معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۴

اخبار اقتصادی ترکیه

گزیده‌ای از اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در نیمه اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

استار- لطی الوان: مهار تورم مهم‌ترین برنامه وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه

لطفی الوان، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی شهر بورسا ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصادی کشور گفت: تورم مانع اصلی رشد پایدار است. در کشوری که نرخ تورم بالا باشد، صنعتگران نمی‌توانند مسیر پیشرفت خود را ترسیم نمایند، نمی‌توانند تصمیمات درست بگیرند و یا جرأت انجام سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت را نخواهند داشت. به همین دلیل  مهم‌ترین اولویت ما در سیاست اقتصادی مهار نرخ تورم و کنترل آن است و در این مسیر نیز از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

الوان با بیان اینکه صنعت بورسا ساختاری بسیار پویا و مولد دارد و بخش تولیدی می‌تواند تقریبا همه اقلام را صادر کند، افزود: قلب خودرو و منسوجات در شهر بورسا است. وجود زنجیره‌های تأمین قدرتمند و پیشرفته از مزایای مهم شهر بورسا است و از نظر توسعه منطقه‌ای به عنوان یک اهرم در توسعه استان‌های اطراف عمل می‌کند. بنابراین، این پتانسیل بالقوه ارزش افزوده بالا، تنوع تولید و ایجتاد اشتغال را برای کشور ما فراهم می‌کند.

خبرترک- افزایش تولید و صادرات خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری

بر اساس اعلام اتحادیه صنعت خودورسازان ترکیه میزان تولید خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری افزایش یافت. بر پایه این گزارش، تولید خودرو در ترکیه در دوره ژانویه - می نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 28 درصد افزایش به 532 هزار و 441 دستگاه رسیده است. در این گزارش در خصوص میزان صادرات خودرو نیز آمده است، صادرات خودرو در طی پنج ماهه نخست سال جاری با 18 درصد رشد به 391 هزار و 70 دستگاه رسیده است.

سون دقیقه- معرفی با ارزش‌ترین برندهای ترکیه در سال 2021

سازمان بین‌المللی ارزیابی مارک‌ها و برندهای خارجی ترکیه در جدیدترین گزارش خود با ارزش‌ترین برندهای ترکیه در سال 2021 را به شرح ذیل اعلام کرد:

ترکیش ایر 1 میلیارد و 605 میلیون دلار، آرچلیک 1 میلیارد و 585 میلیون دلار، ایش بانک 1 میلیارد و 193 میلیون دلار، گارنتی بانک 1 میلیارد و 190 میلیون دلار، ترک سل 1 میلیارد و 65 میلیون دلار، زراعت بانک 952 میلیون دلار، آگ بانک 917 میلیون دلار، یاپی کریدی 836 میلیون دلار و ترک تلکوم 789 میلیون دلار.

حریت- کشف دو معدن طلا و نقره در ترکیه

مصطفی وارناک وزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه خبر از کشف یک معدن طلا با ظرفیت 20 تن و یک معدن نقره با ظرفیت 3.5 تن در شهر آغری داد. وی گفت، در نظر است تا ظرف دو سال از این ذخایر 3 تا 3.5 تن طلا استخراج شود. وی ارزش معدن طلای کشف شده را 1.2 میلیارد دلار و ارزش معدن نقره را 2.8 میلیون دلار عنوان کرد.

سوزجو- افزایش 4.5 درصدی بدهی خارجی کوتاه‌مدت ترکیه

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی ترکیه، میزان بدهی خارجی کوتاه‌مدت (بدهی که سررسید پرداخت آن یک سال و کمتر است) این کشور در ماه آوریل در مقایسه با دسامبر 2020 با 4.5 درصد افزایش به 144.7 میلیارد دلار رسید. از این میزان 58.5 میلیارد دلار سهم بانک مرکزی می‌باشد.

سوزجو- عدم تغییر نرخ بهره بانکی

شورای سیاست‌های پولی ترکیه در خصوص تعیین نرخ جدید بهره تشکیل جلسه داد. بعد از این جلسه، اعضای شورا بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره تأکید کردند. بر این اساس نرخ بهره همچون ماه‌های گذشته بدون هیچگونه تغییری 19 درصد تعیین شد. بر اساس اعلام یکی از اعضای شورای سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه، تمامی اعضا بر کاهش نرخ بهره تأکید دارند اما شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جهانی فعلا امکان کاهش نرخ بهره را میسر نمی‌سازد.

سون- صادرات 2.6 میلیارد دلاری مبلمان و محصولات جنگلی

بر اساس اعلام رئیس انجمن صادرکنندگان مبل و چوب ترکیه، صادرات مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی ترکیه با 28 درصد افزایش در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2.6 میلیارد دلار رسید که از این میزان سهم مبلمان و دکوراسیون داخلی 1.6 میلیارد دلار بوده است. بیشترین صادرات مبلمان ترکیه به کشور آلمان، آمریکا، فرانسه، رژیم صهیونیستی و عراق صورت گرفته است. بنابر اعلام احمد گولچ، رئیس فدراسیون تولیدکنندگان مبلمان و دکوراسیون داخلی ترکیه، هدف صنعت مبلمان ایجاد اشتغال برای یکصد هزار نیروی انسانی جدید در سال 2022 از چرخه تولید، صادرات و لجستیک می‌باشد.

صباح- آغاز پذیرایی در خطوط هوایی بین‌المللی ترکیش ایر  

بلال اکشی، مدیر کل شرکت خطوط هوایی ترکیه  اعلام کرد که این شرکت از 18 ژوئن ارائه خدمات مربوط به پذیرایی از مسافران را در تمام پروازهای بین‌المللی آغاز کرده است. وی افزود، پذیرایی از مسافران فعلا در مسیرهای بین‌المللی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت. گفتنی است، با شروع ویروس کرونا در سال 2019 پذیرایی از مسافران خطوط هوایی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممنوع شده بود.

ت رت خبر- افزایش شرکت‌های تاسیس شده در ترکیه

براساس اعلام سازمان اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس کالایی ترکیه، میزان شرکت‌های تاسیس شده در ماه می سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30.3 درصد و میزان شرکت‌های تعطیل شده در این مدت نیز 8.4 درصد افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما