معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته دوم خرداد 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتظار افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سال 2021

اتاق کشاورزی آفریقای جنوبی (Agribiz) اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال جاری می‌تواند رکورد صادرات سال 2020  که 10.2 میلیارد دلار بود را افزایش دهد. بر اساس این گزارش با توجه به بارشهای مناسب، تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی شامل ذرت، انگور، بادام زمینی و ... در سه ماهه اول سال جاری رشد قابل توجه ای داشته است با اینحال واردات برخی محصولات کشاورزی به آفریقای جنوبی نیز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 4 درصدی داشته است. مهمترین محصولات وارداتی آفریقای جنوبی گندم، برنج، روغن نخل و ... عنوان شده است. 

پیش بینی ند بانک Ned Bank از رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2021

ند بانک رشد تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سه ماهه اول سال جاری را 4 درصد اعلام کرد. این بانک پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی این کشور بعد از کاهش مشکلات شیوع کرونا به 4.4 درصد برسد. این بانک قبلا پیش بینی 3.4 درصدی داشت. بر اساس آخرین ارزیابی‌های این بانک با وجود اینکه تعطیلات و محدودیت های کرونائی، قطعی پیاپی برق و عدم اطمینان از آینده اقتصاد، موانع عمده رشد اقتصادی این کشور هستند اما بهره پائین بانکها و همچنین بازار خوب تولیدات آفریقای جنوبی به ویژه در زمینه محصولات معدنی امید به رشد اقتصادی را افزایش داده است. گردش مالی این بانک در چهارماهه اول سال جاری 22 درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش داشته که حاکی از رونق اقتصادی کشور است.

پیشنهاد آفریقای جنوبی برای مشارکت شرکتها در واکسیناسیون

دولت آفریقای جنوبی به شرکتها پیشنهاد داد برای واکسیناسیون عمومی‌ به دولت کمک کنند. دکتر ساندیله بوتلزی مدیر کل وزارت بهداشت آفریقای جنوبی می‌گوید در مجموع 15 میلیون کارگر رسمی و غیر رسمی در آفریقای جنوبی فعال هستند که در مرحله دوم اولویت واکسیناسیون عمومی قرار دارند. وی گفت امکان اینکه تمام آنها را بتوان واکسینه کرد وجود ندارد و لازم است که مشاغل اولویت بندی شوند. وی گفت مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی، آموزشی، کشاورزی، برق، حمل و نقل و... قرار دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. وی گفت برخی از شرکتهای معدنی و اتحادیه تاکسیرانی در امر واکسیناسیون مشارکت کرده اند و برنامه داریم تا سایر بخشها نیز در این امر فعال شوند تا بتوانیم حداقل روزانه 180 هزار نفر را واکسینه کنیم. در حال حاضر میزان واکسیناسیون روزانه 70 هزار نفر می‌باشد.

توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقای جنوبی

رییس کمیسیون تغییرات اقلیمی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت: جایگزینی نیروگاه‌های تولید برق فرسوده با نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر فرصتی برای تحریک رشد اقتصادی و کاهش گازهای گلخانه ای است. وی افزود اشتهای زیادی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. این مطلب از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بانک های آفریقای جنوبی دیگر تمایل چندانی برای تامین مالی نیروگاه‌های خصوصی با سوخت ذغال سنگ ندارند. آفریقای جنوبی برای کاهش گازهای گلخانه ای تا سال 2025 به حدود 4.5 میلیارد دلار از منابع مختلف نیاز دارد. بحث استفاده از سوخت های تجدیدپذیر در این کشور بسیار پررنگ شده است و حتی صحبت از سوخت هیدروژن سبز و پیل های سوختی مطرح است.

آمار اقتصادی در آفریقای جنوبی

طبق آخرین آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال 2021 به 32.6 درصد رسیده است. این رقم در سه ماهه پایانی سال 2020 برابر با 32.5 درصد بود. مازاد تجاری آفریقای جنوبی در ماه آوریل به 51 میلیارد رند رسید که بیشتر از میزان پیش بینی شده 37.5 میلیارد رند می‌باشد. این رقم در ماه مارس 52.5 میلیارد رند ثبت شده است. فلزات گران بها و سنگ ها 12 درصد افزایش صادراتی داشته اند. سبزیجات، مواد شیمیایی، فلزات اساسی، وسایل نقلیه و تجهیزات حمل و نقل در این مدت شاهد کاهش صادرات بوده اند.

حمایت از بومی سازی اقتصادی در آفریقای جنوبی

آقای ابراهیم پاتل، وزیر صنعت و تجارت آفریقای جنوبی خواستار حمایت از برنامه صنعتی داخلی شد. وی در اجلاس سالانه شورای تجارت سیاه پوستان ابراز داشت که رشد و اشتغال آفریقای جنوبی می‌تواند از طریق یک برنامه موفق محلی به طور قابل توجهی افزایش یابد. وی به نمونه‌های موفق بومی سازی در سال گذشته شامل تولید محصولات مختلف تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بیماری کرونا تا برخی محصولات غذایی اشاره داشت. وی گفت که همه گیری کرونا با ایجاد اختلال در زنجیره‌های جهانی و اقدامات انحصاری دسترسی به کالاهای کمیاب نظیر دستگاه اکسیژن آسیب پذیری اقتصاد ملی را در عرصه جهانی نشان داد. این امر درسی برای آفریقای جنوبی بود تا انعطاف پذیری بیشتری در سطوح مختلف و دنبال کردن اهداف خودمختاری استراتژیک داشته باشد.

وی تاکید کرد باید بر اساس جوامع، بیکاران، کارگران، کارآفرینان سیاه پوست، زنان، جوانان و فقیران روستایی اجماع ملی را در مورد رشد مورد نیاز خود توسعه دهیم. آفریقای جنوبی بدنبال بومی سازی اقتصادی خود است و درصدد استفاده از ظرفیت نیروهای سیاه و جوانان برای برنامه ریزی در این باره می‌باشد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما