معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته سوم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت MTN

مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی روز جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ با آقای رالف موپیتا مدیرعامل شرکت MTN ملاقات و گفتگو کرد.

آقای موپیتا در این دیدار با اشاره به ۱۵ سال حضور موفق شرکت MTN در ایران به عنوان سرمایه گذار خارجی و شریک ایرانسل از این حضور ابراز خشنودی کرد و بر عزم MTN برای گسترش حوزه فعالیت این شرکت در بازار ایران تاکید نمود. وی از راه اندازی اسنپ در ایران به عنوان یک برنامه مطالعه شده و موفق یاد کرد و گفت MTN در حال مطالعه برای گسترش حضور در سایر زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه دیجیتال در ایران است.سفیر جمهوری اسلامی نیز در این دیدار ضمن تشکر از ارائه خدمات شرکت MTN در ایران، حضور و فعالیت این شرکت در بازار ایران را ارزشمند و یک معادله واقعی برد-برد برای دو طرف توصیف کرد.

برنامه ریزی شهرداری ژوهانسبورگ برای تامین انرژی

شهرداری ژوهانسبورگ در نظر دارد حداقل 3.8 میلیارد رند سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی، گازی و ذخیره سازی باتری برای بهبود تامین برق داشته باشد. در این رابطه شهرداری درخواست ساخت نیروگاه 150 مگاواتی خورشیدی، 50 مگاوات صفحه‌های خورشیدی روی بام، و بازسازی نیروگاه گازسوز غیرفعالی که می‌تواند 20 مگاوات انرژی تولید کند را دارد. این اقدامات در راستای برنامه آفریقای جنوبی تا سال 2025 است که دولت شهرداری‌ها را مخیر کرده است که برق را از تامین کنندگان دیگری غیر از شرکت برق اسکوم خریداری کنند. شهرداری ژوهانسبورگ هدف گذاری کرده است که تا سال 2030 حدود 35 درصد انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. ژوهانسبورگ به 350 مگاوات تولید برق خورشیدی و 250 مگاوات ذخیره باتری نیاز دارد.

مدیریت پسماند در آفریقای جنوبی

موسسه مدیریت پسماند آفریقای جنوبی گفته است با توجه به اهمیت بخش های گردشگری و اکوسیستم بسیار مهم است که بخش مدیریت پسماند کشور بهترین و جدیدترین فناوری را برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم برگشت ناپذیر ناشی از آسیب زباله بکار گیرد. پسماندها یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی هستند و در صورت عدم بازیافت زباله می‌توانند اثرات مخرب زیست محیطی داشته باشند. آفریقای جنوبی هر سال حدود 98 میلیون تن زfاله به 826 محل دفن زباله در سراسر کشور می فرستد. این کشور بدنبال روش هایی برای بهبود عملیات دفن زباله و فناوری‌های جایگزین تصفیه زباله است. هدف این فناوری‌ها کاهش چشمگیر حجم زباله‌های دفن شده در زمین و کاهش اثرات زیست محیطی مرتبط با دفن است. این موسسه گفته است که آفریقای جنوبی حدود 30-20 سال از بیشتر کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب است و حدود 80 تا 90 درصد زباله‌های خانگی همچنان دفن می‌شوند.

توسعه ریلی شهر مرزی آفریقای جنوبی با موزامبیک

برای کاهش زمان حمل بار از بندر ماپوتو-موزامبیک به آفریقای جنوبی، توسعه شهر مرزی Komatipoor بعنوان بندر خشک آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است. در نظر است زیرساخت های ریلی در این شهر ایجاد شود تا کانتینرها با قطار از ماپوتو به این شهر و از آنجا به نقاط دیگر آفریقای جنوبی حمل شوند. اغلب صف کامیون‌ها در مرز دو کشور تا 20 کیلومتر کشیده می‌شود و توسعه شهر مزبور کمک موثری در زمان ترخیص و حمل سریع بار خواهد بود. توسعه این تاسیسات 185 میلیون رند هزینه دارد که یک اپراتور مستقر در دبی قصد انجام آن را دارد. این شهر حدود 100 کیلومتر با ماپوتو فاصله دارد.

افزایش قیمت برق از ماه جولای در آفریقای جنوبی

از ماه جولای شهروندان آفریقای جنوبی 14.59 درصد بیش از سال گذشته هزینه برق خواهند پرداخت. میزان افزایش قیمت برق در سال گذشته 6.22 درصد بود. با توجه به بودجه سال 22-2021 شهرداری‌های آفریقای جنوبی متوسط نرخ خدمات شهرداریها 8.56 درصد افزایش خواهد یافت. این نرخ در سال گذشته 5.8 درصد بود. بر اساس بودجه نرخ آب، فاصلاب و جمع آوری زباله 4 درصد افزایش خواهد یافت که در مقایسه با سال گذشته روندی کاهشی دارد. 

تهدید کمبود انرژی در آفریقای جنوبی و قول رئیس جمهور برای بهبود شرایط

آقای سیریل رامافوزا با اشاره به بحران خاموشی‌ها در این کشور قول داد که با برنامه ریزی صورت گرفته در آینده این بحران را کاهش دهد. وی  بحران انرژی و فساد مالی را از عوامل مهم برای دلسردی سرمایه گذارن در کشور عنوان نمود و اظهار داشت برای حل این مشکلات برنامه ریزی شده است. وی گفت علاوه بر این موضوعات مشکل کاهش ارزش پول ملی، رشد مازاد تجاری، رشد استخراج معادن و بهبود خدمات مالی برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.

همزمان با افزایش خاموشی‌ها در آفریقای جنوبی و در پایان هفته آقای رامافوزا اعلام کرد که به تولیدکنندگان مستقل برق اجازه داده می‌شود تا 100 مگاوات برق تولید کنند. بر اساس قانون، تولید کنندگان مستقل تنها اجازه داشتند یک مگاوات برق تولید کنند. دولت با اصلاحیه خود بر قانون تنظیم مقررات انرژی در حال حاضر مجوز برای تولیدکنندگان مستقل را تسهیل نموده است. اگرچه اصلاح این قانون نمی‌تواند تاثیر فوری بر مشکلات انرژی در این کشور بگذارد اما می‌تواند پایه‌های استواری را برای تولید انرژی توسط بخش خصوصی ایجاد کند. رامافوزا گفت که انتظار می رود با این اصلاحات سرمایه گذاری قابل توجهی در ظرفیت های نسل جدید در کوتاه مدت و میان مدت باز شود و شرکت ها را قادر به ایجاد امکانات تولید  برای تأمین انرژی مورد نیاز خود کنند.

وی گفت: "این به نوبه خود باعث افزایش انرژی موجود و کاهش بار شرکت برق می‌شود و به اسکوم اجازه می دهد تا برنامه تعمیر و نگهداری فشرده خود را ادامه دهد و وابستگی خود را به توربین‌های گازی و دیزلی کاهش دهد."

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما