معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته سوم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته سوم خرداد 1400 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل اراِئه می‌گردد:

برنامه شرکت ژاپنی سامیتومو برای سرمایه‎ گذاری در اتیوپی

شرکت ژاپنی سامیتومو مجوز ارائه خدمات کامل مخابراتی در اتیوپی را کسب نمود. این شرکت که برنده مناقصه مخابرات اتیوپی است متعهد شد طی پنج سال آینده بیش از 2 میلیارد دلار در بخش مخابرات اتیوپی سرمایه‎ گذاری کند.

گفتگوهای  هیات شرکت بویینگ با کمیسیونر کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی

هیات شرکت بویینگ با کمیسونر کمیسون سرمایه‎ گذاری اتیوپی خانم للیسه نمه دیدار و در خصوص فرصت‎های سرمایه‎ گذاری در اتیوپی به بحث و گفتگو پرداختند. در این دیدار خانم نمه به هیات نمایندگان شرکت بوئینگ به سرپرستی برنی دان، رئیس بخش خاورمیانه، ترکیه و آفریقای این شرکت در مورد فعالیت‎هایی که دولت به منظور تسهیل فضای مناسب برای سرمایه‎ گذاران بین المللی انجام داده، توضیحاتی ارائه داد. طبق اعلام اداره روابط عمومی‌کمیسیون سرمایه‎ گذاری اتیوپی، این گفتگوها در راستای بررسی راه‎های ایجاد همکاری آینده در بخش سرمایه ‎گذاری بین این شرکت و اتیوپی، مثمر ثمر بوده است.

کسب درآمد 29 میلیون دلاری از خط راه آهن اتیوپی- جیبوتی طی دوره 9 ماهه

طبق اعلام شرکت سهامی راه آهن اتیوپی – جیبوتی طی دوره نه ماهه، 29 میلیون دلار از این خط راه آهن 752 کیلومتری که توسط یک شرکت چینی ساخته شده، درآمد کسب شده است. طبق اعلام شرکت مذکور این 29 میلیون دلار از حمل 1.35 میلیون تن بار و انتقال 15480 نفر مسافر طی نه ماهه نخست سال مالی 2021-2020 حاصل گردیده است. این خط راه آهن که اتیوپی را به بندر جیبوتی متصل می‌کند، طی ماههای اخیر فعالیت‎هایش را که قبلاً تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار گرفته بود، بطور جدی از سر گرفت.

امضای موافقت نامه اعطای مجوز ارائه خدمات مخابراتی به کنسرسیوم جهانی با حضور مقامات داخلی و خارجی

دولت اتیوپی در تاریخ 8 ژوئن 2021 طی مراسمی‌ با حضور مقامات بلندپایه داخلی و خارجی به طور رسمی موافقت نامه اعطای مجوز ارائه خدمات کامل مخابراتی به کنسرسیوم جهانی را به امضاء رساند. برای شرکت در این مراسم نمایندگان شرکت‎های حاضر در کنسرسیوم جهانی شامل: سافاریکام، ودافون، وداکام، سومیتومو و گروه سی دی سی، وارد آدیس آبابا شدند. اوهارو کنیاتا رئیس جمهور کنیا از مهمانان ویژه این برنامه بود. ابی احمد در این مراسم بیان داشت: آزادسازی بخش مخابرات در اتیوپی تمام بخش‎های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شایان ذکر است این کنسرسیوم برای برنده شده در مناقصه شرکت مخابرات اتیوپی 850 میلیون دلار پرداخت کرده بود. قرار است سرمایه گذاران تا 1.5 میلیون شغل جدید در اتیوپی ایجاد کنند و طی 10 سال آینده 8.5 میلیارد دلار سرمایه‎ گذاری نمایند.

افزایش 18 درصدی  بودجه سال مالی جاری نسبت به سال قبل

هیات وزیران اتیوپی در تاریخ 5 ژوئن 2021 لایحه بودجه 561.7 میلیارد بیری سال مالی جدید را به تصویب رساند. این لایحه که برای قانونی شدن به مجلس این کشور ارسال شده نسبت به سال مالی گذشته 18 درصد افزایش داشته است. گرچه کارشناسان معتقدند این مقدار افزایش 5 درصد کمتر از رشد اقتصادی مشاهده شده در سال مالی قبلی است ولی وزیر اقتصاد اتیوپی در این رابطه گفت گرچه از نظر ارز محلی بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است ولی با تطبیق آن با ارزهای خارجی حتی شاهد کاهش اندک آن نیز هستیم چرا که مبلغ بودجه از 13.8 میلیارد دلار در سال گذشته به 13 میلیارد دلار برای سال پیش رو کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما