معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

فعالیت های اقتصادی ایتالیا در صربستان

مدیر آژانس تجاری ایتالیا در بلگراد طی مصاحبه ای کشورش را دومین شریک تجاری صربستان دانست و در خصوص مراودات تجاری کشورش با صربستان مطالب ذیل را مطرح نمود.

 ایتالیا در دهه گذشته شریک اصلی تجاری صربستان بوده است و از درجه سازگاری و قرابت بالایی برخوردار می‌باشد. ایتالیا بعد از آلمان دومین شریک بزرگ صربستان در امر صادرات، و بعد از آلمان و چین سومین شریک بزرگ این کشور در زمینه واردات بوده است. اگرچه این آمارها مطلوب است، اما برای مدتی به نظر می‌رسید که تجارت دوجانبه میان دو کشور تا حدودی پویایی خود را از دست داده است.

حدود 600 شرکت صرب با سرمایه ایتالیا وجود دارد (اگر همه شرکت‌های دارای سهم سرمایه ایتالیا را در نظر بگیریم این تعداد تقریباً سه برابر می‌شود) که در این کشور فعالیت می‌کنند و بخشی از ستون فقرات اقتصادی این کشور، از بخش مالی و  بانکی، تا تولید، صنعت و صنایع غذایی را دربر می‌گیرد. ایتالیا یکی از سرمایه گذاران اصلی صربستان است و سرمایه‌گذاری‌های گوناگون آن از طریق شرکت های مشترک کوچک، در سراسر کشور پراکنده است. از «ورانیه» (Vranje) تا شمال وویودینا (Vojvodina) گرفته تا  سرمایه گذاری‌های عظیم مانند فیات-کرایسلر در «کراگویواتس» (Kragujevac).

متأسفانه سال گذشته با بیماری همه گیر COVID همراه بود، عاملی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با این حال، مقاومت و پایداری همیشگی، ویژگی کارآفرینان هر دو کشور است و سقوط تجارت در سال 2020 در سه ماهه اول سال جاری جبران شده است. اگرچه تولید خودرو مهمترین بخش مشارکت در تجارت دوجانبه ما است، اما ساختار تجارت بسیار ناهمگن است و تقریباً تمام بخش‌های اصلی اقتصاد صربستان را در بر می‌گیرد. ایتالیا در دهه گذشته شریک اصلی تجاری صربستان بوده است و از درجه سازگاری و قرابت بالایی برخوردار است. من دلایلی دارم که معتقد هستم به آن موقعیت باز خواهیم گشت. طبق آخرین آمار، ایتالیا هنوز - همانند سال 2020 - دومین شریک تجاری صربستان است.

من اعتقاد ندارم که بیماری همه‌گیر COVID باعث لغو سرمایه‌گذاری‌ها شده باشد، اما مطمئناً پروژه‌های زیادی را در این کشور متوقف نمود. صربستان در سال 2020، افت قابل ملاحظه‌ای در ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تجربه کرد، در حالی که علی‌‌رغم بحران اقتصادی، عملکرد نسبتاً قوی‌ داشت. چندین سرمایه‌گذاری ایتالیایی هست که باید در سال جاری انجام گیرد، با در نظر گرفتن حمایت شدید دولت از اقتصاد و واکنش سریع همراه با واکسیناسیون جمعیت و نیروی کار.

سرمایه گذاری‌های ایتالیا در صنعت تولید خودرو، فلزات، جوراب، بخش‌های سرگرمی، غذایی و سایر محصولات است. واضح است که همه‌گیری، نحوه کار ما را تغییر داده است، اما نه لزوماً به روشی منفی. در حالی که سفر فیزیکی ممنوع یا دشوار شده است، اکثریت شرکای ما در ایتالیا به سرعت سازگار شده اند: نمایشگاه‌هایی که به طور سنتی میزبان شرکت‌های برتر ایتالیایی بودند، می‌توانستند رویدادهای آنلاین ایجاد نمایند، شرکت های بسیاری، پذیرای جلسات آنلاین هستند و به نوعی، کلّ تنظیمات به واسطه محدودیت‌های اعمال شده توسط COVID تسریع می‌گردد. آژانس ما، عمیقاً به سمت خدمات آنلاین سوق پیدا کرده است و ما از این کار چشم پوشی نکرده‌ایم. من معتقدم که جلسات چهره به چهره قدیمی، و حضور فیزیکی در رویدادهای مهم تجاری، همچنان از لحاظ تجربه بی نظیر خواهد بود، اما حقیقت آن است که اکثر قریب به اتفاق کارها را می‌توان به همان اندازه کارآمد، و در برخی موارد، حتی با کارآیی بیشتر به صورت آنلاین انجام داد. باید بگویم که شرکت‌های صرب، سازگاری و تمایل زیادی برای پذیرش روندهای جدید نشان می دهند، چیزی که در همه کشورهای اروپایی وجود نداشته است.

آمار تجارت سه ماهه اول سال 2021 شاخص خوبی برای آینده است. هر دو کشور واقعاً سخت تلاش کردند تا بهترین شرایط کاری ممکن را ایجاد کنند و من معتقدم که در دوره آینده ما قادر خواهیم بود از ثمرات آن فعالیت‌ها بهره‌مند شویم.

 اگرچه بخش غذایی، در دوران همه‌گیری همچنان قوی بود، اما تجربه تجارت با استفاده از ارتباطات آنلاین و شبکه‌سازی، بدون ارتباطات حضوری تجاری، ضعف فقدان ارتباطات شخصی را نشان داد.از این رو، آژانس تجارت ایتالیا(ITA) در بلگراد، این فرصت را دارد تا حضور شرکت‌های ایتالیایی را در نهمین نمایشگاه ایتالیا به عنوان بخشی از نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در نووی ساد سازماندهی نماید. این رویداد از 18 تا 24 سپتامبر 2021 برگزار خواهد شد.

بخش ICT ، و همچنین بخش‌های نوآوری و هایتک(hightech) به طور کلی، بخش‌هایی هستند که به نظر ما شاید بیشترین پتانسیل را برای همکاری بین کشورهای ما دارند. به تازگی آشکار شده ‌است که، در طی شیوع بیماری همه‌گیر و پس از آن، چندین بخش دیگر وجود دارند که به همان طریق، به زیرساخت دیجیتال و راهکارهای فنی پیچیده وابسته هستند: مراقبت‌های سلامت و پزشکی، کشاورزی، صنعت، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت و غیره. ایتالیا احتمالاً به خاطر اتومبیل‌ها، مد و غذاهایش معروف باشد؛ همچنین، در صنعت دیجیتال و ICT پیشرو است. و همچنین به عنوان یکی از اولین کشورهای اتحادیه اروپا است که به منظور ترویج و پشتیبانی از توسعه سریع و مدرن صنعتی، چارچوب ملی صنعت 4.0 را ابداع نموده است. از سوی دیگر، صربستان به دلیل در دسترس بودن نیروهای بسیار ماهر مشهور است. تعداد مهندسان، تکنسین‌ها و سایر متخصصان برای تأمین تقاضای روزافزون شرکت‌های بین‌المللی کافی است؛ اما ما هنوز هم کارهای زیادی پیش رو داریم که این موضوعات را در کنار هم قرار دهیم./

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما