معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۲

اخبار اقتصادی کلمبیا (هفته سوم خرداد)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور کلمبیا در هفته سوم خرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمک نیم میلیارد دلاری آمریکا به کلمبیا   

متعاقب سفر خانم مارتا لوسیا رامیرز، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جدید کلمبیا به واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا موافقت خود را با اختصاص کمک مالی 453 میلیون و 800 هزار دلاری به کلمبیا اعلام نمود. نهایی شدن این مساعدت مالی واشنگتن، نیاز به تصویب کنگره آمریکا دارد. این کمک مالی می‌تواند بخشی از کسری بودجه کلمبیا را جبران کند. موافقت بایدن با اختصاص این کمک مالی، استقبال دولت ایوان دوکه را به همراه داشته است. دریافت این کمک در حالی است که دولت دونالد ترامپ طی سال‌های 2018، 2019 و 2020 مجموعا 330 میلیون دلار کمک مالی به بوگوتا انجام داده بود. فرانسیسکو سانتوس، سفیر کلمبیا در واشنگتن در توئیتی با ابراز خوشحالی از این همراهی دولت بایدن، ابراز داشت: «دوستان و شرکا بویژه در شرایط دشوار به یکدیگر کمک می‌کنند.»

نرخ بیکاری 15.1% در کلمبیا طی ماه آوریل   

بنا به آمار منتشر شده توسط مؤسسه ملی آمار کلمبیا (دنه) نرخ بیکاری در کلمبیا در چهارمین ماه از سال 2021 برابر با 15.1% بوده که در مقایسه با ماه آوریل سال گذشته کاهش 4.7% را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که آوریل سال 2020 اولین ماه از اجرای قرنطینه عمومی و اجباری در تمامی قلمرو کلمبیا بوده است. تعداد بیکاران کلمبیا در ماه آوریل 2021 به رقم 3 میلیون و 600 هزار نفر رسید و این در حالی است که این میزان در 12 ماه قبل از آن 4 میلیون و 100 هزار نفر بوده است. به عبارت دیگر، میزان جمعیت بیکار کلمبیا در بازه آماری مورد نظر در سال جاری 456 هزار نفر کمتر می‌باشد.

دنه همچنین آمار جمعیت غیرفعال کلمبیا را 2 میلیون و 100 هزار نفر اعلام کرده است. جمعیت غیرفعال بر خلاف جمعیت بیکار که در سن کار قرار دارد و کار نمی یابد، جمعیتی است که بنا به‌دلایل مختلف در جستجوى کار و فعالیت نیست. شایان ذکر است، میزان نرخ بیکاری در کلمبیا طی مارس 2021 معادل 13.9% بوده که نسبت به نرخ 15% بیکاری در ماه مارس 2020، کاهش 1.1% را نشان می‌دهد.

کلمبیا سومین کشور به لحاظ رشد تولید ناخالص داخلی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

طبق برآورد انجام شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD، کلمبیا در سال جاری با رشد تولید ناخالص داخلی 7.6%، در رده سوم این سازمان بین‌المللی قرار می‌گیرد. گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌افزاید که کلمبیا همچنین در بین گروه 20 اقتصاد بزرگ دنیا معروف به جی 20 نیز از این لحاظ در رتبه سوم قرار گرفته است. آمار ارائه شده مربوط به سه ماهه اول سال جاری میلادی می‌باشد. در گزارش مزبور، شیلی با رشد تولید ناخالص داخلی 6.7% در رده ششم و آرژانتین با رشد تولید ناخالص داخلی 6.1% در رتبه هشتم کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه جدید کلمبیا: مصمم بودن دولت برای کاهش شکاف‌های اقتصادی جامعه

خانم مارتا لوسیا رامیرز، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جدید کلمبیا 13 خردادماه در کاخ سن کارلوس، مقر وزارت روابط خارجی در جمع رؤسای نمایندگی‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی سخنرانی کرد. وی در دیدار آشنایی با بیش از 50 سفیر مقیم، بر مصمم بودن دولت کلمبیا برای کاهش و از بین‌بردن شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه تأکید کرد. رئیس جدید دستگاه دیپلماسی کلمبیا، مبنای روابط دوجانبه دولت ایوان دوکه مارکز را نه با یک دولت خاص، بلکه با تمامی‌کشورها دانست. خانم رامیرز واکسیناسیون و ایمن‌سازی شهروندان کلمبیایی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد که کلمبیا بتواند بزودی به هدف واکسیناسیون 35 میلیون نفری دست یابد. وزیر خارجه کلمبیا بار دیگر بر تعهد دولت بر احترام به حقوق بشر و رعایت آن تأکید نمود و از تصمیم کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر برای سفر به کشورش استقبال کرد.    

زیان مالی 210 میلیون دلاری صنعت قهوه کلمبیا در ناآرامی‌های اخیر

فدراسیون ملی قهوه‌کاران کلمبیا در جدیدترین گزارش خود در خصوص تأثیر 36 روزه اعتراضات خیابانی و خشونت‌های اخیر بر صنعت قهوه کشور اعلام داشته که با وجود افزایش بی‌سابقه ارزش قهوه در بازار بورس نیویورک، کلمبیا از این فرصت استثنائی نتوانسته بهره ببرد و راه‌بندان و ناامنی‌های رخ داده باعث شده تا 1640 کامیون حامل قهوه یا به عبارتی 800 هزار کیسه 60 کیلوگرمی‌به بنادر جهت صادرات نرسد و ضرر صنعت قهوه طی این مدت معادل 210 میلیون دلار برآورد شده است. فدراسیون ملی قهوه‌کاران در گزارش خود به وضعیت بندر بوئن‌آونتورو اشاره کرده که در طی سال‌های اخیر مسئول صادرات 70% از قهوه تولیدی کلمبیا بوده، در حالی که در ماه می سال جاری فقط 1 کامیون باری موفق به تخلیه کیسه‌های قهوه در این بندر راهبردی شد. شایان ذکر است کلمبیا پس از برزیل و ویتنام، سومین صادرکننده بزرگ جهانی قهوه می‌باشد ولی با توجه به شرایط جوی تولید این محصول در کلمبیا، قهوه این کشور آمریکای جنوبی به لحاظ کیفیت و طعم در دنیا رتبه اول را داراست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما