمک کند تا از این طریق یکی از ارکان برنامه اقدام رییس جمهور این کشور برای ارتقای کسب و کار بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی جامعه عمل پوشانده شود. هدف از این جلسه ارائه اطلاعات مفید و قابل اعتماد مرتبط با تلاش‌های ج.د.کنگو در آماده سازی و تسهیل فضای کسب و کار، تقویت کارآفرینی محلی و جذب سرمایه گذاری خارجی و در نهایت ایجاد یک هم افزایی واقعی بین ماموریت های دیپلماتیک، رایزن‌های اقتصادی سفارت خانه‌ها و مشاوران اقتصادی آناپی در چارچوب انعقاد یک مشارکت ساختاری برای افزایش پویایی مبادلات تجاری میان ج.د.کنگو و کشورهای مختلف، عنوان شده است.

 جمهوری جیبوتی

 امضای توافقنامه ی همکاری بین وزارت آموزش و پرورش ملی جیبوتی و صندوق توسعه ­ی قطر

در اوایل ماه جاری، تفاهمنامه­ ی همکاری بین وزارت آموزش و پرورش ملی جیبوتی و صندوق توسعه ­ی قطر (QFFD) امضا شده است؛ بر طبق این توافقنامه که تحت برنامه ­ی موسوم به «آموزش در اولویت نخست» و با همکاری بانک جهانی انجام می­ پذیرد، 35 هزار کودک جامانده از تحصیل به مدارس بازمی­ گردند. وزیر آموزش و پرورش جیبوتی در این باره گفته است که این اقدام یک سرمایه­ گذاری حیاتی در ایجاد سرمایه­ ی انسانی است. 

اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا رسما بازار برق واحد آفریقا را افتتاح کرد

در مراسمی‌که با حضور رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، معاون وی، رئیس کمیسیون زیر ساخت و انرژی آن سازمان، نمایندگان کشورهای عضو و سازمان‌های منطقه ای آفریقایی و کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه 20 خرداد 1400 به صورت وبیناری برگزار گردید، بازار برق واحد قاره آفریقا رسما آغاز به کار کرد. بازار برق واحد آفریقا، بزرگترین برنامه تجارت انرژی در جهان است که انرژی الکتریسیته را در اختیار 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا از طریق شبکه خرید و فروش برق در دسترس و مقرون به صرفه قرار می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما