معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۰

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول خرداد 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پلتفرم«Opendatabot»  : تنها 38 درصد شرکتها در اوکراین سودآورند

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی پلتفرم اطلاعات علنی Opendatabot که بر مبنای تحلیل گزارشات مالی شرکت های اوکراینی صورت گرفته، تنها 38% موسسات و شرکت های تجاری اوکراین سودآورند.از تاریخ 28 می امسال اطلاعات گزارشهای مالی شرکت ها و موسسات اوکراینی برای عموم قابل دسترس است. تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان دادند که موفق ترین شرکت های اوکراینی از نظر سودآوری «شرکت اوپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین»، شرکت کشاورزی «مریا و «شرکت معدنی غنی سازی جنوبی» بوده اند. شرکت توزیع نیروی برق «اوکرانرگو»، شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» و راه آهن دولتی اوکراین شرکت هایی بوده اند که متحمل بیشترین ضرر شده اند. بر اساس اطلاعات بررسی شده، 19.9% شرکت ها متضرر شده و 42% موسسات و شرکتها به سود صفر درصدی رسیده اند.

 بانک مرکزی بیش از دو ماه در بازار ارز دخالت نداشته است

بانک مرکزی اوکراین برای هشتمین هفته متوالی در بازار ارز بین بانکی اوکراین مداخله نکرد و بر قیمت ارز تاثیر نگذاشت. در مجموع بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال تاکنون 290.5 میلیون دلار ارز خریداری و معادل 70 میلیون دلار ارز فروخت. این بانک برای حمایت از ارزش گریونا در اوایل ژانویه امسال 20 میلیون دلار و در اوایل آوریل هم 50 میلیون دلار ارز فروخت. کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی در همین باره گفت: بانک مرکزی به تدریج از دخالت های خود در بازار ارز خواهد کاست؛ زیرا «بازار ارز هم اکنون کاملاً متعادل است». وی افزود: سوق دادن بازار به یک جهت، وظیفه ما نیست. ما تنها می‌توانیم در صورتی که نوسانات بیش از حد وجود داشته باشد، آنها را متوقف و رفع کنیم.

 بانک مرکزی اوکراین: در یازده ماه گذشته 24 شرکت بیمه از بازار خارج شده اند

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در طول نزدیک به یک سال گذشته و پس از تعیین موازین جدید و مجازات بابت نقض قوانین امور مالی و بیمه، 24 شرکت بیمه به میل خود از بازار بیمه خارج شده اند. بانک مرکزی گفت: همه گیری بیماری کرونا بر بازار بیمه تاثیر جدی داشته اما در سال گذشته رویه افزایش شاخص های بیمه گذاری تقریبا 12 درصد و شاخص پرداخت حق جبرانی بیمه به میزان 9 درصد افزایش داشت. بانک افزود: رویه کاهش شرکت های بیمه که در سال 2020 آغاز شده بود امسال همچنان ادامه دارد. پیش از هر چیزی دلیل کاهش شرکت های بیمه، خروج داوطلبانه آنها از بازار و پس از صدور دستورالعمل های بانک مرکزی برای شفافیت بازار و تعیین مجازات های سختگیرانه است. در ابتدای امسال به دلیل شرایط اقتصادی، وضعیت مالی تعدادی از شرکت های بیمه رو به وخامت گذاشت که این شرکت ها از بازار خارج شدند. در همین حال بانک مرکزی به سهم خود 46 مورد نقض مقررات و قوانین از سوی شرکت های بیمه را ثبت و به آنها اعلام کرد. بانک مرکزی تعدادی از این شرکت های بیمه را مجازات و به بیست شرکت بیمه دستور تصحیح تخلفات داد.

 سازمان مالیات دسترسی به گزارش مالی شرکت های اوکراینی را آزاد کرد

گزارش مالی و اطلاعات مربوط به مالیات های پرداخت شده توسط موسسات و شرکت های اوکراینی دیگر محرمانه نخواهد بود. میخائیل فدوروف معاون نخست وزیر و وزیر تحولات دیجیتالی اعلام کرد: گزارش های مالی موسسات و شرکت های اوکراینی از این پس در دسترسی عموم قرار دارند و اطلاعات پیرامون درآمدهای موسسات و میزان مالیات های پرداخت شده از سوی آنها در پرتال واحد اطلاعات علنی موجود است. در حال حاضر در این پرتال اطلاعات بیش از 500 هزار موسسه و شرکت تجاری پرداخت کننده مالیات بر درآمد درج شده است. وزارت دارایی اوکراین در این باره گفت: طرح مذکور به کارآفرینان و بخش خصوصی اجازه می دهد تا به ارزیابی عملکرد شرکت های خود با شرکت های رقیب بپردازند و شرکت های به اصطلاح یک روزه را بشناسند و با شفافیت بیشتری با شرکای تجاری بالقوه خود مذاکره کنند.

 برآورد کارشناسی: محصول گندم امسال 10 درصد بیشتر خواهد بود

بر اساس پیش بینی‌های انستیتوی اقتصاد کشاورزی، برداشت ناخالص غله و حبوبات در سالجاری نزدیک به 70.7 میلیون تن خواهد بود که 8.8 درصد بیش از محصول سال گذشته است. در صورت دستیابی به این میزان محصول، امسال پس از رکورد سال 2019 بهترین سال از نظر برداشت محصول غله و حبوبات پس از استقلال اوکراین خواهد بود. انجمن غله اوکراین نیز در پیش بینی ماه آوریل خود محصول غلات و دانه‌های روغنی امسال را در حدود 96.2 میلیون تن تخمین زده است. در سال گذشته 84 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی برداشت شد.

 دیون معوقه اوکراینی‌ها بابت خدمات عمومی‌شهری به 79 میلیارد گریونا رسید

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: اوکراینی‌ها در ماه مارس بابت خدمات عمومی‌شهری (برق، آب مرکزی، گاز، گرمایش، هزینه حفظ و نگهداری ابنیه مسکونی) 26.9 میلیارد گریونا پرداخت کرده اند و بیش از 5000 قرارداد بازپرداخت و تغییر ساختار دیون معوقه به ارزش 41.6 میلیون گریونا با مشترکان منعقد شده است. در مجموع تا آخر ماه مارس میزان دیون معوقه اوکراینی‌ها بابت هزینه‌های خدمات عمومی‌ به رقم 79.3 میلیارد گریونا رسید که نسبت به ماه فوریه 3.5% کاهش داشت. بیشترین دیون معوقه بابت گاز طبیعی است. با اینکه میزان دیون مشترکین در ماه مارس نسبت به ماه فوریه 10% کاهش داشته اما دیون معوقه مشترکین به شرکت های گاز بالغ بر 30.2 میلیارد گریوناست.

 اقتصاد اوکراین در مسیر بهبودی قرار گرفته است

بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد تجارت خرده فروشی در آوریل امسال 34.3% در مقیاس سالانه بهبود یافت؛ گردش مسافر نیز رشد چشمگیری داشت؛ رشد تولید صنعتی نیز در طول یک سال 13% افزایش یافت. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: در نتیجه افزایش بودجه در تامین اعتبارات برای تعمیر و احداث جاده‌ها و افزایش تقاضا برای مسکن، رشد بخش عمران در ماه آوریل در مقیاس سالانه به 12.9% رسید.

 مانده موجودی در حساب خزانه داری کل 0.5 درصد افزایش یافت

مانده موجودی در حساب خزانه داری کل اوکراین در تاریخ اول ژوئن امسال 23 میلیارد 176 میلیون گریونا بود که در مقایسه با اول ماه می امسال 105 میلیون گریونا یا 0.45 درصد بیشتر است. بر اساس گزارش خزانه داری کل مانده موجودی در حساب خزانه دولت 32 میلیارد و 488 میلیون گریونا بود. از طرف دیگر بانک مرکزی اعلام کرد: مانده موجودی در حسابهای واسطه بانکها در این تاریخ هم 68 میلیارد و 156 میلیون گریونا بوده که 21 میلیارد گریونا بیشتر از شاخص های ماه پیش است.

 وزیر تحولات دیجیتال: در اوکراین سریعتر از هر کشور دیگری می‌توان کسب و کار خود را ثبت کرد

میخائیل فدوروف وزیر تحولات دیجیتالی اعلام کرد: با توجه به خدمات جدید در «پلت فرم  Diya»، می‌توان به سادگی کسب و کار خود را ثبت نمود. وی گفت: شما می‌توانید بدون ارایه مدارک کاغذی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان یا مرکز ثبت شرکت ها، بصورت خودکار و با چند کلیک یک شخص کارآفرین حقیقی را ثبت نماید. ثبت یک شخص کارآفرین حقیقی با تکمیل فرم های دیجیتالی و بدون مراجعه به مقامات یا از طریق پست تنها 10 دقیقه زمان خواهد برد. وی افزود: با توجه به ویژگی‌های جدید برنامه مذکور، کارآفرینان می‌توانند به آسانی مالیات پرداخت و اظهارنامه‌های مربوطه را ارایه کنند. این برنامه آخرین مهلت های مالیاتی و ارایه اظهارنامه‌ها را به شما یاداوری می‌کند. کارآفرینان اوکراینی می‌توانند تنها در 10 دقیقه در این پلت فرم یک کسب و کار ثبت کنند و «این سریعترین ثبت مشاغل و کسب و کار در جهان است».  هم اکنون پلت فرم «دیا» توسط 10 میلیون اوکراینی نصب شده و استفاده می‌شود. فدوروف تاکید کرد: این یعنی از هر 4 اوکراینی یک اوکراینی از این برنامه استفاده می‌کند و هدف ما این است که اوکراین را از نظر دریافت خدمات به بهترین کشور بدون فساد اداری، نوبت، صف و مراجعه به دفاتر تبدیل کنیم.

 افزایش میانگین دستمزدهای پایه

میانگین حداقل حقوق پایه کارمندان در اوکراین در 4 ماه نخست امسال 13013 گریونا اعلام شد که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته 19.8% افزایش یافته است. سازمان دولتی آمار اعلام کرد: بالاترین دستمزدهای پایه در بازار فن آوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور ثبت شده است. میانگین حداقل حقوقهای پایه کارکنان این حوزه در چهار ماه نخست 21101 گریونا بود. در بخش مالی و بیمه میانگین حداقل حقوق های پایه 23557 گریونا گزارش شد. کمترین میزان حداقل حقوقهای پایه در بخش هتل و پذیرایی ثبت شد که 6979 گریوناست.

 بانک مرکزی: در ماه می عرضه ارزهای خارجی بر تقاضا غلبه داشت

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: عرضه ارزهای خارجی در بازار داخلی اوکراین در ماه می‌بیشتر از میزان تقاضا بود و این امر موجب تقویت ارزش گریونا به میزان 0.9% شد. در گزارش بانک مرکزی که تحت عنوان «نگاه اجمالی به وضعیت اقتصاد کلان و سیاستهای پولی – می 2021» منتشر شد آمده است: در ماه می، در بازار ارز به دلیل شرایط مطلوب، عرضه ارزهای خارجی بر میزان تقاضا فزونی داشت که منجر شد ارزش گریونا ظرف یک ماه 0.9 درصد افزایش یابد.

 هزینه سالانه بهره برداری از خطوط لوله گاز اوکراین نزدیک به یک میلیارد دلار است

سرگئی ماکوهون رئیس شرکت «اپراتور سامانه خطوط لوله انتقال گاز» اوکراین اعلام کرد: این سامانه یک زیرساخت بسیار پیچیده، قدرتمند و منحصر به فرد و استثنایی است و برای عملکرد بدون نقص نیاز به بودجه قابل توجهی نزدیک به یک میلیارد دلار در سال دارد. وی گفت: بدون قرارداد طولانی مدت برای ترانزیت گاز، حفظ و نگهداری چنین زیرساختی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. وی افزود: به همین دلیل ما تاکید داریم که قدرت ترانزیتی سامانه انتقال گاز اوکراین می‌تواند بطور آزاد برای 15 سال آینده، در مزایده‌های سالانه رزرو و پیش فروش شود. مزایده امسال در 5 ژوییه برگزار خواهد شد.  

 افزایش میانگین محصول دهی برنج در اوکراین

کاشت برنج در استان خرسون اوکراین آغاز شد. بر اساس برنامه‌ها، امسال 6800 هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت برنج قرار خواهد گرفت که 200 هکتار بیش از سال گذشته است. کارشناسان اعلام کردند: میزان محصول دهی برنج در اوکراین در حال افزایش است و دلیل اصلی آن استفاده از تجهیزات و ماشین آلات جدید کشاورزی و بهره گیری از بذرهای بهتر می‌باشد. مارگاریتا استپانووا مدیر گروه توسعه کشاورزی و آبیاری استان خرسون گفت: میانگین برداشت محصول دهی برنج در اوکراین بطور پیوسته در حال رشد است در سال 2019 میزان محصول در هر هکتار 5 تن بود اما در حال حاضر به 5.6 تن رسیده و در برخی از مناطق محصول دهی برنج در هکتار حتی به 6 تا 7 تن نیز گزارش شده است.

 گزارش خزانه داری کل در مورد میزان اجرای بودجه

خزانه داری کل اوکراین و وزارت دارایی اعلام کردند: بودجه عمومی‌کشور در ماه می امسال بیش از 107 میلیارد گریونا درآمد داشته است. برنامه درآمد بودجه در ماه می ‌به میزان 102.7 درصد اجرا شده که 2.8 میلیارد گریونا بیش از برنامه درآمدهای بودجه برای این ماه بود. در مجموع درآمد بودجه در 5 ماه نخست سالجاری بالغ بر 420 میلیارد گریونا اعلام شده که 104.5 درصد کل برنامه درآمدهای بودجه برای این دوره زمانی بوده است.

 افزایش 50 درصدی قیمت نان در یک سال گذشته

ایوان تومیچ رئیس اتحادیه دهقانی اوکراین اعلام کرد: قیمت نان در طول سال گذشته 50 درصد گرانتر شده است. وی گفت: قیمت نان در طی یک سال گذشته 40 تا 50 درصد افزایش یافته است، روغن آفتابگردان نیز از سال گذشته گرانتر شده و قیمت آن 60 تا 70 درصد بیشتر است. شکر نیز تا 70 درصد افزایش قیمت داشته است. وی پیش بینی کرد روند افزایش قیمت نان و روغن نباتی تا پایان امسال ادامه خواهد یافت.

 بحران اقتصادی بیشترین ضربه را به اقتصادهای وابسته به مواد خام می زند

اولگ اوستنکو مشاور غیر رسمی رئیس جمهور، رئیس مرکز اقتصاد جهانی و روابط بین المللی آکادمی علوم اوکراین و مدیر اجرایی بنیاد «بلیزر» در مورد بحران اقتصادی و تبعات آن گفت: در جریان بحران سال 2009، اقتصاد اوکراین 15.7 درصد سقوط کرد. در آن زمان تنها وضعیت لتونی در میان کشورهای اروپایی بدتر از ما بود. بحران اقتصادی کنونی بیشترین ضربه را به اقتصادهای وابسته به صادرات مواد خام می زند. کشورهایی مانند روسیه و کشورهای خاورمیانه که به صادرات انرژی وابسته هستند از بحران‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و در بحران اخیر نیز بیشتر متضرر شده اند؛ زیرا مدل اقتصادی آنها چنین است. وی تاکید کرد، با توجه به خاتمه یافتن بحران کنونی، سرمایه گذاران به دنبال کشورهای جدیدی هستند. اوکراین باید از این موقعیت استفاده کند و وابستگی خود به صادرات مواد خام را کاهش دهد.

 مواد غذایی در طول یک سال 9.4 درصد گرانتر شده اند

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی در آوریل امسال در مقایسه با آوریل سال گذشته 9.4 درصد گرانتر شده است. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و مواد غذایی اوکراین اعلام کرد: در طول دوره زمانی مورد اشاره، قیمت تخم مرغ بیش از 90% شکر 65%، روغن آفتابگردان 62.9 %، نان 15.9%، محصولات تهیه شده از آرد غلات 13.2%، پنیر 6.7%، گوشت و محصولات گوشتی 6.6%، کره حیوانی 6.4%، ماهی و محصولات دریایی 6.3%، شیر 4.7% گرانتر شده اند. در همین مدت قیمت سبزیجات و صیفی جات 12% و قیمت میوه 5% افزایش یافته است.

  ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی بر قیمت کالاها تاثیر خواهد گذاشت

شورایعالی اوکراین تولید و فروش کیسه‌های پلی اتیلنی در اوکراین را محدود نمود. ممنوعیت استفاده گسترده از این کیسه‌های پلی اتیلنی منجر به افزایش قیمت کالاها و محصولات به میزان 2% خواهد شد. الکسی دوروشنکو مدیر اتحادیه خرده فروشان اوکراین گفت: این طرح به طور مستقیم بر قیمت گذاری کالاها تاثیر می‌گذارد؛ زیرا هزینه بسته بندی در قیمت تمام شده کالا مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در کشورهای اروپایی نیز استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده اما برای اجرای این طرح دوره گذر 3 تا 5 ساله تعیین شده است. دوروشنکو افزود: در اوکراین اینگونه برنامه ریزی شده که قانون مذکور در یک دوره 9 ماهه اجرا شود.

 بانک جهانی 100 میلیون دلار برای ارایه وام به مشاغل کوچک در اختیار اوکراین قرار می دهد

بانک جهانی اعلام کرد: هیات مدیره اجرایی این موسسه مالی بین المللی، طرح تخصیص وام ارزان به اوکراین به مبلغ 100 میلیون دلار برای تامین اعتبار لازم در چارچوب طرح ارایه وام های ارزان به کسب و کارها و مشاغل کوچک را مورد تایید قرار داده است. در چارچوب طرح مذکور، بانک اوکراینی «اوکراکسیم بانک» به عنوان بانک عامل عمل خواهد کرد. مدیر منطقه ای بانک جهانی در اروپای شرقی گفت: ارایه وام جدید به اوکراکسیم بانک برای ارایه وام به کسب و کارهای کوچک باعث ایجاد فرصت های شغلی، تقویت رقابت ها، کمک به شرکت های اوکراینی در یافتن مشتریان جدید شده؛ در نتیجه منجر به کاهش فقر و تسریع در خروج اوکراین از بحران ناشی از همه گیری بیماری کرونا می‌گردد. بانک جهانی تاکید نمود: بخش اعظم مشاغلی که مشمول شرایط دریافت وام های ارزان در چارچوب این طرح می‌شوند در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی فعال هستند.

 صادرات بیش از 44.7 میلیون تن غله از اوکراین

از ابتدای سال تجاری 21-2020 تا پایان می امسال، 44.7 میلیون تن غله از اوکراین صادر شده که 12.4 میلیون تن کمتر از دوره زمانی مشابه سال تجاری گذشته است. بدین ترتیب از ابتدای سال تجاری کنونی تا تاریخ فوق الاشاره 15.8 میلیون تن گندم، 4.1 میلیون تن جو، 2.7 میلیون تن چاودار و 21.1 میلیون تن ذرت از اوکراین صادر شده است.

 اتحادیه اروپا 25 میلیون یورو کمک بشردوستانه برای ساکنان منطقه دانباس در نظر گرفت

 تحادیه اروپا یک کمک مالی بشردوستانه به مبلغ 25.4 میلیون یورو برای حمایت از ساکنان آسیب دیده از مناقشه مسلحانه در منطقه دانباس تخصیص داد. سایت کمیسیون اروپا ضمن اعلام این خبر نوشت: حجم کمکهای مالی اتحادیه اروپا به ساکنان منطقه دانباس از آغاز درگیری‌های مسلحانه از 190 میلیون یورو فراتر رفت. کمک مالی اخیر برای کمک به ساکنان منطقه درگیری‌ها برای دسترسی بیشتر به کمک های پزشکی بخصوص برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، ارتقای سامانه تامین اجتماعی است. بخشی از این کمک مالی برای نوسازی تاسیسات آسیب دیده اجتماعی، مدارس و بیمارستان‌های مناطق مورد اشاره هزینه خواهد شد.

 اوکراین آسمان خود را برای هواپیماهای ثبت شده در بلاروس بست

هیات وزیران اوکراین مصوبه ممنوعیت استفاده از حریم هوایی توسط هواپیماهایی که در جمهوری بلاروس ثبت شده اند را تصویب کرد. با توجه به واقعه 23 می امسال برای هواپیمای رایان ایر در مسیر آتن- ویلنیوس از سوی بلاروس، هیات وزیران اوکراین به منظور اطمینان از ایمنی پروازها و مسافران به وزارت زیرساختها، خدمات هواپیمایی کشوری، شرکت دولتی «ترافیک هوایی» و بر اساس مصوبه مورخ 25 می 2021 هیات دولت، دستور داد تا از ساعت 00:00 روز 29 می 2021 آسمان اوکراین برای هواپیماهای ثبت شده در بلاروس مسدود اعلام شود. وزارت زیرساختها، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه اوکراین موظف شده اند که بر اساس موازین حقوق بین الملل، اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی به مقامات و مراجع ذیربط بلاروس در این باره انجام دهند. هیات دولت اوکراین همچنین پرواز شرکت های هواپیمایی اوکراین به بلاروس و پروازهای عبوری از حریم هوایی این کشور را به منظور امنیت پروازها و مسافران ممنوع اعلام کرد.

  نظر کارشناس درباره چشم انداز سامانه انتقال گاز اوکراین

دمیتری مارونیچ کارشناس حوزه انرژی اعلام کرد: ترانزیت گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین حداقل تا زمان اعتبار قرارداد کنونی ادامه خواهد داشت. وی گفت: من فکر نمی‌کنم که ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین به صفر برسد؛ هر چند چنین احتمالی وجود دارد اما به احتمال بسیار پس از خاتمه اعتبار قرارداد کنونی، ترانزیت و حمل و نقل گاز طبیعی از طریق اوکراین به 30 میلیارد متر مکعب در سال تنزل خواهد یافت. این موضوع منجر به تغییر سازماندهی سامانه انتقال گاز اوکراین و خروج برخی از ظرفیت ها و بازنگری در مسیرهای ترانزیتی می‌شود. مشخص است که هزینه حمل و نقل گاز طبیعی افزایش خواهد یافت و این امر منجر به گرانتر شدن تعرفه‌های گاز برای مصرف کنندگان داخلی در اوکراین می‌شود. وی افزود: در نتیجه این امر، درآمد ارزی اوکراین از خدمات حمل و نقل گاز طبیعی کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که اوکراین و روسیه در سال 2019 قرارداد 5 ساله ای برای انتقال گاز طبیعی با حجم انتقالی 40 میلیارد متر مکعب در سال امضا نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما