معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی آفریقا( هفته اول خرداد ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول خرداد ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

افزایش تورم در ماه مارس در آفریقای جنوبی

اداره آمار آفریقای جنوبی تورم ماه مارس سال جاری را 4.4 درصد اعلام کرده است. این در حالیست که تورم ماه آوریل 3.2 درصد اعلام شده بود. اداره آمار افزایش قیمت سوخت و موادغذائی را مهمترین عامل افزایش تورم اعلام کرده است. این بالاترین میزان تورم بعد از شیوع کرونا در آفریقای جنوبی است. اداره آمار میزان تورم برخی کالاها که تاثیر اساسی در افزایش تورم در ماه مارس داشته است را بدین صورت اعلام کرده است.  سوخت: + 21.4٪ ،  روغن و چربی: 16.7٪، ماهی 8.1٪، کتاب، روزنامه و لوازم التحریر 8.1٪، شیرینی و مواد قندی 8٪، شیر ، تخم مرغ و پنیر 7.8٪، گوشت 7.1٪، برق 6.4٪ و سبزیجات: + 6.3٪ .

 شروع بکار مجدد شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی

شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی (SAA) قصد دارد پروازهای خود را در ماه ژوئیه یا اگوست سال جاری از سر بگیرد اما مقامات این شرکت یادآور شده اند که این اقدام به نحوه پیشرفت بیماری کووید و حل اختلافات داخلی شرکت بستگی دارد. این شرکت دولتی که در این مدت پرواز تجاری نداشته است در انتظار تامین اعتبار برای بازسازی خود بوده است. شرکت مزبور در ماه آوریل سال جاری مبلغ 7.8 میلیارد رند از دولت دریافت نمود ولی همچنان با خلبانان در مورد حقوق معوقه اختلاف دارد. شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی از معدود شرکت های دولتی است که همچنان به کمک مالی دولت متکی است.

 فروش بخشی از سهام ساسول

ساسول موافقت کرد که 30 درصد سهام خط لوله انتقال گاز از موزامبیک به آفریقای جنوبی را به مبلغ 5.1 میلیارد رند(361 میلیون دلار) بعلت پرداخت بدهی خود به فروش رساند. این معامله بخشی از یک برنامه فروش سریع دارایی است که به ساسول کمک می‌کند هزینه‌های افزایش یافته مربوط به وام های یک پروژه عظیم مواد شیمیایی ایالات متحده را کاهش دهد. ساسول سهام خط لوله Rompco را به گروهی از خریداران از جمله واحدی از شرکت خدمات مالی آفریقای جنوبی Old Mutual می فروشد. البته ساسول 20 درصد هولدینگ خود در خط لوله گاز 865 کیلومتری موزامبیک-آفریقای جنوبی را حفظ کرده است.

 موزامبیک 

سفر رئیس جمهور موزامبیک به فرانسه

رئیس جمهور موزامبیک در سفر به فرانسه روز سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 با همتای فرانسوی خود ملاقات نمود. نیوسی در خصوص سفر خود به خبر نگاران اظهار داشت امانوئل مکرون برای کمک به موزامبیک در مقابله با تروریسم اعلام آمادگی نموده است. وی همچنین گفت از مکرون اطمینان گرفته ام که شرکت های فرانسوی سرمایه گذاری خود در موزامبیک را ادامه خواهند داد. شرکت توتال فرانسه حدود 20 میلیارد دلار در صنعت گاز طبیعی موزامبیک سرمایه گذاری کرده است. ضمناً، رئیس جمهور فرانسه بار دیگر بر حمایت کشورش از نامزدی موزامبیک برای کسب کرسی عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل تاکید نمود.

در این سفر چهار سند همکاری در زمینه‌های رایزنی‌های سیاسی، تعلیق بدهی‌های مالی، همکاری بانک موزامبیک و آژانس توسعه فرانسه و کمک های فنی فرانسه برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم میان مقامات دو کشور به امضاء رسید.

 ملاقات رئیس جمهور موزامبیک با مدیرعامل توتال فرانسه

رئیس جمهور موزامبیک روز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 با مدیرعامل شرک توتال ملاقات نمود. در این دیدار مدیرعامل توتال به فلیپ نیوسی اطمینان داد پروژه گاز طبیعی در شبه جزیره آفونگی را نیمه کاره نخواهند گذاشت. در حاشیه حضور رئیس جمهور موزامبیک در فرانسه، شرکت ایرفرانس اعلام کرد قصد دارد پروازهایش به ماپوتو را از سر بگیرد.       

 سیشل 

ملاقات سفیر جدید عمان با رئیس جمهور سیشل

علی بن عبدالله بن سالیرن آل محمقی سفیر عمان در دارالسلام و آکردیته نزد سیشل، روز سه شنبه 18 مه 2021 استوارنامه خود را به آقای رامکالاوان رئیس جمهور سیشل تقدیم کرد. در این ملاقات دو طرف در خصوص گسترش روابط اقتصادی در حوزه­ های شیلات و گردشگری گفتگو کردند. پیش از این ملاقات وی روز دوشنبه با وزیر امورخارجه سیشل دیدار کرد.

 زیمبابوه

توافق نامه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA ) یک تحریم شکن برای زیمبابوه

اتاق بازرگانی ملی زیمبابوه (ZNCC) اعلام کرد پذیرش توافق نامه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCTA) در از بین بردن تأثیرات شرایط بداقتصادی بواسطه تحریم های غیرقانونی اعمال شده کشورهای غربی و متحدانش علیه زیمبابوه بسیار حیاتی است. توافق نامه تجارت آزاد قاره آفریقا بزرگترین بازار آفریقا شناخته می‌شود و با این بازار 1،2 میلیارد نفری سالانه حدود 3 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی این قاره اضافه می‌شود. 

 نیجریه

بوهاری برای شرکت در نشست سرمایه گذاری آفریقا عازم فرانسه شد

بوهاری در نشست سرمایه گذاری آفریقا که به منظور بازنگری اقتصاد در این قاره پس از شیوع کرونا و افزایش استقراض کشورها به مدت چهار روز در فرانسه برگزار شد، به پاریس سفر نمود. در این نشست که به میزبانی مکرون رئیس جمهور فرانسه انجام شد سهامداران عمده از نقاط مختلف دنیا و تعدادی از روسای کشورها، در خصوص سرمایه گذاری خارجی و علاج بدهی و اصلاحات بخش خصوصی بحث نمودند. بنابه گفته گاربا شهو، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور رسانه ای، در طول این نشست، بوهاری با مکرون در خصوص افزایش تهدیدات امنیتی منطقه ساحل و دریاچه چاد، روابط اقتصادی و سیاسی دوجانبه، تغییرات اقلیمی و همکاری در حوزه بهداشت سخن گفت.

در این سفر همچنین بوهاری با تعدادی از افراد کلیدی در بخش های نفت و گاز، مهندسی و مخابرات، نمایندگان شورای اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی و مسائل امنیتی و جامعه نیجریه ای‌های ساکن فرانسه دیدار خواهد کرد. در این سفر وزرای خارجه، برنامه و بودجه، وزیر تجارت و سرمایه گذاری و وزیر بهداشت، باباگانا مونگونو مشاور امنیتی رئیس جمهور و حامد رئوف ابوبکر مدیرکل آژنس امنیت ملی، رئیس جمهور را در این سفر همراهی خواهند نمود. 

غنا

سفر رئیس جمهور غنا به فرانسه، بلژیک و آفریقای جنوبی

آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، از 16 می (26 اردیبهشت) به 3 کشور فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی عزیمت نمود. وی در فرانسه ضمن ملاقات با مکرون، در اجلاس تامین مالی آفریقا که با حضور روسای جمهور بسیاری کشورهای آفریقایی، اروپایی و مقامات سازمانهای بین المللی در پاریس برگزار گردید حضور پیدا کرده و در حاشیه اجلاس نیز با رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین المللی پول ملاقات نمود. 

سنگال

خطر ورود کرونای هندی به سنگال

سنگال برای جلوگیری از ورود نوع جدید کرونا، تدابیر مرزی را تشدید و آزمایش Covid-19 برای مسافرانی که قصد تردد بین هند، موریتانی و سنگال دارند را اجباری نمود. 

تزریق 535 میلیون یورو از سوی صندوق بین المللی پول در بخش ساختاری سنگال

حسب سفر هیئتی از صندوق بین المللی پول به سنگال، این صندوق با تزریق مبلغ 535 میلیون یورو از اقدامات دولت سنگال در مقابله با کووید 19 و از سرگیری فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال حمایت مالی می‌کند.

سنگال بیست و یکمین کشور در گردشگری آفریقا

بخش گردشگری سنگال در دو سال گذشته به شدت از پیامدهای بیماری کووید 19 متاثر شده است. این بخش در سنگال قبل از شیوع بیماری کووید 19 سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی داشته است. بر اساس آخرین آمارها سنگال در بین کشورهای آفریقایی بیست و یکمین مقصد گردشگری می‌باشد. این کشور با آماده سازی بسترها برای برگزاری بازی‌های المپیک جوانان در حال افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری می‌باشد.

 دیدار رئیس جمهور سنگال با رئیس صندوق بین المللی پول

مکی سال رئیس جمهور سنگال در خلال اقامت خویش در پاریس، روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 با خانم جرجیوا رئیس صندوق بین المللی پول ملاقات کرد. رئیس جمهور در پیامی عنوان کرد: از دیدار با خانم جرجیوا خرسند شدم. صندوق بین المللی پول پشتیبان بی دریغ آفریقا در مبارزه با بیماری همه گیر و همچنین حامی احیای اقتصاد آفریقا است.

 سیرالئون

اولویت درمان در خارج از آفریقا

براساس گزارش بروکینگز درحالیکه قاره آفریقا 16 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است اما تنها یک درصد هزینه‌های بهداشت جهانی را تشکیل می دهد. تنها در سال 2016، آفریقایی‌ها حدود 6 میلیارد دلار جهت درمان در خارج از این قاره هزینه کرده اند. 

 دولت سیرالئون هدف از واگذاری خلیج بلک جانسون به چینی‌ها را ایجاد بندر ماهی اعلام کرد

وزارت شیلات و منابع دریایی اتهامات وارد شده در واگذاری خلیج بلک جانسون به منظور تولید قرص خوراک ماهی و آسیب به محیط زیست و اشتغال ماهیگیران این منطقه را رد کرد. در اطلاعیه صادره از سوی این وزارتخانه آمده است، دولت سیرالئون از اوایل دهه 1970 به دنبال ایجاد یک بندر ماهی جهت توسعه این حرفه در کشور بود که به دلیل هزینه‌های گزاف از عملی کردن این پروژه ناتوان ماند. با تغییر سیاست جدید دولت در راستای توسعه بخش شیلات، دولت چین متعهد به پرداخت 55 میلیون دلار کمک مالی جهت ساخت این بندر شده است. طبق توافق انجام شده بندر جدید ماهی تسهیلات لازم برای کشتیهای بزرگ ماهیگیری فراهم می نماید. این بندرگاه همچنین به افزایش ذخایر ماهی و افزایش صادرات این محصول نیز کمک می‌کند. این بندرگاه همچنین مجهز به دستگاه‌های مدیریت پسماند و زائدات و تبدیل آن به محصولات قابل استفاده خواهد شد.

 گامبیا

تفاهمنامه همکاری دریایی میان گامبیا و گینه بیسائو

گامبیا و گینه بیسائو، تفاهمنامه ای در زمینه توسعه همکاری‌های معطوف به ارتقاء امنیت در آب های سرزمینی دو کشور، به امضاء رساندند. این همکاری شامل مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی، صید غیرقانونی و سایر مواردی است که می‌تواند در امنیت دریایی اختلال ایجاد کند.

بنین

حمایت بانک جهانی از بنین در افزایش بهره وری و دسترسی به بازارهای صادراتی

آقای گاستون دوسوهوئی وزیر کشاورزی و دامپروری بنین،  روز سه شنبه در کوتونو رسما فعالیت های پروژه حمایت از رقابت در بخش های کشاورزی و تنوع صادرات (PACOFIDE) با هدف افزایش بهره وری و دسترسی به بازارهای صادراتی چندین زنجیره ارزش غذایی در بنین، از جمله بادام هندی و آناناس، آغاز کرده است.

این پروژه به میزان  160 میلیون دلار است و توسط بانک جهانی تأمین می‌شود. این پروژه با هدف بهبود تراز تجاری بنین و درآمد خالص بازیگران زنجیره ارزش از فروش محصولاتشان  و همچنین برای افزایش مشاغل ایجاد شده توسط بازیگرانی که درگیر زنجیره‌های ارزش هدفمند و درآمد مالیاتی بنین هستند می‌باشد. 

 ساخت خط لوله صادرات نیجر-بنین. بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بنین از زمان استقلال

بنین و شرکت WAPCO-Bénin کار رسمی ساخت خط لوله صادرات نیجر-بنین را آغاز می‌کنند. این لوله برای صادرات نفت خام از نیجر به منظور دسترسی به بازار بین المللی تاسیس می شود. است، 

این طولانی ترین خط لوله آفریقا است که توجه تمام کشورهای تولید کننده نفت در جهان را به خود جلب خواهد کرد. این خط لوله 2085 کیلومتر طول دارد که 687 کیلومتر آن در بنین است.

 دماغه سبز

اولویت نخست وزیر جدید دماغه سبز: اشتغال زایی و مقابله با فقر

آقای اولیسس کوریا ای سیلوا نخست وزیر دماغه سبز، با اشاره به نیاز مبرم به کاهش بدهی‌های خارجی برای بهبود اقتصاد، اشتغال و کاهش فقر را به عنوان اولویت های اصلی دولت تعیین کرد.

آقای اولیسس کوریا ای سیلوا، پس از ادای سوگند و کسب تأییدیه آقای خورخه کارلوس فونسکا رئیس جمهور دماغه سبز، با تأکید بر برنامه دولت جهت از بین بردن فقر و ایجاد اشتغال، گفت یک بسته اجتماعی قوی برای حمایت از خانواده‌هایی که در از نظر اقتصادی آسیب پذیر هستند، شامل دسترسی بیشتر به درآمد، مراقبت های درمانی، آموزشی، تولیدی، بهداشتی، امنیت اجتماعی و مسکن مناسب، راه اندازی خواهیم کرد.

 دماغه سبز در مورد لغو کامل یا جزئی بدهی خود با پرتغال مذاکره می‌کند

الیسس کوریا ای سیلوا نخست وزیر دماغه سبز اعلام کرد: دماغه سبز و پرتغال در حال مذاکره جهت یافتن فرمولی برای ملغا نمودن بدهی‌های دماغه سبز به صورت جزیی و یا کلی هستند. وی تبعات سنگین بحران کرونا بر اقتصاد دماغه سبز را دلیل اصلی این مذاکرات دانست.

 نیجر

سفر کاری رئیس جمهوری به بروکسل

محمد بازوم، رئیس جمهور، در سفر کاری 48 ساعته به بروکسل، موضوعات همکاری بین نیجر و اتحادیه اروپا و همچنین همکاری‌های دو جانبه بین بلژیک و نیجر را مورد بحث قرار داد. 

تانزانیا

درخواست رئیس جمهور تانرانیا برای تعویق یا بخشش بدهی کشورهای افریقایی

خانم صلحو حسن رئیس جمهور تانزانیا در نشست کشورهای فرانسوی زبان که در پاریس برگزار شد، از مجامع بین المللی خواست بدهی کشورهای افریقایی را به دلیل شرایط نامناسب پس از شیوع کرونا نادیده بگیرند یا بازپرداخت آن را به تعویق بیندارند. این نشست به ابتکار فرانسه و با شرکت  20 کشور فرانسوی زبان افریقا و با دعوت از تانزانیا، کنیا و افریقای جنوبی و سازمان مالی منطقه ای و بین المللی برای بررسی اوضاع اقتصادی این کشورها پس از کووید 19 برگزار شد.

 علاقه مندی اوگاندا به استفاده از گاز طبیعی  تانزانیا

رئیس جمهور اوگاندا در دیدار با همتای تانزانیایی در دارالسلام، ضمن تاکید بر مناسبات اقتصادی دوجانبه؛ برای استفاده از گاز طبیعی این کشور ابراز علاقه کرد. تانزانیا بدنبال انتقال گاز طبیعی از طریق احداث خط لوله از بندر دارالسلام به بندر مومباسا است. هزینه اجرای  این طرح که از سال اینده شروع می‌شود؛ بالغ بر 1.9 میلیارد دلار برآورد شده است. اقای موسوینی هفته گذشته برای امضا موافقتنامه‌های مربوط به احداث خط لوله انتقال نفت خام اوگاندا از مسیر تانزانیا به این کشور سفر کرده بود .   

 دستور رئیس جمهور تانزانیا به اصلاح قوانین تجاری کشور

خانم دکتر صلحو حسن رئیس جمهور تانزانیا از وزارت صنعت و تجارت خواست با هدف افزایش جذابیت، جذب سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات بیشتر برای تجارت، 22 قانون مربوط به تجارت را اصلاح و بازنگری نماید. تانزانیا که نهمین کشور سرمایه پذیر در افریقاست، گام های بزرگی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه تجارت برداشته است. 

                                                         

 اتحادیه آفریقا

شرکت رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در اجلاس پاریس برای آفریقا

آقای "موسی فکی" رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 جهت مشارکت در اجلاس پاریس وارد فرانسه شد. وی در آن سفر با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه و تعدادی از رهبران آفریقایی و اروپایی ملاقات و در خصوص شرایط اقتصادی قاره آفریقا و لزوم حمایت مالی از آن، گفتگو کرد.

کمک ژاپن برای تامین تجهیزات زنجیره سرمایش واکسن کرونا

سفیر ژاپن در موزامبیک، روز 24 اردیبهشت 1400 مبلغ 723.000 دلار جهت تامین تجهیزات زنجیره سرمایش مورد نیاز برای نگهداری واکسن‌های کرونا در اختیار صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) قرار داد.

[1]Bidibidi

[2] Yumbe

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما