معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت مسکن در اوکراین

بر اساس اطلاعات پورتال LUN قیمت مسکن در اوکراین بطور میانگین بین 12 تا 18 درصد افزایش یافته است. کارشناسان این پورتال تاکید کردند قیمت مسکن و مستغلات همچنان افزایش خواهد یافت. این پورتال اعلام کرده میانگین قیمت هر متر مربع مسکن تازه ساز در کی یف در ماه می سال گذشته 25.1 هزار گریونا بود اما در ماه آوریل امسال به 29.5 هزار گریونا رسیده است. بدین ترتیب میانگین قیمت آپارتمان به دلار 12 درصد و به گریونا 18 درصد افزایش داشته است.

هیات دولت حداقل ذخیره ضروری گاز در مخازن زیر زمینی را اعلام کرد  

هیات دولت تصمیم گرفت تا پیش از آغاز فصل سرما حداقل 17 میلیارد متر مکعب گاز ذخیره نماید. بر اساس مصوبه هیات وزیران در مورد برنامه اقدامات در راستای آماده سازی کشور برای فصول پاییز و زمستان آتی این حجم گاز طبیعی باید ذخیره سازی شود. لازم به ذکر است که بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت دولتی «اوکرترانس گاز» در تاریخ 9 ژوئن امسال در تاسیسات مخازن زیرزمینی گاز اوکراین 15.79 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی موجود بوده و روزانه بطور میانگین 16.5 میلیون متر مکعب گاز تولید داخلی به این مخازن تزریق می‌شود. در آغاز ماه ژوئن، ذخایر موجود در تأسیسات مذکور 15.5 میلیارد متر مکعب بود که 13 درصد کمتر از شاخص های سال گذشته محسوب می‌شود. هیات دولت اعتقاد دارد که بدین ترتیب اوکراین خواهد توانست حجم ضروری گاز طبیعی در حد تعیین شده را از محل استخراج داخلی و بدون واردات تامین کند. متذکر می‌شود که اوکراین فصل سرمای سال گذشته را با ذخیره بی سابقه 28.5 میلیارد متر مکعب آغاز کرده بود.

برنامه پرداخت کمک هزینه‌های جبرانی ضررهای ناشی از قرنطینه به اتمام رسید

سرویس مطبوعاتی پرتال «دیا» اعلام کرد: پرداخت کمک هزینه یک بار مصرف به کارآفرینان حقیقی و کارکنانی که از محدودیت ها و تعطیلات اجباری در زمان قرنطینه متضرر شده بودند، به پایان رسید. در پیام مذکور آمده است: پرداخت کمک های مالی 8000 گریونایی به کارآفرینان حقیقی شخصی توسط صندوق بازنشستگی اوکراین به پایان رسید. در مجموع امسال 337946 مورد درخواست از سوی متقاضیان برای دریافت این کمک هزینه ارایه و 2 میلیارد و 703 میلیون و 568 هزار گریونا کمک هزینه پرداخت شد.

بازسازی سامانه‌های آبیاری نیازمند 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

الکساندر نیچیپورنکو معاون مرکز ملی علمی «انستیتوی اقتصاد کشاورزی» ااعلام کرد: برای احیا و بازسازی سامانه‌های فنی آبیاری موجود در اوکراین، در مساحتی نزدیک به یک تا 1.2 میلیون هکتار، نیاز به 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. وی گفت: هم اکنون در اوکراین نزدیک به 4500 واحد دستگاه‌های آبیاری وجود دارد. این در حالیست که در سالهای نخست استقلال اوکراین، تعداد این دستگاه‌ها 33 هزار دستگاه بود؛ بر اساس ارزیابی کارشناسان ما، این میزان سرمایه گذاری تنها برای مرمت و نوسازی سامانه‌های آبیاری و آبخیزداری نیاز است؛ اما برای توسعه این حوزه در مقیاسی علمی، سرمایه گذاری‌ها باید چندین برابر باشند. وی افزود: وضعیت نامناسب فنی زیرساختهای آبیاری و تجهیزات برق شبکه‌های داخلی، کمبود ماشین‌های آبیاری قطره ای، تهدیدهای موجود در استهلاک آبی و خاکی اراضی و نقض فنآوری‌های آبیاری باعث وارد شدن خسارات چشگمیری به صندوق بیمه مواد خام غذایی شده است.

احیای اقتصاد داخلی اوکراین پس از قرنطینه سراسری محسوس است

ویکتور اسکارشوسکی اقتصاددان و کارشناس موسسه«Growford Institute»  اعلام کرد:  وضعیت اقتصادی داخلی اوکراین پس از قرنطینه سراسری رو به بهبود است. وی گفت: تغییرات مثبتی امسال در وضعیت اقتصاد داخلی رخ خواهد داد؛ زیرا امور اقتصادی در سال گذشته تقریباً متوقف شده بودند و در نتیجه در آینده نزدیک شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود؛ اما این بدان معنا نخواهد بود که در نتیجه بهبود اقتصادی که در جریان است، به وضعیت سطح قبل از بحران برسیم. این کارشناس تصریح کرد: حتی اگر امسال رشد اقتصادی چشمگیری داشته باشیم، باز هم سطح اقتصاد همچنان کمتر از دوره پیش از بحران شیوع کریونا، کمتر از سطح سال 2019 خواهد بود.

رشد تولید در بخش متالورژی : شاخص های مصرف انرژی

موسسات متالورژی اوکراین در 5 ماه نخست امسال میزان مصرف گاز را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.8% یا نزدیک به 800 میلیون متر مکعب افزایش دادند. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی اتحادیه موسسات و شرکت های متالورژی اوکراین «اوکرمتالورگ پروم»، مصرف برق در دوره زمانی مذکور نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.2% افزایش داشت. شرکت های متالورژی در 5 ماه نخست سالجاری 4.74 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند. لازم به ذکر است که بخش متالورژی اوکراین در سال گذشته با مصرف 1.88 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، 4.4% بیش از سال 2019 استفاده کرد. در همین حال مصرف برق این بخش از صنعت در سال گذشته نیز 11.1 میلیارد کیلووات ساعت اعلام شد که 0.6% کمتر از سال 2019 بود.

بهای نیروی کار 18 درصد افزایش یافته است

سازمان دولتی آمار اوکراین شاخص های قیمت نیروی کار در سه ماهه نخست سال را منتشر کرد. بر اساس این شاخص ها قیمت نیروی کار در مدت زمانی مذکور در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته 18.2% افزایش یافته است. مطابق با این آمار بیشترین افزایش در ارزش نیروی کار بخش بهداشت و کمکهای اجتماعی با رشد 52.2% و در حوزه هنر، ورزش و تفریحات با افزایش 35.8، ثبت شد. افزایش قیمت نیروی کار در صنعت 12%، در بخش عمران 9.6% و در بخش تجارت 17.7% اعلام شد.

«انرگواتم» یک واحد هسته ای را به دلیل محدودیت در سهمیه تولیدی از مدار خارج کرد.

شرکت تولید نیروی اتمی «انرگواتم» چندی پیش اعلام کرد: یکی از واحدهای تولید نیرو را به دلیل محدودیت در سهمیه‌ها در تراز تولیدی از مدار خارج کرده است. اما این خبر پس از مدتی از خروجی سایت این شرکت حذف شد. اخبار مربوط به خروج واحد شماره 4 نیروگاه اتمی زاپاروژه از مدار اما هنوز در سایت این شرکت مشاهده می‌شود که اثبات کننده خبر نخست است. هم اکنون سه واحد دیگر نیروگاه مذکور در مدار تولید قرار دارند که مجموعا 2890 مگاوات برق تولید می‌کنند. واحد شماره 5 نیروگاه مذکور مراحل تعمیرات اساسی و برنامه ریزی شده را طی می‌کند. لازم به ذکر است که نیروگاه اتمی زاپاروژه بزرگترین نیروگاه اتمی از نظر تولید است و دارای شش واحد تولید نیروی VR100 است. کارشناسان معتقدند: خروج واحد مورد اشاره از مواد تولید باعث افزایش قیمت برق شده است.

دیون انباشته اوکراینی‌ها بابت خدمات عمومی‌شهری اعلام شد

مشترکین عادی خدمات عمومی‌شهری بیش از 80 میلیارد گریونا بابت خدمات عمومی‌شهری و حفظ و نگهداری مسکن بدهی معوقه دارند. بیشترین دیون بابت گاز طبیعی است. اگر کل دیون انباشته به خانوارهای اوکراینی تقسیم شود، هر خانوار حدود 5.3 هزار گریونا بابت خدمات مذکور بدهکار است. در کل اوکراینی‌ها بیش از 30 میلیارد گریونا بابت گاز، کمتر از 29 میلیارد گریونا بابت گرمایش و آب گرم، 6 میلیار گریونا بابت آب سرد و تقریبا 8 میلیارد گریونا بابت انرژی برق بدهی معوقه دارند.

افزایش تعرفه‌های خدمات عمومی در سال گذشته

قیمت خدمات عمومی‌شهری در دوره زمانی می 2020 تا می 2021 نزدیک به 35% افزایش یافته است. تنها در ماه می امسال نرخ حفظ و نگهداری مسکن، آب، برق و گاز در اوکراین 3.9% افزایش داشت. بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین در مقیاس سالانه قیمت گاز طبیعی 61%، برق 36.6% و آب و فاضلاب 17.5% گرانتر شده است. تعرفه‌های حفظ و نگهداری مسکن نیز 6.7 % و آب گرم و گرمایش 4.8% افزایش قیمت داشتند. بر اساس آمار ارایه شده، اوکراینی‌ها در ماه آوریل امسال 22.7 میلیارد گریونا برای خدمات عمومی‌شهری پرداخت کردند. در پایان ماه آوریل، دیون انباشته مردم بابت گاز طبیعی28.6 میلیارد گریونا، گرمایش و آب گرم 25.4 میلیارد گریونا و تولید و توزیع برق 7.6 میلیارد گریونا اعلام شد.

لوبچنکو: اوکراین بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری استفاده نکرد دارد

الکسی لوبچنکو وزیر اقتصاد اوکراین در همایش سراسری «اوکراین-30، اقتصاد بدون آلیگارشها» اعلام کرد: اوکراین از بیش از 7 میلیارد دلار منابع مالی سرمایه گذاری در طرح های اجتماعی زیست محیطی بانک جهانی، بانک بازسازی و توسعه اروپا و دیگر یاری رسانهای بین المللی استفاده نکرده است و این در کشوری است که دائما صحبت از نبود سرمایه گذاری‌های می‌شود. اوکراین دارای امکان تامین رشد اقتصادی چشمگیری است. وی گفت: دستیابی به رشد بالای اقتصادی یک آرزو نیست. ما دارای موسسات تولیدی با تنوع بسیار هستیم. در اقتصاد ما همه انواع فعالیت های اقتصادی وجود دارد. رئیس جمهور به آهنگ رشد اقتصادی قدرت و نیروی زیادی داد و هم اکنون برنامه اقدامات دولت در دست تنظیم است و تا اول جولای به شورایعالی ارسال خواهد شد. در صورت اجرای این سیاستهای راهبردی ملی، رشد اقتصادی چشمگیری ایجاد خواهد شد.

شمیگال: سیاستهای راهبردی ملی هم اکنون نتایج خود را نشان می دهند

نخست وزیر اوکراین در جریان همایش سراسری «اوکراین -30، اقتصاد بدون آلیگارشی» اعلام کرد: سیاستهای راهبردی ملی اقتصادی کشور برای دوره زمانی تا سال 2030، دارای 20 محور کاری با طرح های مشخص است که تضمین کننده رشد اقتصادی و افزایش رفاه اوکراین خواهد بود.  شمیگال گفت: سیاستهای مذکور در ماه مارس امسال تصویب شدند و ما طی سه ماه نشان دادیم که بر اساس این سیاستها حرکت می‌کنیم و این حرکت به بهبود اقتصادی اوکراین کمک کرده است. نخست وزیر تأکید کرد: برای اجرای موفقیت آمیز تمامی اصلاحات، ایجاد کشوری با منابع مالی عمومی‌پایدار و بخش مالی توسعه یافته ضروری است. دولت در این مسیر گام های مهمی‌برداشته است. روز 31 می، اعلامیه بودجه سالهای 2022-2024 مورد تصویب قرار گرفت، این اعلامیه سندی سنگین است که برای نخستین بار تنظیم شده و این برای بخش خصوصی و تجارت ما بسیار مهم است؛ زیرا قابل پیش بینی بودن دولت یکی از بنیادهای تعاملات موفق می‌باشد. وی همچنین به تاسیس دفتر امنیت اقتصادی و امضای قوانین لازم توسط رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی برای ایجاد جذابیت سرمایه گذاری اوکراین بخصوص در امر تعیین مشوق های مالیاتی برای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ انجام شده اند. در همین راستا با دستور رئیس جمهور، دولت صندوق سرمایه گذاری ملی را تاسیس کرد که به اجرای طرح های بزرگ و مهم سرمایه گذاری مشغول خواهد شد. وی افزود: یکی از مهمترین محورهای سیاستهای اقتصادی دولتی – مفهوم «پولهای طویل المدت» است. در این چارچوب سال گذشته به ابتکار رئیس جمهور برنامه‌های وام های ارزان برای مشاغل کوچک و متوسط آغاز به کار کردند. ما در یک سال به نتایج بزرگی رسیدیم و بیش از 50 میلیارد گریونا وام های ارزان ارایه شده اند، دو طرح بزرگ دیگر ما برای آینده ایجاد بورس سهام و اصلاح سامانه بازنشستگی هستند.

اعلام پنج خوشه اصلی برای توسعه کشور از سوی وزارت اقتصاد اوکراین  

الکسی لوبچنکو معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین در جریان همایش سراسری «اوکراین 30 – اقتصادی بدون آلیگارشی» اعلام کرد: وزارتخانه پنج خوشه اصلی توسعه اقتصادی اوکراین را تعیین کردکه شامل تولید دارای فنآوری بالا، امنیت انرژی و کربن زدایی، امنیت زندگی، شهر صنعتگران و حمل و نقل و زیرساختها هستند. وی گفت: تجزیه و تحلیل دقیق تنظیم رتبه بندی‌ها بر اساس اطلاعات و تاثیر بعدی این خوشه‌ها بر روی یکدیگر انجام شده است. ما به سیاست توازین میان بخش های صنعتی بازگشته ایم تا درک کنیم این نقاط رشد را در چه قسمت هایی می‌توانیم پیدا و چگونه از منابع موجود بطور بهینه استفاده کنیم.

مشاور شمیگال: تولید ناخالص داخلی تا سال 2030 به 450 میلیارد دلار در سال خواهد رسید

کیریلو کریولاپ مشاور نخست وزیر اوکراین و مدیر اجرایی مرکز احیای اقتصادی اعلام کرد: انتظار می رود که تولید ناخالص کشور تا سال 2030 به رقم 450 میلیارد دلار در سال برسد. وی گفت: بر اساس سیاستهای راهبردی ملی اقتصادی کشور، تولید ناخالص داخلی اوکراین باید به 7% در سال برسد. وی افزود: در حال حاضر رشد ارزش اسمی‌تولید ناخالص داخلی کشور بیش از 10% در سال است. دولت در قانون بودجه این شاخص را 5% در چند سال آینده تعیین کرده و این شاخص بعد از آن بهتر خواهد شد؛ به عبارت دیگر آن ابزارهایی که هم اکنون مورد استفاده هستند به ما رشد 5 درصدی می دهند و برای رشد 7 درصدی ما باید عملکرد اقتصادی را توسعه دهیم. وی افزود: ما باید تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین را طی 10 سال به دو برابر افزایش دهیم، محصولات، کالاها و خدماتی را که تولید می‌کنیم، دو برابر نماییم. این بدان معناست که تولید ناخالص داخلی اسمی‌با ارز بین المللی به 450 میلیارد دلار و حتی بالاتر خواهد رسید. در مقایسه با 154 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی سال گذشته، هدف ما سه برابر کردن درآمد هر شهروند اوکراین است.

اوکراین در رده 36 شاخص توسعه پایدار

 بر اساس جدول رتبه بندی سازمان ملل متحد و بنیاد برتلسمان در زمینه شاخص توسعه پایدار، اوکراین در میان 165 کشور جهان در رده 36 جای گرفته است. در این رتبه بندی فنلاند، سوئد و دانمارک در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. بلاروس در جایگاه 24، روسیه در رده 46 و گرجستان در رده 56 جای دارند.

خارجی‌ها برای خرید اوراق قرضه دلار می فروشند و باعث تقویت گریونا می‌شوند

هفته جدید بازار ارز بین بانکی اوکراین با سقوط دلار به میزان 11 کوپک آغاز شد. دلار از مرز روانی 27 گریونا تنزل کرد و در آخر معاملات بین بانکی به 26.91 – 26.93 گریونا رسید. در گیشه بانکها و اپ های تلفن همراه، دلار آمریکا به این اندازه سقوط نداشت. در گیشه بانکها دلار به قیمت 27- 27.15 گریونا فروخته و به قیمت 26.75 – 26.95 گریونا خریداری می‌شد. اما بازار بین بانکی ارز یک روز پر جنب و جوش را پشت سرگذاشت، و بانک مرکزی مقدار زیاد دلار خرید. در مقابل صادر کنندگان و خارجیها میزان زیادی دلار در بازار بین بانکی عرضه کردند. واسیلی نومرژیتسکی تحلیلگر مالی در این باره می‌گوید: صادر کنندگان، ارز را مطابق معمول فروختند و گریونا به تدریج تقویت شد؛ اما این خارجی‌ها بودند که باعث سقوط ناگهانی دلار به زیر نرخ 27 گریونا شدند، خارجی‌هایی که قصد دارند در فروش اوراق قرضه داخلی دولتی شرکت کنند. بانک مرکزی نیز مانند همیشه تلاش کرد تا جهش ها و سقوط های ناگهانی را کمی تلطیف کند، اما با این حال دلار سقوط کرد. بدیهی است که خارجی‌ها با ورود دلار به بازار داخلی اوکراین و فروش آن با نرخ 27 گریونا و حتی کمی‌پایین تر نه تنها اعتماد خود را  به درآمد بهره اوراق قرضه داخلی دولتی اوکراین  (11-12 درصد در سال) نشان می دهند، بلکه نسبت به ثبات نرخ ارز نیز اعتماد دارند و به احتمال بسیار آنها انتظار دارند که ارزش گریونا در حد 26.5 گریونا تقویت شود. این کارشناس ادامه داد: اگر تنها بازیگران داخلی را مد نظر قرار دهیم، در این صورت بازار تعادل نسبی دارد اما عرضه دلار از سوی اشخاص غیر مقیم بیش از توانایی بازار برای هضم آن است. در هفته گذشته خارجی‌ها اوراق قرضه داخلی دولتی به ارزش کل 8.3 میلیارد گریونا خریدند، مشخصاً این میزان برای یک هفته زیاد است و بازار نتوانست مقاومت نماید و در نتیجه دلار سقوط کرد.

گتمانتسف دلایل عدم کاهش مالیات در اوکراین را اعلام کرد

دانیلو گتمانتسف رئیس کمیته امور مالی و مالیاتی شورایعالی اوکراین اعلام کرد: کاهش مالیات در کشور راه حلی برای خروج اقتصاد از سایه نیست. وی گفت: این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب است که اگر مالیات ها کاهش یابند، اقتصاد از سایه خارج می‌شود که بطور کامل درست نیست. در سال 2016 عوارض و مالیات اجتماعی شرکت ها کاهش یافت مالیات اجتماعی 40% بود که به 22% تنزل یافت. این اقدام منجر به کاهش 4.8 درصدی تولید ناخالص داخلی اوکراین شد. به اصطلاح کارشناسان اعلام کردند که لازم است مالیات بر درآمد و مالیات واحد افزایش یابد تا دستمزدها از سایه خارج شوند، در نتیجه ما هم 4.8% تولید ناخالص داخلی را و هم 1.4% صندوق بازنشستگی را از دست دادیم یا صندوق 200 میلیارد گریونا کسری درآمد داشت.

کاچکا: ما اوکراین را یک کشور تامین کننده غله و روغن برای جهان معرفی می‌کنیم

مسائل مربوط به تغییر و توسعه سامانه خوار بار اوکراین و نقش بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی جهان و رویکردهای دولتها و بخش خصوصی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد در نخستین میزگرد تحت عنوان «سامانه خواربار: بستر اوکراین» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این میزگرد توسط وزارت اقتصاد و وزارت سیاستگزاری کشاورزی و خواربار اوکراین و با حمایت سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در جریان 33-مین نمایشگاه بین المللی کشاورزی «آگرو-2021» برگزار شد. تاراس ویسوتسکی معاون اول وزیر کشاورزی و خواربار اوکراین در این میزگرد اعلام کرد: شکل گیری سامانه محصولات غذایی تحت تاثیر بسیاری از عوامل توسعه پایدار، از جمله عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی صورت می‌گیرد و این عوامل میزان دسترسی به محصولات غذایی را تعیین می‌کنند که مبتنی بر امنیت داخلی و ظرفیت صادراتی اوکراین است. تاراس کاچکا معاون وزیر اقتصاد و نماینده تجاری اوکراین نیز گفت: در میان اهداف تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار، حداقل 5 مورد با سامانه‌های مواد غذایی ارتباط دارند. از ریشه کنی گرسنگی تا تغییرات آب و هوایی، ایدئولوژی شکل گیری سیاستهای محصولات غذایی  ما از نظر سامانه‌های خوارباری، همگام شدن با تمامی جهان و شناسایی مشکلاتی که ما با آنها روبرو می‌شویم، نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت برای اوکراین هستند. ما باید اوکراین را در خارج به عنوان کشوری که می‌تواند به همه دنیا غله و روغن صادر کند، معرفی نماییم. ما نباید خود را از بعد رقابتی بلکه در چارچوب همکاری تبلیغ کنیم. ما باید با دیگر کشورها برای تامین دسترسی به خواربار و غذا برای نسلهای آینده همکاری کنیم.

محصول غله در سال جاری 15 درصد بیش از سال گذشته خواهد بود

سرگئی کاسیانوف رئیس هیات مدیره شرکت  KSG Agroاعلام کرد: محصول غله امسال در اوکراین به احتمال بسیار 10 تا 15 درصد بیشتر از محصول سال گذشته خواهد بود. کاسیانوف گف: سال گذشته خشکسالی وجود داشت و در استانهای جنوبی بازده بسیار کمی از اراضی داشتیم اما امسال رطوبت کافی وجود دارد و مزارع وضعیت خوبی دارند. افزایش محصول در وهله نخست در کشت زمستانه محسوس خواهد بود. در بهار ما مشکلی نداشتیم، تنها از نظر زمانی ممکن است برداشت محصول جابجا شود و دانه آفتابگردان را نه در سپتامبر بلکه در اکتبر جمع کنیم؛ اما این موضوع تاثیر قابل توجهی بر نتایج سال کشاورزی نخواهد داشت و پیش بینی می‌کنیم که امسال یکی از پرمحصول ترین در سال های اخیر خواهد بود.

بانک مرکزی بدون توجه به شاخص تورم، نرخ بهره محاسباتی را حفظ کرد

هیات مدیره بانک مرکزی نرخ بهره محاسباتی را در سطح 7.5% حفظ و در عین حال اعلام کرد: چنانچه فشار تورمی قابل توجه باشد و انتظارات تهدیدها برای حصول هدف تورمی 5 درصدی در سال آینده وخیمتر شوند، آمادگی برای افزایش نرخ بهره محاسباتی وجود دارد. کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این مطلب، تاکید کرد: به تدریج ابزارهای ضد بحرانی کاهش خواهند یافت که در نتیجه تاثیر کاهش قبلی، نرخ محاسباتی را تقویت و به کاهش تورم کمک می‌کند. وی افزود: تورم در ماه می‌بالاتر از پیش بینی‌های ما بود. دلیل آن در وهله نخست افزایش قیمت اجزاء ناپایدار بازار مصرفی تحت تاثیر عوامل کوتاه مدت بود. لازم به ذکر است که تورم قیمت ها در ماه می در مقیاس سالانه به 9.5% رسید. شاخص تورم پایه در ماه می سالجاری نیز شتاب بیشتری گرفت و به 6.9% در مقایسه با ماه می سال گذشته رسید.

اینترپایپ: هیچ مشوق مالی برای طرح های کربن زدایی در اوکراین وجود ندارد

دنیس ماروزوف معاون اول مدیرکل شرکت متالورژی «اینترپایپ» در همایش صنایع نوآور اعلام کرد: قوانینی که تشویق کننده شرکت های اوکراینی برای کار در چارچوب «متالورژی سبز» باشند، در حال حاضر عمل نمی‌کنند. وی گفت: موضوع کربن زدایی یک مسئله بسیار حاد است و گذر به آن و کار در چارچوب متالورژی سبز اجتناب ناپذیر است. اتحادیه اروپا، آمریکا و چند کشور دیگر مالیات زیادی تحت عنوان مالیات کربن وضع می‌کنند. در ماه ژوییه سندی منتشر می‌شود که مشخص می‌کند کدام محصولات تولیدی ما در صورت واردات به اروپا با توجه به میزان انتشار کربن در پروسه تولیدی، باید عوارض و مالیات مربوطه را پرداخت نمایند. وی افزود: در حال حاضر در اوکراین تنها فن آوری که امکان رعایت استانداردهای انتشار دی اکسید کربن را می دهد، بهره گیری از متالورژی برقی است. تولید هر تن فولاد در کوره‌های بلند 2.5 تن دی اکسید کربن منتشر می‌کند. در روش تبدیلی، 2 تن گاز دی اکسید کربن تولید می‌شود اما متالورژی برقی تنها 200 تا 250 کیلوگرم از این گاز منتشر می‌کند و تنها این نوع تولید با موازین اتحادیه اروپا مطابقت دارد. وی در همین حال تاکید نمود: نوسازی صنایع فولاد به سرمایه گذاری چشمگیری نیازد دارد. صحبت از صدها میلیارد دلار در میان است و اوکراین باید موضع گیری نماید و درباره چگونگی تولید کربن زدایی تصمیم بگیرد تا بازارهای اروپا را از دست ندهد.

تصمیم دولت برای کاهش سقف بدون عوارض واردات چمدانی 

دولت تصمیم گرفته عوارض واردات بخشی از گروه‌های کالایی را افزایش و در مقابل سقف واردات بدون عوارض چمدانی را کاهش دهد. در حال حاضر سقف واردات بدون عوارض کالا بصورت چمدانی و همراه مسافر در گمرکات فرودگاهی و بنادر 1000 یورو است؛ اما هیات دولت تصمیم دارد این سقف را به 430 یورو کاهش دهد. دولت همچنین قصد دارد تا سقف واردات چمدانی و همراه مسافر در سایر پست های گمرکی را از 500 یورو به 300 یورو کاهش دهد.

افزایش مصرف محصولات فولاد نورد در اوکراین

شرکت های متالورژی اوکراین در 5 ماه نخست امسال مصرف داخلی فولاد و فلزات نورد را در مقایسه با سال گذشته 9.04% افزایش دادند. اتحادیه صنعتی «اوکرمتالورگ پروم» اعلام کرد: در 5 ماه نخست امسال مصرف داخلی فولاد نورد 1.8 میلیون تن بود. در همین مدت 377.7 هزار تن فولاد نورد وارد اوکراین شد که 20.87% کل مصرف بازار را تشکیل داده است؛ با این حال سهم واردات در مصرف داخلی در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13.1% کاهش یافته است. بیشترین فولاد نورد شده از کشورهای مشترک المنافع (45.1%)، اتحادیه اروپا (23.1%) و کشورهای آسیایی (15.6%) وارد شده است.

زلنسکی دستور افزایش حقوق کارکنان بخش پزشکی را صادر کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دستور افزایش حقوق پایه پزشکان و کارکنان بخش پزشکی را امضا کرد. بر اساس این دستور حداقل حقوق پایه کارکنان بخش بهداشت و پزشکی نیز مشخص شد. وی در جریان مراسم تبریک روز پزشک اعلام کرد: این دستور شاخص تعیین حقوقها برای کارکنان حوزه بهداشت و پزشکی خواهد بود. رئیس جمهور اوکراین گفت: حداقل حقوق پایه متوسط برای کارکنان بخش پزشکی 13.5 هزار گریونا و حداقل حقوق پایه برای پزشکان 20 هزار گریونا تعیین شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما