معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۶

تصورات عمومی درخصوص نابرابری اقتصادی - اجتماعی در آلمان

بر اساس یک نظر سنجی سراسری که توسط دانشگاه کُنستانس با همکاری اتاق فکر «مرکز پیشرفته» انجام شد و حدود 6000 نفر در آن شرکت کردند، اغلب افراد متعلق به بالاترین گروه درامدی ادعا کردند که در درجه‌بندی از 1 تا 10 زیر درجه 7 قرار دارند.

بر اساس یک نظر سنجی سراسری که توسط دانشگاه کُنستانس با همکاری اتاق فکر «مرکز پیشرفته» انجام شد و حدود 6000 نفر در آن شرکت کردند، اغلب افراد متعلق به بالاترین گروه درامدی ادعا کردند که در درجه‌بندی از 1 تا 10 زیر درجه 7 قرار دارند. افراد متعلق به پایین ترین گروه درامدی نیز ادعا کردند که پایینتر از درجه 3 قرار دارند. اما طبقات متوسط جامعه توانستند جایگاه واقعی خود را نسبتاً دقیق تعیین کنند.

بر اساس این گزارش اکثر مردم آلمان غالبا برداشتی اشتباه از درآمد خود دارند. برای اغلب مردم آلمان همیشه دو اصل کلی و ابطال ناپذیر وجود دارد: «فقط دیگران ثروتمند هستند»،« فقط دیگران فقیر هستند». به عبارت دیگر هم بالاترین و هم پایین‌ترین طبقات جامعه فکر می‌کنند که جایگاه آنها در طبقه متوسط است. چرا که مردم آلمان علیرغم آن که نابرابری را یک مشکل بزرگ و مهم می‌دانند، نابرابری موجود در جامعه را دست کم می‌گیرند.

 نکته دیگر این که نابرابری دارایی در آلمان خیلی بیشتر از نابرابری درآمد است. اما بسیاری از آلمانی‌ها از این تفاوت آگاه نیستند. به همین دلیل در نظر سنجی مذکور 72.6 درصد از شرکت‌کنندگان اختلاف در درآمد طبقات مختلف جامعه را «بسیار عمیق» و تنها 65.7 درصد  اختلاف در دارایی را «بسیار عمیق» توصیف کردند. 

یک سؤ‌ال دیگر در نظر سنجی مذکور این بود که جامعه تا چه حد امکان ترقی اجتماعی را فراهم کرده است. از دیدگاه پژوهشگران این موضوع، عاملی مهم است که تعیین می‌کند آیا نابرابری می‌تواند برای رشد جامعه مشکل‌ساز باشد؟ چرا که از دیدگاه پژوهشگران مذکور تا زمانی که امکان ترقی برای افراد وجود داشته باشد، آنها نابرابری موجود را کمتر مشکل‌ساز تلقی می‌کنند

بر اساس نتایج این نظر سنجی اکثریت مردم نه تنها باور دارند که امکان ترقی اجتماعی وجود دارد، بلکه معتقدند ترقی اجتماعی قریب الوقوع است. شرکت‌کنندگان در نظر سنجی عمدتاً فرض کردند که بیش از نصف کودکان فقیر موفق به ترقی اجتماعی خواهند شد. اما واقعیت این است که  فقط تعداد کمی از کودکان فقیر موفق می‌شوند به بالاترین طبقات جامعه برسند. جالبتر این که اعتقاد به امکان ترقی در میان گروه‌های با درآمد و  تحصیلات پایین، بیشتر است تا در گروه‌های با درآمد یا تحصیلات بالا.

ممکن است اعتقاد افراد با درآمد کم به ترقی (همراه با این واقعیت که آنها خود را نه فقیر، بلکه جزو طبقه متوسط می‌دانند) برای صلح و آرامش اجتماعی مفید باشد اما این موضوع، مانعی بزرگ برای مبارزه با نابرابری است. باید به خاطر داشت مبارزه با نابرابری در انتخابات پیش روی پارلمانی نقش مهمی را بازی خواهد کرد. به همین دلیل احزاب SPD ، «سبز» و چپ با شعار اخذ مالیات دارایی بیشتر وارد مبارزه انتخاباتی می‌شوند. در حالی که احزاب CDU/CSU، FDP و AfD آن را به شدت رد می‌کنند.

در بخش دیگری از پژوهش محققان از مردم سؤ‌ال کردند جمهوری فدرال آلمان را چه گونه ارزیابی می‌کنند. اکثریت پاسخ دهندگان عنوان داشتند آلمان جامعه‌ای است که اکثر مردم به پایین‌ترین گروه درآمدی تعلق دارند و فقط 30 درصد از نظر سنجی شدگان معتقد بودند آلمان یک جامعه‌ ایده‌آل با یک طبقه متوسط وسیع است که در آن افراد کمی‌ به بالاترین و پایین‌ترین طبقه تعلق دارند.

منبع : مجله اشپیگِل، 26 مه 2021

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما